Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561303 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Ik ben bang dat die QNAP ook niet geschikt is voor televisie van KPN aangezien er geen IGMP proxy server op de QNAP aanwezig lijkt te zijn die je zo kunt configureren dat deze het TV platform op vlan 4 kan bereiken.

Er zijn wel al wat firmware updates voor uitgekomen voor de Qhora. Kwam ook een IPTV stukje tegen, Gisteren screenshots hier van genomen. Mogelijk dat dit wel gaat werken?  Heb mij hier nog niet in verdiept. Wilde eerst Internet aan de gang krijgen.

 

Reputatie 7

Dat zou inderdaad kunnen gaan werken.

Zet bij  Network / IPTV de VLAN ID voor WAN op 6 en voor IPTV op 4.

De priority voor IPTV zet je op 5.

Dank, dan ga ik dat proberen. Ik heb de Netgear switch net besteld. Vrijdag/In het weekend verder troubleshooten. Geeft mij de tijd om de 300 pagina's van dit topic door te nemen …. Voor de volledigheid. De Switch moet ik plaatsen tussen het KPN XGS-PON kastje en de Qhora router? en daarna aansluiten via

KPN XGS-PON  WAN→  port 1 Netgear 

Netgear port 2,3,4,5?→ WAN port Qhora (port 1)

Reputatie 7

De Switch moet ik plaatsen tussen het KPN XGS-PON kastje en de Qhora router? en daarna aansluiten via

Als je bij Network / IPTV vlan 6 kunt invullen bij WAN dan denk ik dat die switch niet eens meer nodig is.

hey @wjb, I would be glad to buy you a coffee. Thx a lot for making it easier for me. https://www.buymeacoffee.com/

Reputatie 7

hey @wjb, I would be glad to buy you a coffee. Thx a lot for making it easier for me. https://www.buymeacoffee.com/

There is no need to buy me a coffee, just knowing that I was able to make life a little easier for you is more than enough.

But thanks anyway!

Reputatie 1

ik gebruik deze:
Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

Nu was mijn vraag kan ik een (IoT-)device naar een afwijkende dns of vlan of iets soortgelijks doorsturen?

Ik heb 2 super-wifi punten (achter een switch) op eth3 in Switch0 (DHCP-server:Thuis) @ mijn Edgerouter-X zitten, ik heb 1 (IoT-)device in het wifi netwerk die ik een andere richting op wil sturen aangezien die mijn custom-dns ‘flood’. In de DHCP-server:Thuis heb ik in de DNS mijn Pihole opgenomen. Is daar in de Edgerouters wellicht een mogelijk trucje voor toevallig? Dat die op basis van MAC-adress een andere specifieke routing of iets dergelijk krijgt? (of andere DHCP, of DNS, of…???)

Een losse accesspoint op een van de rest losgekoppelde ethernetpoort leek me nogal een zwaar overdreven paardenmiddel, maar leek me vooral ook wel op een andere manier mogelijk, maar krijg er nog niet echt de vinger op…

PS. Ik las dat dit wellicht met een static-mapping-parameter mogelijk is?

static-mapping TestMapping_iOT-Device { 
ip-address 192.168.69.69
mac-address 13:69:13:69:13:69
static-mapping-parameters "option domain-name-servers 1.1.1.2, 9.9.9.9;"
Wat dan wellicht alleen via de cli of een gemodificeerde config.boot geknutseld zou kunnen worden? Vanuit de GUI zie ik die mogelijkheid zo 1-2-3 niet, of zit dat wel ergens onder de ‘config tree’ verstopt?
Reputatie 7

Die instellingen kan je via de config-tree opgeven.

 

Reputatie 1

Die instellingen kan je via de config-tree opgeven.

 

Oe nice, toch overheen gekeken schijnbaar, ga ik die even testen, hartelijk dank!

Reputatie 1

Die instellingen kan je via de config-tree opgeven.

