Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560620 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 1

@wjb ik zag deze post

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883441/0

 

onderaan staat ergens dit:

Volgende stap is de IGMP proxy, anders krijgt de settopbox nog steeds geen zenders doorgegeven.
Zet voor elke interface waarbij de Proxy niets hoeft te doen 'role disabled' dat voorkomt een hoop 'ruis' op het netwerk.

 
igmp-proxy {
interface eth0 {
role disabled
threshold 1
}
interface eth0.4 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role upstream
threshold 1
}
interface eth0.34 {
role disabled
threshold 1
}
interface eth1 {
role downstream
threshold 1
whitelist 239.0.3.0/16
whitelist 225.0.71.0/24
whitelist 224.0.0.0/16
}
interface eth2 {
role disabled
threshold 1
}
}

 

zegt jou dit iets?

Reputatie 7

Onderstaand de configuratie die ik als "standaard" in de configuratiescripts heb opgenomen.

Zoals je ziet heb ik geen disabled gedefinieerd voor pppoe0, eth0 en eth0.6.

Het is naar mijn weten ook niet nodig om die te definiëren.

Reputatie 1

 

Onderstaand de configuratie die ik als "standaard" in de configuratiescripts heb opgenomen.

Zoals je ziet heb ik geen disabled gedefinieerd voor pppoe0, eth0 en eth0.6.

Het is naar mijn weten ook niet nodig om die te definiëren.

ze hebben het over “ruis” maar wat dat precies is..

Reputatie 7

ze hebben het over “ruis” maar wat dat precies is..

Ik zou het niet weten. Ik ga me er ook niet druk om maken want het werkt uitstekend zonder die "disabled regels".

Reputatie 1

ze hebben het over “ruis” maar wat dat precies is..

Ik zou het niet weten. Ik ga me er ook niet druk om maken want het werkt uitstekend zonder die "disabled regels".

kwam dit tegen in de igmp config uitleg

https://manpages.debian.org/testing/igmpproxy/igmpproxy.conf.5.en.html

 

On disabled network interfaces all IGMP or multicast traffic is ignored altogether. If multiple IP addresses is used on one single interface (ae. eth0:1 ...), all interface aliases not in use should be configured as disabled.

 

Reputatie 1
Badge

Eindelijk het beruchte NMC 400 getackeld. Gewoon de 10p D-Link managed Switch door de TL-SG1016DE van TP-Link en na 24 uur nog geen NMC 400 op geen van de 3 TV's.

Denk dat de igmp snooping van de D-Link toch niet zo goed werkte. Eigenlijk hetzelfde als waar TP-Link in het verleden ook problemen mee had.

Sinds gisteren toch weer regelmatig de bekende 400 meldingen en regelmatig happeringen.

Zojuist restart igmp-proxy gedaan.

Iemand nog suggesties?

 

Ook vanmorgen op de 3 receivers weer de diverse haperingen en de bekende 400 melding.

Ik heb inmiddels mijn unifi-switch herstart en ook de edge-router.

Tevens ook IGMP-snooping op de switch uit en aan aangezet, en tevens igmp proxy-restart op edge-router. Ook “een frisse start” van de receivers gedaan.

Het is een tijdje goed gegaan, maar afgelopen week is het niet meer stabiel.

Enige wijzing welke ik zelf kan bedenken is een nieuwe versie van de unifi-controller software. Voor de rest is de situatie op dit moment voor mij een “black box”.

 

@wjb 

Wat is er nog mogelijk om dit te fixen?

Thx

Reputatie 7

Enige wijzing welke ik zelf kan bedenken is een nieuwe versie van de unifi-controller software. Voor de rest is de situatie op dit moment voor mij een “black box”.

Ook ik verdenk de Unifi switches als veroorzaken van het issue.

Het is misschien veel gevraagd, maar ontkoppel eens alles van die Unifi switches uitgezonderd de TV ontvangers en test vervolgens of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

Enige wijzing welke ik zelf kan bedenken is een nieuwe versie van de unifi-controller software. Voor de rest is de situatie op dit moment voor mij een “black box”.

Ook ik verdenk de Unifi switches als veroorzaken van het issue.

Het is misschien veel gevraagd, maar ontkoppel eens alles van die Unifi switches uitgezonderd de TV ontvangers en test vervolgens of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

Dat is inderdaad wel even actie :-)

Thuis werken word dan ook niet makkelijk.

