Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561239 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties



Nog wat gespeeld met forwarding / static mappings en OpenDNS (ja de oude zijn verwijderd, en ook de ip6 toegevoegd) en dat had allemaal het beoogde effect.OpenVPN op een EdgeRouter is niet echt aan te raden. OpenVPN kan geen gebruik maken van hardware offloading en dat betekent dat de snelheid van VPN tunnels snel te wensen over zal laten. Ik gebruik zeer veel de IPSec VPN functionaliteit, sterker nog, mijn EdgeRouter thuis staat 24x7 via IPSec VPN in verbinding met mijn kantoor. Door de hardware offloading is de performance van IPSec op een EdgeRouter Lite 3 fenomenaal


OpenDNS wjb, geen OpenVPN :)





Vanochtend de radio aan en die was stil... decoder opnieuw opgestart ging prima maar helaas weer schokkerig beeld en geen radio.



Herstart van de router bracht weer leven in de brouwerij. Dat wil ik natuurlijk niet elke keer doen. Waar kan dit aan liggen? Aan de static routing / niet werken van 'rfc3442-classless-routes'?
Ik begrijp dat je mijn script gebruikt hebt.

Dat betekent dat de rfc3442-classless-routes gewoon actief zijn. Dat kan je als het goed is ook zien op de tab "Routing" waar de route naar 213.75.112.0/21 als kernel route weergegeven moet worden.

Ik neem aan dat je na de reboot tijdens de installatie ook nog een keer, zoals beschreven in de instructies, handmatig de EdgeRouter herstart had




Inderdaad. Net weer even de power er af gehad. 20 seconden gewacht en weer aan. Met de Ubiiqity switch niet meer in het netwerk. De kernel route is aanwezig:



Reputatie 7
Net de switch er tussenuit gehaald. Een amplifi hd + de powerline aan de EdgeRouter X gehangen maar weer een haperend beeld gehad bij een switch van Radio naar TV na het eten.

Het was nu net mijn bedoeling op die amplifi HD's losgekoppeld te hebben, want ik vermoed dat het probleem daar in zit.

Overigens is het wel aan te raden om IGMP snooping aan te zetten op die switch. De EdgeRouter X (SFP) lijkt immers zelf geen IGMP snooping functionaliteit te hebben en dat betekent dat de IGMP multicasts op alle poorten binnen switch0 geplaatst wordt en dus ook vrolijk op die Ubiquiti switch terecht komt.


Net de switch er tussenuit gehaald. Een amplifi hd + de powerline aan de EdgeRouter X gehangen maar weer een haperend beeld gehad bij een switch van Radio naar TV na het eten.Het was nu net mijn bedoeling op die amplifi HD's losgekoppeld te hebben, want ik vermoed dat het probleem daar in zit.

Overigens is het wel aan te raden om IGMP snooping aan te zetten op die switch. De EdgeRouter X (SFP) lijkt immers zelf geen IGMP snooping functionaliteit te hebben en dat betekent dat de IGMP multicasts op alle poorten binnen switch0 geplaatst wordt en dus ook vrolijk op die Ubiquiti switch terecht komt.




Nou dat ga ik dan nu eens doen. Want studio sport terugkijken en het beeld bevriest. Ga het nu een uurtje aankijken zonder Internet hier. Hopelijk overleef ik het een uurtje 🙂
Reputatie 4
Badge +4
Hoi WGB, (wouter)



Je zou echt eerst de volgende opstelling moeten kiezen, de ER is door het standaard afwezig van IGMP Snooping wat gevoeliger voor broadcasting op je overige devices.



NTU -> ER -> Switch (met IGMP Snooping aan)-> rest van de apparatuuur, incl decoders en powerline adapters aan de switch.

Dus niet in port 2,3,4 van de edge gebruiken zonder switch, alle apparaten alleen via de switchporten waar igmp op aan staat.



Net zoals wjb aangaf krijgen de overige apparaten de volle broadcast voor hun kiezen als je de igmp snooping uit slaat en dat gaat bijna altijd fout.



Ik heb vorige week even kunnen spellen met de mikrotik HEX en daar zit igmp snooping op de router en kun je doormiddel van het opgeven van de mac adressen van je decoders het overige verkeer dat geen ipTV (broadcast nodig) heeft uitsluiten. Helaas wilde mijn collega hem te snel weer terug hebben. Ga deze maand ook nog een Draytek Vigor 2133 proberen als de tijd het toelaat.




