Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• 8 September 2018
  • 7208 reacties
  • 442934 keer bekeken

Toon eerste bericht

7208 reacties

Badge

Hallo allemaal, 

ik krijg eind deze maand pair bonding van KPN nog wel op DSL, 

kan ik dan ook EdgeRouter 4 gebruiken? en dan mesh van xiaomi

Reputatie 7

Hallo allemaal, 

Als je een Zyxel VMG4005-B50A als full-bridged modem voor jouw EdgeRouter plaatst dan kan dat.

Badge

Hallo allemaal, 

Als je een Zyxel VMG4005-B50A als full-bridged modem voor jouw EdgeRouter plaatst dan kan dat.

Hmm wordt een dure grap 🙂 extra kastjes.

Hi All,

Vandaag nieuwe Edgerouter 4 ontvangen als vervanging voor FritzBox 7590.  Buiten de router heb ik 4 switches in het netwerk (allemaal unifi, 3 US-8 een US-8 na router rest door huis verspreid en een US24-G1) ook hangen er een paar accespoints aan het netwerk  (3 UAP-AC-LR, 1 UAP-AC-PRO en 2 UAP-AC-M).

Internet werkt prima, in de edgerouter zie ik alle verbindingen (inclusief de IPTV) en internet werkt prima op het netwerk.

Helaas wil IPTV niet werken (2 4k set top boxen), kort beeld en geluid happening en dan klaar. Lijkt iets met IGMP snooping te maken te hebben (ooit eerder gezeur gehad met USG-3 toen maar naar FritzBox gegaan).

Snap er niets van voornamelijk omdat het met de FritzBox prima werkt (net alles weer terug gezet met FritzBox als router) verder geen aanpassingen aan netwerk dus dan lijkt het een de edgerouter 4 te liggen.

Geprobeerd IGMP snooping aan en uit te zetten (stond uit in Unifi Network) 

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Of meer informatie nodig?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Reputatie 7

Heb je de IGMP proxy server al opnieuw opgestart door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven?

Heb je de IGMP proxy server al opnieuw opgestart door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven?

Nee, moet dat in de edgerouter of op de switches (gok op router)?
Kan met dat nog wel herinneren van die USG werd er gek van moest echt om de dag of zo. Nu nog niet aan gedacht...

Reputatie 7

Kan met dat nog wel herinneren van die USG werd er gek van moest echt om de dag of zo. Nu nog niet aan gedacht...

Op de EdgeRouter.

De reden is dat de IGMP proxy server soms te vroeg gestart wordt waarbij vlan 4 dan nog niet on-line is en de IGMP proxy server daardoor faalt.

In de configuratiescripts configureer ik al dat het opstarten van de IGMP proxy server moet wachten op het on-line komen van de netwerken maar bij de eerste opstart na een upgrade van firmware werkt dat niet omdat deze configuratiewijziging dan verloren is gegaan (en overigens automatisch weer hersteld wordt).

Normaliter hoef je dit vrijwel nooit te doen. Bij mij is het nu ruim zes maanden terug.

Op de EdgeRouter.

De reden is dat de IGMP proxy server soms te vroeg gestart wordt waarbij vlan 4 dan nog niet on-line is en de IGMP proxy server dan faalt.

Normaliter hoef je dit vrijwel nooit te doen. Bij mij is het nu ruim zes maanden terug.

Top bedankt voor de tip. Ga ik dat morgen proberen, als ik nu weer internet uit de lucht haal hier word ik gekielhaald….

Kreeg weer flashbacks naar die USG was echt om te huilen, dacht met edgerouter 4 lekker snel en stabiel ding te hebben, ga het zien morgen!

Reputatie 7

Kreeg weer flashbacks naar die USG was echt om te huilen, dacht met edgerouter 4 lekker snel en stabiel ding te hebben, ga het zien morgen!

Helaas zien we te vaak problemen met KPN TV in netwerken waarin ook accesspoints van Ubiquiti zijn opgenomen.

Mocht jij ook nog tegen problemen aanlopen, denk er dan eens aan om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen.

Ik ga op marktplaats een TP-link archer AX10 kopen, deze staat in het start topic als supported :)

Waar kan in een stappen plan vinden om deze router geschikt te maken voor KPN TV 
Gebruik nu de Expirabox V12 met daar achter een switch waar de KPN box op aangesloten zit.

Ik verwacht dat ik o.a. Hier iets moet configureren, maar heb dit topic een beetje door genomen, maar zijn erg veel pagina’s kon zo snel niks vinden, en het meeste gaan over de Edgerouter .

heb dit gevonden TP link wel een ander model

Helaas zien we te vaak problemen met KPN TV in netwerken waarin ook accesspoints van Ubiquiti zijn opgenomen.

Mocht jij ook nog tegen problemen aanlopen, denk er dan eens aan om de TV ontvangers op een apart vlan te plaatsen.

Alles aan de praat! Thanx. Nu alleen nog ff firmware update zie ik.

Tijdje geleden had ik geluk en heb ik een EdgeRouter 4 op de kop weten te tikken. Mooie upgrade vanaf mijn X versie. Afgelopen weekend geinstalleerd en alles is bloed snel (haal nu nagenoeg volledige bandbreedtes). 

