Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8511 reacties
  • 556591 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8511 reacties

Reputatie 2
Hoi @FredK2017 @wjb

Mocht je vanaf vandaag problemen ondervinden met IPTV , lees dan dit even door!




Wijzigingen ingevoerd.

Dank je.
Reputatie 7
Wijzigingen ingevoerd.Je kunt de IGMP proxy server upstream ook instellen op 0.0.0.0/0 zoals in het, in het openingsbericht opgenomen, configuratiescript. Hierdoor zullen alle ip adressen voldoen ongeacht de wijzigingen die KPN doorvoert.

Maak je echter ook gebruik van andere multicast diensten via Internet dan zal je de IP range van de IGMP proxy server voor vlan 4 (IPTV) moeten beperken tot de IP ranges die werkelijk gebruikt worden.

Zelf heb ik hem nu ingesteld staan op 213.75.0.0/16 en 217.166.0.0/16.
Reputatie 2
Apart, ik zal eens hard nadenken waarom ik een kernel route krijg en dat script niet nodig heb terwijl jij dat script wel nodig hebt omdat jij vanwege de missende kernel route die static route moet aanmaken.



Maar in ieder geval werkt het nu.




Zou het iets te maken kunnen hebben met de regio waarin de aansluiting zich bevindt.?

In mijn geval Helden in Limburg.

Andere kpn-server o.i.d.

Kan ik dat ergens controleren?
Reputatie 4
Badge +4
Apart, ik zal eens hard nadenken waarom ik een kernel route krijg en dat script niet nodig heb terwijl jij dat script wel nodig hebt omdat jij vanwege de missende kernel route die static route moet aanmaken.



Maar in ieder geval werkt het nu.




Zou het iets te maken kunnen hebben met de regio waarin de aansluiting zich bevindt.?

In mijn geval Helden in Limburg.

Andere kpn-server o.i.d.

Kan ik dat ergens controleren?




Hoi Fred,



Ik heb gisteren het schript van WJB geladen maar blijkbaar iets over het hoofd gezien. Het werkte in ieder geval niet. Toen oude opgeslagen config geladen en gekeken of ik met het script van Kriegsman wel in de kernel draai. Niet dus.



Heb tevens (te kort) die kennis gesproken donderdag en hij geeft aan dat deze idd in de kernel moet draaien, mis alleen de motivatie waarom.



Kijken of ik vanavond een change request kan aanvragen bij het vrouwtje.😉
Reputatie 2
Apart, ik zal eens hard nadenken waarom ik een kernel route krijg en dat script niet nodig heb terwijl jij dat script wel nodig hebt omdat jij vanwege de missende kernel route die static route moet aanmaken.



Maar in ieder geval werkt het nu.




Zou het iets te maken kunnen hebben met de regio waarin de aansluiting zich bevindt.?

In mijn geval Helden in Limburg.

Andere kpn-server o.i.d.

Kan ik dat ergens controleren?




Hoi Fred,



Ik heb gisteren het schript van WJB geladen maar blijkbaar iets over het hoofd gezien. Het werkte in ieder geval niet. Toen oude opgeslagen config geladen en gekeken of ik met het script van Kriegsman wel in de kernel draai. Niet dus.



Heb tevens (te kort) die kennis gesproken donderdag en hij geeft aan dat deze idd in de kernel moet draaien, mis alleen de motivatie waarom.



Kijken of ik vanavond een change request kan aanvragen bij het vrouwtje.😉




Hoi Ed,



Het 2e blok van WJB (set interfaces) begint met "configureren" dit moet natuurlijk "configure" zijn.

Verder heb ik dit blok gesplitst in een apart eth2 blok, want in het gedeelte van eth2 verslikte mijn ER zich.

Verder kreeg ik in het laatste blok een foutmelding wbt wachtwoord. Heb ik genegeerd.



Hierna deed internet en telefonie het prima.

Na wat zappen liep iptv bij mij vast.



Die iptv static route kreeg ik dus ook niet in de kernel.

Nadat ik de eerste regels van Kriegsman had toegepast werd er wel een static route opgebouwd, maar niet in de kernel.

Nu werkt iptv bij mij dus wel.

Het verdient echter geen schoonheidsprijs, want die kernel zou gewoon moeten werken.



Succes vanavond.......
Reputatie 2
M'n EdgeRouter-Lite heb ik gisteren terug gezet in de fabrieksinstellingen.

De nieuwste firmware 1.10.7 geïnstalleerd en vervolgens het script van WJB opnieuw geladen.

Het laden ging deze keer heel smooth. Het 2e blok (set interfaces) werd in een keer geladen.

De IGMP proxy server upstream heb ik op 0.0.0.0/0 ingesteld. Ik maak idd geen gebruik van andere multicast diensten. Werkt prima.



Echter om een static route te krijgen tbv IPtv heb ik wederom het eerste gedeelte van Kriegsman nodig. Er werd geen kernel route opgebouwd.



