Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561244 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Heb deze settings terug gezet,

Ook even het minnetje achter ipv6 weghalen.

Dan staat er een + neem ik aan wat betekend disable toch?

Reputatie 7

Heb deze settings terug gezet,

Ook even het minnetje achter ipv6 weghalen.

Dan staat er een + neem ik aan wat betekend disable toch?

Nee, dat betekent niet dat IPv6 gedisabled is.

Reputatie 7

Op welk (v)lan is het apparaat aangesloten waarmee je de test uitvoert?

Als dat vlan 5, 10, 20 of 30 op eth2 is dan is het logisch want daar heb je geen IPv6 op geactiveerd.

Dat is het LAN ofwel niet het VLAN. Daar draait mijn standaard netwerk op en dus de laptop waar ik nu op zit te werken in het 192.168.2.x subnet.

Helder.

Heeft het apparaat waarmee je test een IPv6 adres?

Kan je daar een screenshot van posten? Wel even het derde blok van het IPv6 adres wegpoetsen. Dus bijvoorbeeld 2a02:a408:XXXX:1:...

 

Blijkbaar staat de ondersteuning van IPv6 uit op dat apparaat.

Controleer de instellingen van de (wifi) netwerk adapter.

 

Op welk (v)lan is het apparaat aangesloten waarmee je de test uitvoert?

Als dat vlan 5, 10, 20 of 30 op eth2 is dan is het logisch want daar heb je geen IPv6 op geactiveerd.

Dat is het LAN ofwel niet het VLAN. Daar draait mijn standaard netwerk op en dus de laptop waar ik nu op zit te werken in het 192.168.2.x subnet.

Helder.

Heeft het apparaat waarmee je test een IPv6 adres?

Kan je daar een screenshot van posten? Wel even het derde blok van het IPv6 adres wegpoetsen. Dus bijvoorbeeld 2a02:a408:XXXX:1:...

 

Blijkbaar staat de ondersteuning van IPv6 uit op dat apparaat.

Controleer de instellingen van de netwerk adapter .

 

 

Reputatie 7

Blokkeert jouw wifi accesspoint multicasts?

Blokkeert jouw wifi accesspoint multicasts?

Niet dat ik weet. Ik heb alles van Unifi achter de Edgerouter. Een 24 ports POE pro switch en 5 tal Ap's van unifi waaronder de wifi 6 lite en LR en voor buiten een flex hd.

 

Je kan iets met netwerk instellen voor multicast in de controller software per port profile en daarbij geef je een pkts/s op waar minimaal 100 moet staan.

Reputatie 7

Aangezien IPv6 slaac aan staat op jouw ER-4 voor eth2 (zie Config Tree - interfaces - ethernet - eth2 - ipv6 en Config Tree - interfaces - ethernet - eth3 - vif - 6 - pppoe - 0 - dhcp-pd -  pd - 0 - interface - eth2)  en de ondersteuning van IPv6 op.jouw PC aan staat maar geen IPv6 adres heeft moet het haast wel dat een tussenliggend component (switch / accesspoint) multicasts t.b.v. IPv6 slaac blokkeert.

Sluit de PC als test eens bekabeld aan op de switch, er vanuitgaande dat IPv6 ondersteuning op de LAN netwerk adapter ook aan staat.

Krijgt hij dan wel een IPv6 adres?

Zo nee, sluit hem dan ook als test eens rechtstreeks op eth2 van de EdgeRouter aan.

Aangezien IPv6 slaac aan staat op jouw ER-4 voor eth2 (zie Config Tree - interfaces - ethernet - eth2 - ipv6 en Config Tree - interfaces - ethernet - eth3 - vif - 6 - pppoe - 0 - dhcp-pd -  pd - 0 - interface - eth2)  en de ondersteuning van IPv6 op.jouw PC aan staat maar geen IPv6 adres heeft moet het haast wel dat een tussenliggend component (switch / accesspoint) multicasts t.b.v. IPv6 slaac blokkeert.

Sluit de PC als test eens bekabeld aan op de switch, er vanuitgaande dat IPv6 ondersteuning op de LAN netwerk adapter ook aan staat.

Krijgt hij dan wel een IPv6 adres?

Zo nee, sluit hem dan ook als test eens rechtstreeks op eth2 van de EdgeRouter aan.

 

Reputatie 3
Badge +1

Het probleem zat in GW, ik zal 'm met 't handje moeten zetten en dan maar hopen dat de lease/netwerk adres niet te vaak veranderd  ;}

Heb je dan rfc3442 classless static routes wel actief?

