Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557963 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7
Momenteel werkt bij mij alles. Maar toch, met enige regelmaat loop ik toch ook nog tegen dat bevriezende deel aan. Even wachten en het gaat dan ook vanzelf wel weg; dus in die zin trek ik de conclusie dat het nu goed is.

Wat je kan doen, als het beeld bevriest, is inloggen met putty/ssh/cli op de webpage, en dan een 'restart igmp-proxy' doen. Dat gaat sneller dan een reboot.


Maar het zou natuurlijk helemaal niet nodig moeten zijn om de IGMP proxy server te moeten resetten. Die freezes zouden uiteraard niet voor mogen komen.

Welke hardware offloading heb je enabled?

De EdgeRouter Lite 3 heeft meer hardware offloading mogelijkheden dan de EdgeRouter X.

Ik weet niet welke hardware offloading mogelijkheden de EdgeRouter PoE heeft, maar hardware offloading heeft een hele grote invloed op de throughput.
Heb je de Fritz!Box ook losgekoppeld en getest of je zonder die Fritz!Box deze problemen ook ervaart?



yep. Fritz box was losgekoppeld. Daarom zo raar dat de tv ontvangers in 1e instantie goed lijken te werken maar na enige tijd, pas als je van kanaal wisselt, met bevriezend beeld geconfronteerd wordt. Blijkbaar lijkt dit een meer voorkomend probleem.
Reputatie 7
Zou jij eens alleen een TV ontvanger op jouw Lite 3 willen aansluiten en testen of je na zes minuten zonder problemen kunt switchen van kanaal.
Zou jij eens alleen een TV ontvanger op jouw Lite 3 willen aansluiten en testen of je na zes minuten zonder problemen kunt switchen van kanaal.



Hoi wjb,



Ik kan dit waarschijnlijk pas komend weekend doen. Dan koppel ik het wel terug.



Een andere optie waar ik aan zit te denken is de volgende: is het mogelijk om op Ext2 van de EdgeRouter mijn FritzBox aan te sluiten (met wifi en telefoon) waarbij alleen het internet signaal beschikbaar wordt gesteld? Dus geen IPTV signaal. Sluit ik dan de mogelijke stoorzender uit?

Zo ja. Zou jij mij dan kunnen helpen met de aanpassingen in de EdgeRouter?



Gr. Hans
Reputatie 4
Badge +4
Avond wjb,



kleine update:

de ER Lite draait ruim 1 maand en als een zonnetje, totaal geen haperende beelden, zelfs niet op de bovenverdieping waar de STB achter een tweede utp poort van de TP eap245 hangt.

Als test zware downloads aangezet op meerdere machines en de ER en STB,s blijven stabiel.



Overigens loopt bij mij al het verkeer via eth1 met daarachter de netgear 108. Ik gebruik dus geen eth2.



cheers ed
Reputatie 7
Goed te lezen dat alles vlekkeloos werkt @Multiedje. ☺️

Ook hier draait de EdgeRouter Lite 3 al maanden probleemloos.
Reputatie 7


Zou jij eens alleen een TV ontvanger op jouw Lite 3 willen aansluiten en testen of je na zes minuten zonder problemen kunt switchen van kanaal.Ik kan dit waarschijnlijk pas komend weekend doen. Dan koppel ik het wel terug.



Een andere optie waar ik aan zit te denken is ...


Eerst maar eens vaststellen of het een configuratie fout in de EdgeRouter betreft of toch een apparaat in het netwerk.

Persoonlijk zou ik één voor één apparaten terugplaatsen in het netwerk totdat het probleem weer op gaat treden.
Heb je de EdgeRouter na de configuratie nog een keer gereboot?

Ondersteunt die switch IGMP snooping?

Wat is het merk en type van die switch?

Heb je ook de TV ontvanger uit en aan gezet?




@WJB bedankt voor je hulp! het werkte nu wel heb de tv rechtstreeks in de router geprobeerd, opnieuw opgestart en het werkte! 👍🏻


Eerst maar eens vaststellen of het een configuratie fout in de EdgeRouter betreft of toch een apparaat in het netwerk.

Persoonlijk zou ik één voor één apparaten terugplaatsen in het netwerk totdat het probleem weer op gaat treden.




Hoi wjb.



Ik heb alles zover los gekoppeld gehad en 1 voor 1 aangesloten. Waar ik achter kwam is dat 1 van mijn Netgear switches (waar de rest van het netwerk achter hangt) een default ip adres had gekregen. Dus niet in de IP-range van de Edge Router. Dat opgelost, alles opnieuw opgestart maar blijf nog steeds het probleem van haperend en stilstaand beeld houden op alle aangesloten TV-setup boxen (3x) bij live televisie kijken. Via het menu van de setupbox opnames terugkijken gaat juist weer wel prima.

Ook internet gaat zonder problemen.



Hierbij een screenshot van mijn Edge Router instelling. Weet niet of je hier wat aan kan zien?



Reputatie 7
Bij het aansluiten van welk apparaat begon dat haperen weer?

Wat is het type van die Netgear switches?

Staat IGMP snooping aan op die switches?



