Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8554 reacties
  • 561048 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8554 reacties

Reputatie 7

Het valt mij op dat er een DNS forwarding rule gezet is naar KPN dns voor thuis netwerk. Maar dat voor IPTV vlan deze DNS gezet wordt via DHCP.

Dat is met opzet gedaan omdat de 5202 problemen lijkt te hebben met DNS servers die "uncompressed responses" geven zoals de DNS server van CloudFlare. Door deze opzet zal het opnemen van CloudFlare in de DNS forwarder geen problemen kunnen geven op de 5202.

 

Kan ik deze forward gewoon weghalen aangezien ik mijn pihole ga gebruiken die mij uiteindelijk doorstuurt naar Google DNS, of moet er perse gebruik gemaakt worden van de KPN dns servers?

Je kunt die DNS forwarder weghalen maar mijn advies zou zijn om de TV ontvangers gewoon de DNS servers van KPN te laten gebruiken.

Het valt mij op dat er een DNS forwarding rule gezet is naar KPN dns voor thuis netwerk. Maar dat voor IPTV vlan deze DNS gezet wordt via DHCP.

Dat is met opzet gedaan omdat de 5202 problemen lijkt te hebben met DNS servers die uncompressed response geven zoals de DNS server van CloudFlare. Door deze opzet zal het opnemen van CloudFlare in de DNS forwarder geen problemen kunnen geven op de 5202.

 

Kan ik deze forward gewoon weghalen aangezien ik mijn pihole ga gebruiken die mij uiteindelijk doorstuurt naar Google DNS, of moet er perse gebruik gemaakt worden van de KPN dns servers?

Je kunt die DNS forwarder weghalen maar mijn advies zou zijn om de TV ontvangers gewoon de DNS servers van KPN te laten gebruiken.

Bedankt voor je snelle reactie, duidelijk!

Kan ik de forwarder dan op switch0.4 (vlan IPTV) zetten en de dns uit de DHCP server voor IPTV weghalen? Dan kan ik voor mijn thuis vlan gewoon mijn pihole gebruiken toch?

Reputatie 5
Badge +5

..maar met mijn EdgeRouter lite kom ik niet hoger dan rond de 500. 
Kan dit inderdaad aan de router liggen of zou deze ook gewoon 920 moeten halen?

De EdgeRouter Lite zou, net als de EdgeRouter X en alle andere EdgeRouters best 940Mbps moeten kunnen halen.

Controleer of harware offloading aan staat en dpi (trafic analysis) uit.

Kan ik dat ergens vinden in de config tree? Ik gebruik het script van de eerste pagina.

Het valt mij op dat er een DNS forwarding rule gezet is naar KPN dns voor thuis netwerk. Maar dat voor IPTV vlan deze DNS gezet wordt via DHCP.

Dat is met opzet gedaan omdat de 5202 problemen lijkt te hebben met DNS servers die uncompressed response geven zoals de DNS server van CloudFlare. Door deze opzet zal het opnemen van CloudFlare in de DNS forwarder geen problemen kunnen geven op de 5202.

 

Kan ik deze forward gewoon weghalen aangezien ik mijn pihole ga gebruiken die mij uiteindelijk doorstuurt naar Google DNS, of moet er perse gebruik gemaakt worden van de KPN dns servers?

Je kunt die DNS forwarder weghalen maar mijn advies zou zijn om de TV ontvangers gewoon de DNS servers van KPN te laten gebruiken.

Bedankt voor je snelle reactie, duidelijk!

Kan ik de forwarder dan op switch0.4 (vlan IPTV) zetten en de dns uit de DHCP server voor IPTV weghalen? Dan kan ik voor mijn thuis vlan gewoon mijn pihole gebruiken toch?

Sorry. Ik bedoel; ik kan dan in de DHCP settings van vlan4 (voor IPTV) de KPN dns laten staan maar dan voor de rest van mijn netwerk mijn eigen DNS gebruiken in de DHCP settings en dan zou die forward er uit kunnen toch?

Reputatie 7

Ik bedoel; ik kan dan in de DHCP settings van vlan4 (voor IPTV) de KPN dns laten staan maar dan voor de rest van mijn netwerk mijn eigen DNS gebruiken in de DHCP settings en dan zou die forward er uit kunnen toch?

Klopt, jij zult immers alleen "fowarden naar jouw pihole en dus kan je dan net zo goed het IP adres van de pihole bij de DHCP server voor jouw LAN invullen.

Overigens zal je ook bij de radvd-options RDNSS van switch0 het IPv6 adres van jouw pihole mee moeten geven zodat ook voor IPv6 de pihole als DNS server ingesteld zal worden op de aangesloten apparaten.

Ik bedoel; ik kan dan in de DHCP settings van vlan4 (voor IPTV) de KPN dns laten staan maar dan voor de rest van mijn netwerk mijn eigen DNS gebruiken in de DHCP settings en dan zou die forward er uit kunnen toch?

Klopt, jij zult immers alleen "fowarden naar jouw pihole en dus kan je dan net zo goed het IP adres van de pihole bij de DHCP server voor jouw LAN invullen.