Zou dit enigzinds met de laatste update van de controller-software te maken kunnen hebben?
Ik heb hier een unifi 16 ports POE switch van de 1e gen overigens.

@Multiedje 

Gebruik jij ook de laatste versie van unifi-controller (6.4.54)?

Ook in combinatie met een unifi-switch?

Heb jij nog een suggestie om met deze setup de haperingen/400-meldingen aan te pakken?

@wjb 

Ergens in een log zou toch ook iets terug te vinden moeten zijn?

Reputatie 7

Zou dit enigzinds met de laatste update van de controller-software te maken kunnen hebben?

Dat zou kunnen. Ik ben niet zo'n fan van die Unifi switches, ik zie wel vaker problemen voorbij komen en dat met name als er ook meerdere wifi accesspoints aangesloten zijn. Ik weet niet of die switches zogenaamde loop detection en/of spanning tree functionaliteit hebben maar kijk anders even of deze aan of uit staan.

Zou dit enigzinds met de laatste update van de controller-software te maken kunnen hebben?

Dat zou kunnen. Ik ben niet zo'n fan van die Unifi switches, ik zie wel vaker problemen voorbij komen en dat met name als er ook meerdere wifi accesspoints aangesloten zijn. Ik weet niet of die switches zogenaamde loop detection en/of spanning tree functionaliteit hebben maar kijk anders even of deze aan of uit staan.

@wjb 

Ik hier 3 ap`s aan hangen.

Hoe zouden de porten geconfigureerd moeten zijn voor loop-detection/spanning-tree?

@Multiedje 

Hoe heb jij dit geconfigureerd?

Reputatie 4
Badge +4

@Multiedje

Gebruik jij ook de laatste versie van unifi-controller (6.4.54)?

Ook in combinatie met een unifi-switch?

Heb jij nog een suggestie om met deze setup de haperingen/400-meldingen aan te pakken?

@wjb

Ergens in een log zou toch ook iets terug te vinden moeten zijn?

Hoi @Mvd2021,

ik gebruik controller 6.5.42 beta en ervaar geen problemen. Ik gebruikte altijd een apart VLAN of zelfs Port van de ER4 en doe niets meer dan snooping aanzetten op het betreffende netwerk voor IPTV. 
zodra je een provision hebt gegeven naar je switches doet de controller ook niets meer, deze plaatst alleen de door jou opgegeven settings, dus lijkt me sterk dat de controller de oorzaak is.

spanning-tree Staat standaard aan

@Multiedje

Gebruik jij ook de laatste versie van unifi-controller (6.4.54)?

Ook in combinatie met een unifi-switch?

Heb jij nog een suggestie om met deze setup de haperingen/400-meldingen aan te pakken?

@wjb

Ergens in een log zou toch ook iets terug te vinden moeten zijn?

Hoi @Mvd2021,

ik gebruik controller 6.5.42 beta en ervaar geen problemen. Ik gebruikte altijd een apart VLAN of zelfs Port van de ER4 en doe niets meer dan snooping aanzetten op het betreffende netwerk voor IPTV. 
zodra je een provision hebt gegeven naar je switches doet de controller ook niets meer, deze plaatst alleen de door jou opgegeven settings, dus lijkt me sterk dat de controller de oorzaak is.

spanning-tree Staat standaard aan

Zou het helpen door alle TV-receivers aan te sluiten op een port op ER? 

Ik begrijp niet waarom dit issue nu aantal weken niet heeft gespeeld en nu weer naar voren komt.

@Multiedje 

Spanning-tree staat op switch-niveau bij mij.

Dit kan ik dus nog aanzetten.

Ik heb hierbij de keuze voor RSTP en STP.

Wat heb jij geconfigureerd en met welke waarde?

@wjb 

Zou ik ook de unifi-switch kunnen uitsluiten door de TV`s op een switch aan te sluiten welke ik aan de ER verbind?

Dan wel een switch nemen welke om kan gaan met vlans?

Reputatie 7

@wjb

Zou ik ook de unifi-switch kunnen uitsluiten door de TV`s op een switch aan te sluiten welke ik aan de ER verbind?

Dan wel een switch nemen welke om kan gaan met vlans?

Die switch moet IGMP snooping ondersteunen. Ondersteuning van vlans is niet nodig als je de "standaard" configuratie uit het openingsbericht van dit topic van de EdgeRouter gebruikt.

