Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8534 reacties
  • 560348 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8534 reacties

Lijkt me iets van een firewall dingetje.
Heb je daar afgelopen weken iets in veranderd?

Nee, helemaal niets. Ik heb nu de firmware + configuratie van een paar weken terug erin gezet, deze heeft er iets van een half jaar zonder problemen in gezeten, maar ook daar nog steeds hetzelfde probleem.

Misschien teveel dhcp requests ofzo. Ik zal de interface eens een paar uur uitzetten, en dan nog eens proberen. Weet het echt even niet meer…

 

Reputatie 3
Badge +1

Hier hetzelfde probleem, sinds vandaag. Iemand een oplossing?

Reputatie 6
Badge +9

Hier hetzelfde probleem, sinds vandaag. Iemand een oplossing?

Ook pfsense?

Ook problemen sinds vandaag, op een Edgerouter X. Werkt eigenlijk al anderhalf jaar stabiel. Configuratie nagekeken en komt overeen met die uit de topicstart. Terugkijken van programma’s lukt wel, live TV niet. Hapert direct na wisselen van zender en daarna foutcode: stb-nmc-400.

Reputatie 7

Ook problemen sinds vandaag, op een Edgerouter X. Werkt eigenlijk al anderhalf jaar stabiel. Configuratie nagekeken en komt overeen met die uit de topicstart. Terugkijken van programma’s lukt wel, live TV niet. Hapert direct na wisselen van zender en daarna foutcode: stb-nmc-400.

Geef eens in de cli het commando restart igmp-proxy.

Is het probleem daarmee verholpen?

Reputatie 3
Badge +1

Hier hetzelfde probleem, sinds vandaag. Iemand een oplossing?

Ook pfsense?

Yes, maar werkt weer, zie:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2076232/last

Reputatie 7

Hier hetzelfde probleem, sinds vandaag. Iemand een oplossing?

Ook pfsense?

Yes, maar werkt weer, zie:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2076232/last

Is rfc3442-classless-static-routes dan wel actief op jouw pfSense?

Ook problemen sinds vandaag, op een Edgerouter X. Werkt eigenlijk al anderhalf jaar stabiel. Configuratie nagekeken en komt overeen met die uit de topicstart. Terugkijken van programma’s lukt wel, live TV niet. Hapert direct na wisselen van zender en daarna foutcode: stb-nmc-400.

Geef eens in de cli het commando restart igmp-proxy.

Is het probleem daarmee verholpen?

Ja live TV werkt nu weer, bedankt hoor!

Ik had bij WAN VLAN4 (WAN_IPTV) bij require options staan: subnet-mask, routers, classless-routes.

 

In het linkje van wjb (vorige bericht) naar tweakers las ik dat de routers optie hierboven niet meer werkt. Doordat deze bij required stond, kreeg ik dus helemaal geen lease meer. Ik heb dezelfde opties nu neergezet in request options, en dan werkt het wel weer meteen.

 

Outbound NAT staat bij mij op automatisch, wat (in ieder geval voor nu) nog werkt. Volgens casemodder aldaar, zou ik eventueel ook nog een handmatige outbound NAT regel moeten aanmaken.

 

In ieder geval werkt het weer. Dank allen!

Reputatie 7

Ik heb dezelfde opties nu neergezet in request options, en dan werkt het wel weer meteen.

Dan zullen EdgeRouter gebruikers die de scripts uit het openingsbericht gebruiken hier geen problemen mee ondervinden aangezien die deze opties al als request option meegeven.

 

Toch heb ik het issue wel wjb, bij mij doet internet het ook prima maar live TV hapert, bevriest en daarna foutcode: stb-nmc-400. 

Werk met de standaard config en ER4. 

Reputatie 7

Toch heb ik het issue wel wjb, bij mij doet internet het ook prima maar live TV hapert, bevriest en daarna foutcode: stb-nmc-400. 

Werk met de standaard config en ER4. 

Geef in de cli het commando restart igmp-proxy.

Lost het issue inderdaad direct op, maar niet voor altijd. Gisteren een keer gegeven en paar dagen ervoor ook. 

Reputatie 7

Lost het issue inderdaad direct op, maar niet voor altijd. Gisteren een keer gegeven en paar dagen ervoor ook. 

