Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 558010 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7
Kan je de klok er zo ongeveer op gelijk zetten totdat het beeld stil valt?

Switch naar een zender en meet de tijd.

Switch naar een andere zender en meet de tijd.

Beide keren nagenoeg hetzelfde?

Toevallig telkens ongeveer zes minuten?
Het lijkt inderdaad wel ongeveer dezelfde tijd, paar minuten. Ik ga zo eens meten!



Edit: 3x gemeten. En ja hoor, allemaal tussen de 4:20 en 4;40.
Zojuist ook getest met het uitzetten van alle offloading, omdat ik hier ook het e.e.a. over las i.c.m. forwarding. Helaas geen succes.
Reputatie 7
Wat voor een apparatuur heb je allemaal in jouw LAN hangen? (Merk en type)

Ik ben met name geïnteresseerd in switches, routers, accesspoints en NASsen.
NTU > ER-4 > Edgeswitch >



Op de ER-4 heb ik een aantal VLAN's (LAN, GUEST, TESTING,..).

De ER-4 hangt met een trunk aan de Edgeswitch.



Tot voorheen hing de IPTV ontvanger aan het hoofdnetwerk (waar ook de NAS (Synology), printers, raspberries en client computers staan). Door de problemen heb ik dit losgetrokken om het probleem te isoleren. De IPTV ontvanger heeft zijn eigen VLAN (98) gekregen (niet hangende aan het IPTV VLAN op de WAN, routed dus). De IGMP proxy (downstream) hangt aan de interface van dit VLAN. Ook staat IGMP snooping netjes op de upstream en downstream poort geconfigureerd i.c.m. het VLAN waar de ontvanger op staat.

De IGMP proxy staat expliciet disabled op alle overige interfaces.



Ik heb wel accesspoints hangen (2x UAP AC PRO), deze hangen met een trunk aan de switch (Alleen LAN & GUEST VLAN, dus niet het interne IPTV vlan) en vallen logisch gezien buiten het VLAN van de IPTV ontvanger. Dus er zouden geen (IPTV gerelateerde) broadcasts over de WiFi moeten gaan.



Ik heb alle interfaces opgenomen in een Zone based Firewall.

Tussen IPTV (intern) en IPTV (WAN) is er een bidirectionele default accept rule.

Tussen IPTV (intern) en de pppoe verbinding is er een uitgaande accept, en inkomend een accept op established/related.



Wat me wel opvalt is het volgende:



>show ip multicast mfc

Group Origin In Out Pkts Bytes Wrong

224.3.2.6 213.75.167.58 eth0.4 eth1.98 1192 425.62KB 0

224.0.252.126 217.166.226.126 eth0.4 eth1.98 174935 226.22MB 0

239.255.255.250 192.168.98.201 eth0.4 eth1.98 420 186.45KB 420



(eth1.98 is de interface van het interne IPTV VLAN)



Voor de volledigheid:

>show ip multicast interfaces

Intf BytesIn PktsIn BytesOut PktsOut Local

eth0.4 60.94MB 47361 0.00b 0 10.254.132.89

eth1.98 0.00b 0 60.94MB 47361 192.168.98.1
Reputatie 7
Kan je die TV ontvanger eens op een eigen ethernet poort van de EdgeRouter aansluiten?

Dus niet op eth1.98 maar op eth2 of heb je die in gebruik voor iets anders?

Ik zou willen kijken of het probleem omzeild kan worden door de IGMP multicasts van die EdgeSwitch weg te houden.
Goed plan, ga ik doen.

Wel even kijken hoe ik dat ga patchen, daar de switch op een andere verdieping hangt. Eth2 kan ik wel vrijspelen door even wat naar de sfp over te hangen.

Maar dat moet goed komen, wordt vervolgd
Helaas is het probleem er ook als de switch er tussenuit gehaald wordt. Maar dan kunnen we ons in ieder geval focussen op de EdgeRouter.
Ik heb net een lege ER SFP gepakt en deze geconfigureerd d.m.v. het script. Hierop direct de IPTV aangesloten en na 8 minuten draait dit nog steeds.

