Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557990 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7

In het openingsbericht van dit topic zie je ook een configuratiescript voor de EdgeRouter 4 waarbij de TV ontvangers op een apart vlan geplaatst worden.

Dit vlan loopt dan tagged jouw switch binnen en zal dan op de trunks tagged doorgezet kunnen worden naar de andere switches.

Reputatie 4
Badge +1

In het openingsbericht van dit topic zie je ook een configuratiescript voor de EdgeRouter 4 waarbij de TV ontvangers op een apart vlan geplaatst worden.

Dit vlan loopt dan tagged jouw switch binnen en zal dan op de trunks tagged doorgezet kunnen worden naar de andere switches.

Maar als ik hem trunk dan kost dat iig een cat6 kabel per switch toch. 

Reputatie 7

In het openingsbericht van dit topic zie je ook een configuratiescript voor de EdgeRouter 4 waarbij de TV ontvangers op een apart vlan geplaatst worden.

Dit vlan loopt dan tagged jouw switch binnen en zal dan op de trunks tagged doorgezet kunnen worden naar de andere switches.

Maar als ik hem trunk dan kost dat iig een cat6 kabel per switch toch. 

Het LAN en alle vlans gaan over één netwerkkabel.

Er hoeft dus nooit meer dan één netwerkkabel tussen twee switches te zitten.

Fantastische post. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. 

Ik wil overstappen naar glasvezel, en van Ziggo af. De huidige Ziggo router staat bridged en op de poort heb ik een Unifi USG 3P security gateway die me al langer goed bevalt. Daarachter een Unifi PoE switch en 3 X wifi 6 lite AP's.

Wat ik niet kan vinden: ik wil KPN hussel 1 Gbps glasvezel nemen. Zonder tv, zonder telefoon, gewoon alleen internet. 

Kan ik d.m.v. het script voor de USG 3p direct opml de glasvezel aansluiting? Of is zonder tv e.d. dit script niet nodig? Ik neem geen vast IP adres.  Ik wil gewoon hup de glasvezel direct op de USG 3p en zo verder waar ik gebleven was, alleen met een ander WAN IP addres.

Iemand meer licht? Alvast bedankt!

Reputatie 7

Kan ik d.m.v. het script voor de USG 3p direct opml de glasvezel aansluiting?

Met de scripts op de site (klik) van @coolhva kan je die USG 3P rechtstreeks op de NTU / ONT aansluiten en kan de Experia/KPN Box in zijn doos blijven zitten.

Kan ik d.m.v. het script voor de USG 3p direct opml de glasvezel aansluiting?

Met de scripts op de site (klik) van @coolhva kan je die USG 3P rechtstreeks op de NTU / ONT aansluiten en kan de Experia/KPN Box in zijn doos blijven zitten.

Geweldig, ik ga direct de overstap in gang zetten. 

Ik twijfelde tussen t-mobile en KPN omdst ik met mobiel al heel lang tevreden bel met t-mobile (helaas is kpn hier al jaren zwak met mobiele dekking en dan vooral 4G en nu helemaal met 5G) maar de community is een stuk beter hier en dat is me veel waard. 

Bedankt , wordt zeer gewaardeerd en ik ga er mee aan de slag!

Ik heb het een en ander al doorgelezen maar het is mij nog niet duidelijk of het mogelijk is om deze setup te realiseren.

 

Doel:

Glas → PFsense → Experiabox → (Telefonie)

                  l→ Internet / IPTV

 

En of het nog handig is om hiervoor een managed switch te gebruiken en wat een goeie zou zijn hiervoor.

 

Misschien dat ik ergens wat goed leesvoer gemist heb en dan iemand me het kan linken of me de goeie richting op kan duwen :)

 

Bij voorbaat mijn dan is groot!

Reputatie 7

Je wilt de Experia Box dus als "veredelde" VoIP ATA gaan gebruiken voor alleen telefonie.

Dit kan met alle Experia Boxen behalve de V12.

De reden is dat de V12 geen gebruik meer maakt van vlan 7 maar telefonie over vlan 6 (Internet) laat lopen.