Ik heb hulp nodig waar dit exact in pfsense in te stellen, wie kan mij helpen aub?

Reputatie 3
Badge +1

Het probleem zat in GW, ik zal 'm met 't handje moeten zetten en dan maar hopen dat de lease/netwerk adres niet te vaak veranderd  ;}

Heb je dan rfc3442 classless static routes wel actief?

Ik heb hulp nodig waar dit exact in pfsense in te stellen, wie kan mij helpen aub?

 

Aangezien IPv6 slaac aan staat op jouw ER-4 voor eth2 (zie Config Tree - interfaces - ethernet - eth2 - ipv6 en Config Tree - interfaces - ethernet - eth3 - vif - 6 - pppoe - 0 - dhcp-pd -  pd - 0 - interface - eth2)  en de ondersteuning van IPv6 op.jouw PC aan staat maar geen IPv6 adres heeft moet het haast wel dat een tussenliggend component (switch / accesspoint) multicasts t.b.v. IPv6 slaac blokkeert.

Sluit de PC als test eens bekabeld aan op de switch, er vanuitgaande dat IPv6 ondersteuning op de LAN netwerk adapter ook aan staat.

Krijgt hij dan wel een IPv6 adres?

Zo nee, sluit hem dan ook als test eens rechtstreeks op eth2 van de EdgeRouter aan.

Ik heb een directe verbinding (RJ45) in een poort van de switch gedaan, maar geen ipv6..

Daarna direct in de router gedaan op de fysieke eth2 poort en toen had ik 16/20 punten. Is dat voldoende of mis nog de Hostname?

Reputatie 7

Poets nog even het derde blokje (het blokje na 2a02:a46a) van jouw IPv6 adres weg.

Als jij op de EdgeRouter in de firewall WANv6_IN een rule zou maken die icmpv6 echo-requests door zou laten en dat inkomend in de firewall van Windows ook zou doen dan haal je, aangesloten op de EdgeRouter, waarschijnlijk 18 of 20 punten.

Jouw switch blokkeert zeer waarschijnlijk onbekende IGMP multicasts, een essentieel onderdeel voor IPv6.

Poets nog even het derde blokje (het blokje na 2a02:a46a) van jouw IPv6 adres weg.

Als jij op de EdgeRouter in de firewall WANv6_IN een rule zou maken die icmpv6 echo-requests door zou laten en dat inkomend in de firewall van Windows ook zou doen dan haal je, aangesloten op de EdgeRouter, waarschijnlijk 18 of 20 punten.

Jouw switch blokkeert zeer waarschijnlijk onbekende IGMP multicasts, een essentieel onderdeel voor IPv6.

Is het nog van belang dat op elk VLAN ook in het Dashboard een IPv6 adres vermeld staat net zoals dat ook bij de fysieke poorten?

Ik zal daarnaast ook ff een FW rule aanpassingen doen en inderdaad de swith aanpassen hiervoor. Ben benieuwd.

Reputatie 7

Is het nog van belang dat op elk VLAN ook in het Dashboard een IPv6 adres vermeld staat net zoals dat ook bij de fysieke poorten?

In dit bericht gaf je aan dat je apparaat aangesloten is op het LAN, niet op een VLAN. DHCPv6 prefix delegation hoeft in dat geval dus alleen maar aan te staan op het LAN.

Is het nog van belang dat op elk VLAN ook in het Dashboard een IPv6 adres vermeld staat net zoals dat ook bij de fysieke poorten?

In dit bericht gaf je aan dat je apparaat aangesloten is op het LAN, niet op een VLAN. DHCPv6 prefix delegation hoeft in dat geval dus alleen maar aan te staan op het LAN.

De meeste zaken wel inderdaad, maar voorkeur is om dat op elk vlan beschikbaar te maken excl de het STB vlan voor de tv kastjes. Dan moet ik dus DHCPv6 prefix delegation configureren per Vlan? Kwestie van afkijken bij de andere fysieke poorten dan denk ik.

Poets nog even het derde blokje (het blokje na 2a02:a46a) van jouw IPv6 adres weg.

Als jij op de EdgeRouter in de firewall WANv6_IN een rule zou maken die icmpv6 echo-requests door zou laten en dat inkomend in de firewall van Windows ook zou doen dan haal je, aangesloten op de EdgeRouter, waarschijnlijk 18 of 20 punten.

Jouw switch blokkeert zeer waarschijnlijk onbekende IGMP multicasts, een essentieel onderdeel voor IPv6.