Overigens zal je ook bij de radvd-options RDNSS van switch0 het IPv6 adres van jouw pihole mee moeten geven zodat ook voor IPv6 de pihole als DNS server ingesteld zal worden op de aangesloten apparaten.

Oh, dat is nieuw voor mij wat betreft IPv6. Is het ook mogelijk om IPv6 uit te schakelen en enkel IPv4 te gebruiken in mijn Edgerouter X?

Reputatie 7

Oh, dat is nieuw voor mij wat betreft IPv6. Is het ook mogelijk om IPv6 uit te schakelen en enkel IPv4 te gebruiken in mijn Edgerouter X?

In het openingsbericht van dit topic staat hoe je IPv6 uit kunt zetten op een EdgeRouter. Toch zou ik me als ik jou was toch wel gaan verdiepen in IPv6 want dat hoort er vandaag de dag wel gewoon bij.

Vraagje;

Alles werkt naar behoren met mijn Edgerouter X en Unifi switch 8 lite. TV zit aangesloten op een poort met een IPTV profiel in vlan4, IGMP snooping staat aan, echter viel mij het volgende op; ik deed op mijn pc een bufferbloat testje waardoor er een soort speedtest gedaan werd en begon de TV te haperen. Is het normaal dat de TV begint te haperen als iemand de bandbreedte belast?

Reputatie 7

Vraagje;

Alles werkt naar behoren met mijn Edgerouter X en Unifi switch 8 lite. TV zit aangesloten op een poort met een IPTV profiel in vlan4, IGMP snooping staat aan, echter viel mij het volgende op; ik deed op mijn pc een bufferbloat testje waardoor er een soort speedtest gedaan werd en begon de TV te haperen. Is het normaal dat de TV begint te haperen als iemand de bandbreedte belast?

Nee, dat hoort uiteraard niet.

Heb je op de EdgeRouter Egress-QoS staan op het vlan waar je de TV ontvangers op aangesloten hebt?

 

Vraagje;

Alles werkt naar behoren met mijn Edgerouter X en Unifi switch 8 lite. TV zit aangesloten op een poort met een IPTV profiel in vlan4, IGMP snooping staat aan, echter viel mij het volgende op; ik deed op mijn pc een bufferbloat testje waardoor er een soort speedtest gedaan werd en begon de TV te haperen. Is het normaal dat de TV begint te haperen als iemand de bandbreedte belast?

Nee, dat hoort uiteraard niet.

Heb je op de EdgeRouter Egress-QoS staan op het vlan waar je de TV ontvangers op aangesloten hebt?

 

Oh, dat weet ik niet. Zal ik even bekijken!

Ik heb het script van de begin post gebruikt en verder niet veel aangepast behalve, IPV6 uitgezet en DNS naar mijn pihole gezet

Even gekeken maar die optie heb ik niet:

 

 

Via mijn unifi switch kan ik wel specifiek op die port Egress Rate limit aanzetten. Is dat misschien iets?

 

Reputatie 7

Hmmm, dat had ik niet verwacht.

Ik zet de Egress-QoS wel in het configuratiescript maar blijkbaar heeft de EdgeRouter X geen mogelijkheid om Egress-QoS in te stellen.

Dat verklaart dan wel waarom die haperingen optreden bij een volle belasting van de lijn.

Hmmm, dat had ik niet verwacht.

Ik zet de Egress-QoS wel in het configuratiescript maar blijkbaar heeft de EdgeRouter X geen mogelijkheid om Egress-QoS in te stellen.

Dat verklaart dan wel waarom die haperingen optreden bij een volle belasting van de lijn.

Ahh dat is balen! Zie mijn post boven jouw antwoord, heb nog wel iets gevonden in mijn switch wat wellicht kan helpen?

Reputatie 7

Ahh dat is balen! Zie mijn post boven jouw antwoord, heb nog wel iets gevonden in mijn switch wat wellicht kan helpen?

Het heeft geen zin om Egress Rate Limits in te stellen.

Ahh dat is balen! Zie mijn post boven jouw antwoord, heb nog wel iets gevonden in mijn switch wat wellicht kan helpen?

Het heeft geen zin om Egress Rate Limits in te stellen.

Oke, duidelijk. Bedankt voor je snelle reactie! Hmm dan moet ik toch ergens een Edgerouter 4 zien te scoren… met de X ga ik dit niet kunnen oplossen dus.

Ja dat kan ik ook doen maar dan moet ik mijn configuratie aanpassen denk ik of niet? Ik geloof dat nu enkel alleen op eth1 vlan 4 wordt meegegeven.

Reputatie 7

...met de X ga ik dit niet kunnen oplossen dus.

Kan jij jouw TV ontvanger(s) rechtstreeks op de EdgeRouter aansluiten?

...met de X ga ik dit niet kunnen oplossen dus.

Kan jij jouw TV ontvanger(s) rechtstreeks op de EdgeRouter aansluiten?

