Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560586 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 7

En dit is de 8000ste posting in dit topic! 😀

Valt nog mee voor een topic dat ondertussen zo’n half miljoen keer bekeken is. 

Reputatie 1

Bedankt voor je hulp Piet.

Wat is het doel van dit forum, misschien heb ik dat niet goed begrepen?
Er zijn blijkbaar mensen die je reactie leuk vinden, misschien beter het topic dan maar opheffen?

Wij hebben nu enkele weken een Edgerouter X in gebruik en dat werkte tot gisteren/vandaag prima.

Echter kunnen we nu opeens geen tv meer kijken. Na het aanzetten hebben we 2-3s beeld, daarna hapert het een paar keer en vervolgens krijgen we de standaard fout: "Foutcode STB-NMC-400 Verbinding met zender verbroken" 

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? De standaard uit en aanzetten is al gebeurd natuurlijk en er zijn aan mijn kant geen software updates doorgevoerd die dit kunnen verklaren.

Reputatie 7

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? 

Wat gebeurt er als je in de cli het commando restart igmp-proxy uitvoert?

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? 

Wat gebeurt er als je in de cli het commando restart igmp-proxy uitvoert?

Bedankt wjb. Ik had de verkeerde aanname gemaakt dat een herstart van de edgerouter hetzelfde effect zou hebben als dat commando, maar dat blijkt niet zo te zijn. Na dat commando lijkt alles weer ter werken.

Mooi topic! Ik heb inmiddels twee configuraties icm KPN glasvezel operationeel zonder experiabox. Super dat dit gewoon kan en het scheelt weer stroomkosten. 

  • Deco X50 oplossing
  • Ubiquiti UDM SE

Allebei halen mooie 1000Mbps/1000Mbps snelheden waarbij de UDM SE met zijn 2.5G wan port zelfs boven de 1000 uitkomt. Hier alleen momenteel een uitdaging met de upload als ik 2.5G snelheden toesta door microburst issues (ONT is 2.5G, Switch is 10G en client is 2.5G). Dit is helaas alleen op te lossen door de verbinding terug te schroeven naar 1G FDX op de client. Zie ook speedtests hieronder voor het probleem met de upload bij 2.5G ingeschakeld en tweede foto met 1G fixed. Upload is bij 1G wel is hoger, blijft een momentopname. 

 

 

Hallo allen,

Huidige situatie: NTU -> ExperiaBox v10A -> ASUS router

Op de EB zitten 2 STB’s, WiFi is uitgeschakeld. De ASUS router verzorgd verder het LAN+WiFi

Ik wil de EB vervangen door een Netgear GS105Ev2 zoals beschreven door @wjb op pagina 130.

Mijn vraag is, hoe stel ik de VLAN’s en PVID’s op de Netgear in?

  • NTU → LAN1 van Netgear (Welk VLAN gebruik ik hier?)
  • STB’s op LAN2+LAN3 van Netgear (VLAN4)
  • ASUS router op LAN5 van Netgear (VLAN6)

Alvast dank voor de moeite.

Reputatie 7
Badge +10

Vraag me af of er met een Asus router überhaupt wel een werkende IPTV mogelijk is?
Er zijn slechts enkele router merken / modellen waarbij KPN IPTV “routed mode”

Kijk bij de eerste pagina van ditzelfde onderwerp - in de eerste reactie wat verder naar beneden.

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

(Overigens kunnen de modellen Synology RT6600ax en WRX560 daaraan toegevoegd worden,
Kun je die erbij zetten @wjb ?? )

Ik wil de STB’s niet op de ASUS router aansluiten, maar op de Netgear GS105Ev2 aansluiten. (Die tussen de NTU en de ASUS router komt te zitten.)

Reputatie 7
Badge +10

Dat gaat je niet lukken op die wijze met een managed switch Netgear GS105Ev2.
Die Netgear switch heeft geen router functies.  Dat zul je toch minimaal nodig moeten hebben.

Het enige wat je kunt doen zijn de KPN “WAN” VLAN's opsplitsen - meer niet.

Voor IPTV heb je zowel VLAN 4 als VLAN 6 nodig in een gecombineerde set-up “routed mode”,
via een router die deze aanvullende functies ondersteunen.

Helder, dankjewel!

Iemand tips waarom mijn Edgerouter-X langzamer is met een speedtest dan mijn Xperia box?

(930 Mbps vs 850 Mbps) 

(standaard forum config)

Reputatie 7

De EdgeRouter X zit qua throughput aan de ondergrens van de EdgeRouters met een maximale throughput van 1Gbps. Met 850Mbps zit hij dus wel in de bovenste regionen van zijn kunnen. Het moet nog wel sneller kunnen maar dan moet die ER-X geen andere taken hoeven uit te voeren.

