Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8542 reacties
  • 560429 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8542 reacties

Nope..

Mijn super 'firewall Zyxel' is niet zo super, helaas.
Geen support voor rfc3442…

Reputatie 2
Badge

Wat heb ik een hekel aan dergelijk centraal beheer. Echt weer zo'n buy-in mechanisme waarmee gebruikers gevangen worden in een bepaalde infrastructuur met apparatuur van één leverancier cq productlijn.

Dan maar zo'n lightning adapter of een PC die je tijdelijk even rechtstreeks op de ER4 aansluit.

 

Ik vond nog een pc die ik direct kon koppelen aan mijn ER4. Zie hieronder de screenshots. Alles lijkt goed te werken.

ipconfig/all
 
route print
IPv6 test

 

Reputatie 2
Badge

Alleen ipv6 via mijn UDMP werkt nog niet. De UDMP zit direct achter de ER4. Zou het misschien een routing, firewall, NAT, DMZ of port forwarding regel kunnen zijn wat nog moet worden toegevoegd?

Reputatie 7

Poets nog even je IP adressen weg in het laatste screenshot.

Als je in de IPv6 firewall van de ER4 icmpv6 echo request door laat en de firewall op het gebruikte apparaat inkomend ook open zet voor icmpv6 echo requests dan haal je 20 uit 20.

Reputatie 7

Alleen ipv6 via mijn UDMP werkt nog niet. De UDMP zit direct achter de ER4. 

Dat heeft vast en zeker met IPv6 prefix delegation te maken.

Reputatie 2
Badge

Poets nog even je IP adressen weg in het laatste screenshot.

Als je in de IPv6 firewall icmpv6 echo request door laat en de firewall op het gebruikte apparaat inkomend ook open zet voor icmpv6 echo requests dan haal je 20 uit 20.

Oepss… de regels wit gemaakt :)

Reputatie 2
Badge

Alleen ipv6 via mijn UDMP werkt nog niet. De UDMP zit direct achter de ER4. 

Dat heeft vast en zeker met IPv6 prefix delegation te maken.

 

Hoe kan ik dit oplossen?

Reputatie 7

Alleen ipv6 via mijn UDMP werkt nog niet. De UDMP zit direct achter de ER4. 

Dat heeft vast en zeker met IPv6 prefix delegation te maken.

Hoe kan ik dit oplossen?

Dan is niet zo eenvoudig.

Krijgen apparaten achter de UDM Pro überhaupt een IPv6 adres en zo ja, wat is het vierde blok van dat IPv6 adres?

Reputatie 2
Badge

Volgens mij breng ik de “adoptie” van het Unifi netwerk dan in de war. Dan haal ik meer werk op mijn hals 🙂.

Ik las gisteren het draadje

Als ik de UDMP IPv6 instellingen configureer dan ontvangen mijn apparaten lokaal geen IPv6 adres. Volgens mij zou dit lokaal moeten werken, of is het pad via de ER4 naar WAN daarvoor nodig?

 

 

Ondanks bovenstaande instellingen, krijgt geen enkel apparaat achter de UDMP een IPv6 adres.

Reputatie 2
Badge

Poets nog even je IP adressen weg in het laatste screenshot.

Als je in de IPv6 firewall van de ER4 icmpv6 echo request door laat en de firewall op het gebruikte apparaat inkomend ook open zet voor icmpv6 echo requests dan haal je 20 uit 20.

 

Ik hoefde alleen op het gebruikte apparaat icmpv6 echo request open te zetten. Hierdoor werd de score 20 uit 20. Bedankt voor de tip!

Opdrachtprompt (als admin uitvoeren): “netsh advfirewall firewall add rule name="ICMP Allow incoming V6 echo request" protocol="icmpv6:128,any" dir=in action=allow”.

 

IPv6 test

 

Reputatie 2
Badge

Vandaag ook een MacBook Pro direct gekoppeld aan de ER4 om te testen of mijn OS X apparaten een IPv6 adres krijgen. Alles lijkt goed te werken.

 

systeemvoorkeuren/netwerk

 

systeemvoorkeuren/netwerk/geavanceerd
MacBook Pro IPv6 test

 

Reputatie 2
Badge

Alleen ipv6 via mijn UDMP werkt nog niet. De UDMP zit direct achter de ER4. 

Dat heeft vast en zeker met IPv6 prefix delegation te maken.

Hoe kan ik dit oplossen?

Dan is niet zo eenvoudig.

Krijgen apparaten achter de UDM Pro überhaupt een IPv6 adres en zo ja, wat is het vierde blok van dat IPv6 adres?