Net de switch er tussenuit gehaald. Een amplifi hd + de powerline aan de EdgeRouter X gehangen maar weer een haperend beeld gehad bij een switch van Radio naar TV na het eten.Het was nu net mijn bedoeling op die amplifi HD's losgekoppeld te hebben, want ik vermoed dat het probleem daar in zit.

Overigens is het wel aan te raden om IGMP snooping aan te zetten op die switch. De EdgeRouter X (SFP) lijkt immers zelf geen IGMP snooping functionaliteit te hebben en dat betekent dat de IGMP multicasts op alle poorten binnen switch0 geplaatst wordt en dus ook vrolijk op die Ubiquiti switch terecht komt.
Nou dat ga ik dan nu eens doen. Want studio sport terugkijken en het beeld bevriest. Ga het nu een uurtje aankijken zonder Internet hier. Hopelijk overleef ik het een uurtje :)




Dit experiment faalt 🙂. Heel 'grappig', TV terugkijken gaat nu goed, TV kijken niet. BTW, je had wel gelijk met de amplifi hd @wjb , deze zat dus niet in bridge mode maar in routed mode. Dat was niet handig. Zie mijn reactie op @Multiedje
Hoi WGB, (wouter)

Je zou echt eerst de volgende opstelling moeten kiezen, de ER is door het standaard afwezig van IGMP Snooping wat gevoeliger voor broadcasting op je overige devices.



NTU -> ER -> Switch (met IGMP Snooping aan)-> rest van de apparatuuur, incl decoders en powerline adapters aan de switch.

Dus niet in port 2,3,4 van de edge gebruiken zonder switch, alle apparaten alleen via de switchporten waar igmp op aan staat.



Net zoals wjb aangaf krijgen de overige apparaten de volle broadcast voor hun kiezen als je de igmp snooping uit slaat en dat gaat bijna altijd fout.



Ik heb vorige week even kunnen spellen met de mikrotik HEX en daar zit igmp snooping op de router en kun je doormiddel van het opgeven van de mac adressen van je decoders het overige verkeer dat geen ipTV (broadcast nodig) heeft uitsluiten. Helaas wilde mijn collega hem te snel weer terug hebben. Ga deze maand ook nog een Draytek Vigor 2133 proberen als de tijd het toelaat.




Hoi @Multiedje, @wjb,



Ik heb de netwerktopologie iets gewijzigd.

NTU -> ER -> AmplifiHD (Bridged) -> Ubiquity switch met daarop de powerlines en alle andere apparatuur. TV ziet er ok uit nu al een poosje.



Ik heb nu HD achter de Switch gezet. Voelt, lijkt mij beter.

NTU -> ER -> Ubiquity Switch met daarop de powerlines, HD en alle andere apparatuur

Ziet er ook goed uit zoals verwacht.



Ik laat het zo en kijk morgenvroeg even of de radio het doet. (Conclusie terecht dat IGMP snooping op de interne router van de HD en de Switch aan staan? Anders zou de TV het toch niet doen?)



-wouter
Reputatie 4
Badge +4

@WGB,



sowieso igmp aanzetten op alle switches of routers (AmplifiHD). Ik zou de AmplifiHD achter de switch hangen, die trouwens ook in routed modes kan staan als hij maar in een ander subnet hangt en een IP adres via de DHCP van de ER krijgt. Anders idd in bridge modes.



Ik heb 4 switches in mijn netwerk, allemaal IGMP snooping aan.



Ik heb ook een asus router (de laatste in mijn netwerk) op een ander subnet in mijn netwerk voor de kids, deze krijgt uit de 192.168.2.x range netjes een IP van de ER en werk prima.



Ben benieuwd, we komen er wel;-)
Reputatie 7
Ik laat het zo en kijk morgenvroeg even of de radio het doet. (Conclusie terecht dat IGMP snooping op de interne router van de HD en de Switch aan staan? Anders zou de TV het toch niet doen?)

Ook zonder IGMP snooping doet de TV het gewoon echter dan worden de TV streams (IGMP multicasts) naar alle uithoeken van jouw netwerk gestuurd en als daar één netwerkkaart bij zit die in standby op 10Mbps staat, dan heb je de poppetjes aan het dansen ... haperingen.

Als IGMP snooping niet aan staat op.een wifi accesspoint, dan kan je er op wachten dat de wifi plat gaat als een IGMP multicast voor TV op dat accesspoint aangeboden wordt.



Het advies van @Multiedje om overal IGMP snooping aan te hebben staan kan ik alleen maar beamen.

Ook hier staat op alle switches (zes) en wifi accesspoints (vier) IGMP snooping aan.





