Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560574 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Badge

Verwachten jullie dat we van dit geknutsel af zijn met de nieuwe KPN boxen <knip>

Admin: link en info weggehaald i.v.m. testproduct

Reputatie 2

Het is nog onduidelijk welke techniek hier wordt gebruikt maar ik vermoed Unicast <knip>. Dit zou betekenen dat de configuraties een stuk simpeler kunnen maar als je een eigen modem wilt gebruiken ontkom je niet aan zoals jij het noemt geknutsel. 
 

Zonder inhoudelijke details is het dus gissen maar ik hoop dat ze net zoals andere grote providers (T-Mobile en Ziggo) overstappen naar Unicast streams. Dat maakt het aanleggen van thuisnetwerken voor klanten een flink stuk eenvoudiger als ook de benodigde hardware eenvoudiger kan zijn. 

 

Admin: link en info weggehaald i.v.m. testproduct

Reputatie 7

Zonder inhoudelijke details is het dus gissen maar ik hoop dat ze net zoals andere grote providers (T-Mobile en Ziggo) overstappen naar Unicast streams. 

Unicasts vergen echter veel ... heel veel ... enorm veel meer bandbreedte in het centrale netwerk. En als ik praat ovet veel ... heel veel ... enorm veel dan bedoel ik ook veel ... heel veel ... enorm veel. Ik hoop oprecht dat men multicasts zal blijven gebruiken want anders voorspel ik je dat de kwaliteit van live televisie kijken achteruit zal gaan.

 

Overigens zetten veel wifi accesspoints IGMP multicasts om naar unicasts.

Op zich is dat een vrij éénvoudig principe en gezien de capaciteit van moderne wifi accesspoints is het ook zeker haalbaar om een aantal wifi apparaten op die manier te bedienen.

Reputatie 2

Zonder inhoudelijke details is het dus gissen maar ik hoop dat ze net zoals andere grote providers (T-Mobile en Ziggo) overstappen naar Unicast streams. 

Unicasts vergen echter veel ... heel veel ... enorm veel meer bandbreedte in het centrale netwerk. En als ik praat ovet veel ... heel veel ... enorm veel dan bedoel ik ook veel ... heel veel ... enorm veel. Ik hoop oprecht dat men multicasts zal blijven gebruiken want anders voorspel ik je dat de kwaliteit van live televisie kijken achteruit zal gaan.

Ik ben het met je eens dat Multicast streams veel efficiënter zijn voor providers op het eerste oog maar vergis je niet in de ontwikkelingen van CDN’s. Daarnaast T-Mobile gaat niet zomaar over en idem geldt ook voor Ziggo wat met de Mini next mediabox ook de overstap aan het maken is, daar ontbreekt bijv. de coax verbinding. 
Het is voor ons gissen maar ik kan me niet voorstellen dat dit soort bedrijven dit doen als de businesscase niet uit kan. 

Reputatie 7

Daarnaast T-Mobile gaat niet zomaar over 

T-Mobile maakt gewoon gebruik van IGMP multicasting.

Dan kan ook prima via wifi mits de gebruikte wifi toegangspunten "multicast to unicast' (zie rfc9119) geimplementeerd hebben.

Reputatie 7
Badge +25

Hi all, willen jullie die link a.u.b. niet delen hier op het forum? Alles wat over de nieuwe tv box gaat mag niet openbaar over worden gepraat. Ik weet dat als je de url hebt dat ‘ie gewoon werkt, maar verspreid het a.u.b. niet. Het is verder niet vindbaar via Google en er wordt niet naar gelinkt vanaf kpn.com. Dank!

Mogelijk kan iemand me op weg helpen, eergisteren de Edgerouter 3 lite van de laatste software voorzien v2.0.9 hotfix 4 komende van v2.0.9 hotflix 2.

Vanaf deze software update werkt IPTV niet meer.

Wie wat ik als eerst moet controleren?

 

Reputatie 7

Wie wat ik als eerst moet controleren?

Klopt het dat jij nu twee IP adressen hebt op eth0.4 (vlan 4 aan WAN zijde)?

Zo ja, disable eth0.4 en enable deze daarna weer.

Is het probleem daarmee verholpen?

Wie wat ik als eerst moet controleren?

Klopt het dat jij nu twee IP adressen hebt op eth0.4 (vlan 4 aan WAN zijde)?

Zo ja, disable eth0.4 en enable deze daarna weer.

Is het probleem daarmee verholpen?

Stond gewoon 1 IP adres, wel even disable/enable gedaan en nieuw IP adres ontvangen.

Ontvanger deed het heel even en loopt nu weer vast met foutcode stb-nmc-400

 

Reputatie 7

Heb je in de cli al een keer het commando restart igmp-proxy gegeven?

Heb je in de cli al een keer het commando restart igmp-proxy gegeven?

Net gedaan, het lijkt erop dat het nu inderdaad weer werkt. Even afwachten of het ook blijft werken.

Bedankt.

Reputatie 7

Even afwachten of het ook blijft werken.

