Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560591 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 2
Badge

De configuratie scripts voor de EdgeRouter Lite 3, X en X SFP zijn te downloaden vanuit het openingsbericht van dit topic.



Wie o wie voelt zich geroepen om een configuratie script voor de Unify Security Gateway met ons te delen?

 

Goedemiddag @wjb , Henk van Achterberg heeft hier iets over gepubliceerd: Unifi Security Gateway (USG) installeren met KPN FTTH inclusief IPTV en IPv6. Zelf maak ik hier geen gebruik van, maar begrijp van anderen dat het relatief eenvoudig is om te configureren.

Reputatie 7

De configuratie scripts voor de EdgeRouter Lite 3, X en X SFP zijn te downloaden vanuit het openingsbericht van dit topic.

Wie o wie voelt zich geroepen om een configuratie script voor de Unify Security Gateway met ons te delen?

Goedemiddag @wjb , Henk van Achterberg heeft hier iets over gepubliceerd: Unifi Security Gateway (USG) installeren met KPN FTTH inclusief IPTV en IPv6. Zelf maak ik hier geen gebruik van, maar begrijp van anderen dat het relatief eenvoudig is om te configureren.

Het openingsbericht bevat al de link naar die site van @coolhva.

Reputatie 2
Badge

Nu je het zegt zie ik het staan. Er staat ook al zoveel vermeld in dit draadje :grin: .

Reputatie 1

Deze standaard config moet jou wel bekend voorkomen: 

eth0 tot eth2 

 

Ik volg…

Ik probeer middels de bekende scripts ook een ER6 werkend te krijgen, maar dan via de SFP/eth5 poort. 

Script doorlopen, maar dan krijg ik de vlan voor internet en tv op 3.4 en 3.6. Maar ik moet ze volgens mij op 5.4 en 5.6 hebben.

Moet ik dit handmatig omzetten, aangezien eth 4 en 5 niet in de lijst zichtbaar zijn, maar volgens eerste bericht handmatig ingesteld zouden moeten worden.

Graag jullie hulp hierbij

 

Reputatie 7

Ik probeer middels de bekende scripts ook een ER6 werkend te krijgen, maar dan via de SFP/eth5 poort. 

Script doorlopen, maar dan krijg ik de vlan voor internet en tv op 3.4 en 3.6. Maar ik moet ze volgens mij op 5.4 en 5.6 hebben.

Moet ik dit handmatig omzetten, aangezien eth 4 en 5 niet in de lijst zichtbaar zijn, maar volgens eerste bericht handmatig ingesteld zouden moeten worden.

Welk script heb je gebruikt?

Heb zelf een EdgeRouter X router als deze configureer met de script “Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45)” moet dan nog steeds de Experia box op ethernet poort 0 aangesloten worden, of kan de glas aansluiting dan rechtstreeks aangesloten worden op de Edge Router?

Reputatie 7

Heb zelf een EdgeRouter X router als deze configureer met de script “Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45)” moet dan nog steeds de Experia box op ethernet poort 0 aangesloten worden, of kan de glas aansluiting dan rechtstreeks aangesloten worden op de Edge Router?

Dan kan de EdgeRouter rechtstreeks op de NTU/FTU aangesloten worden en kan de Experia Box opgeborgen worden.

Hi allen, 

Omdat het mij niet lukt om alleen de EdgeRouter te gebruiken in combinatie met twee tv-ontvangers en verschillende VLAN's heb ik KPN Service Plus afgesloten met de Frtizbox. Helaas biedt KPN Service plus ook geen antwoord. 

Het probleem zat hem eerst in in de TV toen ik nog geen service plus met fritzbox had. die bleef maar foutmelding geven en helaas via dit forum niet tot een antwoord kunnen komen. 

 

Nu met KPN service plus en de fritsbox heb ik een nieuw probleem. KPN Service plus weet het ook niet meer. Het TV gedeelte werkt nu goed naar het lijkt. Internet helaas niet. het lijkt een instelling te zijn op de Edgerouter maar ik weet niet welke. 

TV is als volgt aangesloten Glasvezel NT → Fritzbox → TV kastje. Dit werkt prima. 

Welk script moet ik nu gebruiken voor de ER4? Edgerouter 4 is als volgt aangesloten: Glasvezel NT → Fritzbox → Edgerouter 4. 
 

