Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557966 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7

Iemand nog een juiste config voor de er-12

Je kumt de configuratiescripts voor de EdgeRouter X gebruiken en dan de niet geconfigureerde eth poorten in switch0 opnemen.

Als je IPTV van KPN hebt dan adviseer je om het script met eth1 of eth1 en 2 voor televisie te gebruiken. De switch functionaliteit van een EdgeRouter kent immers geen IGMP snooping.

Ja wou er 2x iptv op aansluiten, want niet alle poorten zijn een switch 

Dan zal het toch moeten werken 

Alles ik de switch poorten gebruik voor het netwerk

Reputatie 7

Ja wou er 2x iptv op aansluiten, want niet alle poorten zijn een switch 

Dan zal het toch moeten werken 

Alles ik de switch poorten gebruik voor het netwerk

Dan kan je het script Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45) gebruiken en sluit je de TV ontvangers aan op eth1 en eth3. De poorten eth5 t/m eth11 voeg je na de initiële configuratie toe aan switch0.

 

Ik heb al enkele jaren een PFSense firewall in gebruik ter vervanging van mijn Experiabox.
Alles werkt zonder problemen tot vanochtend. Mijn TV ontvanger (Foutcode 561).
Vervolgens de TV ontvanger herstart, maar deze blijft dezelfde foutcode geven.
Op den duur eens in mijn firewall gekeken of er aanpassingen op de IGMP poorten gedaan waren. toen viel mij ineens op dat ik een 0.0.0.0 IP krijg op VLAN4 (IPTV WAN) en dat de imp prosy niet gestart kan worden (vermoedelijk hierdoor).
Is er iets veranderd waardoor er geen IP uitgedeeld wordt voor IPTV?

Ik heb tijdelijk de experiabox weer aangesloten om. de tv ontvanger weer opgestart te krijgen. Waarna ik alles weer teruggezet heb naar de PFSense, tot mijn verbazing bleef de tv het doen.
Nu inmiddels een uurtje later, krijg ik de volgende foutcode van de tv ontvanger: stb-nmc-400

Ik heb echt precies hetzelfde, alhoewel ik wel gewoon een DHCP lease krijg. Maar op de STB 561 als melding (na 85% in het opstarten de melding dat de instellingen niet kan ophalen.) DHCP lease renewen heeft niet geholpen in ieder geval.

Het verwijderen van ROUTERS is niet afdoende kennelijk.

Dit probleem heb ik nu ook weer. Na het herstarten van de tv ontvanger, komt deze ook niet meer verder dan 85%

Inmiddels werkt het weer.

de oplossing was de nat rule aanmaken.
 

 

Reputatie 2
Badge

Hoi wjb

Op de EdgeRouter 4 met het script "Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17)" wil ik de (switch) poort indeling wijzigen. Op eth2 wil ik de WAN met bijbehorende vlans aansluiten en eth3 de LAN. Hoe kan ik dit het beste of makkelijkste doen?

Reputatie 7

Wat is de reden om niet eth0 maar eth2 als WAN poort te gebruiken?

En waarom wil je eth3 voor jouw LAN gebruiken?

Wil je jouw switch met een glasvezel aansluiten?

 

Zelf gebruik ik overigens eth3 als WAN poort, eth2 voor het LAN en eth0 en 1 voor IoT.

Reputatie 2
Badge

Het mag eth0 of eth2 zijn voor WAN. Ik wil de ER4 via SFP (glas) koppelen aan de UDMP. Vandaar dat ik eth3 als LAN wil gebruiken. Ik hoop dat je mij hierbij kunt helpen.

Reputatie 7

Het mag eth0 of eth2 zijn voor WAN. Ik wil de ER4 via SFP (glas) koppelen aan de UDMP. Vandaar dat ik eth3 als LAN wil gebruiken. Ik hoop dat je mij hierbij kunt helpen.

Het is minder ingrijpend als je de WAN poort op eth0 houdt.

Je kunt de config.boot met winscp naar een PC kopiëren en als je dan een replace all van "eth2" door "eth3" doet en de config.boot weer terug plaatst dan heb je eth3 als LAN. Je kunt dan eth2 later alsnog configureren voor bijvoorbeeld een tweede TV ontvanger of een netwerk voor IoT.