Zullen dat deze settings zijn in de cloudkey?

 

Reputatie 7

Ik zou het niet weten, ik heb geen Unifi controller.

Om welke optie het op een Netgear gaat kan je lezen in

 

Reputatie 2

Goedemiddag allemaal,

Ik zit even met een terugkerend probleempje m.b.t. bovenstaande oplossing t.b.v. IPTV.
Ik gebruik de ER-X met het bijbehorende script en dat werkt echt perfect!

 

Echter, na ongeveer 3 tot 6 maanden vallen de helft van de zenders weg en doet alleen nog maar 1,2,3 of RTL4 het. De enige remedie die lijkt te helpen is de router opnieuw op te starten, maar ik kan mij voorstellen dat dit meer een algehele oplossing is, dan echt het probleem oplossen.


Ik ben dus even opzoek naar een eventuele oorzaak waar dit aan kan liggen.
De IPTV boxen zitten op een apart VLAN (30) met eigen DHCP server met DNS servers van KPN.
Het opnieuw opstarten van de IPTV boxen helpt ook niet trouwens.

 

Ik heb ook al geprobeerd om VLAN eth 0,4 uit te schakelen en weer in te schakelen, een ander IP-Address wordt dan toegewezen vanuit KPN, maar dan nog krijgen de IPTV boxen alleen 1,2,3 of RTL4, andere zenders blijven foutmelding geven (stb-nmc-400).

 

Alvast ontzettend bedankt, hoor graag jullie gedachten en/of advies :)

IPTV On Demand werkt trouwens wel!

 

Groeten Wouter

 

PS: Ik heb nu het probleem, dus kan evt al dingen proberen en testen (voordat ik hem herstart).

Reputatie 7

En als je in die situatie in de cli het commando restart igmp-proxy geeft, is dan het probleem ook weer verholpen?

Reputatie 2

En als je in die situatie in de cli het commando restart igmp-proxy geeft, is dan het probleem ook weer verholpen?

Hoi wjb,

Dat is een goeie!
Ik heb het commando uitgevoerd en inderdaad dan werkt het weer!
Heb jij enig idee waarom dit gebeurd en/of er mogelijk een periodieke (automatische) actie noodzakelijk is?

 

Bedankt voor de hulp in ieder geval :)

Reputatie 7

Heb jij enig idee waarom dit gebeurd en/of er mogelijk een periodieke (automatische) actie noodzakelijk is?

Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en het is ook niet dat iedereen dit issue ervaart en dus lijkt een periodieke (automatische) actie ook niet de oplossing.

Reputatie 2

Heb jij enig idee waarom dit gebeurd en/of er mogelijk een periodieke (automatische) actie noodzakelijk is?

Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en het is ook niet dat iedereen dit issue ervaart en dus lijkt een periodieke (automatische) actie ook niet de oplossing.

Geen probleem hoor,
Nu ik weet dat dit het probleem oplost zonder de router te herstarten komen we al een heel eind :)

Ontzettend bedankt en nog een heel fijn weekend gewenst!

Reputatie 2

“Ik krijg het gevoel dat op de UDM geen default route voor IPv6 ingesteld is.”

Schijnt een issue te zijn.

https://community.ui.com/questions/Missing-default-route-for-IPv6-on-UDM-pro/c3070367-9218-46b7-9e60-79c837298270

Werkt het dan wel door op de UDM het commando "ip -6 route add 0::/0 dev ppp0" in te geven?

Het werkt tot de dhcp lease time expires of een herstart. Dan moet je die regel weer opnieuw invoeren.

Dit is ook de ervaring van de ui.community. 

Er schijnt een workaround te zijn. Hier moet ik ff induiken om te kijken wat er precies gebeurt.

 

 

 

Ik herstart de igmp-proxy automatisch elk uur en nog steeds stopt de TV er regelmatig mee (eigenlijk elke avond dat ik tv kijk wel), een handmatige restart lost het dan weer op. Om gek van te worden. 

Ik ben er een beetje klaar mee. Kan ik die ER4 vervangen door iets wat wel werkt? Of misschien KPN er uit knikkeren en vervangen door een concurrent, help dat?

Reputatie 7

Ik denk niet dat de ER-4 de boosdoener is maar dat de oorzaak elders in jouw netwerk gezocht moet worden.

Kan je eens vertellen wat voor een apparatuur anders dan computers, tablets en telefoons op jouw netwerk aangesloten is en van welk merk en type die apparatuur is.

Reageer