Na instellingen ingevoerd te hebben voor m'n nassen, ip-cams en wifi ap werkt alles weer zoals voorheen.



Binnen 1 uur had ik alles voor elkaar.

Ik begin er routine in te krijgen.
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Fred,



Mooi om te lezen dat het werkt. Ik heb zaterdagavond/nacht nog zitten kloppen maar geen IPtv kernel en weer terug op de EB. Ik krijg teveel last met familie en mijn alarmsysteem, cameras en sensoren gaan over de zeik.

Die kennis waar ik aan refereerde verzorgt de configs op de ER_lite (betaald) voor particulieren en bedrijven. Ik wacht even tot ik uitsluitsel heb hoe de exacte config voor IPtv moet zijn.



Cheers Ed



Tot die tijd maar even door op de EB😑
Reputatie 4
Badge +4
Hoi WJB, Fred,

Update:

Ik heb vandaag navraag gedaan, de Routed IPtv sessie hoeft niet in de kernel te draaien. Het enige wat wel in de kernel moet draaien is de PPPOE sessie. Ik krijg deze maand een config toegestuurd waar via de scheduler elke nacht een korte refresh script wordt uitgevoerd op het IPtv platform. Dit schijnt te werken ongeacht welke wijzigingen er doorgevoerd worden.



Kom weer in de lucht als ik deze heb binnen heb.



Cheers Ed
Reputatie 7
Ik heb die scheduler niet nodig immers op mijn EdgeRouter Lite 3 is er keurig in de kernel de route voor IPTV aangemaakt. Dat is natuurlijk nog veel mooier immers dan hoeft dat script dus ook niet te draaien.
Reputatie 4
Badge +4
Avond wjb,



Ik ga toch nog eens je script gebruiken vanaf pagina 1, is deze nu volledig of zijn er tussentijds nog andere aanpassingen gedaan? Ik zie namelijk ook nog stukjes script later in het forum.



Tevens zal ik het stuk VLAN 7 eruit moeten halen want gebruik geen telefonie van KPN.

Maakt het trouwens nog wat uit dat ik alleen IPv4 gebruik ipv IPv6?

Hoor graag en tnx.



Ed
Reputatie 7
Alle wijzigingen/correcties heb ik in het originele script in het startbericht opgenomen.
Reputatie 4
Badge +4
Heb vanavond een complete config gekregen van die kennis en raad eens IPTV draait in de kernel.

Werk nu weer uurtje op de Edge.



Keep you posted.



Cheers Ed
Reputatie 2
Heb vanavond een complete config gekregen van die kennis en raad eens IPTV draait in de kernel.

Werk nu weer uurtje op de Edge.



Keep you posted.



Cheers Ed




Gefeliciteerd.



Nu moet ik alleen nog uitvogelen wat er bij mij anders is dan bij jou en WJB om hier die IPTV kernel aan het werk te krijgen.

Ik heb geen idee waar ik dat moet zoeken.
Reputatie 4
Badge +4
Avond Fred,

Ik zal van de week navraag doen waarom de config van wjb en mijzelf wel in de kernel draaien en die van jou niet. Ik begreep dat het iets te maken heeft met onderdeel zijn van de pppoe sessie en dhcp settings maar verder kwam ik vandaag helaas niet.



Ik draai nu vanaf vrijdag zonder problemen en heb voorzichtig ook weer wat port forwards aangezet.



Wat me overigens ook opvalt is dat het zappen op de tv met dit script vlotter gaat dan met het script van kriegsman. Tot nu toe totaal geen storing of haperende beelden.



Kom weer in de lucht als ik wat kan melden over het kernel gedeelte.👍🏻



Grt Ed
Ik heb de onderstaande configuratie voor een EdgeRouter X niet kunnen testen omdat ik geen EdgeRouter X heb, maar theoretisch zou deze moeten werken.

Wie o wie wil dat uitproberen?




Ik heb een EdgeRouter X en ga binnenkort testen, zodra ik Netgear GS108E binnen heb en zeker weet dat dit V3 is.



Heb in meterkast EdgeRouter X, Netgear GS108E, dLAN 500 en AirPort Extreme, één UTP naar woonkamer met 2e Netgear GS108E, IPTV, PS4 en Apple TV en op zolder dLAN 500.
Reputatie 7
Ik zal van de week navraag doen waarom de config van wjb en mijzelf wel in de kernel draaien en die van jou niet.Ik heb zojuist de upgrade van firmware 1.10.6 naar 1.10.7 doorgevoerd en nu draait de route t.b.v. IPTV bij mij ook niet meer in de kernel. Ik heb deze nu dus als static gedefinieerd en gebruik nu het KRIEGSMAN.io script om elke 5 minuten te controleren of de "next-hop" wellicht gewijzigd is.
Reputatie 4
Badge +4
Ik zal van de week navraag doen waarom de config van wjb en mijzelf wel in de kernel draaien en die van jou niet.Ik heb zojuist de upgrade van firmware 1.10.6 naar 1.10.7 doorgevoerd en nu draait de route t.b.v. IPTV bij mij ook niet meer in de kernel. Ik heb deze nu dus als static gedefinieerd en gebruik nu het KRIEGSMAN.io script om elke 5 minuten te controleren of de "next-hop" wellicht gewijzigd is.



