Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557965 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7

Dat G het niet doet is correct als je geen shielded kabels gebruikt.

Hoe lang is die kabel?

Welk merk en type kabel gebruik je?

Ik vermoed een meter of 25 / 30

Cat6a sftp

in combinatie met wall outlet rj45 (die zouden ook cat6a moeten zijn)

 

Reputatie 7

Zie ik het goed dat jij je niet aan het kleurschema houdt?

Het is redelijk belangrijk om dat wel te doen want het zijn immers twisted pairs en om interferentie te voorkomen is het het wel aan te raden het kleurschema te volgen.

En zet de shield vast op de stalen beugel waarmee de kabels vastgeklemd zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Zie ik het goed dat jij je niet aan het kleurschema houdt?

Tja, dat niet alleen.

Als je de foto apart vergroot bekijkt, met allerlei losse adertjes van de afscherming los in dat aansluitpunt met simpel kans op contact van die draadjes met bestaande contacten, is het niet verwonderlijk dat er allerlei "lek-stromen" kunnen voorkomen en het niet optimaal functioneert.

Als men iets aansluit, doe het dan wel secuur, netjes en goed, zonder ook maar één los draadje van de afscherming "los" rondzwervend in een contactdoos, waarvan je niet weet als je de contactdoos sluit, of het niet alsnog per ongeluk tegen een geldend contact aanleunt.

De situatie nu zoals het is gemonteerd, is voor mij gewoon absoluut onder de maat "bras" werk.

Jullie hebben helemaal gelijk, het zag er niet uit en was niet secuur.

achja zo leert men :p

1 kant gedaan nu nog de andere kant.

Reputatie 7

Als je de foto apart vergroot bekijkt, met allerlei losse adertjes van de afscherming los in dat aansluitpunt met simpel kans op contact van die draadjes met bestaande contacten,

Precies.

En zet de shield vast op de stalen beugel waarmee de kabels vastgeklemd zijn.

 

Kijk toch nog even goed naar losliggende draadjes van de shield.

 

Hebben die witte kabeltjes ook nog een gekleurde streep?

Reputatie 7
Badge +10

Hebben die witte kabeltjes ook nog een gekleurde streep?

Het ”riekt" naar goedkope Chinese "no-name brand” kabels.  Hebben draadparen wel voldoende twisting, en bestaan de draadkernen niet uit aluminium met een dun laagje koper eroverheen??

Waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht o.a.  YouTube vanaf hier.

Helaas hebben deze kabels bij de witte geen colour pair, maakt het process wat lastiger want ik moet constant controleren of het wel de goede zijn die ik gebruik.

had een 100 meter rol bij kabels.nl of iets in die geest gekocht.

 

alles doet het nu super, heren heel erg bedankt en nog een fijn weekend toe gewenst!

Reputatie 1

Beste mensen,

Iets meer dan een jaar geleden heb ik met hulp van @Multiedje en @wjb KPN glasvezel met IPTV werkend gekregen op een pfSense router. Ik ben niet klant gebleven toen bij KPN. Ik ben eerst bij Ziggo gebleven, heb onlangs T-Mobile geprobeerd (maar ik had daar net als vele andere klanten problemen met de stabiliteit van de TV streams - geluid van opnamen valt steeds weg) dus in proefperiode geannuleerd.

Ik heb op dit moment interesse om weer klant te worden bij KPN. Zelfde woning, zelfde pfSense SG-1100 router/firewall, ik heb nog een config backup van de toen werkende config.

Vraag 1: is er in het afgelopen jaar nog iets gewijzigd in de benodigde instellingen, of zou ik zo de backup config van toen terug kunnen zetten op de SG-1100?

Vraag 2: ik zie op pagina 1 dat er voor pfSense nu verwezen wordt naar een tweakers pagina. Wat ik daar zie herken ik deels niet van een jaar terug. Is de pfSense configuratie anders geworden?

 

 

Reputatie 4
Badge +4

@Bekabeld,

Hi Pieter,

Enige wat ik ben tegen gekomen is dat mogelijk het IP adres van de IPTV stream is gewijzigd maar daar kan @wjb mogelijk iets over melden in combinatie met je SG-1100.

ik zit nu volledig op de UDM-Pro met de EB10 in dmz ervoor en dat werkt voor mij nu het beste. Ik heb een dedicated utp lijn voor de KPN tv stream en volle beveiliging van de UDM pro met vol ids/ips aan voor mijn internet verkeer.

De ER4 hangt als backup lijn in gevAl de UDM pro ermee op houdt en kan zeer snel overstappen op de ER4 via het script sfp van wjb.

Als ik nog wat kan betekenen voor je dan hoor ik dat graag.😉

Reputatie 7

Vraag 1: is er in het afgelopen jaar nog iets gewijzigd in de benodigde instellingen, of zou ik zo de backup config van toen terug kunnen zetten op de SG-1100?

Vraag 2: ik zie op pagina 1 dat er voor pfSense nu verwezen wordt naar een tweakers pagina. Wat ik daar zie herken ik deels niet van een jaar terug. Is de pfSense configuratie anders geworden?

Er is niets veranderd in het afgelopen jaar en dus moet je jouw backup zo terug kunnen zetten op de SG-1100.

Reputatie 1
Badge

Haal eth2 uit jouw switch door het vinkje weg te halen bij eth2 in de switch.

Zet de configuratie zoals je die eerder had. Met 192.168.4.254/24 als IP adres van eth2.

Haal switch0 weg als downstream interface bij de IGMP proxy server zodat alleen eth2 als downstream interface gedefinieerd is.

Herstart de TV ontvanger.

Ingesteld als beschreven maar de melding FOUT 563 blijft nog bestaan.