Ik ben er van overtuigd dat dit ook het geval zal zijn.

Ik heb recentelijk mijn KPN Experia Box V12 vervangen door een setje Orbi Pro 6 (SXR50).

Internet werkt, maar alleen IPV4. Ook werkt ITV niet maar heb wel een VLAN4 waarmee het tv kastje wel daadwerkelijk verbind (krijgt een adres uit die vlan range). ICMP proxy staat aan. Ook heb ik telnet toegang aangezet, ik kan dan in een busybox interface komen.

Ik heb het geheel hier beschreven, ik weet niet of ik deze link hier mag plaatsen maar anders tik ik het verhaal wel over:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2142188

Is er iemand die mij op weg kan helpen? Bvd!

Reputatie 7

Ook werkt ITV niet maar heb wel een VLAN4 waarmee het tv kastje wel daadwerkelijk verbind (krijgt een adres uit die vlan range). ICMP proxy staat aan.

De TV ontvanger moeten niet op vlan 4 aangesloten worden maar gewoon op het LAN.

De wijze van aansluiten die jij nu geconfigureerd hebt is bridged-iTV maar dat wordt al jaren niet meer ondersteund door KPN. KPN gebruikt als jaren routed-iTV waarbij de TV ontvangers gewoon op het LAN aangesloten zijn (geen vlans) en de IGMP proxy server zo geconfigureerd is dat deze de TV streams aan WAN zijde via vlan 4 ophaalt.

 

Dit kan je helaas (nog) niet configureren op zo’n Netgear Orbi.

Je zult die Orbi dus achter jouw Experia/KPN box moeten plaatsen.

 

@wjb dank voor je reactie! Ik denk inderdaad dat dat niet kan via de standaard interface.

Wat ik wel kan is een 'tagged vlan group' maken ipv bridged vlan group wat standaard aan staat. Zou dat verschil maken?

M.b.t. de IGMP proxy: ik kan natuurlijk wel via telnet bij de config files komen. Ik zie dat 'mcproxy' geïnstalleerd is. Ik heb echter geen flauw benul wat de juiste config hiervoor zou moeten zijn (mcproxy.conf), ook gelet op het 'alt-subnet' voor itv wat ik reeds tegen ben gekomen. Heb je (of iemand anders?) toevallig ervaren met het configureren van 'mcproxy' specifiek voor itv van KPN..?

Reputatie 7

Ik ben bang dat dat niet gaat werken want er komt nog wel wat meer kijken bij het opzetten van een verbinding op vlan 4.

Dus het aanpassen van de proxy config enkel is niet afdoende?

Naar wat ik begrijp moet al het verkeer via VLAN 6 behalve de upstream van de ITV die via VLAN 4 (met een DHCP constructie specifiek voor KPN) moet gaan mbv proxy en moet het ITV kastje in het 'reguliere' netwerk hangen?

Klinkt mij niet direct als onmogelijk maar misschien ben ik ook wel een beetje eigenwijs.. ;)

Reputatie 7

Dus het aanpassen van de proxy config enkel is niet afdoende?

Naar wat ik begrijp moet al het verkeer via VLAN 6 behalve de upstream van de ITV die via VLAN 4 (met een DHCP constructie specifiek voor KPN) moet gaan mbv proxy en moet het ITV kastje in het 'reguliere' netwerk hangen?

Klinkt mij niet direct als onmogelijk maar misschien ben ik ook wel een beetje eigenwijs.. ;)

Het zou mooi zijn als je het voor elkaar zou krijgen.

Ik wil graag mijn eigen router (ASUS RT AX53U) aan het KPN glasvezel hangen. Hoe doe ik dat? Ik heb geen TV, telefonie; alleen internet

Belangrijkste vraag: Geeft dat KPN glasvezel kastje (dat altijd aan de KPN Experia box 10 gehangen heeft) zonder iets te veranderen internet output? 

 

Al deze topics lijken te gaan ingewikkeldere zaken (TV enzo). Thanks :D

Reputatie 7

Zorg dat de Asus de pppoe verbinding opzet via vlan 6.

Als pppoe login kan je van alles gebruiken.

That's it.

Thanks @wjb . Je bedoeld dus dat ik bij de username en password alles kan invullen wat ik wil? 

Reputatie 7

​Je bedoeld dus dat ik bij de username en password alles kan invullen wat ik wil? 

Klopt.

@wjb toch gaat het nog ergens mis.

1) Sprak met KPN helpdesk en die wisten niet te vertellen of uit het Glasvezel modem kastje internet kwam. M.a.w. moet er nog een model tussen de (eigen) router? 

2) Deze standaard settings resulteerden dus nog in niets. Staat hier iets fout? 

 

Reputatie 7

Je moet de pppoe verbinding opzetten op vlan 6.

Hoe je daar voor zorgt op zo'n Asus weet ik niet maar als ik het goed heb zitten daarvoor instellingen onder een tabje IPTV.

 IPTV.

 

Dat is niet voor “TV”? Ik wil alleen internet (geen TV) 😃

Reageer