Avond wjb,



Ik draai ook op 1.10.7, echter heb ik eerst de Edge na de upgrade een factory reset gegeven en daarna pas de config geladen. Mogelijk dat dit van invloed is, dit kan misschien ook de reden zijn dat Fred niet in de kernel draait.



Ed
Reputatie 7
Met de route t.b.v. IPTV als static route had ik last van stilvallend beeld.

Gelukkig had ik een goede backup van de oorspronkelijke configuratie en door deze terug te zetten staat de route weer als kernelroute en draait alles weer vlekkeloos.
Reputatie 7
Ik draai ook op 1.10.7, echter heb ik eerst de Edge na de upgrade een factory reset gegeven en daarna pas de config geladen. Mogelijk dat dit van invloed is, dit kan misschien ook de reden zijn dat Fred niet in de kernel draait.Toch zou ik graag willen weten wat het creëren van die route als kernel route initieert.



Jij gebruikt een config van die kennis van jou. Ik neem eigenlijk aan dat die niet significant anders is dan de door mij gepubliceerde config. Klopt dat?
Reputatie 4
Badge +4
Ik draai ook op 1.10.7, echter heb ik eerst de Edge na de upgrade een factory reset gegeven en daarna pas de config geladen. Mogelijk dat dit van invloed is, dit kan misschien ook de reden zijn dat Fred niet in de kernel draait.Toch zou ik graag willen weten wat het creëren van die route als kernel route initieert.



Jij gebruikt een config van die kennis van jou. Ik neem eigenlijk aan dat die niet significant anders is dan de door mij gepubliceerde config. Klopt dat?




wjb

In de basis is het script hetzelfde, althans zover ik kan zien (wel andere DNS en firewall settings). Wat ik snel heb kunnen zien en een verschil is met het kriegsman script is dat ik 3 extra NAT regels heb staan voor het IPtv gedeelte richting ppoe (WAN)

Ik kan me niet herinneren dat ik deze regels voorheen ook gebruikte.

Hoop donderdag meer te weten te komen.
Reputatie 2
Goede morgen Ed en WJB,

Telkens voordat ik een nieuw script laadde heb ik een factoryreset gedaan.

In een poging om die kernel aan het werk te krijgen heb ik zelfs een keer oudere firmware geinstalleerd

op basis van de release notes van Ubiquity. Momenteel draait m'n ER weer op 1.10.7.



Ik ben net als WJB heel nieuwsgierig van welke "nat-verpakking" Ed gebruik maakt om het vlan4 geweld in goede banen te leiden.

Reputatie 7
Wat ik snel heb kunnen zien en een verschil is met het kriegsman script is dat ik 3 extra NAT regels heb staan voor het IPtv gedeelte richting ppoe (WAN)Welke 3 extra NAT regels zijn dat dan?
Reputatie 4
Badge +4
Wat ik snel heb kunnen zien en een verschil is met het kriegsman script is dat ik 3 extra NAT regels heb staan voor het IPtv gedeelte richting ppoe (WAN)Welke 3 extra NAT regels zijn dat dan?



1. regel masquerade to eth0.4 naar iptv route (je opgegeven route voor iptv)

2. regel masquerade to eth0.4 naar iptv route (je opgegeven route voor iptv)

3 regel masquerade to wan
Reputatie 7
Wat ik snel heb kunnen zien en een verschil is met het kriegsman script is dat ik 3 extra NAT regels heb staan voor het IPtv gedeelte richting ppoe (WAN)Welke 3 extra NAT regels zijn dat dan?



1. regel masquerade to eth0.4 naar iptv route (je opgegeven route voor iptv)

2. regel masquerade to eth0.4 naar iptv route (je opgegeven route voor iptv)

3 regel masquerade to wan
Dus net zo als in het script in het opneningsbericht van dit topic?
Reputatie 4
Badge +4
Hmm, die zie ik zo niet direct terug maar ik spreek deze week, waarschijnlijk vrijdag, die kennis en hoop dan meer te weten te komen wat of welke regel ervoor zorgt dat het in de kernel draait en of de NAT regels hiermee van doen hebben.

Ik heb beide scripts naast elkaar gezet en kom er niet uit🤔 en hoop dus na wat uitleg te begrijpen hoe het werkt, zeker gezien jij na de update in 1x ook niet meer in de kernel draaide.

Verder wil ik ook graag weten wat en of het wat uitmaakt(stabieler, minder belasting, ect)



Cheers Ed

Reageer