Ik zou je willen vragen om eerst als test de wifi accesspoints los te koppelen en dan te kijken of het probleem dan nog steeds optreedt. Welk merk en type wifi accesspoints gebruik je eigenlijk.

 

Spanning-tree staat op switch-niveau bij mij.

Dit kan ik dus nog aanzetten.

Ik heb hierbij de keuze voor RSTP en STP.

Wat heb jij geconfigureerd en met welke waarde?

Die kan je het beste op STP zetten.

@wjb

Ik ga inderdaad de ap`s ook uitsluiten.

Ik heb nu een extra switch aangesloten op eth 2 op de ER.

Ik krijg hier echter nog geen connectiviteit achter. Is er nog extra configuratie nodig op deze poort op de ER?

Reputatie 7

Ik krijg hier echter nog geen connectiviteit achter. Is er nog extra configuratie nodig op deze poort op de ER?

Daar is inderdaad extra configuratie voor nodig.

Had jij overigens al een apart vlan in gebruik voor televisie aan de LAN zijde?

Reputatie 4
Badge +4

@Mvd2021,

De Unifi switches werken prima voor IPTV mits je het goede poortprofiel aanmaakt met snooping. De enige Unifi switches die problemen kunnen geven zijn de flex/mini switches, deze zijn beperkt in het doorgeven van VLANs .

dus je maakt een poort of VLAN aan op de ER4 voor IPTV met het gewenste subnet en op je switches maak je een poortprofiel aan (bijvoorbeeld vlan4) en zet snooping aan. 
 De uplink poorten komen op ALL en de poorten van de STB,s komen op het betreffende VLAN voor iptv. Vergeet niet een provision te geven😉

Ik krijg hier echter nog geen connectiviteit achter. Is er nog extra configuratie nodig op deze poort op de ER?

Daar is inderdaad extra configuratie voor nodig.

Had jij overigens al een apart vlan in gebruik voor televisie aan de LAN zijde?

Ja aan lan zijde is dit geregeld!

Heb je voor mij de config welke ik op eth2 moet plaatsen?

Het aansluiten van een extra switch ACHTER de unifi-switch heeft denk ik geen zin?

De 4 ports switch welke ik hier heb heeft overigens IGMP-snooping.

Reputatie 7

Ja aan lan zijde is dit geregeld!

Dus je gebruikt aan de LAN zijde een apart vlan voor IPTV.

Dan heeft het geen zijn om die ook nog eens op een aparte eth poort te plaatsen immers de communicatie is toch al afgescheiden van de het gewone "internet verkeer".

Het kan uiteraard wel door op de EdgeRouter de instellingen voor dat vlan (waarschijnlijk eth1.4) te kopiëren naar eth2 en de IGMP proxy server downstream naar eth2 te laten wijzen i.p.v. het vlan voor IPTV.

Wat is het merk en type van de 4 poorts switch?

Ja aan lan zijde is dit geregeld!

Dus je gebruikt aan de LAN zijde een apart vlan voor IPTV.

Dan heeft het geen zijn om die ook nog eens op een aparte eth poort te plaatsen immers de communicatie is toch al afgescheiden van de het gewone "internet verkeer".

Het kan uiteraard wel door op de EdgeRouter de instellingen voor dat vlan (waarschijnlijk eth1.4) te kopiëren naar eth2 en de IGMP proxy server downstream naar eth2 te laten wijzen i.p.v. het vlan voor IPTV.

Wat is het merk en type van de 4 poorts switch?

Ik heb hier een tl-sg105e van TP-link.

 

 

Reputatie 7

Ja aan lan zijde is dit geregeld!

Dus je gebruikt aan de LAN zijde een apart vlan voor IPTV.

Dan heeft het geen zijn om die ook nog eens op een aparte eth poort te plaatsen immers de communicatie is toch al afgescheiden van de het gewone "internet verkeer".

Het kan uiteraard wel door op de EdgeRouter de instellingen voor dat vlan (waarschijnlijk eth1.4) te kopiëren naar eth2 en de IGMP proxy server downstream naar eth2 te laten wijzen i.p.v. het vlan voor IPTV.

Wat is het merk en type van de 4 poorts switch?

Ik heb hier een tl-sg105e van TP-link.

Dan zou je op de EdgeRouter die instellingen dus kunnen aanpassen.

Reageer