Onderstaand de instellingen op mijn switches.



Netgear GS108Ev3 (2x)



Netgear GS105Ev2 (4x)



Overigens gebruik jij geen vlans en dus hoef je de VLAN ID ook niet in te vullen.

Belangrijk is om de validatie van IGMPv3 headers uit te laten staan.

Ook de IGMP Snooping Static Router Port hoeft niet ingevuld te worden. Als je deze waarde invult dan moet op die LAN poort de kabel richting de EdgeRouter aangesloten zijn.
Reputatie 4
Badge +4
@HPe,



Ik zou het eerst zoeken in de settings van je switches. wjb had mij toen ook geholpen met bovenstaande settings, waaruit bleek dat ik op 1 switch de IGMPV3 header (over het hoofd gezien) had aanstaan en dus last kreeg van haperende STB's. Ik heb exact dezelfde switches als wjb m.u.v. de Netgear GS110TP en ik heb ook al ruim een maand totaal geen hapering.



Ik meen gelezen te hebben dat jij ook een GS108Ev3 gebruikt, dus als jij hetzelfde script van wjb hebt geladen en de GS108Ev3 aansluit met daarachter de STB, dan zou het feilloos moeten draaien.
Hallo @Multiedje en @wjb.



Dank voor de suggesties. Ik heb GS108Ev3 switches en de instellingen daarvan stonden al goed. Dat had je inderdaad goed gelezen Multiledje.



Wat ik vanavond na mijn post nog gedaan heb is de Edge Router een herstart gegeven. Wonder boven wonder maar IPTV draait sindsdien (al bijna 2 uur) stabiel zonder haperingen of stilstaand beeld. Keep fingers crossed. Mocht het morgen nog steeds zo zijn laat ik het weten.



Zoals ik heb teruggelezen is het mogelijk dat ik op mijn internet aansluiting geen IPV6 actief heb. De IPV6 test geeft dit aan. Op mijn PPOe heb ik geen adres dat begint met 2a2 maar met fe80. Ik neem aan dat dit dan klopt en er alleen IP4 actief is?
Reputatie 4
Badge +4
@HPe,



Ik heb ook geen IPV6 aanstaan en je zou deze, als je het toch niet gebruikt maar de regels wel wilt behouden onderstaande kunnen doorvoeren uit mijn eerdere post.



Dan staat ipv6 uit en je kunt hem weer aanzetten als je verder wilt testen.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609/index23.html#post715303



idd fingers X en hopen dat het blijft werken!
Reputatie 7
Zoals ik heb teruggelezen is het mogelijk dat ik op mijn internet aansluiting geen IPV6 actief heb. De IPV6 test geeft dit aan. Op mijn PPOe heb ik geen adres dat begint met 2a2 maar met fe80. Ik neem aan dat dit dan klopt en er alleen IP4 actief is?

Nee hoor, op jouw aansluiting is IPv6 wel actief, of laat ik het anders zeggen, er wordt een IPv6 adres toegewezen aan jouw EdgeRouter, immers op eth1 zie je een 2a02 adres staan.

Op de pppoe verbinding staat inderdaad geen IPv6 adres en dat is prima. (Zie ook het screenshot in het openingsbericht van dit topic.)

Wel is het zo dat er bij veel aansluitingen hogerop in het netwerk van KPN nog iets mis lijkt te gaan met de routering van IPv6 waardoor IPv6 nog niet goed werkt.
Reputatie 7
Ik heb ook geen IPV6 aanstaan en je zou deze, als je het toch niet gebruikt maar de regels wel wilt behouden onderstaande kunnen doorvoeren uit mijn eerdere post.



Dan staat ipv6 uit en je kunt hem weer aanzetten als je verder wilt testen.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609/index23.html#post715303


Of nog eenvoudiger via de config tree, zie dit bericht. 😉
Reputatie 7
Wat ik vanavond na mijn post nog gedaan heb is de Edge Router een herstart gegeven. Wonder boven wonder maar IPTV draait sindsdien (al bijna 2 uur) stabiel zonder haperingen of stilstaand beeld.

Ik neem aan dat je dat eerder ook al een keer gedaan had immers het is wel onderdeel van de installatieprocedure om de EdgeRouter na afloop van het draaien van het installatiescript nog een keer te rebooten.
Reputatie 4
Badge +4
@wjb,



Nog andere dingetje, ik had op mijn werk het over het uitsluiten van multicast verkeer binnen je netwerk op overige apparatuur, wat voor een hoop gebruikers, met of zonder ER, voor een hoop gezeik zorgt.



Ik heb, te kort, kunnen testen met de mikrotik router, die het mogelijk maakt om alleen multicast verkeer naar de juiste MAC adressen van de STB's te sturen en de rest van het netwerk hiermee niet belast en zit te denken om dit toe te passen op de ER door statische adressen voor de STB's toe te voegen. Via een firewall rule zou je in theorie alleen het multicast verkeer kunnen porten naar de STB's.



Als de STB's de eeuwige statische adressen krijgen binnen je LAN dan zou dat mogelijk moeten zijn.

Heb jij hier al over nagedacht of iets mee gedaan?