 

Zet jij hem wel onder een eigen interface? Ik heb die superwifischotels onder DHCP 'Thuis' (.2.0/24) dus die IoT-device zit daar ook onder dus dan doe ik die static-mapping inclusief dus

static-mapping-parameters "option domain-name-servers 1.1.1.2, 9.9.9.9;

daar ook onder de DHCP-thuis (als volgens het eth1+2 basis script). Als ik een extra IoT aanmaak onder shared-network-name dan kreeg m'n device geen nieuw ip inclusief dns maar bleef die ip+dns van de DHCP-thuis krijgen (aangezien daar ook de DNS1 vast ingezet is denk ik). 

Ik had verwacht dat die de dns zou overrulen maar ik krijg toch de hoofd DNS1 toegewezen zoals die in 'Thuis' staat helaas (ook ma herstart Edgerouter). 

Reputatie 1

Ga het op een andere manier proberen, denk erover om een frankenbuild van VLAN4+ETH2 (uit het Eth1/2-script) te combineren voor mijn Edgerouter-X.

  • Op de VLAN4 (@Eth1) plaat ik dan mijn managed-switch (incl. igmp-snoop, vlan-supp., etc.)
  • Op de ETH2 dan KPN-TV

ETH2 kan ik letterlijk handhaven uit het script voor KPN-TV, geldt dit ook voor de VLAN4 op de Eht1-poort waarop ik dan mijn managed-switch dan wil gaan gebruiken? Dus incl. igmp-proxy (wel/niet) en vid 4 (switch-port) en kan je de alt-subnet 0.0.0.0/0 (interface switch0.4) handhaven, etc. OF zitten hier nog expliciete (TV-)koppelingen aan vast die eigenlijk alleen voor KPN-TV gelden en je juist bij gebruik van alleen een TP-link (TL-SG108E) managed-switch (met hierop o.a. 2x SuperWIFI-schotels, NAS, GoogleTV-chromecast, ed.) zou kunnen/moeten weglaten, of wellicht nu juist beter nog kunnen toevoegen?
Ik heb nu alles bij DNS Forwarding verwijderd, want ik stuur via de DHCP-server(s) de DNS1 van mijn Pihole mee, OF zou ik nu vanwege deze combinatie nu beter wèl hier iets kunnen aangeven, bijvoorbeeld voor wat betreft listen-on switch0 en/of name-server en/of options listen-address=192.168.2.254
Het leek mij dat die leeg kan blijven want inprincipe stuur je vie da DHCP-servers als een DNS-server mee in de shared-network-name IPTV/VLAN (195.121.1.34 / 195.121.1.66) en Thuis (Pihole@192.168.2.xxx)

Waarom die VLAN? ik wil hiermee namelijk wat gaan experimenteren met: IoT, Guest, Etc. (en een brakke ‘Lightpack’-device kijken of ik die kan isoleren van de rest).

Ik was even benieuwd of ik hier geen denkfout in heb zitten 😉

Aansluitend moet ik dan op mijn managed-switch dan dus ook nog e.e.a. afstemmen v.w.b. tag/untag en vlan-id's (vlan4) afstemmen, dat tag/untag is mij niet geheel duidelijk:

  • de ER-Xmanaged-switch is die poort vid 4 (tagged) dus v/d ER-X naar de managed-switch.
  • bij managed-switchER-X zet je VLAN4 ook tagged (vid), en mocht ik hier TV-ontvanger(s) op deze managed-switch willen dan zet ik op die poort richting TV-ontvanger(s) op untagged (pvid) had ik hier al wel eens gelezen,

Geldt untag (pvid) eigenlijk voor alle poorten naar andere devices dan de ER-X op de unmanaged-switch?
Dus in het geval van de managed-switch poort naar SuperWifi-accespoints doe je die dan ook untagged?
En dit geldt dan ook voor de andere devices? Of zijn die accesspoints een wat meer bijzondere situatie?

Was al wat aan het verbouwen geweest, maar dat werd hem niet, dus toch maar even opnieuw vanaf scratch om te voorkomen dat er nog ergens rest afval staat wat roet in het eten gooit…

[De devices op de managed-switch hoeven op 1 na (‘Lightpack’-device) niet noodzakelijk van elkaar geïsoleerd/gescheiden overigens.]

Hi allemaal, ik probeer mijn Experiabox te vervangen door een pfsense router. 