Ergens in mijn bestaande configuratie gaat het dus fout.

Ik ga als ik wat meer tijd heb de werkende configuratie langzaam ombouwen naar de gewenste situatie. Dan is het maar te bezien op welk punt hij ermee op houdt. Of je moet toevallig een idee hebben waar dit zou kunnen zitten.
Ik ben er eindelijk achter wat het probleem veroorzaakt heeft.

Ik heb diverse zones en tussen alle zones is er een expliciete firewall policy.

Zo ook tussen de IPTV zone (hier hangt interface eth0.4 aan) en de LOCAL zone (hier hangt de LOCAL interface aan), hier had ik een drop regel op staan. Nu ik deze aangepast heb, draait het als een zonnetje.



Enig idee waarom het probleem zich pas na een kleine 5 minuten voordeed? Of worden de eerste minuten via unicast gedaan en gaat de stream hierna pas over op multicast (waardoor de IGMP proxy - die aan de local interface hangt - in het verhaal komt)?
Reputatie 4
Badge +4
Enig idee waarom het probleem zich pas na een kleine 5 minuten voordeed? Of worden de eerste minuten via unicast gedaan en gaat de stream hierna pas over op multicast (waardoor de IGMP proxy - die aan de local interface hangt - in het verhaal komt)?



Goed om te lezen dat het werkt!, ik draai hier ook 2 maanden zonder enige hapering.

Zal wel met buffering of verversing te maken hebben, als de STB daarna geen update krijgt of vraagt is het hangen. Denk dat wjb hier meer over kan zeggen.



Cheers Ed
Reputatie 7
Binnenkort komt firmware versie 1.10.9 uit en deze zal een bugfix bevatten tegen het fenomeen dat de hardware offloading na 30 dagen lijkt te stoppen.

Deze bugfix is zeer zeker interessant immers hardware offloading geeft een behoorlijke boost aan de performance van de EdgeRouters.
Reputatie 7
Badge +22
Binnenkort komt firmware versie 1.10.9 uit en deze zal een bugfix bevatten tegen het fenomeen dat de hardware offloading na 30 dagen lijkt te stoppen.

Deze bugfix is zeer zeker interessant immers hardware offloading geeft een behoorlijke boost aan de performance van de EdgeRouters.


En nu zou ik weten wat je hiermee bedoeld, deze kennis gaat me iets te ingewikkeld worden. 🙈😂 En die Firmware geldt ook voor mijn modem? De V10. 👍
Reputatie 7
Binnenkort komt firmware versie 1.10.9 uit en deze zal een bugfix bevatten tegen het fenomeen dat de hardware offloading na 30 dagen lijkt te stoppen.

Deze bugfix is zeer zeker interessant immers hardware offloading geeft een behoorlijke boost aan de performance van de EdgeRouters.
En nu zou ik weten wat je hiermee bedoeld, deze kennis gaat me iets te ingewikkeld worden. 🙈😂 En die Firmware geldt ook voor mijn modem? De V10. 👍


Deze firmware is voor de EdgeRouters, niet voor de Experia Box.
Reputatie 4
Badge +4
@wjb,



Binnenkort komt firmware versie 1.10.9 uit en deze zal een bugfix bevatten tegen het fenomeen dat de hardware offloading na 30 dagen lijkt te stoppen.

Deze bugfix is zeer zeker interessant immers hardware offloading geeft een behoorlijke boost aan de performance van de EdgeRouters.




Merk jij hier iets van?, ik zie niet dat de performance minder is dan normaal.

CPU staat rond de 9% en haal nog steeds 520/630.
Reputatie 7
Badge +22




Binnenkort komt firmware versie 1.10.9 uit en deze zal een bugfix bevatten tegen het fenomeen dat de hardware offloading na 30 dagen lijkt te stoppen.

Deze bugfix is zeer zeker interessant immers hardware offloading geeft een behoorlijke boost aan de performance van de EdgeRouters.
En nu zou ik weten wat je hiermee bedoeld, deze kennis gaat me iets te ingewikkeld worden. 🙈😂 En die Firmware geldt ook voor mijn modem? De V10. 👍
Deze firmware is voor de EdgeRouters, niet voor de Experia Box.