Nu had ik bij de EdgeRouter X het issue ook al, maar nu naar 5 dagen heb ik geen ipv6 internet verbinding meer op de LAN kant . Bij Show Interfaces staat ie wel nog mooi en vanaf de router kan ik gewoon naar buiten toe pingen. Maar als ik ping of naar een ipv6-test.com website ga op mijn PC, dan zie ik geen ipv6 connectie. Dus ergens lijkt het met de firewall (?) fout te gaan. Iemand dit wel eens eerder meegemaakt? M'n pc heeft wel gewoon een geldig KPN IPv6 address (dus SLAAC gaat wel goed).

Iemand ervaring met VPN aan de praat krijgen?

Heb firewall rules aangemaakt pppoe0 als interface en 0.0.0.0 als outside adres.

Helaas kan ik niet verbinden. Is er een goede walkthrough? die van ubiquity geeft geen werkende server helaas…. 

Reputatie 7

Maar als ik ping of naar een ipv6-test.com website ga op mijn PC, dan zie ik geen ipv6 connectie.

Wat krijg jij dan te zien?

Maar als ik ping of naar een ipv6-test.com website ga op mijn PC, dan zie ik geen ipv6 connectie.

Wat krijg jij dan te zien?

Dit:

Ping vanaf router:

Vanaf mijn PC (en elke andere PC/laptop in m'n netwerk):

En volgens mij (dit had mijn X ook) na een herstart werkt het weer.

Reputatie 7

Heb firewall rules aangemaakt pppoe0 als interface en 0.0.0.0 als outside adres.

Helaas kan ik niet verbinden. Is er een goede walkthrough? die van ubiquity geeft geen werkende server helaas…. 

Wat voor een VPN cliënt (VPN type) wil je gebruiken?

Zelf heb ik op mijn EdgeRouter 4 meerdere IKEv2/IPSec site-2-site VPN verbindingen en een IKEv2/IPSec VPN voor remote access vanaf telefoon, tablet en laptop. Let op, dat is dus geen L2TP/IPSec maar IKEv2/IPSec waar je dan dus ook een geschikte VPN cliënt voor moet hebben. 

Wat voor een VPN cliënt (VPN type) wil je gebruiken?

Zelf heb ik op mijn EdgeRouter 4 meerdere IKEv2/IPSec site-2-site VPN verbindingen en een IKEv2/IPSec VPN voor remote access vanaf telefoon, tablet en laptop. Let op, dat is dus geen L2TP/IPSec maar IKEv2/IPSec waar je dan dus ook een geschikte VPN cliënt voor moet hebben. 

gebruikte IPsec vanaf iPhone, iPad en Os-X laptop. Gewoon met ingebouwde VPN client.
Maakt me niet heel veel uit als ik maar kan verbinden zodat ik thuisnetwerk op kan (en appen enzo vanuit China..)

Reputatie 7

Een heel verhaal over IPv6

Laat jouw IPv6 firewall ipv6 echo requests door.

Reputatie 7

gebruikte IPsec vanaf iPhone, iPad en Os-X laptop. Gewoon met ingebouwde VPN client.

Dat is zeer waarschijnlijk L2TP/IPSec en dan zal je dus het L2TP gedeelte in de Config Tree moeten gebruiken.

Heb je toevallig ook een Synology NAS thuis staan?

Een heel verhaal over IPv6

Laat jouw IPv6 firewall ipv6 echo requests door.

Yes die heb ik

Reputatie 7

Wat is het merk en type van de switch die je gebruikt?

Wat is het merk en type van de switch die je gebruikt?

Unifi switches.

Zojuist valt mij dat het alleen mijn Windows PC's zijn, die geen ipv6 hebben. Ik heb een aantal Linux test systemen draaien en die hebben gewoon SLAAC ipv6…. mega weird

Nou schiet mij maar lek. Ik had een ipv4 fixed DNS ingesteld als test. Die heb ik weer op automatisch gezet, even de adapter uitgeschakeld en weer aangesloten en het werkt weer..

Reputatie 7

Zojuist valt mij dat het alleen mijn Windows PC's zijn, die geen ipv6 hebben. 

Wat bedoel je hiermee?

Hebben die Windows PC's op dat moment dan ook helemaal geen IPv6 adres?

Zojuist valt mij dat het alleen mijn Windows PC's zijn, die geen ipv6 hebben. 

Wat bedoel je hiermee?

Hebben die Windows PC's op dat moment dan ook helemaal geen IPv6 adres?

Wel een SLAAC adres maar geen "ipv6 internet access”. De linux containers hebben allemaal een SLAAC adres en wel ipv6 internet access. Dat maakte het zo raar.

Maar zie de edit van mijn vorige post.. het werkt ineens weer.

Reputatie 7

Maar zie de edit van mijn vorige post.. het werkt ineens weer.

Nou schiet mij maar lek. Ik had een ipv4 fixed DNS ingesteld als test. Die heb ik weer op automatisch gezet, even de adapter uitgeschakeld en weer aangesloten en het werkt weer..

Waar had je die IPv4 fixed DNS ingesteld?

Reageer