Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561236 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 5
Badge +5

De Netgear GS105E is daar geschikt voor. Het is een kwestie van VLAN tags en IGMP snooping configureren.

De GS105E is unmanaged toch. Dan kan ik niets instellen toch?

De GS105E is wel te configureren. Standaard staat IGMP snooping aan.

Standaard zou dit dus moeten werken als ik het script laadt waarbij de edgerouter geschikt wordt gemaakt voor internet op 1port en op de andere port IPTV. Achter deze laatste port hang ik de GS105e switch waarop ik beide tv kastje aansluit. Ik dat deze op marktplaats, dan ga ik deze eerst proberen. De switch reset ik eerst naar de factory default.

Zolang niet vastgesteld is wat de oorzaak van de problemen zijn die jij ervaart met de TV ontvangers kan ik niet zeggen of dit daarvoor een oplossing zal zijn. Zo weet ik nog steeds niet wat voor een apparatuur er allemaal op jouw switch is aangesloten.

Je kunt die instellingen één op één overnemen maar let wel op dat jij de juiste eth poorten gebruikt. Bij mij zit de WAN poort op eth3 en bij jou op eth0 en bij mij zit de LAN poort op eth2 terwijl die bij jou op eth1 zit  


Er zit van alles op aangesloten. Chromeecasts, Ubiquity accespoints, tv's, ​​synology NAS, nog een netgear switch met IGMP-snooping, PS5, wireless apparaten als mobiele telefoons, versterker, apple tv, ipad etc. 

 

Maar het zou toch niet moeten uitmaken wat gebruik maakt van het internet? kastjes moeten het altijd doen?

Graag zou ik Eth2 gebruiken om het tv-kastje op aan te sluiten. Hoe kan ik dit instellen? Nu staat er ingesteld dat die uit staat. 

Reputatie 7

Er zit van alles op aangesloten. Chromeecasts, Ubiquity accespoints, tv's, ​​synology NAS, nog een netgear switch met IGMP-snooping, PS5, wireless apparaten als mobiele telefoons, versterker, apple tv, ipad etc. 

Koppel alles eens los m.u.v. de TV ontvanger. Zet de televisie aan en kijk of de storing optreedt. Zo nee, koppel één voor één en met tussenpozen apparaten aan en kijk wanneer het probleem weer gaat optreden. Ik verdenk de Ubiquiti accesspoints aangezien we heel vaak deze STB-NMC-400 meldingen zien waarbij Ubiquiti accesspoints in het spel zijn.

Reputatie 7

Graag zou ik Eth2 gebruiken om het tv-kastje op aan te sluiten. Hoe kan ik dit instellen? Nu staat er ingesteld dat die uit staat. 

Waarom gebruik je dan niet het script met eth1 voor een TV ontvanger waarbij eth2 voor het "gewone" netwerk ingesteld wordt.

Omdat naast het script ook veel andere instellingen zijn gedaan: VLAN's, met bijbehorende DHCPS met static adresses, en firewall rules. Anders was dat inderdaad makkelijk geweest of kon ik dat alsnog doen. 

Reputatie 7

Omdat naast het script ook veel andere instellingen zijn gedaan: VLAN's, met bijbehorende DHCPS met static adresses, en firewall rules. Anders was dat inderdaad makkelijk geweest of kon ik dat alsnog doen. 

In dit bericht staat hoe je een apart vlan voor TV ontvangers kunt aanmaken.

Als je deze configuratie niet op eth2 - vif4 maar op eth2 zelf instelt dan is dat wat je wilt.

Iemand toevallig ervaring met een Firewalla Gold? Is deze aan de praat te krijgen icm KPN IPTV? Telefonie is verder niet relevant want dat gebruiken we niet. 

 

Hoe is de performance? 

Had hier een vraag neergezet waar het ik het antwoord inmiddels gevonden 😉 Ga nu verder met testen van iptv op eth2

Reputatie 7

↔️ Antwoord inmiddels gevonden ;) 

Heb je een link?

Reputatie 5
Badge +5

De Netgear GS105E is daar geschikt voor. Het is een kwestie van VLAN tags en IGMP snooping configureren.

De GS105E is unmanaged toch. Dan kan ik niets instellen toch?

De GS105E is wel te configureren. Standaard staat IGMP snooping aan.

Standaard zou dit dus moeten werken als ik het script laadt waarbij de edgerouter geschikt wordt gemaakt voor internet op 1port en op de andere port IPTV. Achter deze laatste port hang ik de GS105e switch waarop ik beide tv kastje aansluit. Ik dat deze op marktplaats, dan ga ik deze eerst proberen. De switch reset ik eerst naar de factory default.