Als je tijdens die meting bijvoorbeeld ook televisie kijkt en op meerdere LAN poorten apparaten hebt aangesloten terwijl je de configuratie gebruikt zonder apart eth poort voor TV dan kan dat voor extra belasting van de ER-X zorgen.

De EdgeRouter X zit qua throughput aan de ondergrens van de EdgeRouters met een maximale throughput van 1Gbps. Met 850Mbps zit hij dus wel in de bovenste regionen van zijn kunnen. Het moet nog wel sneller kunnen maar dan moet die ER-X geen andere taken hoeven uit te voeren.

Als je tijdens die meting bijvoorbeeld ook televisie kijkt en op meerdere LAN poorten apparaten hebt aangesloten terwijl je de configuratie gebruikt zonder apart eth poort voor TV dan kan dat voor extra belasting van de ER-X zorgen.

Thanks voor de info. Zo 123 niet bij stilgestaan dat ik al aan de bovengrens zou zitten. Ik heb internet only, misschien helpt dat vlan verwijderen uit de config wat. Zag zo 123 de hardware ofloading niet terug in de config, zal dat ook eens controleren.

Allen,

 

Momenteel gebruik ik een Fritzbox 7590 icm met glasvezel van KPN.

Omdat ik thuis een antal servers draai en het aantal inkomende requests op bepaalde momenten teveel is voor de Fritzbox (geen respons bij opvragen webpagina, schokkende video’s etc.) wil ik een Edgerouter-X gebruiken voor firewall en NAT-translation.

Maar ik wil ook de fritzbox behouden voor (mesh) wifi, smarthome functies etc. Hoe stel ik beide in zodat ze samenwerken en er niet 2 DNS /DHCP servers of twee firewalls tegelijk draaien?

Dus:

ER-X: bouwt verbinding met KPN op, firewall, NAT-translation

Fritzbox: Wifi, DHCP, DNS

 

Ik heb al diverse configuratie suggesties geprobeerd, Apart van elkaar werken de ER-X en de Fritzbox prima, alleen hoe krijg ik de taken verdeeld zoals hierboven beschreven zonder dat ze elkaar in de weg zitten? Probleem is dat ik geen ervaring heb met de ER-X.

 

Dank, Arnout

Reputatie 7

Maar ik wil ook de fritzbox behouden voor (mesh) wifi, smarthome functies etc. Hoe stel ik beide in zodat ze samenwerken en er niet 2 DNS /DHCP servers of twee firewalls tegelijk draaien?

Dan zal je de FRITZ!Box als Accesspoint moeten configureren (als dat mogelijk is) en anders zal je deze moeten inrichten zodat deze o.b.v. DHCP een WAN IP adres verkrijgt en hem op de ER-X aan moeten sluiten. Dit is analoog als aan... 

...alleen zet je nu jouw FRITZ!Box achter de ER-X.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? 

Wat gebeurt er als je in de cli het commando restart igmp-proxy uitvoert?

Zelfde probleem na update en Restart edge 6. Zó fijn dat er mensen zijn op dit forum zoals WJB die ons vooruit helpen. Onbetaalbaar

Reputatie 1

Vraagje m.b.t. ‘Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45)‘.

 

Ik wil op ETH1 de tv-box en ik wil de ETH2 eigenlijk gaan gebruiken voor een ambilight-box (een 'Lightpack’)  die heeft voor OTA-firmwareupdate een internet connectie nodig, maar dat kreng ‘flood’ ook ale een malle ‘phone home requests’ op mijn DNS (dit is een ‘Pihole’), of te wel idioot veel pings naar 0/1/2/3.pool.ntp.org dus. Zodoende dacht ik er aan om die ‘Lightpack’ uit mijn netwerk (via switch op ETH3 met een raspberry+pihole als dns dus) te zetten en rechtstreeks op de Edgerouter-X (SFP) te plaatsen.

Zoals ik het zie kan ik volstaan met voor de ETH2 uit bovengenoemde script de DNS1/2 aan te passen van 195.121.1.34 / 195.121.1.66 naar bijvoorbeeld 1.1.1.2 / 9.9.9.9 (en eventueel een ander subnet, maar dit zou voor mij overigens niet persé een must hoeven zijn).
Nu vroeg ik mij dus eigenlijk af OF het een voordeel/voorkeur zou hebben om de ETH2 voor dit specifieke scenario om die in een VLAN te zetten (en of het dan wellicht ook een voordeel zou kunnen hebben voor de tv-decoder op ETH1)?
Die ETH2 (Lightpack - ambilight) mag dus volledig afgezonderd zijn van alle rest, bij voorkeur zelfs, als die maar een werkend ip-nr. krijgt voor een internet verbinding t.b.v. ping naar ?.pool.ntp.org en OTA-updates (http://ota.woodenshark.com). Als een VLAN beter zou zijn dan kan ik eventueel deze 'Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55)’ als basis nemen en die ETH1 (vlan4) kunnen doorkopieren naar ETH2 (vlan5 bijvoorbeeld), dan moet de TV-decoder wel op PVID4 als die rechtstreeks op ETH1 wordt gestoken (zonder tussen-switch) i.p.v. VID4, en voor de VLAN op ETH2 dan waarschijnlijk ook? (of laat je die dan toch juist wel VID5?)

