Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 6878 reacties
  • 413318 keer bekeken


Toon eerste bericht

6878 reacties

Reputatie 1

Ik had vandaag voor het eerst dat de setopbox connectieproblemen gaf en bij elke zender na een paar seconden stopte met een foutmelding.

‘restart igmp-proxy’ in de CLI van mijn ER-X loste dat gelukkig snel op.

 

Maar nu heb ik wel de vraag of dit niet geautomatiseerd kan worden? Als dit een keer voorkomt als ik in het buitenland zit, kan het gezin geen TV kijken tot ik terug ben…

 

Het zou bijv. mooi zijn als er een script o.i.d. mogelijk is wat elke ochtend vroeg een ‘restart igmp-proxy’ commando uitvoert.

Is zoiets mogelijk?

Reputatie 7

Ik denk niet dat het periodiek uitvoeren van een restart igmp-proxy enig effect zal hebben. Ik ben nog op zoek naar een methode om te monitoren of de igmp proxy server z'n werk nog doet en/of wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Een script om de igmp proxy server automatisch te herstarten, in het geval dat deze om wat voor een reden gecrashed is, is vrij eenvoudig te maken.

Hi allemaal, 

Ik heb een Netgear Orbi RBK353 aangeschaft om het WiFi signaal in het huis te verbeteren. Ik ben met dit forum al een heel eind gekomen. Internet werkt maar IPTV nog niet.

Mijn huidige opstelling is NTU → Netgear GS305E (meterkast) → Netgear Orbi Router RBR359 (meterkast) → Netgear Orbi Sattalite RBS350 (woonkamer) → TV-ontvanger

Ik kan een extra kabel van de meterkast trekken naar de woonkamer zodat de TV-ontvanger aangesloten kan worden op de switch of de Orbi router. Ik weet dat de Orbi geen IGMP snooping ondersteunt, maar de switch wel. Is het met deze opstelling mogelijk om IPTV te krijgen of moet de Experiabox echt gebruikt worden voor IPTV? 

Reputatie 7

Dat gaat hem niet worden, de Netgear Orbi is niet geschikt om een Experia/KPN Box te vervangen. De zult de Orbi dus achter de Experia/KPN Box moeten plaatsen en de TV ontvangers gewoon op de Experia/KPN Box aangesloten moeten laten.

Dat gaat hem niet worden, de Netgear Orbi is niet geschikt om een Experia/KPN Box te vervangen. De zult de Orbi dus achter de Experia/KPN Box moeten plaatsen en de TV ontvangers gewoon op de Experia/KPN Box aangesloten moeten laten.

Tof van je dat je zo snel reageert. Daar was ik al bang voor. Thanks 🙂. Internet werkte wel top met managed switch ertussen met VLAN tagging. Dus als je geen IPTV hebt zou het wel gewoon kunnen toch? Op loop je dan op ten duur tegen andere problemen aan?

Reputatie 7

Dus als je geen IPTV hebt zou het wel gewoon kunnen toch? Op loop je dan op ten duur tegen andere problemen aan?

Dan is het geen enkel probleem.

Reputatie 1

Op de ERX heb ik port 3,4,5 aan switch0 hangen met op elke verdieping een wifi AP.

Nu kwam ik erachter dat ik geen remote desktop of andere lokale services kan benaderen op een apparaat wat op een andere AP als ikzelf zit.

Dat heb ik nu opgelost door een nieuwe firewall rule-set LOCAL_LOCAL te maken met interfaces switch0/local default accept. Dit lijkt het op te lossen.

Heb ik dat zo goed gedaan of nu onverhoopt veel te veel open gezet?

Reputatie 7

Op welke interface heb je die firewall geactiveerd?

Heb je die als in, local of out firewall ingesteld?

Plaats daar anders eens een screenshot van?

Reputatie 1
Bovenste toegevoegd; anderen waren standaard

 

Reputatie 7

Ik zie niet waarom die firewall het probleem met RDP zou verhelpen.