 

wjb, zou je nog willen meedenken hoe dit probleem op te lossen? De UDMP lijkt nog moeite te hebben om IPv6 te gebruiken.

Reputatie 7

Wat zijn op de UDM Pro de opties in de keuzelijst "IPv6 Connection" aan de WAN zijde?

Reputatie 2
Badge

De UDMP heeft drie opties, namelijk: Disabled, DHCPv6 en Static IP

IPv6 connection opties

 

Reputatie 2
Badge

Hier de instellingen zoals ik die heb staan:

 

UDMP IPv6 connection settings

 

Reputatie 7

Ik ben bang dat je aan de WAN zijde alleen "Static IP" kunt gaan gebruiken aangezien de op de EdgeRouter de dhcp-pd voor het LAN door het configuratiescript ingesteld is op "slaac". Deze zou dan omgezet moeten worden naar "dhcpv6-stateless". Ik heb daar verder echter geen ervaring mee dus wordt het erg lastig om je daarbij te helpen.

 

Kan je aan de LAN zijde van jouw UDM Pro ook handmatig een IPv6 adres configureren?

Reputatie 2
Badge

oh….huemm….. het omzetten naar dhcpv6-stateless. Dit doet mij duizelen :joy:. Hopelijk kan iemand anders op het forum mij hier verder mee helpen?

Ik heb ook al een statisch IPv6 adres in de UDMP toegevoegd. Dit lijkt helaas ook niet te werken.

 

Kan iemand mij misschien helpen met ipv6 aan de praat krijgen? Ik heb het script van @wjb geïnstalleerd voor de Edgerouter 4 met sfp en alles werkt perfect incl TV!

De volgende settings heb ik aangepast, maar mocht niet maten. Op de ipv6 test een score van 4/20. Kansloos dus.

dashboard

 

Reputatie 7

Op welk (v)lan is het apparaat aangesloten waarmee je de test uitvoert?

Als dat vlan 5, 10, 20 of 30 op eth2 is dan is het logisch want daar heb je geen IPv6 op geactiveerd.

 

Je kunt overigens beter IPv6 hardware offloading op pppoe enablen en op vlan disablen. (Zo als het oorspronkelijk was.)

Ook het minnetje achter IPv6 moet je weer even weghalen.

Op welk (v)lan is het apparaat aangesloten waarmee je de test uitvoert?

Als dat vlan 5, 10, 20 of 30 op eth2 is dan is het logisch want daar heb je geen IPv6 op geactiveerd.

Dat is het LAN ofwel niet het VLAN. Daar draait mijn standaard netwerk op en dus de laptop waar ik nu op zit te werken in het 192.168.2.x subnet.

Je kunt overigens beter IPv6 hardware offloading op pppoe enablen en op vlan disablen. (Zo als het oorspronkelijk was.)

Ik heb die setting meteen ff weer omgezet.

Reputatie 7

Op welk (v)lan is het apparaat aangesloten waarmee je de test uitvoert?

Als dat vlan 5, 10, 20 of 30 op eth2 is dan is het logisch want daar heb je geen IPv6 op geactiveerd.

Dat is het LAN ofwel niet het VLAN. Daar draait mijn standaard netwerk op en dus de laptop waar ik nu op zit te werken in het 192.168.2.x subnet.

Helder.

Heeft het apparaat waarmee je test een IPv6 adres?

Kan je daar een screenshot van posten? Wel even het derde blok van het IPv6 adres wegpoetsen. Dus bijvoorbeeld 2a02:a408:XXXX:1:…

 

LAN IPv4 adressen (192.168.x.x) kan je altijd volledig tonen, daar kan niemand wat mee.

Heb deze settings terug gezet,

Reputatie 7

Heb deze settings terug gezet,

Ook even het minnetje achter ipv6 weghalen.

Op welk (v)lan is het apparaat aangesloten waarmee je de test uitvoert?

Als dat vlan 5, 10, 20 of 30 op eth2 is dan is het logisch want daar heb je geen IPv6 op geactiveerd.

Dat is het LAN ofwel niet het VLAN. Daar draait mijn standaard netwerk op en dus de laptop waar ik nu op zit te werken in het 192.168.2.x subnet.

Helder.

Heeft het apparaat waarmee je test een IPv6 adres?

Kan je daar een screenshot van posten? Wel even het derde blok van het IPv6 adres wegpoetsen. Dus bijvoorbeeld 2a02:a408:XXXX:1:...

 

Reageer