Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8553 reacties
  • 561004 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8553 reacties

Reputatie 7

@hmwa, Heb je dit bericht gelezen?

Ik heb al eens geprobeerd om DHCP in te schakelen op Zyxel en eth0, Edgerouter krijgt dan ook netjes een ip toegewezen van Zyxel.

Dat had ik eigenlijk ook verwacht en dat is precies waarom ik ook zou verwachten dat je de Zyxel vanaf jouw LAN zou moeten kunnen benaderen mits de route maar goed staat.

Kan jij nog een keer DHCP op de Zyxel instellen, eth0 het IP adres via dhcp op laten vragen en vervolgens weer screenshots van het dashboard en de routes te plaatsen.

@wjb Hierbij de screenshots met Zyxel in DHCP, eth0 krijgt dan een adres maar wat wel opvalt is dat bij routing dan pppoe verdwijnt, waardoor het internet ook niet meer werkt. 

 

Reputatie 7

Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Vul bij de dhcp-options van eth0 de "default-route" met no-update.

 

 

Op dit moment heb ik 1 tv ontvanger van KPN in gebruik. Ik zou heel graag eth2 voor mijn ontvanger willen gebruiken. Kun jij me vertellen wat ik daarvoor aan moet passen in de Edgerouter?

Als je dit bericht bekijkt en niet vif (vlan) 4 op eth2 gebruikt maar eth2 zelf dan zou het moeten werken. De Egress QoS kan je vergeten, die is alleen zinvol bij gebruik van vlans.

@wjb,

Ik heb het aangepast en het lijkt te werken. Nogmaals dank!

Kan jij screenshots plaatsen van de aanpassingen die je gedaan hebt?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger nu?

Het IP adres van de TV ontvanger is nu 192.168.4.44. 

Hierbij de screenshots van de aanpassingen.

Statisch IP adres gezet op de eth2 adapter:

 

DHCP server toegevoegd, IPTC is een typo (had IPTV moeten zijn) :-)

IGMP proxy aangepast zodat eth2 gebruikt wordt.

 

 

Reputatie 7

Dank je, dat helpt anderen ook weer.

Je kunt overigens rustig die DHCP server IPTC verwijderen om hem vervolgens opnieuw te maken met de naam IPTV.

Dank je, dat helpt anderen ook weer.

Je kunt overigens rustig die DHCP server IPTC verwijderen om hem vervolgens opnieuw te maken met de naam IPTV.

Ja, dat weet ik maar ik zag het zojuist pas bij het maken van de screenshots

Badge

Bedankt de informatie omtrent de hardware wat de BOX 12 kan vervangen.

Die zit nog nieuw in de doos.

Zo maar even kijken waar het te verkrijgen is.

Weet je misschien wat de licenties kosten, is Zero day en welke DNS server is momenteel de beste?

Zit er ook een Punisher op de hardware?

Super Artikel.

Dank.

R

 

 

 

 

Reputatie 7

Ik gebruik de EdgeRouter 4.

Er zijn geen licentiekosten.

Ik gebruik de antimalware DNS servers van Cloudflare.

Reputatie 4
Badge +3

Hallo wjb en andere forumleden,

Wat gegevens over mijn setup nu, ook met een EdgeRouter 4:

  • ik heb nu eth1 in gebruik voor mijn thuisnetwerk (3 VLAN's tagged naar 2 managed switches)
  • ik heb nu eth3 SFP op VLAN 6 ingericht op KPN DSLAM via GoF/AON.
    poorten eth0 en eth 2 staan disabled (niet aangesloten).

Momenteel heb ik alleen internet in gebruik, als ik deze wil uitbreiden met IPTV moet ik wat aanpassingen doen.

  • Kan de Arris rechtstreeks op de ER gekoppeld worden? Of moet hier altijd een managed L2 switch tussen?
  • Moet de Arris een DHCP adres uit de ER krijgen? Dus ook deze node moet ge-NAT worden naar het KPN netwerk/IPTV platform?
  • Als antwoord op vraag 1 een ja is: dan moet eth3 gebridged worden naar bijvoorbeeld eth0 poort? Anders zal VLAN 4 niet te configureren zijn (want vif 4 zal eveneens op de eth3 toegevoegd moeten worden).
  • Als ik 1 Arris stb wil gebruiken op eth0, en mijn eigen router setup willen behouden, dan is het aanzetten van de DCHP scope/opties en de copy-rfc3442-classless-routes + rfc3442-classless-routes laden alsmede het aanzetten van IGMP proxy voldoende, of moet er nog veel meer toegevoegd worden?

