Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557936 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7

Reputatie 4
Badge +4
Zag de update klaarstaan, zal hem

zo ook installeren 👍
net de ER-lite3 aangesloten. gewoon plug and play. dikke duim voor de config en script van @wjb.



nu verder kijken of de vpn instellen ook een fluitje wordt.
Reputatie 7
nu verder kijken of de vpn instellen ook een fluitje wordt.

Zelf heb ik meerdere site-2-site VPN's op mijn EdgeRouter lopen en daarnaast ook een pure IPSec VPN server voor inkomende VPN verbindingen.

Voor inkomende VPN verbindingen kan je overigens het beste L2TP/IPSec gebruiken.

OpenVPN kan je het beste links laten liggen want met OpenVPN is geen hardware offloading mogelijk en als je een echt snelle VPN tunnel wilt hebben, dan wil je toch echt hardware offloading.



Overigens heb ik in de "standaard" configuratie van de EdgeRouter Lite 3 de hardware offloading voor IPSec al aan gezet.

De hardware offloading mogelijkheden zijn op de EdgeRouter Lite 3 veel uitgebreider dan op de EdgeRouter X (SFP) en dat is waarom de Lite 3 beduidend beter performed dan de X.
toch een issue gevonden in de installatie.



als ik live tv op pauze zet voor zeg maar 7 min. dan weer op play dan werkt het niet meer. ook na het uitzetten/reset van de video decoder blijft het beeld haperen en geluid wegvallen. dit gaat gepaard met de error dat de zender niet gevonden kan worden.



hierna de ER een reboot gegeven en nu lijkt het tv kijken en kort pauzeren weer te werken.



op advies van een kennis nu ook de tv decoder de laatste firmware laten inladen. dit werkt nu ook weer na de reboot van de ER, daarvoor klapte de software update ook na 1%
Reputatie 7
Ik neem aan dat je na de initiële configuratie de ER een keer gereboot had immers dat is cruciaal voor de werking.
ik heb de ER gister geconfigureerd en idd een extra reboot via system gedaan. vandaag pas aan kunnen sluiten.



na een reboot van de ER en nieuwe firmware tv decoder werkt de tv weer zoals verwacht en kort pauzeren werkt ook wel, heb nu weer volk in huis dat graag tv wil kijken dus pauzeren van tv langere tijd is een 'no go'.





VPN instellen was btw een eitje 👍
Na een firmware update van de video decoder en een reboot van de ER. Lijkt het pauzeren nu ook opgelost te zijn. Net meerdere keren een pauze sessie gedaan. De langste was 8 min. En daarna gewoon weer op play kunnen drukken en doorkijken.
Reputatie 4
Badge +4
@rudydw,



Nice Rudy, blijft een heerlijke router en wjb heeft door zijn script te delen, een toegankelijker manier gevonden voor degene die een eigen router willen gebruiken.

Welke type VPN heb je nu draaien op de ER?



Cheers ed
@rudydw,



Nice Rudy, blijft een heerlijke router en wjb heeft door zijn script te delen, een toegankelijker manier gevonden voor degene die een eigen router willen gebruiken.

Welke type VPN heb je nu draaien op de ER?



Cheers ed


L2TP/IPSec maar de performance ben ik nog niet over te spreken. 4g zonder vpn is 70/20 mbits , 4g met vpn is 20/10 mbits. Hier wil ik dus nog wat meer mee testen, maar wil ik hier niet te ver offtopic gaan.
Reputatie 7
L2TP/IPSec maar de performance ben ik nog niet over te spreken.

Ik ben juist zeer te spreken over de throughput van IPSec VPN verbindingen.
Bij mij draait de Edge Router nu al enkele weken stabiel. Mooie snelheid op het netwerk en IPTV gaat ook prima op 3 kastjes.

Vanavond de update naar versie 1.10.9 doorgezet; de router start vervolgens zelf opnieuw op maar daarna wederom problemen met IPTV.

Nogmaals een reboot van de Edge router deed wonderen. Daarna alles weer stabiel en up en running. Ook IPTV. Mocht je hier tegen aan lopen dan is dit dus de oplossing.
Reputatie 7
Bij mij draait de Edge Router nu al enkele weken stabiel. Mooie snelheid op het netwerk en IPTV gaat ook prima op 3 kastjes.

Vanavond de update naar versie 1.10.9 doorgezet; de router start vervolgens zelf opnieuw op maar daarna wederom problemen met IPTV.

Nogmaals een reboot van de Edge router deed wonderen. Daarna alles weer stabiel en up en running. Ook IPTV. Mocht je hier tegen aan lopen dan is dit dus de oplossing.


Ik denk dat je niet de enige bent die dit fenomeen ervaart.

Ook ik heb de EdgeRouter na de upgrade nog een keer moeten rebooten om de IGMP proxy server weer rustig te krijgen.

Het lijkt er op dat dit structureel bij elke upgrade moet gebeuren. Zo heb ik in de beschrijving van de initiële configuratie aangegeven dat na de configuratie nog een reboot nodig is en ook bij de upgrade van firmware 1.10.7 naar 1.10.8 was een reboot noodzakelijk.


Ik denk dat je niet de enige bent die dit fenomeen ervaart.

Ook ik heb de EdgeRouter na de upgrade nog een keer moeten rebooten om de IGMP proxy server weer rustig te krijgen.

Het lijkt er op dat dit structureel bij elke upgrade moet gebeuren. Zo heb ik in de beschrijving van de initiële configuratie aangegeven dat na de configuratie nog een reboot nodig is en ook bij de upgrade van firmware 1.10.7 naar 1.10.8 was een reboot noodzakelijk.