Bij de eerdere Experia Boxen moet je er voor zorgen dat alleen vlan 7 tagged aangeboden wordt op de WAN poort van de Experia Box.

Dit kan je op twee manieren doen.

Je kunt een vlan aware switch (zoals de Netgear GS105Ev2) tussen de NTU/ONT en de PFSense plaatsen waamee je vlan 7 (tagged) afsplitst richting Experia Box en vlan 4 en 6 (tagged) naar de PFSense laat lopen.

Je kunt ook op de PFSense een bridge configureren die vlan 7 bridged van WAN naar LAN en deze vervolgens als enig vlan tagged op een LAN poort te plaatsen.

Heeft iemand al IPTV werkend gekregen op TP-Link Omada?

TP-Link heeft een firmware upgrade vrijgegeven voor OC200 hardware controller waarin IPTV wordt ondersteund:

Echter krijg mijn tv ontvanger geen dhcp adres, ik kan namelijk geen VLAN aanmaken op de WAN/LAN 1 poort van de router omdat hier al IPTV op is geconfigureerd.

 

Iemand een idee?

Reputatie 7

Aan de LAN zijde worden ook helemaal geen vlans gebruikt.

WAN/LAN1 Mode zou ook gewoon "Internet" moeten zijn en niet IPTV.

Ik heb WAN/LAN 1 op Internet gezet. Echter krijgt mijn tv ontvanger nog steeds geen verbinding, wel een ip adres. Ontvanger blijft hangen op 85% “Opvragen instellingen”.

 

Ik heb een LAN/VLAN geconfigureerd waarin de tv ontvanger zit:

Moet ik verder nog iets configureren?

 

Je wilt de Experia Box dus als "veredelde" VoIP ATA gaan gebruiken voor alleen telefonie.

Dit kan met alle Experia Boxen behalve de V12.

De reden is dat de V12 geen gebruik meer maakt van vlan 7 maar telefonie over vlan 6 (Internet) laat lopen.

Bij de eerdere Experia Boxen moet je er voor zorgen dat alleen vlan 7 tagged aangeboden wordt op de WAN poort van de Experia Box.

Dit kan je op twee manieren doen.

Je kunt een vlan aware switch (zoals de Netgear GS105Ev2) tussen de NTU/ONT en de PFSense plaatsen waamee je vlan 7 (tagged) afsplitst richting Experia Box en vlan 4 en 6 (tagged) naar de PFSense laat lopen.

Je kunt ook op de PFSense een bridge configureren die vlan 7 bridged van WAN naar LAN en deze vervolgens als enig vlan tagged op een LAN poort te plaatsen.

 

Ah okee top bedankt voor de tips!   Ik krijg de komende week als het goed is mn pfsense doosje binnen en ga het dan eerst daar mee proberen voordat ik een switch aanschaf. Qua support voor oudere experiaboxes ( vgm heb ik de 10 ) is dat iets wat de komende jaren nog blijft zitten of gaat kpn de 10 tzt vervangen?

Reputatie 7
Badge +10

Qua support voor oudere experiaboxes ( vgm heb ik de 10 ) is dat iets wat de komende jaren nog blijft zitten of gaat kpn de 10 tzt vervangen?

De Experia Box V10 heeft al opvolgers. Maar zolang het werkt, kun je er gebruik van maken. Tegen de tijd dat die V10 mankementen zou vertonen, kan KPN je een vervangende ExperiaBox verstrekken.
Het is nu eenmaal onderdeel van een internet abonnement - inclusief modem/router.

De V10 als VOIP ATA-adapter functioneert prima als ATA-adapter in een opstelling met een managed switch zoals uitgelegd door @wjb  (Netgear GS105Ev2 tussen de NTU/ONT en de PFSense). Zelfs in een opstelling om ermee "te faxen" met bijv. een all-in-one printer met extra FAX mogelijkheden.

Een en ander uitvoerig uitgetest < HIER >   en   < HIER >

Reputatie 7

Moet ik verder nog iets configureren?

Ik ben er nog niet zo gerust op dat het met al die TP-Links zal werken.

Helaas zijn er meerdere die het niet aan de praat krijgen ondanks het feit dat alles goed ingesteld zou staan.

