Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561228 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Zou de ER4 niet ook een IPv6 adres moeten krijgen?

Als je de WAN poort van de ER4 bedoelt, nee dat is niet nodig.

 

Het apparaat waar ik mee test is aangesloten aan de UDM-Pro, dus achter de ER4.

Dan is dat het probleem want dat betekent dat de UDM-Pro een IPv6 prefix moet aanvragen bij de ER4 deze moet gebruiken voor het uitgeven van IPv6 adressen aan apparaten achter de UDM-Pro.

Sluit dat apparaat een aan op het LAN van de EdgeRouter.

Krijg je dan wel een score minimaal 18 punten?

Reputatie 2
Badge

Zou de ER4 niet ook een IPv6 adres moeten krijgen?

Als je de WAN poort van de ER4 bedoelt, nee dat is niet nodig.

 

Het apparaat waar ik mee test is aangesloten aan de UDM-Pro, dus achter de ER4.

Dan is dat het probleem want dat betekent dat de UDM-Pro een IPv6 prefix moet aanvragen bij de ER4 deze moet gebruiken voor het uitgeven van IPv6 adressen aan apparaten achter de UDM-Pro.

Sluit dat apparaat een aan op het LAN van de EdgeRouter.

Krijg je dan wel een score minimaal 18 punten?

Geen 25 punten dus :)

Reputatie 7

Geen 25 punten dus :)

Nee, 20 is het maximum.

 

Reputatie 2
Badge

Vanavond koppel ik het resultaat terug. Ik moet een lightning naar ethernet adapter kopen. Ik heb namelijk geen vaste apparaten om nu aan de ER4 te koppelen.

Reputatie 7

Vanavond koppel ik het resultaat terug. Ik moet een lightning naar ethernet adapter kopen. Ik heb namelijk geen vaste apparaten om nu aan de ER4 te koppelen.

En als je nu gewoon even jouw wifi accesspoint aan de ER4 koppelt?

Reputatie 2
Badge

Volgens mij breng ik de “adoptie” van het Unifi netwerk dan in de war. Dan haal ik meer werk op mijn hals 🙂.

Ik las gisteren het draadje

Als ik de UDMP IPv6 instellingen configureer dan ontvangen mijn apparaten lokaal geen IPv6 adres. Volgens mij zou dit lokaal moeten werken, of is het pad via de ER4 naar WAN daarvoor nodig?

 

 

Reputatie 7

Wat heb ik een hekel aan dergelijk centraal beheer. Echt weer zo'n buy-in mechanisme waarmee gebruikers gevangen worden in een bepaalde infrastructuur met apparatuur van één leverancier cq productlijn.

Dan maar zo'n lightning adapter of een PC die je tijdelijk even rechtstreeks op de ER4 aansluit.

Reputatie 2
Badge

Ik ben het deels met je eens 🙂.

Vanavond heb ik de adapter in huis en koppel dan direct mijn laptop aan de ER4.

Ik ben benieuwd wat uit het ander draadje gekomen is.

Reputatie 2

Hier ben ik ook aan het stoeien met ipv6 en de UDM pro.

Rechtstreeks vanaf NTU in de wan van de UDM.

Als ik met mijn instellingen een ipconfig/all doe krijg ik dit:

Doe ik een ipv6-test krijg ik maar 4 van de 20.

Geen idee wat ik fout doe.

 

Reputatie 2
Badge

@JuPhJe 

Lightning adapter, dus geen Thunderbold 2 of 3 ? Is Apple pc/laptop ?

Reputatie 7

Onderstaand de netwerk instellingen van één van mijn Windows 10 machines die 20 uit 20 haalt.

 

Klopt het dat jij DHCPv6 gebruikt i.p.v. SLAAC? Ik zie immers een “Lease Obtained/Expires” staan bij jouw IPv6 adres. 

Kan je ook eens een screenshot plaatsen van de IPv6 routes (route print)?

 

Reputatie 2

Ik gebruik idd IPV6dhcp. SLAAC instelling kan ik nergens vinden.

Huidige opstelling: NTU-UDM-laptop(bedraad).

 

Reputatie 7

Ik bedoel dus een screenshot van de IPv6 routes (route print) op jouw Windows computer.