Alvast dank voor je/jullie reactie(s).

Reputatie 7

Momenteel heb ik alleen internet in gebruik, als ik deze wil uitbreiden met IPTV moet ik wat aanpassingen doen.

  • Kan de Arris rechtstreeks op de ER gekoppeld worden? Of moet hier altijd een managed L2 switch tussen? Die kan rechtstreeks op de EdgeRouter aangesloten worden.
  • Moet de Arris een DHCP adres uit de ER krijgen? Dus ook deze node moet ge-NAT worden naar het KPN netwerk/IPTV platform? De TV ontvanger moet een iP adres van de EdgeRouter krijgen.
  • Als antwoord op vraag 1 een ja is: dan moet eth3 gebridged worden naar bijvoorbeeld eth0 poort? Anders zal VLAN 4 niet te configureren zijn (want vif 4 zal eveneens op de eth3 toegevoegd moeten worden). Nee, er worden geen bridges ingericht maar de IGMP proxy server zorgt er voor dat de TV ontvanger via dIe IGMP proxy met het IPTV platform op vlan 4 verbonden wordt.
  • Als ik 1 Arris stb wil gebruiken op eth0, en mijn eigen router setup willen behouden, dan is het aanzetten van de DCHP scope/opties en de copy-rfc3442-classless-routes + rfc3442-classless-routes laden alsmede het aanzetten van IGMP proxy voldoende, of moet er nog veel meer toegevoegd worden? Klopt en daarnaast moet eth3 natuurlijk ook o.b.v. DHCP met vlan 4 verbonden worden.

 

Reputatie 4
Badge +3

Momenteel heb ik alleen internet in gebruik, als ik deze wil uitbreiden met IPTV moet ik wat aanpassingen doen.

  • Kan de Arris rechtstreeks op de ER gekoppeld worden? Of moet hier altijd een managed L2 switch tussen? Die kan rechtstreeks op de EdgeRouter aangesloten worden.
  • Moet de Arris een DHCP adres uit de ER krijgen? Dus ook deze node moet ge-NAT worden naar het KPN netwerk/IPTV platform? De TV ontvanger moet een iP adres van de EdgeRouter krijgen.
  • Als antwoord op vraag 1 een ja is: dan moet eth3 gebridged worden naar bijvoorbeeld eth0 poort? Anders zal VLAN 4 niet te configureren zijn (want vif 4 zal eveneens op de eth3 toegevoegd moeten worden). Nee, er worden geen bridges ingericht maar de IGMP proxy server zorgt er voor dat de TV ontvanger via dIe IGMP proxy met het IPTV platform op vlan 4 verbonden wordt.
  • Als ik 1 Arris stb wil gebruiken op eth0, en mijn eigen router setup willen behouden, dan is het aanzetten van de DCHP scope/opties en de copy-rfc3442-classless-routes + rfc3442-classless-routes laden alsmede het aanzetten van IGMP proxy voldoende, of moet er nog veel meer toegevoegd worden? Klopt.

 

Dus op de eth3 poort moet VLAN 4 erbij gezet worden? Wordt IGMP proxy dan aangezet op de WAN poort en de poort waarop de Arris gekoppeld wordt?

Reputatie 7

Dus op de eth3 poort moet VLAN 4 erbij gezet worden? Wordt IGMP proxy dan aangezet op de WAN poort en de poort waarop de Arris gekoppeld wordt?

Klopt:

Waarbij de client options alsvolgt zijn:

send vendor-class-identifier "IPTV_RG";

request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;

 

De IGMP proxy server wordt dan als onderstaand ingericht waarbij jij bij de downstream interface i.p.v. eth2.4 voor eth0 zal moeten kiezen omdat je daar de TV ontvanger op gaat aansluiten.

 

Reputatie 4
Badge +3

Dus op de eth3 poort moet VLAN 4 erbij gezet worden? Wordt IGMP proxy dan aangezet op de WAN poort en de poort waarop de Arris gekoppeld wordt?

Klopt:

Waarbij de client options alsvolgt zijn:

send vendor-class-identifier "IPTV_RG";

request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;

 

De IGMP proxy server wordt dan als onderstaand ingericht waarbij jij bij de downstream interface i.p.v. eth2.4 voor eth0 zal moeten kiezen omdat je daar de TV ontvanger op gaat aansluiten.

 

Maar als je een VLAN aan 2 poorten wil hangen, dan moet je ze toch bridgen?

