Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• 8 September 2018
  • 8309 reacties
  • 538852 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8309 reacties

Reputatie 7

Is die TP-Link Deco M5 als router of als accesspoint ingesteld?

Als access point.

Reputatie 7

Als access point.

Dus de apparaten die met de Deco's verbonden zijn hebben een IPv4 adres uit het subnet van de EdgeRouter?

Als access point.

Dus de apparaten die met de Deco's verbonden zijn hebben een IPv4 adres uit het subnet van de EdgeRouter?

Klopt

Reputatie 7

Als access point.

Klopt

Dan zou ik verwachten dat die apparaten ook gewoon een IPv6 adres zouden krijgen.

Wat je nog kunt controleren is of op die Deco's onbekende IGMP multicasts wellicht geblokkeerd worden.

Hallo iedereen,

ik hoop dat iemand mij kan verder helpen. Sinds enkele dagen, kan ik geen andere zenders meer met IPTV (Arris VIP2952 STBs) bekijken behalve NPO 1,2 en 3 (zwart beeld, geen geluid). De STBs starten prima op en ik heb ook meerde keren de software opnieuw gedownload maar - no cigar.

Ik gebruik al 3+ jaren een EdgeRouter4 en een Zyxel GS1900-24E switch (ICMP-snooping staat aan) met wjb’s configuratie (WAN op eth0 en LAN op eth1) zonder de Experia box. IGMP-proxy restart gedaan maar dit hielp ook niet.

Dit is de eerste keer dat ik problemen met de IPTV heb… Ik had vandaag ook met de klantenservice gesproken en de experia box getest. Daarmee werkten weer alle zenders... 

Heeft iemand een idee wat mijn probleem kan zijn?

Groeten,

Tom

Reputatie 7

Ik ervaar zelf geen problemen en ik zie ook niet een oorzaak die in de EdgeRouter zou kunnen zitten.

Werken de STB's nu ook weer goed achter jouw EdgeRouter 4?

Zo nee, wat als je de STB’s helemaal uit zet, de EdgeRouter herstart en vervolgens de STB's weer aan zet? Werkt alles dan weer naar behoren?

Ik ervaar zelf geen problemen en ik zie ook niet een oorzaak die in de EdgeRouter zou kunnen zitten.

Werken de STB's nu ook weer goed achter jouw EdgeRouter 4?

Zo nee, wat als je de STB’s helemaal uit zet, de EdgeRouter herstart en vervolgens de STB's weer aan zet? Werkt alles dan weer naar behoren?

Helaas heb ik nog steeds alleen maar een zwart beeld. Heel raar dit… Ik heb nu ook gewoon de STB direct in de eth1 poort van de ER4 gestopt en alles herstart (dus zonder de switch), maar het blijft het zelfde, alleen de NPOs werken nog…

Weet jij misschien wat er in detail de redenen kunnen zijn? Kan je de NPOs bekijken maar niks anders als b.v. multicast niet meer werkt? 

Edit: ik kan trouwens ook geen opnames meer bekijken… ik zie ook alleen maar een zwart beeld...

Reputatie 7

Weet jij misschien wat er in detail de redenen kunnen zijn? Kan je de NPOs bekijken maar niks anders als b.v. multicast niet meer werkt? 

Multicast werkt of voor alle zenders of voor geen enkele zender. Er wordt ook niets ingesteld op de EdgeRouter 4 dat dit fenomeen zou kunnen verklaren. Ik zie dan ook zo geen mogelijke oorzaak in de configuratie van de EdgeRouter.

Multicast werkt of voor alle zenders of voor geen enkele zender. Er wordt ook niets ingesteld op de EdgeRouter 4 dat dit fenomeen zou kunnen verklaren. Ik zie dan ook zo geen mogelijke oorzaak in de configuratie van de EdgeRouter.

Bedankt voor je snelle reaktie. Ik heb het probleem gevonden. Ik had in de DHCP-server configuratie DNS server IPs staan (heb met Pihole geklooid…). Heb deze verwijderd en nu werken de STBs weer normaal 😓

Dus als iemand alleen de NPOs kan zien, check je DNS server instellingen!

Beste

Ik heb een vraag, en wellicht zou iemand mij hiermee kunnen helpen.

Ik volg al enige tijd deze topic.
En heb een tijdje geleden een Edgerouter 4 gekocht met een SFP module.