Ik neem aan dat dit komt omdat de TV nog niet is aangesloten bij KPN? Volgens mijn overzicht in mijn KPN is dat pas 15 februari.

 

Vooralsnog heb ik de FOUT 563 nog steeds in beeld (IPTV is inmiddels werkende)

 

Ik zag nog wel een bijzonderheid in mijn config dat ik niet kan oplossen/verklaren
In het screenshot in de OP ziet dit er anders uit:

 

Zo te zien krijgt de eth0.4 vlan geen IP adres, daar waar de eth3.4 in de desbetreffende screenshot dit wel krijgt, klopt de veronderstelling dat dit op mijn router niet klopt?

Reputatie 7

Ik zag nog wel een bijzonderheid in mijn config dat ik niet kan oplossen/verklaren
In het screenshot in de OP ziet dit er anders uit:

 

Zo te zien krijgt de eth0.4 vlan geen IP adres, daar waar de eth3.4 in de desbetreffende screenshot dit wel krijgt, klopt de veronderstelling dat dit op mijn router niet klopt?

Ik zie in jouw config helemaal geen definitie van eth0.4 (eth0 vif 4)

        vif 4 {
            address dhcp
            description "KPN IPTV"
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
            mtu 1500
        }
 

 

Reputatie 1
Badge

Ik zag nog wel een bijzonderheid in mijn config dat ik niet kan oplossen/verklaren
In het screenshot in de OP ziet dit er anders uit:

 

Zo te zien krijgt de eth0.4 vlan geen IP adres, daar waar de eth3.4 in de desbetreffende screenshot dit wel krijgt, klopt de veronderstelling dat dit op mijn router niet klopt?

Ik zie in jouw config helemaal geen definitie van eth0.4 (eth0 vif 4)

        vif 4 {
            address dhcp
            description "KPN IPTV"
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
            mtu 1500
        }
 

 

Nee die heb ik zojuist zelf toegevoegd op basis van de screenshot en de config file die in de OP staan.

Hoe weet eth2 eigenlijk waar hij naar toe moet? Via 192.168.4.xxx weet hij alleen dat hij naar de router toe moet en via daar de inhoud van IPTV moet halen.
 

 

Reputatie 7

Hoe weet eth2 eigenlijk waar hij naar toe moet? Via 192.168.4.xxx weet hij alleen dat hij naar de router toe moet en via daar de inhoud van IPTV moet halen.

In de IGMP proxy server staat dat eth0.4 de upstream interface is.

Reputatie 1
Badge

Hoe weet eth2 eigenlijk waar hij naar toe moet? Via 192.168.4.xxx weet hij alleen dat hij naar de router toe moet en via daar de inhoud van IPTV moet halen.

In de IGMP proxy server staat dat eth0.4 de upstream interface is.

Ik heb inmiddels TV werkende, toch wat zaken in de Config Tree die afweken van de config.boot die in de OP staat gepost. Deze recht getrokken en het werkt.

Ik vervloekte mijn eigen bekabeling al omdat dit dacht dat er een kink in de kabel zat aangezien de edgerouter aangaf een 100Mbit aansluting te zien. Nooit gerealiseerd dat de Arris ‘slechts’ een 100Mbit aansluiting heeft.

Dank voor de hulp!

Hallo 

Ik ben bezig om kpn-modem te vervangen door Edgerouter Lite. Dat lukt prima. Alles werkt alleen port forwarding krijg ik niet voor elkaar. Ik heb geen telefonie dus script zonder telefonie gebruikt. 

Ik wil bijv port 3000 laten forwarden naar 192.168.214 maar krijg dit niet werkend. 

 

Wat doe ik hier verkeerd?

Alvast bedankt.

 

Reputatie 1
Badge

Hallo 

Ik ben bezig om kpn-modem te vervangen door Edgerouter Lite. Dat lukt prima. Alles werkt alleen port forwarding krijg ik niet voor elkaar. Ik heb geen telefonie dus script zonder telefonie gebruikt. 

Ik wil bijv port 3000 laten forwarden naar 192.168.214 maar krijg dit niet werkend. 

 

Wat doe ik hier verkeerd?

Alvast bedankt.

 

Volgens mij staat je WAN interface niet goed.

 

Dit werkt voor mij:

 

 

Volgens mij staat je WAN interface niet goed.

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Dit zijn mijn instellingen:

 

Maar dat werkt niet…. :-(

Reputatie 7

Jouw LAN interface is ook eth1.

Poets ook nog even jouw publieke IP adressen weg in de eerste screenshot. (81.206.x.x en 2a02:a459:x:...)

Jouw LAN interface is ook eth1.

 

Yep, dat is het. Het werkt. Dank je wel..

Reputatie 1
Badge

Volgens mij staat je WAN interface niet goed.

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Dit zijn mijn instellingen:

 

Maar dat werkt niet…. :-(

 

Zoals wjb al aangeeft, je LAN interface stond al goed, dat is de interface waar naar externe verbinding naar toe gaat binnen het netwerk (en vervolgens naar het specifieke ip-adres)

Reputatie 7

@cstruik, Kan jij het eerste screenshot dat jij gequote hebt verwijderen, daar staan publieke IP adressen in.

Reputatie 1
Badge

@cstruik, Kan jij het eerste screenshot dat jij gequote hebt verwijderen, daar staan publieke IP adressen in.

Uiteraard

@cstruik, Kan jij het eerste screenshot dat jij gequote hebt verwijderen, daar staan publieke IP adressen in.

Uiteraard

Allebei heel hartelijk bedankt daarvoor. Had even vergeten dat die daar stonden. Zit waarschijnlijk al iets te lang achter de computer 🙂 Maar ja, na 40 jaar in de ICT vind ik het nog steeds fascinerend..

 

 

Reageer