Reputatie 7

Als je die ambilight-box op eth2 gaat aansluiten dan heeft het geen zin om daar ook nog een apart vlan voor te gebruiken, hij staat dan immers al helemaal apart.

Haal wel eth2 uit de IGMP proxy configuratie, die is niet nodig.

Reputatie 1

Als je die ambilight-box op eth2 gaat aansluiten dan heeft het geen zin om daar ook nog een apart vlan voor te gebruiken, hij staat dan immers al helemaal apart.

Haal wel eth2 uit de IGMP proxy configuratie, die is niet nodig.

Okay dus in feite kan ik beste dan gewoon die eth1/2 setup pakken en dan alleen in de config.boot even die ETH2 interface verwijderen onder igmp-proxy (protocols)? Zet ik dan wèl de interface eth2 {} terug onde de switch-port of niet?
Om het nette zou ik eventueel de naam IPTV-2 ook direct even mee kunnen hernoemen, maar dat meer esthetisch.

Reputatie 7

Als je die ambilight-box op eth2 gaat aansluiten dan heeft het geen zin om daar ook nog een apart vlan voor te gebruiken, hij staat dan immers al helemaal apart.

Haal wel eth2 uit de IGMP proxy configuratie, die is niet nodig.

Okay dus in feite kan ik beste dan gewoon die eth1/2 setup pakken en dan alleen in de config.boot even die ETH2 interface verwijderen onder igmp-proxy (protocols)? Zet ik dan wèl de interface eth2 {} terug onde de switch-port of niet?
Om het nette zou ik eventueel de naam IPTV-2 ook direct even mee kunnen hernoemen, maar dat meer esthetisch.

Je zet eth2 niet onder switch0 je wilt dat netwerk immers apart houden.

Reputatie 1

Als je die ambilight-box op eth2 gaat aansluiten dan heeft het geen zin om daar ook nog een apart vlan voor te gebruiken, hij staat dan immers al helemaal apart.

Haal wel eth2 uit de IGMP proxy configuratie, die is niet nodig.

Okay dus in feite kan ik beste dan gewoon die eth1/2 setup pakken en dan alleen in de config.boot even die ETH2 interface verwijderen onder igmp-proxy (protocols)? Zet ik dan wèl de interface eth2 {} terug onde de switch-port of niet?
Om het nette zou ik eventueel de naam IPTV-2 ook direct even mee kunnen hernoemen, maar dat meer esthetisch.

Je zet eth2 niet onder switch0 je wilt dat netwerk immers apart houden.

Juist helder, nu is mij de splitsing direct ook “ineens” een stuk duidelijker geworden, top! Dank u.
 

Net een nieuwe QNAP 10Gbit QHora-301W gekocht om de experiabox te vervangen. Loop echter tegen de 1e hobbel op.  Is VLAN tagging to WAN noodzakelijk op je router om Je KPN glasvezel/iptv connectie te laten werken? De Qhora kan dat momenteel (nog) niet.

Reputatie 7

Is VLAN tagging to WAN noodzakelijk op je router om Je KPN glasvezel/iptv connectie te laten werken?

De pppoe verbinding moet op vlan 6 opgezet worden.

Dit kan je echter ook bewerkstelligen door er een switch voor te zetten en deze de vlan 6 tagging te laten verzorgen. Zie dit bericht.

Heb je overigens ook televisie van KPN?

Dank voor de suggestie. Ik heb KPN TV. Hoopte echter alles met 1 nieuw apparaat te kunnen doen.  Gisteren een 1e poging gewaagd met plug en play in ieder geval Internet aan de praat te krijgen, maar dat werkte niet :). DIt topic geprobeerd door te nemen maar de enige mogelijke handleiding (geen script) hulp die ik zo snel kon vinden was voor een niet QNAP product  https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/KPN-IPoE-DrayOS-3.0.pdf  Naar Qhora/fiber handleiding lopen zoeken op Internet, maar toen kwam ik het VLAn tagging probleem tegen,  https://www.reddit.com/r/qnap/comments/oq4gct/qhora301w_no_vlan_support_for_wan_port_is_there_a/

Mogelijk dat de router+switch zolang(wel ondersteuning) een alternatief is. Als KPN TV ook niet werkt dan heeft het echter niet veel zin om deze nieuwe router aan te houden.

Reageer