Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8531 reacties
  • 560286 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8531 reacties

Reputatie 1

Ander vraagje, heeft het nog toegevoegde waarde om de egress-qos (0:5 1:5 2:5 3:5 4:5) extra bij ethernet>eth0>vif4 t.b.v. KPN IPTV op te geven?

Nee, dat heeft geen zin, egress-qos kan alleen op vlans ingesteld worden.


Oh, ik was namelijk in de veronderstelling dat dit juist een vlan was? namelijk:

KPN IPTV eth0.4 vlan
Reputatie 7

Ander vraagje, heeft het nog toegevoegde waarde om de egress-qos (0:5 1:5 2:5 3:5 4:5) extra bij ethernet>eth0>vif4 t.b.v. KPN IPTV op te geven?

Nee, dat heeft geen zin, egress-qos kan alleen op vlans ingesteld worden.


Oh, ik was namelijk in de veronderstelling dat dit juist een vlan was? namelijk:

KPN IPTV eth0.4 vlan

Nee, de egress-qos moet dan juist op aan de LAN zijde op een vlan geplaatst worden en heeft als doel dat het verkeer voor dat vlan op de switches binnen het thuisnetwerk voorrang krijgt op het andere verkeer.

Dat heeft in deze opzet geen zin immers de TV ontvangers zijn rechtstreeks op de EdgeRouter aangesloten.

Reputatie 1

Ander vraagje, heeft het nog toegevoegde waarde om de egress-qos (0:5 1:5 2:5 3:5 4:5) extra bij ethernet>eth0>vif4 t.b.v. KPN IPTV op te geven?

Nee, dat heeft geen zin, egress-qos kan alleen op vlans ingesteld worden.


Oh, ik was namelijk in de veronderstelling dat dit juist een vlan was? namelijk:

KPN IPTV eth0.4 vlan

Nee, de egress-qos moet dan juist op aan de LAN zijde op een vlan geplaatst worden en heeft als doel dat het verkeer voor dat vlan op de switches binnen het thuisnetwerk voorrang krijgt op het andere verkeer.

Dat heeft in deze opzet geen zin immers de TV ontvangers zijn rechtstreeks op de EdgeRouter aangesloten.

Helder verhaal, thx 👍

Reputatie 5
Badge +5

Heeft jouw Growatt omvormer nog wel een verbinding met het netwerk?

Het bleek uiteindelijk te liggen aan de Growatt wifi dongle. Ik heb een nieuwe gekocht, geconfigureerd en nu werkt alles weer.

Reputatie 7

Heeft jouw Growatt omvormer nog wel een verbinding met het netwerk?

Het bleek uiteindelijk te liggen aan de Growatt wifi dongle. Ik heb een nieuwe gekocht, geconfigureerd en nu werkt alles weer.

Was een firmware update van die dongle niet voldoende geweest?

Reputatie 5
Badge +5

Heeft jouw Growatt omvormer nog wel een verbinding met het netwerk?

Het bleek uiteindelijk te liggen aan de Growatt wifi dongle. Ik heb een nieuwe gekocht, geconfigureerd en nu werkt alles weer.

Was een firmware update van die dongle niet voldoende geweest?

nee hij was echt stuk. Het rode lampje bleef branden. Op internet kon ik vinden dat hij dan echt helemaal stuk is. in de handleiding wordt een continue rood brandend lampje niet beschreven, alleen een knipperende, dan is er wel communicatie tussen de dongle en de inverter, maar niet naar buiten. 
Het duurde even voor ik door had dat het niet rood knipperde 😛 maar continue rood brandde wat dus niet benoemd wordt in de handleiding.

Reputatie 5
Badge +5

Goedemiddag,

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een GigaSet N300A IP aangesloten op een EdgeRouter 3 Lite. 
Gisteren viel me op dat als iemand belt er geen antwoordapparaat meer afgaat.

 

Op de handheld, de C610H staat het icoon voor het antwoord apparaat te knipperen.

Als ik de handleiding lees lees ik dat ik via het menu naar het antwoordapparaat icoon (voicemail staat erbij) moet gaan om daar instellingen te doen. Echter wanneer ik het icoon kies hoor ik een fout signaal en wordt het menu weer weergegeven.

