Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560592 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Maar zie de edit van mijn vorige post.. het werkt ineens weer.

Nou schiet mij maar lek. Ik had een ipv4 fixed DNS ingesteld als test. Die heb ik weer op automatisch gezet, even de adapter uitgeschakeld en weer aangesloten en het werkt weer..

Waar had je die IPv4 fixed DNS ingesteld?

Op mijn PC (moest even m'n pihole instance testen).

Reputatie 7

Maar zie de edit van mijn vorige post.. het werkt ineens weer.

Nou schiet mij maar lek. Ik had een ipv4 fixed DNS ingesteld als test. Die heb ik weer op automatisch gezet, even de adapter uitgeschakeld en weer aangesloten en het werkt weer..

Waar had je die IPv4 fixed DNS ingesteld?

Op mijn PC (moest even m'n pihole instance testen).

Helder, dan is het issue in ieder geval helder begrensd.

gebruikte IPsec vanaf iPhone, iPad en Os-X laptop. Gewoon met ingebouwde VPN client.

Dat is zeer waarschijnlijk L2TP/IPSec en dan zal je dus het L2TP gedeelte in de Config Tree moeten gebruiken.

Heb je toevallig ook een Synology NAS thuis staan?

nee een thecus, stokoud… alles in de cloud tegenwoordig. 

Reputatie 7

gebruikte IPsec vanaf iPhone, iPad en Os-X laptop. Gewoon met ingebouwde VPN client.

Dat is zeer waarschijnlijk L2TP/IPSec en dan zal je dus het L2TP gedeelte in de Config Tree moeten gebruiken.

Heb je toevallig ook een Synology NAS thuis staan?

nee een thecus, stokoud… alles in de cloud tegenwoordig. 

Heb je dit artikel gelezen?

gebruikte IPsec vanaf iPhone, iPad en Os-X laptop. Gewoon met ingebouwde VPN client.

Dat is zeer waarschijnlijk L2TP/IPSec en dan zal je dus het L2TP gedeelte in de Config Tree moeten gebruiken.

Heb je toevallig ook een Synology NAS thuis staan?

nee een thecus, stokoud… alles in de cloud tegenwoordig. 

Heb je dit artikel gelezen.

Zeker en gevolgd, maar helaas kan ik dan niet verbinden met de VPN server zie ook niets op poort 4500 aan packets op router….

Reputatie 7

Zeker en gevolgd, maar helaas kan ik dan niet verbinden met de VPN server zie ook niets op poort 4500 aan packets op router….

Vanaf wat voor een machine probeer je te verbinden?

Ook ik heb ruzie met de L2TP/IPSec server op de EdgeRouter.

Ik had dat overigens ook met de L2TP/IPSec server op mijn Synology NAS.

Zeker en gevolgd, maar helaas kan ik dan niet verbinden met de VPN server zie ook niets op poort 4500 aan packets op router….

Vanaf wat voor een machine probeer je te verbinden?

Ook ik heb ruzie met de L2TP/IPSec server op de EdgeRouter.

Ik had dat overigens ook met de L2TP/IPSec server op mijn Synology NAS.

iPhone, Ipad en MacBook

Zeker en gevolgd, maar helaas kan ik dan niet verbinden met de VPN server zie ook niets op poort 4500 aan packets op router….

Vanaf wat voor een machine probeer je te verbinden?

Ook ik heb ruzie met de L2TP/IPSec server op de EdgeRouter.

Ik had dat overigens ook met de L2TP/IPSec server op mijn Synology NAS.

Gelukt!!!

De walkthrough op ubiquity is niet helemaal compleet, na lang zoeken en proberen bleek ik de volgende commando's nog te moeten doen bij opzetten VPN

set vpn ipsec nat-traversal enable

set vpn ipsec auto-firewall-nat-exclude enable

 

Nu werkt alles!

Reputatie 7

Kan jij eens het stukje voor de vpn configuratie uit jouw config.boot hier posten?

Wel even username en password blurren.

 

heb je hier wat aan? 

Is zonder firewall rules maar die staan zoals in de ubiquity tutorial

 

 

Beste Forumleden, 

Mijn huidige configuratie is een Edgerouter 12 met full bridge VDSL modem. 

Ik maak gebruik van IPv6 , dit werkt ook netjes voor mijn thuisnetwerk in switch0. 

Echter in het gastnetwerk op vlan 10, switch0.10 werkt IPv6 niet, er wordt wel een IPv6 adres toegekend aan switch0.10 via “dhcpv6-pd” net zoals dat bij switch0 gebeurt. Daarnaast wordt er een IPv6 DNS server toegewezen via “router-advert”. 

Voor de gebruiker op dit netwerk worden 2 IPv6 adressen toegewezen en ook IPv6 DNS servers, echter bij het uitvoeren van een DNS test komt de IPv6 niet door. 

Ik vermoed zelf dat dit door de GUEST firewall configuratie komt, omdat hier niet zoals dat bij de WAN firewall is een IPv6 firewall is opgezet. 

Wie heeft tips hoe ik de GUEST firewall het beste kan uitbreiden voor IPv6 ? 

Zie bijgevoegde configuratie.(persoonlijke gegevens weg gehaald)

Alvast bedankt! 



*Admin: afbeelding verwijderd i.v.m. privacy

Reputatie 7

Je hebt aan switch0 en aan switch0.10 dezelfde IPv6 prefix toegewezen.