@wjb mijn omschrijving hier is correct toch?

Reputatie 7

De Netgear GS105E is daar geschikt voor. Het is een kwestie van VLAN tags en IGMP snooping configureren.

De GS105E is unmanaged toch. Dan kan ik niets instellen toch?

De GS105E is wel te configureren. Standaard staat IGMP snooping aan.

Standaard zou dit dus moeten werken als ik het script laadt waarbij de edgerouter geschikt wordt gemaakt voor internet op 1port en op de andere port IPTV. Achter deze laatste port hang ik de GS105e switch waarop ik beide tv kastje aansluit. Ik dat deze op marktplaats, dan ga ik deze eerst proberen. De switch reset ik eerst naar de factory default.

@wjb mijn omschrijving hier is correct toch?

Ja, die is correct.

De Netgear GS105E is daar geschikt voor. Het is een kwestie van VLAN tags en IGMP snooping configureren.

De GS105E is unmanaged toch. Dan kan ik niets instellen toch?

De GS105E is wel te configureren. Standaard staat IGMP snooping aan.

Standaard zou dit dus moeten werken als ik het script laadt waarbij de edgerouter geschikt wordt gemaakt voor internet op 1port en op de andere port IPTV. Achter deze laatste port hang ik de GS105e switch waarop ik beide tv kastje aansluit. Ik dat deze op marktplaats, dan ga ik deze eerst proberen. De switch reset ik eerst naar de factory default.

@wjb mijn omschrijving hier is correct toch?

Heb nu de vlan geconfigureerd en 1 tv ontvanger aangesloten rechtstreeks op eth2, op eth1 zit de rest van het netwerk. de tv-ontvanger doet het nu al 3 uur zonder storing. Dit is mij eerder niet gelukt. Dit werkt dus sowieso al beter. Ga nu een GS105E bestellen en aansluiten. Kijken of beide tv-ontvangers het dan goed doen. Fingers crossed!

Reputatie 7

Heb nu de vlan geconfigureerd en 1 tv ontvanger aangesloten rechtstreeks op eth2, op eth1 zit de rest van het netwerk.

Dan neem ik aan dat je geen vlan geconfigureerd hebt maar dat je eth2 voorzien hebt van een eigen DHCP server en de IGMP proxy server nu downstream laat wijzen naar eth2.

Reputatie 5
Badge +5

Het is gelukt om met het script “Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).” de tv kastjes te scheiden van het rest van het netwerk.

@wjb en @JuPhJe bedankt voor alle hulp!


MIjn configuratie is nu als volgt:
NTU
-> EdgeRouter 3
-------> Netgear gs105e voor de tv's (eth1)
-------> Netgear gs724t voor de rest (eth2)

Het enig wat ik me nu nog afvraag is of het verkeer naar de TV kastje (port eth1) extra prioriteit heeft boven ander netwerk verkeer of zo niet of ik dat kan geven. Kan ik dit ergens zien op de Edge router? 
Of is het verstandig om dit in te stellen.
Wat ik wil bereiken is dat als het overig verkeer erg druk is (bijvoorbeeld veel gedownload) het verkeer naar de tv kastjes hier geen hinder van ondervinden.

Bedankt alvast weer voor het antwoord.

Groeten,

Johan

Reputatie 7

Het enig wat ik me nu nog afvraag is of het verkeer naar de TV kastje (port eth1) extra prioriteit heeft boven ander netwerk verkeer of zo niet of ik dat kan geven. Kan ik dit ergens zien op de Edge router? 

De QoS van KPN zorgt er sowieso al voor dat op de verbinding tussen KPN en jouw EdgeRouter televisie voorrang krijgt op Internet. En aangezien jouw Internet aansluiting waarschijnlijk een lagere bandbreedte heeft dan jouw thuisnetwerk zullen er op jouw thuisnetwerk normaliter geen bottlenecks ontstaan tenzij je binnen jouw thuisnetwerk grote bestanden van de ene machine naar een andere machine aan het kopiëren bent. De kans dat dat verstoringen geeft is echter heel erg klein en niet iets om je druk om te maken.

Priority tagging is ook alleen mogelijk als je, zoals ik, aan de lan zijde vlans gebruikt waarbij je verkeer op een specifiek vlan voorrang geeft op het andere verkeer.

Dit is ook precies waarom KPN aan de WAN zijde een apart vlan gebruikt voor IPTV immers daardoor kunnen ze priority tagging gebruiken om IPTV verkeer (vlan 4) voorrang te geven op Internet verkeer (vlan 6).