Reputatie 2
Badge

Als ik een zoek en vervang actie uitvoer, zou ik tevens niet eth2 moeten wijzigen naar eth3? Anders heb ik toch geen actieve LAN, of vergis ik mij?

Reputatie 7

Als ik een zoek en vervang actie uitvoer, zou ik tevens niet eth2 moeten wijzigen naar eth3? Anders heb ik toch geen actieve LAN, of vergis ik mij?

Jouw LAN zit dan dus op eth3 en dat is wat je aangaf te willen.

 

Reputatie 2
Badge

De wijziging heeft nog niet het gewenste resultaat :grin: Na de aanpassing mis ik pppoe0.

voor aanpassing
eth2 --> eth3 omgewisseld

 

Reputatie 7

Als jij eth3 (de SFP) poort voor jouw LAN wilt gebruiken dan moet je beginnen met het script voor de EdgeRouter 4 (zonder SFP). In dat script wordt niet eth3 maar eth0 gebruikt als WAN poort. Als je uitgaande van dat script de door mij voorgestelde "replace all" doorvoert dan zal je de eth0 als WAN poort hebben, eth1 voor de TV ontvanger, eth2 niet in gebruik en eth3 als LAN poort.

Reputatie 2
Badge

Dan ga ik daarmee aan de slag. Mocht ik weer vastlopen dan laat ik dat weten. Alvast bedankt!

Reputatie 2
Badge

Ik heb aardig wat tijd geïnvesteerd om het “script voor de EdgeRouter 4 (zonder SFP)” werkend te krijgen. Na installatie zijn de poorten geconfigureerd. Alleen mist de point protocol over ethernet configuratie, waardoor internet niet beschikbaar is.

Mogelijk doe ik telkens iets verkeerd, maar na 4 pogingen gaf ik het op. Dus dan maar ombouwen van het “script voor de EdgeRouter 4 (met SFP)”. Eth2 heb ik verwisseld met eth3. Daarnaast heb de SFP poorten op de ER4 en de UDMP ingesteld op een vaste verbindingssnelheid van 1 Gbps. Via “automatische onderhandeling” wordt de glasvezelkabel UDC-2 van Ubiquiti niet ondersteund. Jammer dat de ER4 maar een 1 Gbps SFP poort heeft.

@wjb, Bedankt voor de tip om de functie “zoek en vervang” te gebruiken. Dit heeft mij geholpen om het uiteindelijk werkend te krijgen.

eth2 → eth3

 

Reputatie 7

Ik heb aardig wat tijd geïnvesteerd om het “script voor de EdgeRouter 4 (zonder SFP)” werkend te krijgen. Na installatie zijn de poorten geconfigureerd. Alleen mist de point protocol over ethernet configuratie, waardoor internet niet beschikbaar is.

Die is na de standaard installatie van een configuratiescript (zonder SFP) beschikbaar op eth0.

Reputatie 2
Badge

Het zou kunnen dat ik het script verkeerd uitvoerde. Maar na installatie was op eth0 geen pppoe beschikbaar 😞

Ja wou er 2x iptv op aansluiten, want niet alle poorten zijn een switch 

Dan zal het toch moeten werken 

Alles ik de switch poorten gebruik voor het netwerk

Dan kan je het script Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45) gebruiken en sluit je de TV ontvangers aan op eth1 en eth3. De poorten eth5 t/m eth11 voeg je na de initiële configuratie toe aan switch0.

 

De ER-12 heeft als mogelijkheid de ETH0 t/m 7 te switchen maar ETH8 t/m 11 (waarvan de 10 & 11 SFP is) niet, deze 4 zijn bedoeld voor WAN connectie.

Bij de Lite zit dit anders en bij de X en de X SFP zijn alle poorten in de switch chip, maakt dit wat uit?

 

Mvg,

Roy

Vraagje ik heb een Netgear GS108E aangeschaft om mijn Experia eruit te gooien en via de VLAN instellingen iTV en mijn Orbi router hierop aan te sluiten.

Nu is mijn vraag moet ik op mijn Orbi router nog inlog / aanmeld instellingen invoeren als ik via GS108E connect.

Of iets overnemen van mijn Experia box zo ja waar moet ik die weghalen ?

Ik weet dus al niet wat het default password is wat hier ingevuld is door KPN

 

Reputatie 7

Je zegt dat je iTV hebt van KPN. Dat betekent dus dat je de Orbi achter de Experia Box gaat plaatsen en dan hoef je verder niet in te loggen.