Heb het script gedownload dat hier te downloaden is.

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Mijn opzet dat ik gebruik is als volgt:
NTU > Edgerouter input op eth3

Tevens heb ik 1 IPTV van kpn rechstreeks op de edgerouter aan gesloten.
Dit werkt een aantal minuten en dan loopt ie vast.

Ik heb zelf een enkele vlan bij gemaakt om mijn netwerk op te splitsen.
Van mijn edgerouter ga ik na een HP procurve 1810g-8 deze is aangesloten op eht2
omdat hier ook de vlan van iptv inzit gaat deze na de router mijn andere vlans gaan ook via eth2.

Ik heb ook het kpn kastje aan mijn switch gehad ook hier loopt ie dan uiteindelijk vast.

Vanuit deze switch ga ik naar een HP procurve 1810g-24 switch vanuit hier ga ik na de slaapkamer voor mijn 2e kpn kastje. ook deze werkt maar loopt ook vast.

Mijn internet verbinding werkt wel gewoon het loopt steeds spaak op het IPTV.
Nu heb ik aardig het forum door gelezen maar verlies mezelf in de tekst waardoor ik erop vast loop.
Het zal uiteindelijk zo zijn dat ik het mezelf moeilijk maak, maar kom er gewoon niet uit.

Uiteindelijk is het geen wat ik wil bereiken met mijn edgerouter het volgende:

Ik heb nordVPN die ik via de router wil laten lopen en 2 nas servers die ik van buitenhuis wil kunnen benaderen.

Ik heb de topic redelijk doorgelezen maar verlies mijzelf in de tekst waardoor ik het niet voor elkaar krijg. wellicht is het iets kleins maar het lukt me gewoon niet.

Met vriendelijke groet,

Danny 

Reputatie 7

@Disco_Danny85, Laten we eerste eens kijken naar de problemen t.a.v. televisie.

Staat op die switch IGMP snooping aan op vlan 4?

Kan je eens screenshots plaatsen van de 802.1q vlan instellingen op die switch.

@Disco_Danny85, Laten we eerste eens kijken naar de problemen t.a.v. televisie.

Staat op die switch IGMP snooping aan op vlan 4?

Kan je eens screenshots plaatsen van de 802.1q vlan instellingen op die switch.

@wjb, 

Ik heb de switch aangesloten gehad, en gekeken naar IGMP snooping.

Maar deze functie zit niet op een HP procurve 1810g-8 en de 1810g-24.

Dus ben naar 2 switches aan het kijken die deze functie wel ondersteunen.

Daarbij heb ik dan de TP-Link TL-SG1016DE op het oog deze ondersteunt wel IGMP snooping.

Of wat raden jullie aan qua switch.

Groet Danny 

Reputatie 7

Kan je de TV ontvangers ook rechtstreeks op de EdgeRouter 4 aansluiten?

@wjb 

Ik heb even een druk weekend gehad maar heb nu de tijd om er naar te kijken.

Hieronder heb ik wat screenshots.

Echter werkt de IPTV ook niet als ik hem op poort eth2 rechtstreeks aansluit, ik krijg dan nog steeds de stb melding.

Reputatie 7

Disco_Danny85 schreef:

Echter werkt de IPTV ook niet als ik hem op poort eth2 rechtstreeks aansluit, ik krijg dan nog steeds de stb melding.

Het is logisch dat dat niet werkt immers de TV ontvanger is dan op eth2 aangesloten en niet op eth2.4.

Mijn vraag was of dat überhaupt mogelijk zou zijn want er staat ook een ander script in het openingsbericht van dit topic waarbij de TV ontvanger(s) op eth1 (en eth0) aangesloten kunnen worden. Daardoor hoef je dan niet meer te kijken naar de switch, die hoeft dan immers geen IGMP snooping meer te ondersteunen.

Ik heb de mogelijkheid om 1 IPTV box rechtstreeks aan te sluiten op de router. 

Voor de andere loopt er een UTP kabel naar een kast waar ook mijn NAS station bevind een een accespoint. 

Vanuit daar ga ik weer bekabelt verder naar de slaapkamer en de werkkamer.

Reputatie 7

Hoeveel netwerkkabels vertrekken er vanuit jouw meterkast waar (neem ik aan) jouw EdgeRouter 4 staat?