Als ik inlog op de N300A IP zie ik het volgende bij de status:
 


en

Op internet lees ik hetzelfde probleem voor een Gigaset DX800A en daar was de enig oplossing een reset.
Ik wil dit voorkomen, want ik naam aan dat ik dan alles opnieuw moet instellen.

Graag jullie hulp.

Reputatie 5
Badge +5

Goedemiddag,

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een GigaSet N300A IP aangesloten op een EdgeRouter 3 Lite. 
Gisteren viel me op dat als iemand belt er geen antwoordapparaat meer afgaat.

 

Op de handheld, de C610H staat het icoon voor het antwoord apparaat te knipperen.

Als ik de handleiding lees lees ik dat ik via het menu naar het antwoordapparaat icoon (voicemail staat erbij) moet gaan om daar instellingen te doen. Echter wanneer ik het icoon kies hoor ik een fout signaal en wordt het menu weer weergegeven.

Als ik inlog op de N300A IP zie ik het volgende bij de status:
 


en

Op internet lees ik hetzelfde probleem voor een Gigaset DX800A en daar was de enig oplossing een reset.
Ik wil dit voorkomen, want ik naam aan dat ik dan alles opnieuw moet instellen.

Graag jullie hulp.

Ik heb de Gigaset N300A IP gerest en nu werkt het antwoord apparaat weer en kom ik ook weer in het menu op de handheld.
Ik heb alleen geen begroetingstekst, maar dat komt vast goed in één van de menu opties.

Reputatie 7

Heb je wel het antwoordapparaat toegewezen aan de handsets?

 

Reputatie 5
Badge +5

Heb je wel het antwoordapparaat toegewezen aan de handsets?

 

Volgens mij zit de KPN "lijn" niet verbonden met het antwoordapparaat oid.

Als ik bel gaat hij een en tijdje over en dan lijkt dat je iets kan inspreken. Maar er komt geen welkomsboodschap en als ik iets inspreek wordt het niet opgenomen.

Reputatie 5
Badge +5

Heb je wel het antwoordapparaat toegewezen aan de handsets?

 

Mijn instellingen:

 

Het rare is dat als ik het antwoordapparaat uitzet op de handset dan blijft de telefoon overgaan. Zet ik hem weer aan dan gaat hij na x seconden dus wel naar het antwoordapparaat maar dan dus geen welkomstwoord en wat ingesproken wordt, wordt niet opgenomen

Het is mogelijk als je beperkte netwerklijnen door je huis heb om met een iets aangepast configuratie zonder de eth1 en eth2 dedicated IPTV poorten te werken. Er zit wel een grote maar aan. De configuratie wordt voor ingebruikname iets complexer. Wat heb ik gedaan?

Deze configuratie uitgerold en getest.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 3 augustus 2021 10:29).

 

Daarna heb ik voor iedere TV ontvangen een static mapping gemaakt in het 192.168.2.x netwerk:

Per onvanger:
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 static-mapping VIP2952_E559XX ip-address 192.168.2.237
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 static-mapping VIP2952_E559XX mac-address '00:xx:xx:xx:xx:xx'
set service dhcp-server shared-network-name Thuis subnet 192.168.2.0/24 static-mapping VIP2952_E559XX static-mapping-parameters 'option domain-name-servers 195.121.1.34, 195.121.1.66;'

Hoe kom je hier achter? Gewoon een keer laten booten in je 192.168.2.x netwerk en kijken in de dhcp lease tabel. Misschien staat het zelfs op de IPTV ontvanger. Nog niet gechecked. Verder moet ook je igmp proxy worden uitgebreid. Let op ook igmp snooping moet aanstaan op evt switches verder op in je netwerk.

set protocols igmp-proxy interface switch0 alt-subnet 192.168.2.0/24
set protocols igmp-proxy interface switch0 role downstream
set protocols igmp-proxy interface switch0 threshold 1

Hierna zal je IPTV ontvanger ook booten van je “gewone netwerk”. In het grafische statistics scherm zie je 8Mbit over de eth0.4 gaan en over in mijn geval eth4. Het lastige zit hem natuurlijk in het stukje static mapping. Maar dat is eenmalig per ontvanger. Als je de igmp-proxy vergeet heb je een stilstaand/hakkelend beeld.