Reputatie 5
Badge +5

Het enig wat ik me nu nog afvraag is of het verkeer naar de TV kastje (port eth1) extra prioriteit heeft boven ander netwerk verkeer of zo niet of ik dat kan geven. Kan ik dit ergens zien op de Edge router? 

De QoS van KPN zorgt er sowieso al voor dat op de verbinding tussen KPN en jouw EdgeRouter televisie voorrang krijgt op Internet. En aangezien jouw Internet aansluiting waarschijnlijk een lagere bandbreedte heeft dan jouw thuisnetwerk zullen er op jouw thuisnetwerk normaliter geen bottlenecks ontstaan tenzij je binnen jouw thuisnetwerk grote bestanden van de ene machine naar een andere machine aan het kopiëren bent. De kans dat dat verstoringen geeft is echter heel erg klein en niet iets om je druk om te maken.

Priority tagging is ook alleen mogelijk als je, zoals ik, aan de lan zijde vlans gebruikt waarbij je verkeer op een specifiek vlan voorrang geeft op het andere verkeer.

@wjb Dank je wel voor de uitleg. Dan laat ik het voorlopig weer zo.

Reputatie 2
Badge

Het is gelukt om met het script “Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).” de tv kastjes te scheiden van het rest van het netwerk.

@wjb en @JuPhJe bedankt voor alle hulp!


MIjn configuratie is nu als volgt:
NTU
-> EdgeRouter 3
-------> Netgear gs105e voor de tv's (eth1)
-------> Netgear gs724t voor de rest (eth2)

Het enig wat ik me nu nog afvraag is of het verkeer naar de TV kastje (port eth1) extra prioriteit heeft boven ander netwerk verkeer of zo niet of ik dat kan geven. Kan ik dit ergens zien op de Edge router? 
Of is het verstandig om dit in te stellen.
Wat ik wil bereiken is dat als het overig verkeer erg druk is (bijvoorbeeld veel gedownload) het verkeer naar de tv kastjes hier geen hinder van ondervinden.

Bedankt alvast weer voor het antwoord.

Groeten,

Johan


Graag gedaan! De gs724t configureren zodat de gs105e overbodig wordt, is misschien nu nog een brug te ver. In ieder geval werkt nu alles, mooi!

”If it ain't broke, don't fix it” 😉

 

Reputatie 1

Ik probeer middels de bekende scripts ook een ER6 werkend te krijgen, maar dan via de SFP/eth5 poort. 

Script doorlopen, maar dan krijg ik de vlan voor internet en tv op 3.4 en 3.6. Maar ik moet ze volgens mij op 5.4 en 5.6 hebben.

Moet ik dit handmatig omzetten, aangezien eth 4 en 5 niet in de lijst zichtbaar zijn, maar volgens eerste bericht handmatig ingesteld zouden moeten worden.

Welk script heb je gebruikt?

Ik kan zeker ook vanuit de config tree, de instellingen die bij eth3 gedefinieerd zijn, overnemen bij eth5? Is daar een makkelijke manier (copy-paste) functie voor of moet ik elke (sub)menu stap voor stap overnemen.

Als jij in de config.boot een replace all van eth3 naar eth5 zou uitvoeren en vervolgens eth3 en eth4 handmatig in de config.boot gaat toevoegen zonder enige specificatie dan zou het moeten werken.

Thanks, het lijkt goed te werken. Nog geen problemen ondervonden met de verschillende functies. 

Reputatie 2
Badge

Heb al wat onderzoek gedaan voor het volgende ik wil een Google Nest WiFi Router en WiFi Punt achter een bridged Zyxel modem zetten, of dus in de toekomst achter een glasvezelmodem,

ik begrijp dat dit mogelijk is met een managed switch er tussen en vond een voorbeeld met een Netgear managed switch, dmv taggen en un-taggen, kan dit ook met de Flex Mini (managed) switch ? dat zou mooi zijn, ik zag dat de Netgear switch GS305E ook niet al te duur is, Ik krijg geen internet als ik de Google Nest Router direct achter de (bridged) modem zet. Detectie gaat niet goed en kan geen instellingen veranderen. 

Reputatie 7

ik begrijp dat dit mogelijk is met een managed switch er tussen en vond een voorbeeld met een Netgear managed switch, dmv taggen en un-taggen, kan dit ook met de Flex Mini (managed) switch ? dat zou mooi zijn, ik zag dat de Netgear switch GS305E ook niet al te duur is, Ik krijg geen internet als ik de Google Nest Router direct achter de (bridged) modem zet. Detectie gaat niet goed en kan geen instellingen veranderen. 