Tot nu toe lijkt alleen @Francoix succevol te zijn geweest. Zie ook dit topic.

 

m.u.v. die keer dat de stroom onverhoopt uitvalt. En dat daarna de router weer opstart.

Dat los ik op door de router netjes te herstarten.

 

Ik had laatst ook een stroomuitval waar daarna de iptv niet meer werkte. Door de router opnieuw op te starten functioneerde alles weer.

Is er iets aan te doen om te zorgen dat die extra reboot niet nodig is? Het betreft een  Ubiquiti EdgeRouter Lite 3. 

Reputatie 7

Ik had laatst ook een stroomuitval waar daarna de iptv niet meer werkte. Door de router opnieuw op te starten functioneerde alles weer.

Is er iets aan te doen om te zorgen dat die extra reboot niet nodig is? Het betreft een  Ubiquiti EdgeRouter Lite 3. 

Heb jij de scripts uit het openingsbericht van dit topic gebruikt om jouw ERL-3 te configureren?

Zo ja, was dit voor of na 21 november 2020?

 

In plaats van het opnieuw starten van de EdgeRouter kan je ook in de cli het commando "restart igmp-proxy” geven.

Ik had laatst ook een stroomuitval waar daarna de iptv niet meer werkte. Door de router opnieuw op te starten functioneerde alles weer.

Is er iets aan te doen om te zorgen dat die extra reboot niet nodig is? Het betreft een  Ubiquiti EdgeRouter Lite 3. 

Heb jij de scripts uit het openingsbericht van dit topic gebruikt om jouw ERL-3 te configureren?

Zo ja, was dit voor of na 21 november 2020?

 

In plaats van het opnieuw starten van de EdgeRouter kan je ook in de cli het commando "restart igmp-proxy” geven.

Ja die heb ik gebruikt. In maart dit jaar, dus heel recent. 
 

Bedankt voor de commando tip. 

Reputatie 7

@PWin, Zou jij op jou ERL-3 het bestand /etc/default/networking eens kunnen bekijken.

Je kan dit bestand met WinSCP naar jouw PC kopiëren en vervolgens in notepad openen.

Als het goed is zijn de laatste twee regels van dat bestand als onderstaand, klopt dat?

WAIT_ONLINE_METHOD=ifup
WAIT_ONLINE_TIMEOUT=120

 

@PWin, Zou jij op jou ERL-3 het bestand /etc/default/networking eens kunnen bekijken.

Je kan dit bestand met WinSCP naar jouw PC kopiëren en vervolgens in notepad openen.

Als het goed is zijn de laatste twee regels van dat bestand als onderstaand, klopt dat?

WAIT_ONLINE_METHOD=ifup
WAIT_ONLINE_TIMEOUT=120

 

Ja klopt, die staan erin. 

Reputatie 7

@PWin, Zou jij op jou ERL-3 het bestand /etc/default/networking eens kunnen bekijken.

Je kan dit bestand met WinSCP naar jouw PC kopiëren en vervolgens in notepad openen.

Als het goed is zijn de laatste twee regels van dat bestand als onderstaand, klopt dat?

WAIT_ONLINE_METHOD=ifup
WAIT_ONLINE_TIMEOUT=120

 

Ja klopt, die staan erin. 

Dan zou het opstarten van de EdgeRouter dus maximaal 120 seconden moeten wachten op het actief worden van de netwerk interfaces alvorens de igmp proxy server gestart wordt. Als vlan 4 (IPTV) dan nog steeds niet actief is dan faalt de igmp proxy server en dat is waar jij last van lijkt te hebben.

@PWin, Zou jij op jou ERL-3 het bestand /etc/default/networking eens kunnen bekijken.

Je kan dit bestand met WinSCP naar jouw PC kopiëren en vervolgens in notepad openen.

Als het goed is zijn de laatste twee regels van dat bestand als onderstaand, klopt dat?

WAIT_ONLINE_METHOD=ifup
WAIT_ONLINE_TIMEOUT=120

 

Ja klopt, die staan erin. 