Hoor graag van jullie!

Reputatie 7

Welk script moet ik nu gebruiken voor de ER4? Edgerouter 4 is als volgt aangesloten: Glasvezel NT → Fritzbox → Edgerouter 4. 

Daar is in dit topic geen script voor, de scripts in dit topic zijn om de EdgeRouter rechtstreeks op de NTU/ONT aan te sluiten.

Waarom wil je de TV ontvangers op een apart vlan plaatsen?

Oh, er waren toch wel scripts om het via de KPN  box 12 te doen? Ik dacht dat de KPN box 12 en fritzbox in deze hetzelfde zijn: een modem voor de er4? 

Ik hoef geen tv in een aparte vlan te hebben: maar krijg de twee tv-omtvangers niet werkend met alleen de er4. Nu de tv rechtstreeks is aangesloten is op de fritzbox werkt tv wel. Maar internet nu niet. 

 

Reputatie 7

Oh, er waren toch wel scripts om het via de KPN  box 12 te doen? Ik dacht dat de KPN box 12 en fritzbox in deze hetzelfde zijn: een modem voor de er4? 

Dit topic gaat over het vervangen van de Experia/KPN Box door een eigen router, niet het plaatsen van een eigen router achter een Experia/KPN Box.

Er zijn in dit topic nooit scripts geweest om dat te configureren.

 

Ik hoef geen tv in een aparte vlan te hebben: maar krijg de twee tv-omtvangers niet werkend met alleen de er4.

Welk script heb je dan gebruikt?

Oke heb nu de ER4 weer rechtstreeks aangesloten op de NT. Wil proberen om een aparte switch op eth2 te zetten en daar de tv ontvangers op. Misschien dat ik dan geen tv foutcode krijg. 

 

Gebruik het script: zonder telefonie met Expedia box onder EdgeRouter 4. Is dat de goede? 

Reputatie 7

Het standaard script (zonder SFP) zet het LAN op eth1. Als je op eth1 een switch met IGMP snooping aansluit dan moet het gewoon werken.

En toch is dat niet zo, bleef de ellendige foutcode STB-NMC-400 krijgen op tv ontvangers. Is het daarom niet slimmer om op eth2 een losse switch met igmp snooping aan te sluiten en daar de tv-ontvangers op te zetten?

Reputatie 7

Wat is het merk en type van jouw switch?

Wat is er verder nog aangesloten op/via die switch?

Ik neem aan dat je geen "draadloze" verbindingsset gebruikt.

Het zou geen probleem mogen zijn om de TV ontvangers via dezelfde switch als de andere apparatuur te laten lopen mits de switch IGMP snooping ondersteunt en er verder geen IGMP queriers of IGMP proxy servers in het netwerk opgenomen zijn.

Netgear GS116ev2. Ondersteund IGMP-snooping. Geen gebruik van draadloze verbindingsset. Heb alles nu weer zoals ik had alleen nu precies hetzelfde als eerder. 

Internet werkt weer perfect, tv niet. stb-nmc-400. Wil graag op eth2 nu een tv kastje aansluiten om te kijken of dat beter werkt, maar die is nu uitgeschakeld. Welke instelling kan ik maken om die te laten werken voor tv?

Reputatie 5
Badge +5

@wjb  Bedankt voor de tip om op mijn router een vlan aan te maken zodat de tv kastjes volledig apart komen te staan van de rest van het werk.

Is er ergens een post beschikbaar hoe ik dat moet doen toevallig (router edgerouter 3, switch Netgear gs724t) zodat ik een begin heb om mee te starten? Moet ik alleen dingen op de switch regelen of ook op de EdgeRouter? 

Alvast bedankt!

Reputatie 7

Is er ergens een post beschikbaar hoe ik dat moet doen toevallig (router edgerouter 3, switch Netgear gs724t) zodat ik een begin heb om mee te starten? Moet ik alleen dingen op de switch regelen of ook op de EdgeRouter? 

Zie dit bericht.

@wjb: Zou dat ook mijn issues met de televisiekastjes oplossen? Een aparte VLAN voor tv? Kunnen wie die instellingen in dit bericht één op één overnemen ook de ip-adressen?

Reputatie 7

@wjb: Zou dat ook mijn issues met de televisiekastjes oplossen? Een aparte VLAN voor tv? Kunnen wie die instellingen in dit bericht één op één overnemen ook de ip-adressen?