Ik laat het zo en kijk morgenvroeg even of de radio het doet. (Conclusie terecht dat IGMP snooping op de interne router van de HD en de Switch aan staan? Anders zou de TV het toch niet doen?)


Ook zonder IGMP snooping doet de TV het gewoon echter dan worden de TV streams (IGMP multicasts) naar alle uithoeken van jouw netwerk gestuurd en als daar één netwerkkaart bij zit die in standby op 10Mbps staat, dan heb je de poppetjes aan het dansen ... haperingen.



Ah dus daarom alles eraf.



Ondertussen weer haperingen bij zo ongeveer alle kanalen gaf de decoder aan dat de zender niet beschikbaar was.



De ER vervangen door de EB en alles werkt als een zonnetje. Nu draait de hele dag al heel happy met de radio aan (mijn andere helft werkte thuis vandaag)

NTU -> EB -> Unifi 8 poorts Switch -> Amplifi HD met aan de switch de powerline adapters voor de decoders.



IGMP snooping zal ik aan gaat zetten. Maar in mijn hoofd snap ik niet meer. Met de NTU -> EB -> Switch werkt het als een zonnetje en als ik de EB vervang door de ER zijn de poppen aan het dansen.



Als ik het IPTV signaal allen over eth2 routeer. Dan zou ik de IGMP multicasts ook isoleren en zo het netwerk beter scheiden?



Ik ga de ER ook nog maar eens een keer volledig resetten en opnieuw inregelen.



-wouter
Reputatie 7
IGMP snooping zal ik aan gaat zetten. Maar in mijn hoofd snap ik niet meer. Met de NTU -> EB -> Switch werkt het als een zonnetje en als ik de EB vervang door de ER zijn de poppen aan het dansen.

De Experia Box heeft zelf ook IGMP snooping en als er dus geen TV ontvanger op jouw Ubiquiti switch aangesloten waren, dan zullen er dus ook geen IGMP multicasts naar die switch verstuurd worden. De EdgeRouter X heeft zelf geen IGMP snooping en dus gaan IGMP multicasts ook vrolijk naar jouw switch en, als daar dus ook geen IGMP snooping aan staat, vervolgens naar alle daar op aangesloten apparatuur.

Ik hoop dat je het nu wel weer snapt. ;)

Ook de EdgeRouter Lite 3 kent geen IGMP snooping en dus worden IGMP multicasts ook daar naar de aangesloten switch gestuurd.
Reputatie 4
Badge +4


Ook zonder IGMP snooping doet de TV het gewoon echter dan worden de TV streams (IGMP multicasts) naar alle uithoeken van jouw netwerk gestuurd en als daar één netwerkkaart bij zit die in standby op 10Mbps staat, dan heb je de poppetjes aan het dansen ... haperingen.

Als IGMP snooping niet aan staat op.een wifi accesspoint, dan kan je er op wachten dat de wifi plat gaat als een IGMP multicast voor TV op dat accesspoint aangeboden wordt.




@wjb,



Ik zie dat je op de GS108Ev3 en de Edimax VLAN 1 hebt aangemaakt, is dat ook het gedeelte waar je de decoders op hebt aangesloten? Ik weet dat je meerdere segmenten hebt, privé en zakelijk maar ben benieuwd of VLAN1 je privé netwerk is waar ook de decoders op draaien.
Reputatie 7
In het screenshot in het startbericht van dit topic zie je dat ik voor ons privé netwerk geen vlan gebruik (eth1), voor ons gastnetwerk vlan 2 (eth1.2) en voor mijn zakelijke netwerk vlan 10 (eth1.10).

Op de Netgear is, op de poort waar de EdgeRouter op aangesloten is, ingesteld dat pakketjes zonder vlan als vlan 1 op het netwerk geplaatst worden. (vlan 1 untagged en pvid = 1).



Op vlan 1 zit alle apparatuur uit het privé netwerk inclusief de TV ontvangers.


IGMP snooping zal ik aan gaat zetten. Maar in mijn hoofd snap ik niet meer. Met de NTU -> EB -> Switch werkt het als een zonnetje en als ik de EB vervang door de ER zijn de poppen aan het dansen.De Experia Box heeft zelf ook IGMP snooping en als er dus geen TV ontvanger op jouw Ubiquiti switch aangesloten waren, dan zullen er dus ook geen IGMP multicasts naar die switch verstuurd worden. De EdgeRouter X heeft zelf geen IGMP snooping en dus gaan IGMP multicasts ook vrolijk naar jouw switch en, als daar dus ook geen IGMP snooping aan staat, vervolgens naar alle daar op aangesloten apparatuur.