TODO: opruimen eth1 en eth2 IPTV netwerken en toevoegen aan switch0. igmp proxy van eth1 en eth2 verwijderen. Ik wil eerst verder testen voor ik dit doet. Voordeel is nu ook dat ik zelfs wireless de ontvangers kan verbinden, zonder vlan’s etc.  Nadelen heb ik verder nog niet gevonden.

Reputatie 7

@Ronaldo1965, Wat jij dus gedaan hebt is het configuratiescript Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 3 augustus 2021 10:29) ombouwen naar het script Zonder telefonie via Experia Box (zip 14 februari 2021 12:17). :wink:

 

Lijkt er wel veel op Lol, op de static-mappings na dan. Die heb je nog wel nodig lijkt me ivm de andere dns servers. Of niet?

Reputatie 7

Lijkt er wel veel op Lol, op de static-mappings na dan. Die heb je nog wel nodig lijkt me ivm de andere dns servers. Of niet?

Nee hoor, static mappings heb je niet nodig, de DNS server worden bepaald door de gebruikte DHCP server. Als je de Arris 5202 TV ontvanger gebruikt dan moet je er wel voor zorgen dat de DNS server niet op die van Cloudflare ingesteld is.

Zelf heb ik de TV ontvangers op een apart vlan geplaatst (zie screenshot in het openingsbericht) zodat ik voor mijn thuisnetwerk rustig de DNS server van Cloudflare kan gebruiken en op de TV ontvangers de standaard DNS servers van KPN.

De reden om voor de EdgeRouter X ook aparte configuratiescripts met de TV ontvangers buiten de switch te maken is omdat de switch van EdgeRouter zelf geen IGMP snooping ondersteunt en de TV streams dus op alle poorten binnen de switch gedistribueerd worden.

 

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

vraagje m.b.t de box 12 van KPN. Volgens mij heb jij deze kunnen testen of doet dit mogelijk nog steeds. Kan jij iets zeggen over de snelheid van de Box 12 vs de experiabox 10 en dan heb ik het over de verwerkingssnelheid van internet verkeer.

zoals je weet ben ik nog steeds aan het testen met de UDM Pro en heb nu noodgedwongen de EB 10 in DMZ ervoor staan om de volledige snelheid 1000/1000 te kunnen gebruiken. Dit gezien er nog steeds een bug in de firmware van Unifi zit.

Op zich functioneert de EB 10 prima maar krijg toch het gevoel dat deze de lijnsnelheid maar net aan kan en langzaam steeds trager lijkt te worden (memory, cpu???)

mogelijk zit de Box 12 wat ruimer in zijn jas qua specs? Weet jij dit?

dank alvast

Reputatie 7

mogelijk zit de Box 12 wat ruimer in zijn jas qua specs? Weet jij dit?

Ik ken de technische specificaties van de V12 niet. Ik heb ook geen 1Gbps aansluiting omdat wij als gezin met stevige verbruikers meer dan voldoende hebben aan 200Mbps.

Reputatie 4
Badge +4

mogelijk zit de Box 12 wat ruimer in zijn jas qua specs? Weet jij dit?

Ik ken de technische specificaties van de V12 niet. Ik heb ook geen 1Gbps aansluiting omdat wij als gezin met stevige verbruikers meer dan voldoende hebben aan 200Mbps.

Ja oké, dan maar eens kijken of ik iemand van KPN te pakken kan krijgen die hier iets over kan roepen.

thanks

Koop gewoon de standaard Zyxel, die voldoet prima.

Mocht je ooit overstappen naar een andere provider op VDSL dan blijft die tenminste werken.

Het is nog goedkoper ook want, let op, die prijs in de zakelijke webshop van KPN is exclusief BTW.

 

De Zyxel VMG4005-B50A werkt inmiddels perfect, Ik heb geen instellingen aan de Edgerouter hoeven te veranderen t.o.v. de oude situatie op de NTU. 

Het Zyxel modem is alleen direct te benaderen via de LAN poort, de Edgerouter moet hiervoor worden ontkoppelt. Is er een manier om het Zyxel modem via de Edgerouter te bereiken? 