Klopt. Dit geldt niet alleen voor de WJB oplossing. Dit was ook al zo bij de Kriegsman oplossing.



Overigens zag ik dat deze routing regel, voor de tweede reboot niet op kernel stond, maar nog op connected.





Internet etc. werkt voor de tweede reboot prima, alleen IPTV geeft problemen. Na de tweede reboot werkt alles weer naar behoren.
Reputatie 2
Als tevreden gebruiker van mijn Edgerouter heb ik gister uit nieuwsgierigheid de EB v10a aangesloten. Nieuwe firmware erop gezet en even kijken hoe die werkte.

Daarna weer terug naar de ER.

Nu doet de igmp-proxy raar. Op willekeurige momenten loopt de tv vast.

Van alles geprobeerd. Firmware 1.10.9 erop gezet. Terug naar fabrieksinstellingen. Configuratie opnieuw geïnstalleerd. Dit alles in een eenvoudige opstelling (ER-netgear switch-STB- laptop) zonder wifi ap. Diverse keren opnieuw opstarten.

Als ik met ssh “restart igmp-proxy” invoer gaat het weer een tijd goed. Ik heb een eenregelig scriptje in de task-scheduler gezet dat elke 5 minuten de igmp-proxy herstart. Nu geen tv storingen meer.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
Reputatie 7
Zet de STB's uit, reboot de EdgeRouter, controleer of de route t.b.v. IPTV een kernel route is en zet de STB's weer aan.

Is het probleem daarmee verholpen?
Reputatie 2
Zet de STB's uit, reboot de EdgeRouter, controleer of de route t.b.v. IPTV een kernel route is en zet de STB's weer aan.

Is het probleem daarmee verholpen?


Scheduler en STB's uitgezet. ER opnieuw opgestart en er verschijnt keurig een kernel. STB opgestart en na ongeveer 20 minuten kijken en zappen loopt het toch weer vast.
Iemand toevallig met een glasvezel abonnement van KPN VOIP aan de gang gekregen met USG 3P, iptv en internet gaat perfect.



Poort 2 aangesloten naar de Wan van de experiabox

in de config file Vlan 7 meegegeven maar dit mocht niet werken.



Dit stukje aan de gateway file toegevoegd:



interfaces {

bridge br0 {

aging 300

bridged-conntrack disable

hello-time 2

max-age 20

priority 32768

promiscuous disable

stp false

}

ethernet eth0 {

vif 7 {

bridge-group {

bridge br0

}

}

}

ethernet eth2 {

vif 7 {

bridge-group {

bridge br0

}

}

}

}



Met vriendelijke groet,



Dominic
Ik gebruik ook al enige tijd IPTV van XS4All met een eigen router. Heb de NT naar een switch geleid en daar VLAN4 naar de TV's en VLAN6 naar de router. Echter ik moet nu over naar routed-IPTV. Mijn plan is om v.w.b. internet (Vlan6) niets te wijzigen, en om een Edge LT te gebruiken voor IPTV. Die hangt er inmiddels ook aan. M.b.v. de hier opgehaalde config en info van andere sites probeer ik het nu werkend te krijgen. Dat lukt nog niet helemaal. Heb al wel het Arris-kastje uit- en aangezet. Komt dan tot 85% en stopt met een F561 melding.

Voor de duidelijkheid, ik heb dus geen WAN-verbinding op die Edge LT, wel een Def-GW naar de (binnenkant van de) andere router. Daar gaat alles genat naar buiten







Routes lijken ook goed te staan. Dat classless routes ding draait in de kernel



IGMP is op de Edge ingesteld, NAT idem.



Gr. Adrie
Reputatie 7
Is er een reden om jouw EdgeRouter niet gewoon als primaire router te gebruiken?
Reputatie 7
Iemand toevallig met een glasvezel abonnement van KPN VOIP aan de gang gekregen met USG 3P, iptv en internet gaat perfect.

Die definitie van de bridge ziet er mijns inziens goed uit. Het enige dat ik mis is de mtu size van 1500.

Ik heb echter verder geen ervaring met de USG.
Reputatie 7
Zet de STB's uit, reboot de EdgeRouter, controleer of de route t.b.v. IPTV een kernel route is en zet de STB's weer aan.

Is het probleem daarmee verholpen?
Scheduler en STB's uitgezet. ER opnieuw opgestart en er verschijnt keurig een kernel. STB opgestart en na ongeveer 20 minuten kijken en zappen loopt het toch weer vast.


Vreemd, hier is na die "extra" reboot de EdgeRouter weer zeer stabiel.
Is er een reden om jouw EdgeRouter niet gewoon als primaire router te gebruiken?



Er zijn nog wat externe verbindingen die er nu op binnen komen, zoals VPNs. Verder ken ik de Edge router nog niet echt.
Reputatie 4
Badge +4
zit ook op nieuwe firmware en uiteraard een reboot gedaan gisteren. Werkt hier zonder problemen. Na de firmware update stond mijn IPv6 weer aan en was in tegenstelling tot eerdere berichten ook volledig actief. Deze heb ik weer uitgezet gezien ik betere performance lijk te hebben met alleen IPv4 aan.



ik krijg mijn l2tp IPSec niet aan de praat op de edge in combinatie met mijn iPhone , zal het weekend eens verder testen
Reputatie 7
ik krijg mijn l2tp IPSec niet aan de praat op de edge in combinatie met mijn iPhone , zal het weekend eens verder testen

Plaats anders eens screenshots van de instellingen die je gedaan hebt.

Ik heb hier een L2TP/IPSec server op de EdgeRouter ingericht en die werkt probleemloos.



Reageer