Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561303 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Voor de mensen die een EdgeRouter X met twee TV ontvangers hebben en deze beide rechtsreeks op de EdgeRouter aan kunnen sluiten heb ik in het openingsbericht een apart configuratiescript opgenomen waarmee eth1 en eth2 voor de TV ontvangers gebruikt worden. Sinds dat er zo vaak STB-NMC-400 meldingen optreden krijg ik regelmatig de vraag of dit mogelijk is aangezien het afsplitsen van de TV ontvangers naar een apart (v)lan vaak een oplossing is voor die vervelende STB-NMC-400 meldingen. 

Hoi! Ik heb het nieuwe script gebruikt voor 2 TV ontvangers. Hij werkt goed, de ene tv ontvanger krijgt 192.168.41.x en de andere krijgt 192.168.42.x. Het thuisnetwerk krijgt 192.168.2.x, deze wil ik graag aanpassen naar 10.0.0.x aangezien dat de reeks is die ik nu in gebruik heb en niet alle apparaten wil aanpassen. Helaas lukt het me niet helemaal. Als ik het via onderstaande stappen probeer krijg ik een error 404 (zie helemaal onderaan).

 

Weet iemand wat ik niet goed doe?

 

 

Als eerste klik in bij het dashboard op Config van switch0

 

Hier pas ik het IP aan van 192.168.2.254/24 naar 10.0.0.254/24

 

Hier voeg ik eerst een nieuwe DHCP server toe

 

Gateway en DNS ingevoerd

 

Start IP van de DHCP server

 

End IP van de DHCP server

 

En dan verwijder ik de oude DHCP server van 192.168.2.0/24

 

Na een reboot krijg ik deze fout via ETH3 / ETH4. Via ETH1 / ETH2 kan ik nog wel inloggen.

 

Reputatie 7

Maak in plaats van een nieuw subnet onder de DHCP server "Thuis" een aparte DHCP server aan met bijvoorbeeld de naam LAN.

Neem het IP adres van de router (10.0.0.254) op als listen-address bij de dns forwarder.

Voeg het IP adres van de router (10.0.0.254) toe op switch0 en verwijder daar IP adres 192.168.2.254.

Herstart alle via switch0 aangesloten apparaten, deze zullen daarna een IP adres uit het 10.0.0.0/24 subnet krijgen.

Als alles goed werkt dan kan je het listen-address 192.168.2.254 bij de dns forwarder verwijderen en de dhcp server "Thuis" weggooien.

 

Advies: Maak eerst een backup van de configuratie zodat je altijd eenvoudig weer terug kunt.

Dankjewel! Dat is hem, nu werkt het allemaal.

Klein foutje nog in de update van 1 augustus met 2 tv’s

Bij dns forwarding in de config.boot zie ik staan:
            options listen-address=192.168.1.254
            options listen-address=192.168.2.254

moet dat niet zijn:
          options listen-address=192.168.41.254
          options listen-address=192.168.42.254

          options listen-address=192.168.2.254

En ik denk dat deze ook toe moeten worden gevoegd:
            listen-on eth2

 

Verder top de update. Bedankt!

Reputatie 7

Je mag de 192.168.1.254 bij die listen-addresses weghalen, die wordt niet gebruikt.

De DHCP servers voor de TV ontvangers maken geen gebruik van de dns-forwarder.

De dns-servers op die DHCP servers verwijzen rechtstreeks naar de dns-servers van KPN.

Reputatie 1

Kan ik bij DNS-forwarding 'options listen-address=192.168.2.254' weghalen, of moet ik die toch beter wel handhaven? Ik heb dus een extra vlan (4) voor kpn iTV (192.168.4.xxx) naast de standaard vlan (6) 'kpn internet' (192.168.2.xxx). 

De name-server heb ik hier nog wel ook ingevuld, in mij geval mijn eigen Pi-hole, tevens heb ik ook dns opgegeven bij mijn beide dhcp servers. De kpn dns-server voor mijn iptv vlan en mij pihole dns opgegeven bij de dhcp v.w.b. 'Thuis'. 