Ik hoop dat je het nu wel weer snapt. ;)




Thanks voor de uitleg. Dat was wel het ontbrekende stukje idd. Maar (die heb ik vaker) in beide configuraties zijn de decoders op de switch aangesloten. Dan zullen de IGMP multicasts ook de EB naar de switch gestuurd worden?



Nu gebruik ik de EB hetzelfde als ik de ER wil gebruiken. Als PPPoE 'modem' voor de NTU. IGMP Snooping staat aan op de switch inclusief een FW update nu ik toch bezig was.



Ik ga de decoders op de EB / ER aansluiten. Dat zou moeten betekenen dat IGMP multicasts niet meer op de switch terecht komen. En dan eens kijken hoe TV presteert.



-wouter
Reputatie 7
Ik ga de decoders op de EB / ER aansluiten. Dat zou moeten betekenen dat IGMP multicasts niet meer op de switch terecht komen.

Bij de EB imderdaad niet maar bij de ER nog wel.

Zet IGMP snoopinggewoon altijd aan op die switch.


Ik ga de decoders op de EB / ER aansluiten. Dat zou moeten betekenen dat IGMP multicasts niet meer op de switch terecht komen.Bij de EB inderdaad niet maar bij de ER nog wel.


Inderdaad. Kwartje valt ☺️



Zet IGMP snooping gewoon altijd aan op die switch.




Is al gedaan. Zal wel vrijdag worden voordat ik het kan testen.
Een mogelijk werkende USG configuratiefile staat op https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth, ik ga hem dit weekend eens testen!



Net als alle anderen moet telefoon nog af geconfigureerd worden, maar ik zal eens kijken of ik dat heel makkelijk kan doen op basis van de instellingen van de EdgeRouter




Niet geschoten is altijd mis. ;-)Router aangepast van 192.168.2.254 naar 192.168.2.1. Reboot. STB uit en weer aan. Zender die als eerste tevoorschijn komt laten staan. Uur beeld, geen enkel probleem. Zap naar een andere zender en na 4 minuten is het weer over met de pret. Zeg het maar...
Hmmmm, na enige tijd pakt hij het wel weer automatisch op en gaat de uitzending verder.




Ben je er nog uit gekomen? Ik ervaar een beetje een soortgelijk probleem. Het draait hier vrij aardig, maar af en toe dan loopt de tv vast en bij het zappen is het over.

Ik maak ook gebruik van Unifi AP's i.c.m. ERL 3 en ESL.
Badge
Ik heb hier eigenlijk nooit last van met tv kijken, wat wel eens wil helpen is de igmp-proxy te herstarten.

Dit kun je via de console doen als je inglogd bent door "restart igmp-proxy" te typen en uit te voeren.
Reputatie 7
Ik heb hier eigenlijk nooit last van met tv kijken, wat wel eens wil helpen is de igmp-proxy te herstarten.

Dit kun je via de console doen als je inglogd bent door "restart igmp-proxy" te typen en uit te voeren.


Ook dat zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Mijn EdgeRouter Lite 3 draait nu ruim vier maanden probleemloos in combinatie met Netgear switches, Accesspoints van EDIMAX en een KPN WiFi "versterker".
Ik heb de EdgeRouter Lite 3 aangesloten en mijn netwerk functioneert. De IP-TV ontvangers willen niet registreren als ze niet op de Experiabox aangesloten zitten. Dus daarvoor de Box aan moeten sluiten.

Nu start de TV-ontvanger wel op maar blijft het beeld hangen. Ik vermoed dat ik iets in mijn Netgear GS108Ev3 in moet stellen. Moet ik iets met VLAN doen in de switches?



Basic Port-Based VLAN Status staat uit

Advanced Port-Based VLAN Status staat ook uit

Basic 802.1Q VLAN Status staat ook uit

Multicast staat aan

VLAN ID snooping = leeg

Validate header staat uit

Block unknown staat ook uit

QoS staat op 802.1p/DSCP-based



Iemand enig idee?



Thx alvast Hans
Reputatie 7
Ik heb de EdgeRouter Lite 3 aangesloten en mijn netwerk functioneert. De IP-TV ontvangers willen niet registreren als ze niet op de Experiabox aangesloten zitten. Dus daarvoor de Box aan moeten sluiten.

Nee, dat zou niet nodig moeten zijn, de TV ontvangers behoren gewoon te werken achter de EdgeRouter. Ik neem aan dat je de configuratiescripts uit het openingsbericht van dit topic gebruikt hebt en na configuratie de EdgeRouter nog een keer gereboot hebt.



