Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561313 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7
Iedereen die een EdgeRouter Lite 3 in gebruik heeft zal daar ook een switch achter hebben staan. Zelf heb ik twee Netgear GS108Ev3's en drie GS105Ev2's achter de ERL3 staan en uiteraard allemaal met IGMP snooping aan. Dat werkt prima en dus zou dat ook prima moeten werken met EdgeSwitches.





Zorg er wel voor dat het valideren van IGMPv3 IP headers uit staat.
@wjb Mag ik even mn enthousiasme kwijt? Sorry voor beetje off-topic, maar ik heb gisteren de hele dag en deels avond/nacht aan mn netwerk gesleuteld en ben erg blij met het resultaat!



Ik heb een Edgerouter 4 met script (lite 3 zonder voip) geladen (eth3 even zelf daarna toegevoegd en ip v6 uitgezet) en deze gekoppeld aan mijn Cisco SG350-28P. Ik heb een 3 tal vlans toegevoegd aan eth1 en oa de stb's in een eigen vlan gezet met igmp snooping. Ik moest een kleine aanpassing doen in de IPTV NAT rule met netwerk van dat vlan. Dat werkte perfect!



Daarnaast heb ik 3 unifi AP Pro's opgehangen aan het plafond en gekoppeld aan een cloudkey gen 2 plus voor management. Later ga ik daar nog 2 IP cams aan toevoegen.



De analoge alarmen thuis (lees vrouwlief en kids) gingen een paar keer af gisteren, maar dat is inmiddels opgelost. Ik ga vandaag verder freubelen aan VPN en Site to site VPN. Ook wil ik nog gaan kijken om vlan 1 (default) deels te koppelen aan mijn IOT vlan. Maar alleen naartoe, niet vanaf IOT uiteraard. Even uitzoeken hoe dat gaat op de Edgerouter..



Hopelijk dat KPN nu geen wijzigingen gaat doorvoeren, maar dan houden we elkaar hier wel op de hoogte!



Dank aan iedereen die aan dit topic heeft meegewerkt en nog doen!
Reputatie 7
Zoals je uit het screenshot in het startbericht kunt opmaken heb ik ook meerdere vlans waarbij ik vanaf één machine in het vlan privé ook de machines in het vlan zakelijk kan benaderen.

Tevens heb ik site-2-site VPN verbindingen operationeel.

Dus als je vragen hebt ... 😉
Reputatie 4
Badge +4
Ik wacht ook nog even met de update, voor nu nog op v1.10.9 en geen problemen.

Onderstaande van laatste forum gelezen. BTW er is een App beschikbaar voor de samsung TV's die de STB overbodig maakt. KPN heeft deze beschikbaar voor nu alleen nog Samsung tv's.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Re: Edgerouter X -> Should I upgrade? (From 1.10.9 --> 2.0.1 )



an hour ago

Short answer: NO



There is really no compelling reason to upgrade, as its not offering much for the home user.

Wait until 2.0.3 or later to upgrade. Still many bugs/slow throughput issues that seems to have not been addressed/fixed in 2.0.1



If you want stability, wait.
Reputatie 2
Laat me starten met een compliment over de openingspost, het script en de nuttige info in de thread. Heb vandaag e.e.a. geconfigureerd maar helaas nog geen verbinding kunnen krijgen. Als ik de ping tool (vanuit de Edgerouter Lite) dan bereik ik de buitenwereld maar helaas krijg ik geen website te zien op de rechtstreeks, bekabeld, op eth1 aangesloten computer. Heeft iemand een suggestie wat er mis zou kunnen zijn?
Reputatie 7
Ik neem aan dat de EdgeRouter na configuratie nog een keer gereboot is.

Krijgt de PC zijn IP adres van de DHCP server?

Is het een Windows PC?

Kan je hier eens eens screenshot posten van de LAN netwerkkaart settings en status.
Reputatie 2
Heb de router gereboot. IP adres wordt verkregen van de DHCP server. Kan de router bereiken maar verder niet naar buiten. Het betreft een Macbook. Helaas heb ik net de kabels opgeborgen maar zal morgen screenshot maken.
Reputatie 7
Kan je dan ook een screenshot posten van de "Routing" tab van de EdgeRouter.

Wel even het IP adres bij pppoe wegpoetsen.
Reputatie 2
Vanmorgen het e.ea. opnieuw aangesloten maar helaas geen ping meer. Ben nu even bezig met alles opnieuw in te stellen na een total reset van de Edgerouter. Heb enkele vragen om wellicht andere oorzaken uit te sluiten:


  • zowel copy-rfc3442-classless-routes als rfc3442-classless-routes moet geupload worden naar de /config/user-data folder?
  • op ETH0 blijft de standaard instelling na uploaden van script of moet dit handmatig bijgesteld worden naar PPPoE om kpn login en wachtwoord in te vullen? (zo ja, daar was toch een standaard voor? kpn o.i.d.? moet dat ergens nog hebben..)
Reputatie 7
Na het uitvoeren van het configuratiescript en het één keer rebooten van de EdgeRouter zou je niets moeten hoeven doen om alles werkend te krijgen.



Alle bestanden uit de zip moeten, zoals beschreven, naar /config/user-data gekopieerd worden.
Ik heb nog even wat vragen aangaande het script wat ik van de Lite 3 heb ingeladen in mijn Edgerouter 4 en hoe om te gaan met het native VLAN1.