 

Tweede vraag, hardware offloading wel ingeschakeld hebben/houden? Ik lees er her en der toch wat afwijkende verhalen over, vandaar toch even de vraag. Hwnat is nu enabled op mijn ER-X SPF, overigens verder geen extra expliciete instellingen t.b.v. ipv4 en/of ipv6 <-> conform standaard scripts uit dit topic. 

Via: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading

---

There are many processes/features that can take advantage of the offloading engine. One of the most basic examples is IPv4 traffic forwarding. Without offloading enabled, IPv4 traffic will be routed via the CPU and will be limited to around 300Mbps on the EdgeRouter Lite (ERLite-3). With offloading enabled, the throughput will be about 950Mbps.

---

Hieruit maakte ikzelf wel op dat je het normaliter dus eigenlijk wel zou moeten willen hebben ingeschakeld. 

Reputatie 7

Alleen de DHCP servers waarvan de DNS server verwijst naar de EdgeRouter zelf hoeven opgenomen te worden als listen-address en listen-on.

 

Mijn advies: Hardware offloading aan laten staan.

Reputatie 7

Ik heb in het openingsbericht configuratiescripts opgenomen voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort als WAN poort ingesteld wordt. Tevens zijn de configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP aangepast zodat ook hier de SFP poort als WAN poort ingesteld wordt.

Dit speciaal voor de mensen die hun EdgeRouter rechtstreeks op de glasvezel zouden willen aansluiten.

LET OP: Bij GPON aansluitingen kan de EdgeRouter niet rechtsreeks op de glasvezel aangesloten worden. Hier zal de ONT gebruikt moeten blijven worden.

Reputatie 5
Badge +5

Hallo,

Ik krijg met mijn Growatt zonnepanelen dongle geen verbinding meer met het internet en dus worden de meetingen niet meer dorogegeven. Ik heb van alles geprobeerd en ik heb het idee dat sinds de update van de firmware van de Edge Router 3 dit niet meer werkt, maar ik weet het niet zeker.

Voor de Growatt dongle moet poort 5279 open staan.
Hoe kan ik dit testen of deze port open staat?

Alvast bedankt voor de hulp!

Reputatie 7

ik heb het idee dat sinds de update van de firmware van de Edge Router 3 dit niet meer werkt, maar ik weet het niet zeker.

Welke firmware update?

Uitgaand staan alle poorten open, er is in de standaard configuratie namelijk geen firewall actief die uitgaand verkeer blokkeert.

Inkomend hoeft er normaliter niets open te staan voor het benaderen van de de omvormer dat loopt immers via "the cloud".  

Reputatie 5
Badge +5

ik heb het idee dat sinds de update van de firmware van de Edge Router 3 dit niet meer werkt, maar ik weet het niet zeker.

Welke firmware update?

Uitgaand staan alle poorten open, er is in de standaard configuratie namelijk geen firewall actief die uitgaand verkeer blokkeert.

Inkomend hoeft er normaliter niets open te staan voor het benaderen van de de omvormer dat loopt immers via "the cloud".  

Oke dan moet het iets anders zijn en moet ik verder zoeken.
Dank je wel

Reputatie 7

Heeft jouw Growatt omvormer nog wel een verbinding met het netwerk?

Goedemorgen allen. Na 236 pagina's door te hebben gebladerd kom ik er nog niet helemaal uit.

Ik heb een TP-Link Deco P7 mesh netwerk (vergelijkbaar met de M5 serie). En ik heb deze inmiddels direct aan de NT gehangen (GoP glasvezel). De IPv4 verbinding met PPPoE werkt uitstekend. Maar ik krijg IPv6 niet goed geactiveerd, ondanks dat IPv6 wel werkt met de KPN Box 12.

Weet iemand wat de juiste instellingen zijn? Of moet ik accepteren dat de TP-Link implementatie niet voldoende is voor KPN glasvezel?

De IPv6 instellingen bevatten de volgende opties. De dikgedrukte opties zijn de instellingen die ik verwacht nodig te hebben als ik de handleiding volg. Uiteraard heb ik al tig varianten geprobeerd zonder geluk.