Dan zou het opstarten van de EdgeRouter dus maximaal 120 seconden moeten wachten op het actief worden van de netwerk interfaces alvorens de igmp proxy server gestart wordt. Als vlan 4 (IPTV) dsn nog steeds niet actief is dan faalt de igmp proxy server en dat is waar jij last van lijkt te hebben.

Is daar verder nog wat aan te doen dan?

Ik zou het eerlijk gezegd zelf namelijk niet weten. 

Reputatie 7

@PWin, Zou jij op jou ERL-3 het bestand /etc/default/networking eens kunnen bekijken.

Je kan dit bestand met WinSCP naar jouw PC kopiëren en vervolgens in notepad openen.

Als het goed is zijn de laatste twee regels van dat bestand als onderstaand, klopt dat?

WAIT_ONLINE_METHOD=ifup
WAIT_ONLINE_TIMEOUT=120

 

Ja klopt, die staan erin. 

Dan zou het opstarten van de EdgeRouter dus maximaal 120 seconden moeten wachten op het actief worden van de netwerk interfaces alvorens de igmp proxy server gestart wordt. Als vlan 4 (IPTV) dsn nog steeds niet actief is dan faalt de igmp proxy server en dat is waar jij last van lijkt te hebben.

Is daar verder nog wat aan te doen dan?

Ik zou het eerlijk gezegd zelf namelijk niet weten. 

120 seconden zou mijns inziens voldoende moeten zijn.

Je zou de waarde naar bijvoorbeeld 300 seconden kunnen verhogen zodat er maximaal vijf minuten gewacht wordt. Als je dat doet dan moet je ook het script /config/scripts/firstboot.d/set-WAIT_ONLINE_METHOD aanpassen zodat deze wijziging niet verloren gaat bij een upgrade van de firmware.

@PWin, Zou jij op jou ERL-3 het bestand /etc/default/networking eens kunnen bekijken.

Je kan dit bestand met WinSCP naar jouw PC kopiëren en vervolgens in notepad openen.

Als het goed is zijn de laatste twee regels van dat bestand als onderstaand, klopt dat?

WAIT_ONLINE_METHOD=ifup
WAIT_ONLINE_TIMEOUT=120

 

Ja klopt, die staan erin. 

Dan zou het opstarten van de EdgeRouter dus maximaal 120 seconden moeten wachten op het actief worden van de netwerk interfaces alvorens de igmp proxy server gestart wordt. Als vlan 4 (IPTV) dsn nog steeds niet actief is dan faalt de igmp proxy server en dat is waar jij last van lijkt te hebben.

Is daar verder nog wat aan te doen dan?

Ik zou het eerlijk gezegd zelf namelijk niet weten. 

120 seconden zou mijns inziens voldoende moeten zijn.

Je zou de waarde naar bijvoorbeeld 300 seconden kunnen verhogen zodat er maximaal vijf minuten gewacht wordt. Als je dat doet dan moet je ook het script /config/scripts/firstboot.d/set-WAIT_ONLINE_METHOD aanpassen zodat deze wijziging niet verloren gaat bij een upgrade van de firmware.

Hoe kan ik het beste die waarden aanpassen? Want als admin via WinSCP heb ik geen rechten op die bestanden. 

Reputatie 7

Hoe kan ik het beste die waarden aanpassen? Want als admin via WinSCP heb ik geen rechten op die bestanden. 

Als je niet bekend bent met de linux editor "vi" dan zou ik hem gewoon op 120 laten staan. Dit zou eigenlijk ook gewoon voldoende moeten zijn.

Ik ben deze week over van XS4ALL Glasvezel naar KPN Hussel 200-200.

Migratie was op zich een makkie, maar ik wil nu nog even kijken of ik zonder inzet van de Experiabox ook de 200 Mbit kan halen met mijn Draytek 2960.

Draytek heeft hiervoor een documentje rondom IPoE gemaakt zie hier

Vraag is dan wel, hoe kom ik aan de WAN-IP alias adressen die genoemd worden, kan ik die ergens achterhalen of opvragen bij KPN support ?

Nu is “eigen router” natuurlijk unsupported, heb ik dan geen kip-ei probleem ?

Reageer