Goedemiddag, 

 

@WJB allereerst bedankt voor de configuratie voor de edgerouter. 

Ik had hierover nog wel 2 vraagjes. 

Als ik UPNP wil aanzetten met de configuratie (Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).)  Welke external en internal interface dien ik hier dan te selecteren? 

 

Dezelfde vraag wat betreft Smart Q management. Voor de bufferbloat, wat selecteer ik hier als Wan interface? 

Ik heb namelijk helaas erg veel Delay tijdens het gamen. 

 

Mvg Nelson 

Reputatie 2

Bij deze. Verkeerd begrepen.

Reputatie 7

Als ik UPNP wil aanzetten met de configuratie (Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).)  Welke external en internal interface dien ik hier dan te selecteren? 

Je hebt dus een EdgeRouter X.

Dat betekent dat de “listen on” op switch0 gezet moet worden en de “outbound interface” op pppoe0.

 

Dezelfde vraag wat betreft Smart Q management. Voor de bufferbloat, wat selecteer ik hier als Wan interface? 

Persoonlijk zou ik geen QoS opzetten, dit werkt eigenlijk altijd averechts aangezien er dan geen sprake meer zal zijn van hardware offloading. Als je het toch wilt doen, de WAN interface is pppoe0.

Reputatie 7

Bij deze. Verkeerd begrepen.

Dat ziet er goed uit.

Ik krijg het gevoel dat op de UDM geen default route voor IPv6 ingesteld is.

Kan jij op de UDM eens het commando “show ipv6 route” ingeven.

Onderstaand een voorbeeld van mijn EdgeRouter 4.

 

Reputatie 2

“Kan jij op de UDM eens het commando “show ipv6 route” ingeven.”

Ik krijg dan:”-sh: show: not found”

Reputatie 2

Ik krijg dan: -sh: show: not found

Reputatie 2

“Ik krijg het gevoel dat op de UDM geen default route voor IPv6 ingesteld is.”

Schijnt een issue te zijn.

https://community.ui.com/questions/Missing-default-route-for-IPv6-on-UDM-pro/c3070367-9218-46b7-9e60-79c837298270

Reputatie 7

“Ik krijg het gevoel dat op de UDM geen default route voor IPv6 ingesteld is.”

Schijnt een issue te zijn.

https://community.ui.com/questions/Missing-default-route-for-IPv6-on-UDM-pro/c3070367-9218-46b7-9e60-79c837298270

Werkt het dan wel door op de UDM het commando "ip -6 route add 0::/0 dev ppp0" in te geven?

Reputatie 2

Over een paar dagen zal ik er weer in duiken. iig even testen binnenkort.

Het IP adres op vlan 4 bij @dutch_boontje is 10.58.45.229 en het subnetmask is 255.255.252.0.

Wetende dat KPN op vlan 4 het eerste IP adres binnen het subnet gebruikt als gateway adres is geeft het rekensommetje dat IP adres 10.58.44.1 het gateway adres is.

...

Maar nogmaals, de enig juiste methode is rfc3442 immers alleen dan zal het vernieuwen van een DHCP lease met mogelijke verplaatsing naar een ander subnet niet direct leiden tot nieuwe STB-NMC-400 meldingen.


Dank je @wjb voor de uitleg/toelichting.

Zycel heeft bevestig geen support voor rfc3442 te geven.

Ik ga heet een tijdje proberen en als dat niet werkt splits ik de boel IPTV vs Internet.
… dat voor de volgende keer.

Ja, dat staat bij mij ook ze geconfig'd.

..maar toch geen response op bv  213.75.116.130 of gw van vlan4

later verder ;}

 

 

Je SNAT rule, gebruikt die wel masquerade en heeft die een hogere prio dan de rule voor het resterende internet?

Dank je voor je reactie.

Het concept heeft eerder gewert onder Telfort..
SNAT voor vlan4 is de eerste rule, das wel ok.

Het probleem zat in GW, ik zal 'm met 't handje moeten zetten en dan maar hopen dat de lease/netwerk adres niet te vaak veranderd  ;}

Reputatie 7

Het probleem zat in GW, ik zal 'm met 't handje moeten zetten en dan maar hopen dat de lease/netwerk adres niet te vaak veranderd  ;}

Heb je dan rfc3442 classless static routes wel actief?

Reageer