  • IPv6 Connection Type
    • Dynamic IP
    • PPPoE
    • 6to4 Tunnel
    • Bridge
  • Use Same Account as IPv4: Yes/No
  • Get IPv6 Address
    • Stateful
    • Stateless
    • Non-Address
    • Auto
  • Prefix Delegation: Yes/No
  • Obtain DNS Automatically: Yes/No
  • Assigned Type
    • ND proxy
    • SLAAC+Stateless DHCP
    • DHCPv6
    • SLAAC+RDNSS

Alvast bedankt. :)

Edit: Het gaat om een internet-only verbinding. VLAN staat op nummertje 6 met 7 priority.

Reputatie 7

Ik zie daar eigenlijk niets vreemds aan.

Krijgen aangesloten apparaten ook geen IPv6 adres?

Ik zie daar eigenlijk niets vreemds aan.

Krijgen aangesloten apparaten ook geen IPv6 adres?

Nee. Verder dan een link-local adres komen ze niet. Daarbij wordt de verbinding naar buiten ook erg instabiel (ping loss, enz.).

Ter informatie, de IPv4 settings staan op:

  • Internet Connection Type: PPPoE
  • Username: internet
  • Password: internet
  • Obtain DNS Automatically: Yes

Ik heb als username en password ook de gegevens van KPN Box 12 geprobeerd. En daarbij ook een mac clone, in de hoop dat dat het IPv6 probleem zou oplossen, maar helaas niet.

Edit:

Hierbij ook nog een screenshot van de IPTV/VLAN instellingen. Deze werken voor IPv4.

 

Hoe installeer je zo’n script? Kan dat via de webinterface?

Reputatie 7

Hoe installeer je zo’n script? Kan dat via de webinterface?

Dat staat in de readme die in het zip bestand opgenomen is.

Omdat op mijn nieuwe adres geen glasvezel beschikbaar is, ben ik op zoek naar een geschikt VDSL2 bridge modem.
Deze kan ik dan plaatsen vóór mijn bestaande setup met Edgerouter, welke voorheen op de NTU was aangesloten. 

Voorkeur gaat uit naar de Zyxel VMG4005-B50A. 
Kan iemand aangeven wat het verschil is met de variant die KPN aanbied met speciale firmware?


https://www.kpnwebshop.com/wba-copper-nt-type-vmg4005-b50a-eu03v1f/2?origin=913


Alvast bedankt!

Reputatie 7

Koop gewoon de standaard Zyxel, die voldoet prima.

Mocht je ooit overstappen naar een andere provider op VDSL dan blijft die tenminste werken.

Het is nog goedkoper ook want, let op, die prijs in de zakelijke webshop van KPN is exclusief BTW.

Oké top 👍

Reputatie 1

in de readme staat het volgende...

=> su -c /config/user-data/KPN-Setup
maar dan krijg ik => su: Authentication failure <= met sudo ervoor werkt het bij mij wel, dus:

sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup

Reputatie 7

in de readme staat het volgende...

=> su -c /config/user-data/KPN-Setup
maar dan krijg ik => su: Authentication failure <= met sudo ervoor werkt het bij mij wel, dus:

sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup

Welk script heb je gebruikt want er hoort ook "sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup" te staan.

Reputatie 1

in de readme staat het volgende...

=> su -c /config/user-data/KPN-Setup
maar dan krijg ik => su: Authentication failure <= met sudo ervoor werkt het bij mij wel, dus:

sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup

Welk script heb je gebruikt want er hoort ook "sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup" te staan.


edgerouter x (met eth1+2 voor itv), maar ik zie het nu wel staan, SORRY…

ik denk dat ik op mijn telefoon eroverheen had gekeken ofzo in de snelheid, excuses.

Ander vraagje, heeft het nog toegevoegde waarde om de egress-qos (0:5 1:5 2:5 3:5 4:5) extra bij >interfaces>ethernet>eth0>vif>4 t.b.v. KPN IPTV op te geven?

Reputatie 7

Ander vraagje, heeft het nog toegevoegde waarde om de egress-qos (0:5 1:5 2:5 3:5 4:5) extra bij ethernet>eth0>vif4 t.b.v. KPN IPTV op te geven?

Nee, dat heeft geen zin, egress-qos kan alleen op vlans ingesteld worden.

Reageer