De firewall kan niet zoveel kwaad maar hij zou niet nodig hoeven zijn.

Reputatie 1

Tja het is de standaard config van pagina 1

En zonder deze tule kan ik geen local devices achter een andere AP benaderen?

Reputatie 1

Pffff. 

Kon op de setopbox niet meer terugkijken; ook niet na een restart igmp-proxy

setopbox uit en aangezet; sindsdien telkens bij 85% een foutcode 561

Alles losgekoppeld van ERX behalve settopbox op eth1, helpt niks

backupconfig terug gezet op ERX nog steeds foutcode 561

Ik weet het ff niet meer; na backup terugzetten zou alles toch weer moeten werken?

Reputatie 7

Welk type TV ontvanger heb je?

Waar heb je de DNS server op ingesteld staan?

Reputatie 1

Een Arris ontvanger

Ik heb nergens DNS ingesteld dus gewoon standaard waarde uit config van pagina 1

Reputatie 1
zo staat de dhcp service van IPTV

En de enige lease is van de Arris:

 

Reputatie 7

Is jouw TV ontvanger rechtstreeks op de ER-X aangesloten of via een switch en/of "draadloze" verbindingsset.

Reputatie 1

Rechtstreeks op eth1

Reputatie 7

Rechtstreeks op eth1

Dan zie ik eigenlijk geen verklaring mits DHCP server IPTV toegewezen is aan eth1 (juiste IP adres), eth1 buiten switch0 gehouden is en de IGMP proxy server downstream aan eth1 gekoppeld is.

Reputatie 1

Hoe zie ik de toewijzing van DHCP services aan ports?

Reputatie 7

Hoe zie ik de toewijzing van DHCP services aan ports?

Onder Config Tree - interfaces - ethernet - eth1 staat bij addres 192.168.4.254/24.

Reputatie 1

Ja dat staat er.

Heb inmiddels nog een keer factory reset gedaan, zipfile met winscp gekopieerd en KPN Setup script uitgevoerd.

Nog steeds foutcode 561 op 85%. Stb heeft dan al wel bij 10% een lease gekregen op 192.168.4.4

Dus weet niet of het probleem het ip-adres is?

Wat kan het verder zijn wat een F561 geeft?

Blijft vreemd dat deze config 2 maanden prima heeft gewerkt en plotseling niet meer

Reputatie 1

Factory reset en hele script opnieuw installeren en draaien heeft toch geholpen. Na 10 minuten deed de stb het weer.

Denk dat met backup terugzetten gisteren toch iets niet goed is gegaan waardoor de config er helemaal goed uit ziet maar toch onder water net niet is…

(Het ziet er in de config-ui allemaal identiek uit..)

Reputatie 7

Factory reset en hele script opnieuw installeren en draaien heeft toch geholpen. Na 10 minuten deed de stb het weer.

Gelukkig. :relaxed:

Ik heb al enkele jaren een PFSense firewall in gebruik ter vervanging van mijn Experiabox.
Alles werkt zonder problemen tot vanochtend. Mijn TV ontvanger (Foutcode 561).
Vervolgens de TV ontvanger herstart, maar deze blijft dezelfde foutcode geven.
Op den duur eens in mijn firewall gekeken of er aanpassingen op de IGMP poorten gedaan waren. toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) en dat de imp prosy niet gestart kan worden (vermoedelijk hierdoor).
Is er iets veranderd waardoor er geen IP uitgedeeld wordt voor IPTV?

Ik heb tijdelijk de experiabox weer aangesloten om. de tv ontvanger weer opgestart te krijgen. Waarna ik alles weer teruggezet heb naar de PFSense, tot mijn verbazing bleef de tv het doen.
Nu inmiddels een uurtje later, krijg ik de volgende foutcode van de tv ontvanger: stb-nmc-400

Reputatie 7

...toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) ...

Dat betekent dus dat PFSense geen IP adres gekregen heeft van de DHCP server van KPN op vlan 4.

Wat gebeurt er als je de DHCP lease renewed?

Reageer