Bedankt wjb voor de info! 👍🏼
Reputatie 7
@wjb,

Merk jij hier iets van?, ik zie niet dat de performance minder is dan normaal.

CPU staat rond de 9% en haal nog steeds 520/630.


Ik heb afgelopen zondag inderdaad een behoorlijke dip in de performance van mijn EdgeRouter mogen ervaren die zich met name uitte in de performance van een site-2-site verbinding die gebruikt wordt voor het synchroniseren van backups.
Reputatie 4
Badge +4


@wjb,

Merk jij hier iets van?, ik zie niet dat de performance minder is dan normaal.

CPU staat rond de 9% en haal nog steeds 520/630.
Ik heb afgelopen zondag inderdaad een behoorlijke dip in de performance van mijn EdgeRouter mogen ervaren die zich met name uitte in de performance van een site-2-site verbinding die gebruikt wordt voor het synchroniseren van backups.




Zit net te lezen, op wrs hetzelfde forum waar jij de info vandaan hebt. Blijkt dat er wel een (tijdelijke) workaround is door de table size aan te passen. (table-size 8192).

Maar ik wacht wel even op de update, ook al heb ik tot heden geen last.



Cheers ed
Ik zou overigens de v2.0.0 even links laten liggen. Na deze update was ik ongeveer 50% van de performance kwijt. Hopelijk lossen ze snel alle problemen (het forum staat er vol mee) in een volgende versie op.
Reputatie 7
Ik zou overigens de v2.0.0 even links laten liggen.

Dat is ook nog een beta en die komen er bij mij sowieso niet op.

Op een dermate crcuciaal onderdeel van het netwerk (de router) worden bij mij geen "experimenten" uitgevoerd.


Ik zou overigens de v2.0.0 even links laten liggen.Dat is ook nog een beta en die komen er bij mij sowieso niet op.

Op een dermate crcuciaal onderdeel van het netwerk (de router) worden bij mij geen "experimenten" uitgevoerd.


Nee hij is al uit de beta: "New stable release v2.0.0 is available here:"

https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX-Updates-Blog/EdgeMAX-EdgeRouter-software-release-v2-0-0/ba-p/2622317
Reputatie 7
Ik wist niet dat v2.0.0 al als "stable release" beschikbaar was.

Ik begrijp ook dat de versie weer teruggetrokken is door Ubiquiti en niet (meer) op de download pagina getoond wordt.
Maar ik zou het topic eerst eens doorlezen alvorens je aan deze versie begint, want er zitten nogal wat haken en ogen aan. Ik ben weer terug gegaan naar v1.10.8 na tegenvallende prestaties.
Dit is een interessant topic! Ik heb veel problemen met mijn Experiabox V8 een raak ééns per 24 á 36 uur devices kwijt op het bekabelde netwerk. Elke keer het modem resetten vind ik irritant dus overweeg ik ook een eigen router te plaatsen. Jammer dat je daar nog wel het volle tarief voor betaald, ondanks dat je een nagenoeg onbruikbaar modem krijgt van KPN.



Het enige wat mij tegenhoud is de betrouwbaarheid en continuiteit van het netwerk. Hoe vaak moet ik instellingen aanpassen als KPN iets aan het netwerk wijzigt? Wordt dit ook aangekondigd of moet je zelf maar raden dat er iets gewijzigd is?
Reputatie 7
Het enige wat mij tegenhoud is de betrouwbaarheid en continuiteit van het netwerk. Hoe vaak moet ik instellingen aanpassen als KPN iets aan het netwerk wijzigt? Wordt dit ook aangekondigd of moet je zelf maar raden dat er iets gewijzigd is?

Er is eigenlijk maar één "harde" instelling voor IPTV in de configuratie van de EdgeRouter opgenomen en die is al jaren hetzelfde. Ook de door KPN gebruikte vlans zijn al vele jaren ongewijzigd.

Er is dus weinig reden om je ongerust te maken over instellingen die aangepast moeten worden.

Reageer