Heb je ook KPN TV of alleen Internet?

Reputatie 2
Badge

oops, sorry, dat had ik erbij moeten zeggen, alleen internet, VLAN6 dus in dit geval,  ik zie wel net, dat zowel de GS305E en de Flex Mini, beide Smart managed switches zijn, de VMG4005-B50A modem die ik momenteel heb kan ik waarschijnlijk ook zo instellen dat geen switch nodig is,  maar ik wil in de toekomst ook de mogelijkheid hebben om dan ook direkt op de glasvezel modem te kunnen aansluiten, en ik weet niet of het mogelijk is om bij de glasvezelmodem instellingen te kunnen komen.

Ik ben een beetje terug gekomen van het gebruik van de AP AC Pro, mijn Galaxy S8+ schakelt niet terug naar het 2.4GHz wifi netwerk, bij  slechte verbinding op het 5GHz wifi netwerk, had daar met de Fritz!Box geen last van, dat ligt toch aan de Unifi AP, want in de S8+ kan ik er geen instellingen voor vinden, en heb al het een en ander geprobeerd, dus ik wil nu : Zyxel modem in bridge PPPoE > Flex Mini 1 poort VLAN6 tagged 2e poort VLAN6 untagged > Google Nest Mini router > unmannaged switch gaan doen, bij de Nest Mini router heb ik dan ook nog een (Mesh) Nest Mini wifi Point, ik hoop dat deze setup mogelijk is, anders schaf ik de GS305E aan, als dat beter is.

Het gaat mij er eigenlijk om dat ik iets betrouwbaars heb, waar ik niet al teveel tijd in hoef te steken, anders wordt het weer Fritz!Box “time” voor mij, maar ik weet dan niet of dat een “bottleneck” gaat worden.

Alvast weer bedankt !

Reputatie 7

Als je geen KPN TV hebt dan kan je inderdaad eenvoudig een switch tussen jouw VMG4005-B50A en jouw Google Nest Mini plaatsen.  De poort richting met vlan 6 tagged richting VMG4005-B50A en vlan 6 untagged richting Google Nest Mini.

De "LAN zijde" van jouw VMG4005-B50A is 100% gelijk aan de "LAN zijde" van een NTU of ONT.

Reputatie 2
Badge

Hartelijk dank ! dan ga ik daar m’n “zinnen” op zetten, en hoop ook dat het een beetje stabiel is, Het Unifi/Ubiquity was toch wat te gecompliceerd voor mij helaas, en zou toch veel meer geld gaan kosten, tja, wat is veel, het is natuurlijk ook wat je er voor over hebt, en ik wil er ook niet constant mee bezig zijn, had daar vroeger misschien wel meer energie voor…..

Reputatie 2
Badge

btw. ik moest even extra nadenken wat je zei… en bedoelde met “LAN zijde”  omdat LAN meestal een intern netwerk adres heeft, in dit geval heeft de LAN van de modem mijn externe IP adres, de switch tussen de modem en in mijn geval de Nest Mini Router heeft maar een functie, deze switch moet ik enkel op een laptop aansluiten om in te stellen, voor maar een keer, en niet meer naar omkijken, de LAN zijde zit dus op de WAN van de Nest Mini router, op de LAN  hiervan weer heb ik internet op een intern adres en zet hier een un-managed switch en heb daar domotica, google chromecast, en ga ik ook nog mn DX800A all-in weer gebruiken, of toch weer mn Fritz!Box7590FN (als “slave”) die heeft ook toch wel leuke features, mocht ik gaan merken dat ik die ga missen, maar heeft bv niet Bluetooth zoals de DX800A, het zou leuk wezen als er iets was dat dat allemaal in een aparaat heeft, zal lastig worden denk ik, DECT en VoIP wordt het meest in bedrijven gebruikt denk ik zo, ik Google wel :)

iig bedankt, wjb !

Reputatie 7

btw. ik moest even extra nadenken wat je zei… en bedoelde met “LAN zijde”  omdat LAN meestal een intern netwerk adres heeft, in dit geval heeft de LAN van de modem mijn externe IP adres, ...

Vandaar dat ik "LAN zijde" tussen aanhalingstekens plaatste.

 

DECT en VoIP wordt het meest in bedrijven gebruikt denk ik zo, ...

Ook bij particulieren is telefonie vrijwel volledig VoIP en elke draadloze telefoon is DECT.

Reageer