Wat voor een switch staat in die kast waar jouw NAS en accesspoint staan en je bekabeld verder gaat naar slaapkamer en werkkamer?

Mijn glasvezel komt in de woonkamer binnen, vrijwel direct bij de TV, daar staat dan ook mijn router.

Daarom heb ik ook de mogelijkheid om KPN tv in de woonkamer rechtstreeks aan te sluiten.

Vanuit de woonkamer gaat er 1 utp naar de kids voor de playstation, en 1 utp gaat naar de kast waar ik een HP procurve 1810g-24 switch heb staan deze heb ik ook in de woonkamer staan omdat ik zoveel mogelijk wat kan graag via een kabel heb lopen dan via de WIFI.

Dus wat ik voor ogen had is de switches via een trunk met elkaar te verbinden, en dan via Vlans het netwerk splitsen naar wat waar nodig is.

Reputatie 7

En Hoeveel kabels lopen er dan vanuit die HP procure 1810g-24 naar andere apparaten?

Zijn dat er minder dan 7 of meer dan 7 en als meer, hoeveel zijn het er dan?

Ik heb het even over een andere boeg gegooid, ik heb een nieuw script op de edgerouter gezet zo dat ik 1 IPTV rechtstreeks aansluit. Dat werkt nu ook.

Maar nu wil ik als nog eth2 gebruiken voor de rest, en heb een Vlan4 aangemaakt voor De andere tv ontvanger.

Maar terug komend op jouw vraag:

ik heb 6 utp aansluitingen in de woonkamer in gebruik en 6 op de andere swtich.

totaal 12 aansluitingen verdeeld over 2 switches.

switch 1 WK 

1 TV

2 media player

3 Wifi router ( bridge mode) nu nog in gebruik enkel voor 2.4ghz smart lampen en als wifi voor telefoon enz.

4 Playstation

5 DVD speler maar nooit echt in gebruik

6 Link naar 2e switch

Switch 2

1 Utp slaapkamer tbv kpn

2 NAS 1.1

3 NAS 1.2

4 NAS 2

5 UTP werkkamer

6 Accespoint 

Reputatie 7

En waar staat die andere switch?

Persoonlijk zou ik die switches vervangen door twee Netgear GS108Ev3's.

1 staat bij de edgerouter en de andere in de kast.

Maar thanks voor de tip want was al aan het kijken voor andere switches omdat de HP switches geen IPMG snooping ondersteunen.

Het zijn geen verkeerde switches want gebruik ze nog wel in het werkveld en daar doen ze wat ze moeten doen dus komen er daar weer 2 bij.

Maar uiteindelijk kom ik er wel, ik probeer mezelf dan ook te verdiepen in met wat ik bezig ben, maar soms verlies ik mezelf in alle info, en heb dan een bepaalt beeld voor me hoe ik het zou willen zien en dan lukt het me niet en vaak is dat dan te verwijten dat ik het mezelf gewoon te moeilijk maak, of het te goed wil doen dan waar het voor gebruikt wordt.

Dus als ik Netgear GS108Ev3's. switches ertussen zet en deze instel met IGMP snooping via de Vlans dan zou dat stukje moeten werken met het script dat ik nu gebruik?

Ik heb het script nu dat ik 1 IPTV rechtstreeks op de edgerouter heb aangesloten.

Maar nogmaals dank dat je de tijd en de moeite neemt om mij te helpen en hier verder wegwijs in te brengen.

Reputatie 7

Dus als ik Netgear GS108Ev3's. switches ertussen zet en deze instel met IGMP snooping via de Vlans dan zou dat stukje moeten werken met het script dat ik nu gebruik?

Ik heb zelf mijn TV ontvangers ook in een apart vlan en ik gebruik in de meterkast twee Netgear GS108Ev3 switches in de kamers met meerdere aan te sluiten apparaten Netgear GS105Ev2 switches.

Werkt vlekkeloos.

Oke, ik ga 2 Netgear GS108Ev3's. bestellen omdat stukje af te kunnen ronden.

Maar mijn volgende vraag is, ik maak gebruik van NordVPN nu wil ik dat deze rechtstreeks via mijn router werkt, enkel ligt dat stukje buiten mijn kennis, ik kan het helemaal uitzoeken via het net, wellicht kan jij het mij in een aantal stappen vertellen.

Reageer