 

Ter info (lijkt prima in orde): 

====================================================================

    VDSL Training Status:   Showtime

                    Mode:   VDSL2 Annex B

            VDSL Profile:   Profile 17a

                G.Vector:   Enable

            Traffic Type:   PTM Mode

             Link Uptime:   6 days: 1 hour: 10 minutes

====================================================================

       VDSL Port Details       Upstream         Downstream

               Line Rate:     22.468 Mbps       87.689 Mbps

    Actual Net Data Rate:     22.469 Mbps       87.690 Mbps

          Trellis Coding:         ON                ON

              SNR Margin:        5.2 dB            6.2 dB

            Actual Delay:          0 ms              0 ms

          Transmit Power:        8.9 dBm          12.3 dBm

           Receive Power:       -4.1 dBm          -6.4 dBm

              Actual INP:       80.0 symbols      80.0 symbols

       Total Attenuation:       13.0 dB           18.6 dB

====================================================================

      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3

  Line Attenuation(dB):  3.4    22.7    39.2     N/A    11.9    30.5    50.7  

Signal Attenuation(dB):  3.4    22.3    38.5     N/A    13.6    30.3    51.1  

        SNR Margin(dB):  6.8     5.1     5.1     N/A     6.9     5.8     5.9  

   Transmit Power(dBm):- 0.9     4.5     6.3     N/A     7.0     8.0     7.2   

====================================================================

 

Reputatie 7

Dat moet wel mogelijk zijn.

Wat is het IP adres waarop de Zyxel te benaderen is?

Heeft de Zyxel een ingebouwde DHCP server. M.a.w. krijgt een apparaat dat je op de LAN poort van de Zyxel aansluit een iP adres toegewezen?

Het IP-adres van de Zyxel is vrij in te vullen, een adres instellen in de rangevan het thuisnetwerk geeft geen resultaat. Waarschijnlijk door de firewall/VLAN waar het thuisnetwerk op zit. De DHCP-server staat uit op de Zyxel, dit is wel mogelijk.

Reputatie 7

Standaard staat, als ik de documentatie mag geloven, het IP adres op 192.168.1.1.

Laten we daar dan eens vanuit gaan. 

Ik ga er ook gemakshalve vanuit dat de Zyxel op eth0 aangesloten is.

Ga in de Config naar "interfaces - ethernet - eth0" ...

... en vul het IP adres in zoals bovenstaand.

Ga naar de tab "Routing" en creëer een nieuwe static route zoals onderstaand.

 

Kan je nu de Zyzel benaderen op http://192.168.1.1?

 

Note: Theoretisch zou het bovenstaande moeten werken maar ik heb het niet kunnen testen, dat mag jij doen. :wink:

Standaard staat, als ik de documentatie mag geloven, het IP adres op 192.168.1.1.

Laten we daar dan eens vanuit gaan. 

Ik ga er ook gemakshalve vanuit dat de Zyxel op eth0 aangesloten is.

Ga in de Config naar "interfaces - ethernet - eth0" ...

... en vul het IP adres in zoals bovenstaand.

Ga naar de tab "Routing" en creëer een nieuwe static route zoals onderstaand.

 

Kan je nu de Zyzel benaderen op http://192.168.1.1?

 

Note: Theoretisch zou het bovenstaande moeten werken maar ik heb het niet kunnen testen, dat mag jij doen. :wink:

Allereerst bedankt voor je uitleg. 

De Zyxel heb ik ingesteld op 192.168.3.1 omdat ik al een 2e DHCP netwerk op 192.168.2.0/24 heb draaien. 

Instellingen zoals aangegeven ingesteld op de Edgerouter maar helaas zonder resultaat, ik kan de Zyxel niet benaderen via 192.168.3.1. 

 

Reputatie 7

Dan doet die Zyxel nog iets speciaals als hij in full-bridge gaat.

Jammer maar niet geschoten is altijd mis.

Reputatie 2
Badge

Ik dacht dat als je modem in bridge staat, je hem inderdaad niet meer bereiken kan, want hij is transperant geworden, en de LAN van de modem is een WAN geworden, en krijg je het publeike IP adres er op, en de router die je er op aansluit gaat verder alles doen…. want de router functie van de Zyxel is uit geschakeld,(de modem heeft geen adres meer) en heb je nog maar weinig mee te maken, alleen “uit” bridge is deze te te bereiken, maar dan moet je een fabrieks reset doen, en ben je je instellingen weer kwijt.

Reageer