Ja dat kan ik ook doen maar dan moet ik mijn configuratie aanpassen denk ik of niet? Ik geloof dat nu enkel alleen op eth1 vlan 4 wordt meegegeven.

Reputatie 7

Ja dat kan ik ook doen maar dan moet ik mijn configuratie aanpassen denk ik of niet? Ik geloof dat nu enkel alleen op eth1 vlan 4 wordt meegegeven.

Hoeveel TV ontvangers heb je?

Ja dat kan ik ook doen maar dan moet ik mijn configuratie aanpassen denk ik of niet? Ik geloof dat nu enkel alleen op eth1 vlan 4 wordt meegegeven.

Hoeveel TV ontvangers heb je?

Op dit moment 1, maar het idee is dat het er ooit twee worden.

Dan had ik eigenlijk deze config moeten draaien:

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

Reputatie 7

Hoeveel TV ontvangers heb je?

Op dit moment 1, maar het idee is dat het er ooit twee worden.

Met één TV ontvanger kan je ook het onderstaande script gebruiken en de TV ontvanger rechtstreeks op eth1 aansluiten.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Met twee TV ontvangers kan je het onderstaande script gebruiken en de TV ontvangers rechtstreeks op eth1 en eth2 aansluiten.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

Overigens wordt in die scripts ook geen Egress-QoS actief. Het verschil is dat de TV ontvangers buiten de switch gehouden wordt en daarmee hoop ik dat de het haperen ook niet op zal treden.

Hoeveel TV ontvangers heb je?

Op dit moment 1, maar het idee is dat het er ooit twee worden.

Met één TV ontvanger kan je ook het onderstaande script gebruiken en de TV ontvanger rechtstreeks op eth1 aansluiten.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Met twee TV ontvangers kan je het onderstaande script gebruiken en de TV ontvangers rechtstreeks op eth1 en eth2 aansluiten.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

Is het veel werk om mijn huidige configuratie met VLAN4 om te bouwen naar deze configuratie op eth½?

Reputatie 7

Is het veel werk om mijn huidige configuratie met VLAN4 om te bouwen naar deze configuratie op eth½?

Als je geen andere instellingen gewijzigd hebt, dan ik het veel eenvoudiger om de config.boot te vervangen met de config.boot uit dat andere script.

Reputatie 5
Badge +5

..maar met mijn EdgeRouter lite kom ik niet hoger dan rond de 500. 
Kan dit inderdaad aan de router liggen of zou deze ook gewoon 920 moeten halen?

De EdgeRouter Lite zou, net als de EdgeRouter X en alle andere EdgeRouters best 940Mbps moeten kunnen halen.

Controleer of harware offloading aan staat en dpi (trafic analysis) uit.

Kan ik dat ergens vinden in de config tree? Ik gebruik het script van de eerste pagina.

Beste @wjb .
Klopt het dat ik de hardware offloading niet in de config tree kan vinden van de EdgeRouter 3 lite?
Ik kom alleen hier tegen dat ik een script moet runnen. Maar ik zou dat liever alleen doen als het daadwerkelijk niet aanstaat. Hoe kan ik contoleren of het aanstaan?
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter-Hardware-Offloading

 

DPI Staat denk ik uit als ik dit plaatje bekijk?
 

 

Reputatie 7

Klopt het dat ik de hardware offloading niet in de config tree kan vinden van de EdgeRouter 3 lite?

 

DPI Staat denk ik uit als ik dit plaatje bekijk?
 

 

Klopt, die staat uit.

Hallo @wjb,

Ik heb een eigen router nodig omdat ik een VPN verbinding met een server wil maken en toch ook graag TV wil blijven kijken. Aangezien ik zelf niet zo thuis ben in servers en netwerken vonden ze het bij KPN een ambitieus plan.

Ondertussen heb ik op dit form al veel gelezen waardoor ik mijn eigen router bijna helemaal werkend heb. Ik heb een Edgerouter ER8 met de configuratie volgens:

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Hardware:

KPN ONT → edgerouter eth0

Edgerouter eth1 → Switch → TV ontvanger en router voor wifi

Edgerouter eth2 → Experiabox met telefonie

Edgerouter eth3 → Switch → Netwerk met server

Het enige wat niet goed werkt is de TV hier krijg ik een paar seconden beeld en geluid daarna stopt het en komt de melding geen verbinding. Als ik naar de volgende zender ga dan is er weer een paar seconde beeld en daarna stopt het. 

Als ik het goed begrijp zou het ip adres van de TV ontvanger in de range 192.168.4.x moeten zitten met het DHCP-domeinnaam iptv.local aangezien dit de vlan voor de IPTV is. Als ik bij mijn TV ontvanger naar info ga zie ik dat de Gateway 192.168.2.254 is, het ip adress 192.168.2.x en DHCP-domeinnaam thuis.local. Het lijkt mij dat dit het verkeerde domein is.

Als het klopt wat ik hier zeg dan volgt de vraag, hoe krijg ik het voor elkaar dat het goed ip adres toegewezen word aan de ontvanger?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Frank

Reageer