Zolang niet vastgesteld is wat de oorzaak van de problemen zijn die jij ervaart met de TV ontvangers kan ik niet zeggen of dit daarvoor een oplossing zal zijn. Zo weet ik nog steeds niet wat voor een apparatuur er allemaal op jouw switch is aangesloten.

Je kunt die instellingen één op één overnemen maar let wel op dat jij de juiste eth poorten gebruikt. Bij mij zit de WAN poort op eth3 en bij jou op eth0 en bij mij zit de LAN poort op eth2 terwijl die bij jou op eth1 zit  

Reputatie 1

Ik probeer middels de bekende scripts ook een ER6 werkend te krijgen, maar dan via de SFP/eth5 poort. 

Script doorlopen, maar dan krijg ik de vlan voor internet en tv op 3.4 en 3.6. Maar ik moet ze volgens mij op 5.4 en 5.6 hebben.

Moet ik dit handmatig omzetten, aangezien eth 4 en 5 niet in de lijst zichtbaar zijn, maar volgens eerste bericht handmatig ingesteld zouden moeten worden.

Welk script heb je gebruikt?

Deze...

Zolang niet vastgesteld is wat de oorzaak van de problemen zijn die jij ervaart met de TV ontvangers kan ik niet zeggen of dit daarvoor een oplossing zal zijn. Zo weet ik nog steeds niet wat voor een apparatuur er allemaal op jouw switch is aangesloten.

Je kunt die instellingen één op één overnemen maar let wel op dat jij de juiste eth poorten gebruikt. Bij mij zit de WAN poort op eth3 en bij jou op eth0 en bij mij zit de LAN poort op eth2 terwijl die bij jou op eth1 zit  


Er zit van alles op aangesloten. Chromeecasts, Ubiquity accespoints, tv's, ​​synology NAS, nog een netgear switch met IGMP-snooping, PS5, wireless apparaten als mobiele telefoons, versterker, apple tv, ipad etc. 

 

Maar het zou toch niet moeten uitmaken wat gebruik maakt van het internet? kastjes moeten het altijd doen?

Reputatie 1

Ik probeer middels de bekende scripts ook een ER6 werkend te krijgen, maar dan via de SFP/eth5 poort. 

Script doorlopen, maar dan krijg ik de vlan voor internet en tv op 3.4 en 3.6. Maar ik moet ze volgens mij op 5.4 en 5.6 hebben.

Moet ik dit handmatig omzetten, aangezien eth 4 en 5 niet in de lijst zichtbaar zijn, maar volgens eerste bericht handmatig ingesteld zouden moeten worden.

Welk script heb je gebruikt?

Ik kan zeker ook vanuit de config tree, de instellingen die bij eth3 gedefinieerd zijn, overnemen bij eth5? Is daar een makkelijke manier (copy-paste) functie voor of moet ik elke (sub)menu stap voor stap overnemen.

Reputatie 7

Ik probeer middels de bekende scripts ook een ER6 werkend te krijgen, maar dan via de SFP/eth5 poort. 

Script doorlopen, maar dan krijg ik de vlan voor internet en tv op 3.4 en 3.6. Maar ik moet ze volgens mij op 5.4 en 5.6 hebben.

Moet ik dit handmatig omzetten, aangezien eth 4 en 5 niet in de lijst zichtbaar zijn, maar volgens eerste bericht handmatig ingesteld zouden moeten worden.

Welk script heb je gebruikt?

Ik kan zeker ook vanuit de config tree, de instellingen die bij eth3 gedefinieerd zijn, overnemen bij eth5? Is daar een makkelijke manier (copy-paste) functie voor of moet ik elke (sub)menu stap voor stap overnemen.

Als jij in de config.boot een replace all van eth3 naar eth5 zou uitvoeren en vervolgens eth3 en eth4 handmatig in de config.boot gaat toevoegen zonder enige specificatie dan zou het moeten werken.

Reputatie 5
Badge +5

Is er ergens een post beschikbaar hoe ik dat moet doen toevallig (router edgerouter 3, switch Netgear gs724t) zodat ik een begin heb om mee te starten? Moet ik alleen dingen op de switch regelen of ook op de EdgeRouter? 

Zie dit bericht.

Dank je wel!

Reageer