Reputatie 7

Maar als je een VLAN aan 2 poorten wil hangen, dan moet je ze toch bridgen?

Nee, er wordt niet gebridged.

Ik heb mijn TV ontvangers op vlan 4 van eth2 staan en dat vlan heeft gewoon zijn eigen DHCP server (zie screenshot in startbericht van dit topic).

Het is de IGMP proxy server en alleen de IGMP proxy server die de koppeling legt tussen het (V)LAN waar de TV ontvangers op aangesloten zijn en het IPTV netwerk van KPN (vlan 4).

Reputatie 4
Badge +3

Maar als je een VLAN aan 2 poorten wil hangen, dan moet je ze toch bridgen?

Nee, er wordt niet gebridged.

Ik heb mijn TV ontvangers op vlan 4 van eth2 staan en dst vlan heeft gewoon zijn eigen DHCP server (zie screenshot in startbericht van dit topic).

Het is de IGMP proxy server en alleen de IGMP proxy server die de koppeling legt tussen het (V)LAN waar de TV ontvangers op aangesloten zijn en het IPTV netwerk van KPN (vlan 4).

Dus ook geen bonding van de 2 interfaces?

Doordat IGMP proxy wordt aangezet en het feit dat VLAN 4 aan de WAN kant op DHCP client staat en aan de kant van de IPTV stb poort op DHCP server maakt het mogelijk de VLAN's met hetzelfde ID op beide poorten te maken?

Reputatie 7

Maar als je een VLAN aan 2 poorten wil hangen, dan moet je ze toch bridgen?

Nee, er wordt niet gebridged.

Ik heb mijn TV ontvangers op vlan 4 van eth2 staan en dst vlan heeft gewoon zijn eigen DHCP server (zie screenshot in startbericht van dit topic).

Het is de IGMP proxy server en alleen de IGMP proxy server die de koppeling legt tussen het (V)LAN waar de TV ontvangers op aangesloten zijn en het IPTV netwerk van KPN (vlan 4).

Dus ook geen bonding van de 2 interfaces?

Doordat IGMP proxy wordt aangezet en het feit dat VLAN 4 aan de WAN kant op DHCP client staat en aan de kant van de IPTV stb poort op DHCP server maakt het mogelijk de VLAN's met hetzelfde ID op beide poorten te maken?

Nee, ook geen bonding.

Lees anders ook nog even dit bericht.

Het enige verschil is dat in jouw geval er geen vlan gebruikt wordt voor de TV ontvanger maar dat deze gewoon op het lan eth0 aangesloten wordt. Net zoals in dit bericht de TV ontvanger op eth2 aangesloten wordt.

Reputatie 4
Badge +3

Maar als je een VLAN aan 2 poorten wil hangen, dan moet je ze toch bridgen?

Nee, er wordt niet gebridged.

Ik heb mijn TV ontvangers op vlan 4 van eth2 staan en dst vlan heeft gewoon zijn eigen DHCP server (zie screenshot in startbericht van dit topic).

Het is de IGMP proxy server en alleen de IGMP proxy server die de koppeling legt tussen het (V)LAN waar de TV ontvangers op aangesloten zijn en het IPTV netwerk van KPN (vlan 4).

Dus ook geen bonding van de 2 interfaces?

Doordat IGMP proxy wordt aangezet en het feit dat VLAN 4 aan de WAN kant op DHCP client staat en aan de kant van de IPTV stb poort op DHCP server maakt het mogelijk de VLAN's met hetzelfde ID op beide poorten te maken?

Nee, ook geen bonding.

Lees anders ook nog even dit bericht.

Het enige verschil is dat in jouw geval er geen vlan gebruikt wordt voor de TV ontvanger maar dat deze gewoon op het lan eth0 aangesloten wordt. Net zoals in dit bericht de TV ontvanger op eth2 aangesloten wordt.

Dus zodra de STP rechtstreeks op de ER gekoppeld wordt, dan wordt door de Arris een untagged request gedaan of een tagged request? Want volgens mij kan de ER alleen tagged VLAN's op de interfaces kwijt en niet untagged.

Reputatie 7

Dus zodra de STP rechtstreeks op de ER gekoppeld wordt, dan wordt door de Arris een untagged request gedaan of een tagged request? Want volgens mij kan de ER alleen tagged VLAN's op de interfaces kwijt en niet untagged.

Alle eindapparatuur is untagged, zo ook de Arris.