De opzet die ik nu heb is:

NTU -> pfsense WAN

pfsense LAN poort -> TL switch (SG108E) 

Ik heb een VLAN met tag 6 aangemaakt (met de WAN poort als parent) en gelinkt aan de  PPPoE interface (met login internet/internet, maar de login doet er niet toe las ik hier in de thread). De PPPoE interface is aan de WAN poort toegewezen.

Voor nu heb ik nog geen IPv6 opgezet met het idee om eerst dit aan de praat te krijgen.

Als het goed is zou ik met deze configuratie een IPv4 adres op de PPPoE verbinding moeten krijgen toch? 

In de logs zie ik de WAN interface steeds een ppp connect timeout geven. Zie ik misschien iets over het hoofd? 

Reputatie 7

De PPPoE interface is aan de WAN poort toegewezen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de PPPoE interface aan vlan 6 op de WAN poort is toegewezen. Klopt dat?

@wjb dank voor de snelle reactie! 

Jep dat klopt, heb het bij het opschrijven door elkaar gehaald. 

Reputatie 7

Ik heb geen ervaring met pfSense maar heb je met Google het forum al een keer doorzocht op pfsense

m.b.v. de zoekopdracht: site:forum.kpn.com pfSense

Misschien vind je dan een topic die je verder kan helpen.

Hallo,

Ik heb het volgende probleem met kpn iptv i.s.m een edgerouter X (en arris vip2952 kastje).

Ik heb de configuratie van "Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55” gebruikt.  En de Edgerouter firmware is v2.09-hotfix6. 

Nu is het probleem dat het beeld na 2 seconden bevriest als ik van zender wissel. Als ik dan op pause en weer play druk blijft de stream hierna gewoon verder lopen. 

 

Iemand nog tips? 

Reputatie 7

Iemand nog tips? 

Voer in de cli eens het command restart igmp-proxy uit.

Hello All… First sorry for bit bad English...

Might I missing the place/tread to ask, but hey…

Recently we got fiber optic and I’m still using XperiaV10 (or smth like that), which is working fine and all. Bit cranky with WiFi strength =/

I wish to replace it with my own modem. So far i read this article and look a bit around for advice of setting it up by my self and which one to chose as 3rd party modem.
I do plan take bit more expensive one so i can set it, also I’m familiar working in Linux/Unix area so the manual configuration and terminal is not unknown area to work in.

 

The question i have is do anyone have experience with Asus modems and, if so, which one is tested to work?

I was in few shops and asked if they have knowledge if any of modems they sell is compatible with KPN network that they can recommend me… None of them answered with 100% so that is part where I’m nor rdy to spend 300+ euro’s on device that might not work or can’t be set up =/

Any words of wisdom is nice to hear =)

Had ik al geprobeerd maar helaas. Ik denk dat de router firmware het probleem is, alles wat ik lees over een werkende oplossing lijken met een v1.x firmware te zijn...

Reputatie 7

@MatijaD, Do you have television from KPN as well or only Internet?

Reputatie 7

Had ik al geprobeerd maar helaas. Ik denk dat de router firmware het probleem is, alles wat ik lees over een werkende oplossing lijken met een v1.x firmware te zijn...

Nee, dat is geen firmware probleem, ook ik draai firmware v2.09-hotfix6.

Wat heb je verder allemaal in jouw thuisnetwerk staan?

Ik neem overigens aan dat jij de TV ontvanger rechtstreeks op eth1 aangesloten hebt en dat deze ook opnieuw opgestart is, klopt dat?

@wjb I do have TV also, just no one is watching it in the house =)

Option to have TV functional is not needed. 

Yes I have a problem with iptv so I have kpn tv.  Now i am watching tv through an app on  my tv but that's not iptv :)

Reputatie 7

@wjb I do have TV also, just no one is watching it in the house =)

Option to have TV functional is not needed. 

Why do you spent money on a TV subscription when you are not using it.

For Internet only any router will do on which you can setup a pppoe session on vlan 6. This is the only requirement.

When you want to have TV operational, please check the list of routers in de openings message of this topic as those are the only router known to be successfully used by customers on the KPN network.

Reageer