Deze moeten verschillend zijn.

Als je IPv6 adressen post die met 2a02 beginnen, zorg er dan altijd voor dat je het derde blokje van het IPv6 adres blurt.

Je hebt aan switch0 en aan switch0.10 dezelfde IPv6 prefix toegewezen.

Deze moeten verschillend zijn.

Als je IPv6 adressen post die met 2a02 beginnen, zorg er dan altijd voor dat je het derde blokje van het IPv6 adres blurt

 

Bedankt voor de tip met de 2a02 adressen. 

Maakt het nog uit waar ik de prefix naar verander? 

Reputatie 7

Maakt het nog uit waar ik de prefix naar verander? 

Nee hoor, dat maakt niet uit, zolang ze maar verschillend zijn.

Onderstaand een voorbeeld uit mijn configuratie.

Ik hanteer de standaard dat de prefix begint met de poortnummer gevolgd door twee cijfers voor het vlan.

Het maakt echter niet uit waarvoor je kiest.

Overigens is eth2.2 ofwel prefix 202 mijn gast netwerk.

Top! Het werkt nu, ik heb de prefix ID naar 10 gezet van switch0.10. 

Bedankt voor de hulp. 

Reputatie 7

@Ruben 9477,

Op mijn verzoek heeft de moderator de config.boot uit jouw bericht verwijderd immers daar stond de login inclusief wachtwoord voor jouw Dynamic DNS in vermeld. 

@wjb oeps.. bedankt voor je oplettendheid! Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. 

Ik ga binnenkort over naar KPN en heb een edgerouter6P, voorheen had ik een Fritz!box waarvan ik alleen het voip gedeelte gebruikte. Nu zou ik graag zodra KPN actief is de Fritz!box achter mijn ER6p willen hangen zodat ik met de Fritz! Fon app thuis het vaste nummer kan opnemen. 
weet iemand of dat mogelijk is? Welk script gebruik ik dan het best, die met telefonie via EB, of juist die zonder? En kan ik het KPN VoIP profiel in de FritzBox dan gebruiken of moet ik het handmatig instellen.

veel vragen, van netwerken en routers weet ik wel het een en ander, maar VoIP is voor mij vrij nieuw.

Reputatie 7

Nu zou ik graag zodra KPN actief is de Fritz!box achter mijn ER6p willen hangen zodat ik met de Fritz! Fon app thuis het vaste nummer kan opnemen. 
weet iemand of dat mogelijk is? Welk script gebruik ik dan het best, die met telefonie via EB, of juist die zonder? En kan ik het KPN VoIP profiel in de FritzBox dan gebruiken of moet ik het handmatig instellen.

Het zou in principe gewoon mogelijk moeten zijn. Je gebruikt een script zonder telefonie via EB. Of je het KPN VoIP profile in de FRITZ!Box kunt gebruiken ... ik verwacht van wel.

Nu zou ik graag zodra KPN actief is de Fritz!box achter mijn ER6p willen hangen zodat ik met de Fritz! Fon app thuis het vaste nummer kan opnemen. 
weet iemand of dat mogelijk is? Welk script gebruik ik dan het best, die met telefonie via EB, of juist die zonder? En kan ik het KPN VoIP profiel in de FritzBox dan gebruiken of moet ik het handmatig instellen.

Het zou in principe gewoon mogelijk moeten zijn. Je gebruikt een script zonder telefonie via EB. Of je het KPN VoIP profile in de FRITZ!Box kunt gebruiken ... ik verwacht van wel.

Dank je wjb, ik ga het proberen zodra ik volgende week aangesloten ben.

Hallo Wjb,

Ik word in februari hopelijk aangesloten op KPN glasvezel. Ik heb al een beetje door zitten lezen, specifiek over de antwoorden over ubiquiti routers.

 

Ik wou toch even vragen, ik heb een Ubiquiti Dream Machine en ik heb alleen kpn internet, geen VOIP en ook geen TV. Wat zou jij aanraden dat ik kan doen.

 

Waarom ik dit ook hier vraag is omdat het meesten wat ik gelezen heb is met VOIP en TV en ik wou vragen hoe het is wanneer je alleen Internet moet configureren.

 

Alvas bedankt voor je tijd.

Reputatie 7

Als je alleen Internet hebt dan is de configuratie heel simpel.

Je zet een pppoe verbinding op op vlan 6 en zowel de username als het wachtwoord voor de pppoe login kunnen willekeurig waarden bevatten.

Dat is simpeler dan verwacht, dat is het enige wat ik moet doen om KPN's router niet te hoeven gebruiken? 

Reputatie 7

Dat is simpeler dan verwacht, dat is het enige wat ik moet doen om KPN's router niet te hoeven gebruiken? 

Yep, zonder televisie en telefonie is het een fluitje van een cent om de Experia/KPN Box te vervangen.

Geldt dit ook (eigen router ipv Experia v12) als ik VDSL heb?

Ik zit momenteel bij ziggo en heb een Asus RT-AX58U met Merlin draaien (bridge mode), nu ben ik aan het kijken om over te stappen naar KPN maar wil deze router het liefst gebruiken, of moet ik dan gebruik maken van DMZ en hem er achter hangen?

 

Edit: ik wil overstappen naar Internet en TV voor nu.
 

Reageer