In jouw geval wordt er helemaal geen vlan gebruikt op eth2 voor het aansluiten van de Arris.

@wjb,

Dank je voor het levendig houden van dit topic. Ik had al tijden een Edgerouter X thuis liggen en net besloten hem nu maar eens als primaire router in te zetten in plaats van secundair. 

De reden is de update van afgelopen week door KPN. Nieuw ipadres en sindsdien was de Experiabox (V8) niet meer vooruit te branden. Wat een drama is dat geworden. 

Ik heb alleen glasvezel internet en heb dus besloten de versie zonder telefonie te gebruiken en later IPTV uit te zetten. 

EdgeRouter-X-KPN-zonder-VoIP.zip

Gateway en LAN heb ik aangepast in de config.boot naar eigen wensen en tot dusver draait het als een zonnetje. ik heb een 200/200 abonnement en haal 210 down / 249 up. Met de experiabox zat ik hier een 10 Mbps onder, dus al met al meer dan tevreden.

Het staat niet in de uitleg, maar zou het wel als tip meegeven dat men het admin wachtwoord aanpast en niet standaard houdt!.

 

 

Reputatie 7

Het staat niet in de uitleg, maar zou het wel als tip meegeven dat men het admin wachtwoord aanpast en niet standaard houdt!.

Dat is een hele goede tip. Ik heb het openingsbericht aangepast zodat het daar in ieder geval vermeld wordt.

Ik heb sinds afgelopen de 500/500 lijn van KPN. Internet werkte prima, mijn beide 4k receivers geven de bekende STB-NMC-400 verbindings-foutmeldingen.

Ik kreeg dit niet opgelost met v12-modem van KPN en/of de Fritzbox.

Ik heb vandaag de edgerouter4 met het script gedraait en geactiveerd. Internet werkt, wel nog steeds af en toe de STB-NMC-400 foutmelding.

Achter de Edge-router heb ik een unifi 16 port POE-switch. IGMP is geconfigureerd.

Is het nu de bedoeling dat op de switchpoorten waarop de receivers zijn aangesloten nog een VLAN (welke?) geconfigureerd? Zoja, met welke instellingen?


Mocht dit niet nodig zijn, hoe kan ik dan nog error STB-NMC-400 oplossen?

 

Alvast bedankt!

Reputatie 4
Badge +4

@Mvd2021 ,

Heb je IGMP snooping op je Switch aangezet? 
 

@Mvd2021 ,

Heb je IGMP snooping op je Switch aangezet? 
 

@Multiedje 

Ja dat staat geconfigureerd op het netwerk van unifi controller (192.168.2.0).

Moet er buiten dit script ook nog configuratie op switch-poorten plaatsvinden m.b.t. Vlans?

Op dit moment krijgen de 4k-receivers namelijk gewoon een IP-adres zoals in het computer-netwerk. Dit terwijl VLan4 in het script van de maker actief is. 

Reputatie 4
Badge +4

@Mvd2021 ,

Als je VLAN (4) aan de LAN kant gebruikt voor de distributie van multicast verkeer in dit geval IPTV dan moet daar IGMP snooping op worden aangezet, dit kan via de controller van Unifi

Dus als je STB’s op je normale LAN zijn aangesloten dan moet daar IGMP snooping op worden aangezet, als deze via een VLAN lopen moet daar de IGMP snooping op worden aangezet.

Wat bedoel je met VLAN 4 van de maker van het script? Aan de WAN of LAN kant?

Aan de WAN kant is inderdaad VLAN 4 nodig, hier loopt het IPTV verkeer over, zover ik weet heeft wjb geen VLAN’s aan de LAN kant in het script zitten. 

@Mvd2021 ,

Als je VLAN 4 gebruik voor de distributie van multicast verkeer in dit geval IPTV dan moet daar IGMP snooping op worden aangezet, dit kan via de controller van Unifi

Dus als je STB’s op je normale LAN zijn aangesloten dan moet daar IGMP snooping op worden aangezet, als deze via een VLAN lopen moet daar de IGMP snooping op worden aangezet.

Wat bedoel je met VLAN 4 van de maker van het script? Aan de WAN of LAN kant?

Hi @Multiedje 

Op dit moment zitten de TV-receivers direct op de unifi-switch. Op de betreffende porten zit het standaard LAN gekoppeld. Is het bij deze setup de bedoeling dat een apart vlan op de betreffende porten word gezet ?

 

En ja, ik heb IGMP snooping aanstaan. Toch nog regelmatig de betreffende connectie-foutmelding.

Reageer