 

Je zegt dat je iTV hebt van KPN. Dat betekent dus dat je de Orbi achter de Experia Box gaat plaatsen en dan hoef je verder niet in te loggen.

 

Nee ik ga Orbi aansluiten op de Netgear GS108E met VLAN setup en mijn twee TV kastjes ook op GS108E.  De Experia box staat er nu nog voor maar die gaat er dus tussenUIT !

Reputatie 7

Je zegt dat je iTV hebt van KPN. Dat betekent dus dat je de Orbi achter de Experia Box gaat plaatsen en dan hoef je verder niet in te loggen.

Nee ik ga Orbi aansluiten op de Netgear GS108E met VLAN setup en mijn twee TV kastjes ook op GS108E.  De Experia box staat er nu nog voor maar die gaat er dus tussenUIT !

Dat gaat niet werken, wat jij voorstaat is bridged-TV en dat wordt al jaren niet meer ondersteund. De TV ontvangers moeten achter een router met een IGMP proxy server komen te staan waarbij die IGMP proxy server ook nog eens gekoppeld moet worden aan het IPTV platform op vlan 4. Ook dat kan de Orbi niet.

De enige manier is om die Orbi achter de Experia/KPN Box te plaatsen. Zie

 

Ik kan ook op mijn OrbiR850 VLAN definieeren maar heb nog niet gekeken of hij ook IGMP aan kan.

Zou moeten kunnen op WIFI6 OrbiRB850

 

 

Ja wou er 2x iptv op aansluiten, want niet alle poorten zijn een switch 

Dan zal het toch moeten werken 

Alles ik de switch poorten gebruik voor het netwerk

Dan kan je het script Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45) gebruiken en sluit je de TV ontvangers aan op eth1 en eth3. De poorten eth5 t/m eth11 voeg je na de initiële configuratie toe aan switch0.

 

De ER-12 heeft als mogelijkheid de ETH0 t/m 7 te switchen maar ETH8 t/m 11 (waarvan de 10 & 11 SFP is) niet, deze 4 zijn bedoeld voor WAN connectie.

Bij de Lite zit dit anders en bij de X en de X SFP zijn alle poorten in de switch chip, maakt dit wat uit?

 

Mvg,

Roy

kan ik dan wel de 8 of 9 voor de wan gebruiken op de er12

of moet ik dan echt de 0 gebruiken ivm het via de switch moet lopen ?

want ik zit nu na de config te kijken van de er x en kan ik daar dan alles waar eth 0 staat 8 van maken ?

Reputatie 7

kan ik dan wel de 8 of 9 voor de wan gebruiken op de er12

Je kunt rustig eth8 of 9 als WAN gebruiken.

Als.jij een "replace all" doet van eth0 in eth8 of eth9 dan gaat dat werken.

Ja wou er 2x iptv op aansluiten, want niet alle poorten zijn een switch 

Dan zal het toch moeten werken 

Alles ik de switch poorten gebruik voor het netwerk

Dan kan je het script Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45) gebruiken en sluit je de TV ontvangers aan op eth1 en eth3. De poorten eth5 t/m eth11 voeg je na de initiële configuratie toe aan switch0.

 

De ER-12 heeft als mogelijkheid de ETH0 t/m 7 te switchen maar ETH8 t/m 11 (waarvan de 10 & 11 SFP is) niet, deze 4 zijn bedoeld voor WAN connectie.

Bij de Lite zit dit anders en bij de X en de X SFP zijn alle poorten in de switch chip, maakt dit wat uit?

 

Mvg,

Roy

kan ik dan wel de 8 of 9 voor de wan gebruiken op de er12

of moet ik dan echt de 0 gebruiken ivm het via de switch moet lopen ?

want ik zit nu na de config te kijken van de er x en kan ik daar dan alles waar eth 0 staat 8 van maken ?

nu heb ik alles werkend gekregen 

alleen vanavond krijg ik problemen dat tv steeds zegt dat het geen internet heeft of is verbroken met de modem

 

ik heb al geprobeerd om de IPv6 heb ik nu uitgeschakeld om te proberen 

maar dit heeft ook niet geholpen 

wat kan er eventueel niet goed staan  

Reageer