Toch heeft jouw issue niets met die DHCP options te maken.

Het kan best dat de DHCP lease op vlan 4 vernieuwd wordt en dat je daarbij zelfs op een heel ander subnet terecht komt. De rfc3442-classless-static-routes zou er dan voor moeten zorgen dat de route naar het IPTV platform automatisch mee omgezet wordt maar dat lijkt niet altijd het geval te zijn.

Overigens is het voor mij al maanden geleden dat ik voor het laatst problemen heb ervaren.

Heb geen idee of er een verband is tussen het issue wat gister werd genoemd en de mijne. Heb wel probleem. Die melding komt en gaat, hoef er. Ier voor naar andere zenders maar soms doet die t en soms niet. Kan ik daar iets aan doen? 

Reputatie 6
Badge +9

Heb geen idee of er een verband is tussen het issue wat gister werd genoemd en de mijne. Heb wel probleem. Die melding komt en gaat, hoef er. Ier voor naar andere zenders maar soms doet die t en soms niet. Kan ik daar iets aan doen? 

Zit je STB direct aangesloten op je router of zit er een switch tussen en ondersteunt die switch wel IGMP snooping?

Het tv-kastje zit op een switch aangesloten (Netgear GS116Ev2). Deze ondersteunt IGMP. Settings zijn als volgt ingesteld:

 

Reputatie 7

Gebruik jij vlans op jouw switches?

Zo nee, waarom heb jij de vlan ID dan op 1 ingesteld?

Die gebruik ik, hebben we het samen nog veel over gehad. Zie 

 en eerder. 

Reputatie 7

Die gebruik ik, hebben we het samen nog veel over gehad. Zie 

 en eerder. 

Dat was ik allang weer vergeten. :wink:

Dan ziet dat er in ieder geval goed uit.

Maar toch wel de foutmelding stb-nmc-400. Met regelmaat komt deze voorbij: erg storend. Kan direct zijn na starten, kan na een half uur zijn, kan direct weer over zijn, in een kwartier of langer duren. Iemand een idee hoe dat kan en hoe op te lossen? 

Reputatie 7

Koppel alles een los van die switch uitgezonderd die TV ontvanger.

Heb je dan nog steeds last van die melding?

Reputatie 2
Badge

Hoi wjb,

Ik heb je handleiding gevolgd voor het vervangen van mijn KPN router voor een Edgerouter 4. Ik heb het script "Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17)" hiervoor gebruikt. Volgens mij werkt alles behalve dat ik geen IPv6 adres toegewezen krijg. Zou je mij hierbij willen helpen?

Ik heb https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/ftth-met-edgerouter-geen-interactieve-tv-of-ipv6-502809 gelezen, maar zie niet zo snel wat mark8244 heeft aangepast om het te doen laten werken.

Het enige wat ik toegevoegd heb zijn de ip adressen van mijn STB-en (2 stuks) en het ip adres van de router achter de ER4.

Ik heb de KPN Box12 vervangen voor een EdgeRouter 4, hierachter hangt een UDM-Pro (volledig Unifi netwerk) welke mijn thuisnetwerk aanstuurt. Helaas kan de UDM-Pro nog niet zonder teveel poeha direct gebruikt worden ipv de Box12.

Op het dashboard van de ER4 zie ik bij eth2 een IPv4 en IPv6 adres vermeld staan. Dit zou vermoeden dat alles goed werkt (denk ik?).

  • 192.168.2.254/24
  • 2a02:xxxx:xxxx:2::1/64

De  website https://ipv6-test.com/ geeft aan dat de IPv6 connectiviteit niet wordt ondersteund.

 

 

 

Reputatie 7

Heeft het apparaat waarmee je die test uitvoert een IPv6 adres gekregen die begint met 2a02:?

Is dat apparaat op de EdgeRouter aangesloten of op de UDM-Pro? 

Reputatie 2
Badge

Het “2a02” adres wordt vermeld in het dashboard van de ER4. Zou de ER4 niet ook een IPv6 adres moeten krijgen?

Het apparaat waar ik mee test is aangesloten aan de UDM-Pro, dus achter de ER4.

Reageer