Ik neem aan de je de Experia Box niet in jouw netwerk hebt hangen.



De configuratie van die Netgear is prima.



Heb je nog een andere router als wifi accesspoint in jouw netwerk hangen?






Niet geschoten is altijd mis. ;-)Router aangepast van 192.168.2.254 naar 192.168.2.1. Reboot. STB uit en weer aan. Zender die als eerste tevoorschijn komt laten staan. Uur beeld, geen enkel probleem. Zap naar een andere zender en na 4 minuten is het weer over met de pret. Zeg het maar...
Hmmmm, na enige tijd pakt hij het wel weer automatisch op en gaat de uitzending verder.
Dan wordt het toch een vraag stellen binnen de ubnt community en desnoods moet die UAP-AC-LR er toch maar uit.


Oke, het is even geleden en door feestdagen blijven liggen. Maar omdat ik even zonder opdracht zit, was het een mooi klusje om uit te zoeken waarom het niet werkte. Lang verhaal kort: STB direct op de Edgemax, probleemloos! Switch er bij, nog geen probleem. En dan langzaam alles bij prikken. En ja hoor, op een gegeven moment weer de blauwe 'je moet zappen of anders wat anders proberen' schermpjes na 5 minuten. Weer wat er af gehaald, rebooten, enz enz. Maar uiteindelijk na nog meer Google vond ik een hint dat het kán helpen om 224.0.0.0/16, 225.0.71.0/24 en 239.0.0.0/16 toe te voegen aan de whitelist van "protocols / igmp-proxy / interface / eth0.4". Dit lijkt voor mij de oplossing te zijn. Vooralsnog kijk ik nu probleemloos TV (voor zover ik TV kijk, want het is allemaal ruk)






Niet geschoten is altijd mis. ;-)Router aangepast van 192.168.2.254 naar 192.168.2.1. Reboot. STB uit en weer aan. Zender die als eerste tevoorschijn komt laten staan. Uur beeld, geen enkel probleem. Zap naar een andere zender en na 4 minuten is het weer over met de pret. Zeg het maar...
Hmmmm, na enige tijd pakt hij het wel weer automatisch op en gaat de uitzending verder.
Ben je er nog uit gekomen? Ik ervaar een beetje een soortgelijk probleem. Het draait hier vrij aardig, maar af en toe dan loopt de tv vast en bij het zappen is het over.

Ik maak ook gebruik van Unifi AP's i.c.m. ERL 3 en ESL.


Yep, reactie hier net boven.
Reputatie 4
Badge +4
@Ronald Heirbaut,



Hmm, ik kan zo niet inschatten wat die extra toevoegingen zouden moeten oplossen maar.... Waarom je STB direct op de edge?. Dat gaat bij iedereen fout gezien de multicast streams op alle devices komen te lopen en dat is hapering of vastlopen.



als je storing loos wil kijken is het:

NTU---> Edgerouter ---> Switch op eth1 van de ER, met IGMP snooping AAN!!----> STB en overige apparaten op poorten switch en dus niet een bypass maken op bijvoorbeeld eth2 in hetzelfde subnet.

Als je meerdere switches hebt, wederom IGMP snooping AAN.



Niet op overige poorten van de edge andere apparatuur aansluiten of direct de STB, dit gaat fout!

Natuurlijk werkt de STB alleen op de ER want de overige apparatuur is niet aangesloten en dus geen multicast streams op de overige apparatuur want er is niets wat kan vastlopen.
Reputatie 7
Lang verhaal kort: STB direct op de Edgemax, probleemloos! Switch er bij, nog geen probleem. En dan langzaam alles bij prikken. En ja hoor, op een gegeven moment weer de blauwe 'je moet zappen of anders wat anders proberen' schermpjes na 5 minuten. Weer wat er af gehaald, rebooten, enz enz.

Wat voor een apparaat was dat laatste apparaat dat je toevoegde?



Maar uiteindelijk na nog meer Google vond ik een hint dat het kán helpen om 224.0.0.0/16, 225.0.71.0/24 en 239.0.0.0/16 toe te voegen aan de whitelist van "protocols / igmp-proxy / interface / eth0.4". Dit lijkt voor mij de oplossing te zijn. Vooralsnog kijk ik nu probleemloos TV (voor zover ik TV kijk, want het is allemaal ruk)

Dat is vreemd, want door er geen te definiëren worden alle subnets doorgelaten.

Reageer