Hoor graag.
Reputatie 7
Je kunt van multicasts niet zomaar unicasts maken die naar specifieke MAC adressen verstuurd worden. Volgens mij werkt de Mikrotik net zoals andere routers en zet een multicast gewoon als zodanig door op het LAN. Je hebt dan alsnog IGMP snooping functionaliteit nodig op achterliggende switches.

Ook het toewijzen van statische IP adressen zal geen soelaas bieden. Alleen met het plaatsen van de STB's op een apart vlan zal je geen IGMP snooping nodig hebben al is het zelfs dan te prefereren om wel IGMP snooping te gebruiken.
Ik neem aan dat je dat eerder ook al een keer gedaan had immers het is wel onderdeel van de installatieprocedure om de EdgeRouter na afloop van het draaien van het installatiescript nog een keer te rebooten.

Uiteraard. Dat had ik ook gelezen in de instructies. Zoals ik nu vermoed lag de oorzaak van de haperende tv beelden aan een Netgear Switch ( GS108Ev3) die een default IP-adres had gekregen. Dus niet in mijn IP range. Denk dat deze daardoor ook niet heeft gewerkt zoals zou moeten. Het vreemde is dat dat met deze switch vaker aan de hand was. Ik heb beide switches wederom een vast ip-adres gegeven. Hopelijk blijft dit dan stabiel.



Vanmorgen werkte de TV-ontvangers zoals zou moeten. Het begint er op te lijken dat ook ik nu een werkende configuratie heb.



Wat betreft de IPv6. Ik wacht wel af wat KPN gaat doen met het open zetten van IPv6. Is het perse noodzakelijk om IPv6 op disable te zetten in de Edge Router of kan ik dit gewoon laten staan?
Reputatie 7
Wat betreft de IPv6. Ik wacht wel af wat KPN gaat doen met het open zetten van IPv6. Is het perse noodzakelijk om IPv6 op disable te zetten in de Edge Router of kan ik dit gewoon laten staan?

Als je geen problemen ervaart met apparaten waarbij Internet pagina's traag laden, dan kan je hem rustig enabled laten.
Hallo @Multiedje en @wjb.



Wat ik vanavond na mijn post nog gedaan heb is de Edge Router een herstart gegeven. Wonder boven wonder maar IPTV draait sindsdien (al bijna 2 uur) stabiel zonder haperingen of stilstaand beeld. Keep fingers crossed. Mocht het morgen nog steeds zo zijn laat ik het weten.


Sinds woensdagavond draait bij mij alles stabiel. Internet, TV-ontvangers en de rest van het netwerk.

Dank voor alle hulp om het werkend te krijgen!
Reputatie 7
Sinds woensdagavond draait bij mij alles stabiel. Internet, TV-ontvangers en de rest van het netwerk.

Goed te lezen dat alles nu stabiel is.

Heb jij die Fritz!Box ook weer aangesloten?

Is die Fritz!Box zo geconfigureerd dat de LAN 1 poort als WAN poort gezien wordt?


Goed te lezen dat alles nu stabiel is.

Heb jij die Fritz!Box ook weer aangesloten?

Is die Fritz!Box zo geconfigureerd dat de LAN 1 poort als WAN poort gezien wordt?




Ja. Fritzbox 7490 is zodanig geconfigureerd dat van LAN1 een WAN poort is gemaakt (instructie is op internet te vinden). De Fritzbox krijgt nu wel een IP van de EdgeRouter (192.168.2.x) maar deelt zelf onder een eigen IP-range adressen uit (192.168.178.x). en is via web benaderbaar op het standaard ip 192.168.178.1.



De FritzBox wordt nu alleen gebruikt voor het WiFi netwerk en voor de telefonie. Waar ik in dit geval nog wel mee zit is dat mijn netwerkprinter in het netwerk van de EdgeRouter zit (via kabel) maar dus niet voor apparaten die via WiFi (bv laptop) draaien benaderbaar is. Dit kan ik wel ondervangen door bv Google cloudprinter maar kan ik de FritzBox ook IP-adressen in de range van de EdgeRouter laten uitgeven? Of gaat dit problemen geven?
Reputatie 7
Als je de Fritz!Box in bridge- of accesspoint mode kan zetten, dan zullen apparaten aangesloten op de Fritz!Box in het subnet van de EdgeRouter komen.

Je kunt niet de DHCP server van de Fritz!Box hetzelfde subnet laten gebruiken.
Ik loop er met regelmaat tegenaan dat de TV stream ineens stopt en ik vervolgens niet meer vloeiend aan de praat krijg, totdat ik de IGMP proxy op de router herstart. Vervolgens gaat het weer enkele minuten goed, totdat het beeld weer stil valt.

IGMP snooping staat netjes aan op de switch, het vlan en de specifieke poorten (ik zie ook alleen maar IPTV verkeer op deze poorten, dus dat gaat goed). De IGMP proxy staat disabled op alle interfaces m.u.v. de uplink naar KPN en de interface naar de switch.

Dit probleem heb ik op diverse firmwares (incl de laatste 2.0.0) en op zowel de ER-X als ER-4.

Iemand enig idee?

Reageer