Ik heb een ipv6 adres in mijn eth1 (vlan1) staan, die ik niet kan editen, zo lijkt. Ik heb meerdere vlans gemaakt onder eth1 en daar kan ik die ip v6 apart opgeven en editen. Ik heb wel een 2e ip v6 kunnen toevoegen, maar niet de oude kunnen vinden. Komt dit doordat het toch een andere router is en dat er dan foutjes in het script kunnen zitten? @wjb Dit is geen kritiek uiteraard, want ik ben al blij met mijn huidige config. Zal ik uit voorzorg dan deze standaard interface opnieuw moeten maken?



Bij de DCHP servers heb ik bij geen enkele de router moeten opgeven, maar als ik een test doe dan wordt er wel de juiste gateway aangemaakt bij de clients. Hoe kan dat, of is dat hoe de Edgerouter werkt? Is dit ergens diep in de configuratie verwerkt?



Dan een wat lastiger onderwerp. De Native VLAN1. Ik lees toch het eea hierover dat het niet veilig genoeg is vanwege eventuele switch spoofing en dubble tagging, lees oa https://en.wikipedia.org/wiki/VLAN_hopping

Nu heb ik op eth1 (VLAN1) mijn hele interne netwerk zitten inclusief management van alle apparatuur als NAS, AP, Cloudkey, Router en Switch.



Kan ik zonder al teveel problemen mijn 192.168.2.254 interface op eth1 omzetten naar bijvoorbeeld VLAN 5? Kortom, ik maak bijvoorbeeld een VLAN 5 op Eth1 aan met 192.168.2.250/24 aan en verwijder de eth1 interface? Daarna de VLAN 5 interface omzetten naar .254?



Daarnaast is het misschien handig om een extra VLAN te maken voor management denk ik. Dan moet ik wel de FW met rules gaan bouwen. Standaard wordt er niets doorgelaten volgens mij, want pingen van het ene naar andere subnet werkte niet. Ik heb die rules nog niet eerder gemaakt en ook niet veel ervaring mee. Op dit moment hebben mijn Iot apparaten allemaal cloud apps dus kan ik er toch wel bij. Het Gast VLAN sws niet en de STB VLAN ook niet en dat is ook prima.



Alvast dank.



Hierbij wat printscreens.





Reputatie 2
Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik de Edgerouter nog niet had geupdate naar de laatste firmware... het werk nu feilloos.



Heb nog een vraag over het pingen vanuit de tool box, daar krijg ik nu een foutmelding “Invalid ping data”. Enig idee wat hiervan de oorzaak is?
Ik moet bekennen dat ik domme fout heb gemaakt gisteravond en dat ik mn hele router moest resetten. Ik had een extra vlan gemaakt met 192.168.2.250 op eth1. Daaaaaaagg verbinding! Erg dom natuurlijk. Heb alles nu weer werkend, maar ik maak die fout niet meer...
Reputatie 7
Zoals je in het screenshot in het openingsbericht kunt zien heb ik ook meerdere vlans actief.

Voor elk vlan is een eigen DHCP server gedefinieerd en het IP adres en het vlan moet dan het gateway adres van de bijbehorende DHCP server worden.

In dat screenshot zie je bij mij dus de subnetten 192.168.2.254/24, 10.2.1.254/24 en 172.30.0.254/24.
Reputatie 2
@erikdebrabander

Ook ik heb twee Unifi AP's. Verder heb ik nu een mooi werkend gasten netwerk met portal.

Ik overweeg ook nog een apart Iot netwerk op te zetten.

Hierbij enkele screenshots.



Kritiek op deze opbouw is welkom!!

@FredK2017 en @wjb Ik ben zelf bezig met een 5 tal VLANs, waarbij de eth1 probeer uit te sluiten, ivm native VLAN1 dat niet veilig zou zijn. Daarbij heb ik 4 DCHP servers gemaakt en alles lijkt oke te werken, maar na reboot dan wordt eth1 weer gevuld met een IP v6 adres, zou dat kloppen denk je? Als ik de interface opvraag in de gui staat er geen ip v6 adres in. Raar?? Op de CLI zie ik het wel vermeld staan.



Zie mijn onderstaande settings grofweg..







Nu heb ik alle VLANs op mijn switch via port 24 getrunkt en daarna uit elkaar getrokken. Ik heb een Cloudkey op poort 20 en 3 AP's op port 15-16-17.



Alles lijkt prima te werken, maar ik heb met mijn Siemens Home apparatuur problemen om connectie te maken met het OIT Vlan. Als ik mijn laptop of phone gebruik op het IOT Vlan heb ik gewoon internet, niets aan de hand. Ik zie ook dat de machines een ip adres hebben gekregen, maar ze connecten niet naar de cloud. Dit heeft wel gewerkt allemaal, maar kennelijk is er iets geknakt. Nu blijken deze machines op poort 8080, 443 en 123 te moeten connecten, maar dat wordt toch niet naar buiten geblockt? Ik heb even de FW open gezet hierop, maar dat hielp niet. Daarnaast lees ik ook dat dit multicast router options nodig heeft. Ik heb IGMP snooping op dit Vlan aangezet op de switch en het verkeer op de AP's wordt daar ook niet geblockt.



Of is er iets met met DNS? Ik heb gezien dat alleen bij DNS forwarding eth1 staat vermeld. Neemt de router dan ook alle vlans mee? Ik weet niet precies hoe dat werkt.



Kortom, beetje vaag probleem. Oh, en wat nog meer opvalt is dat de machines heel soms even wel connectie maken en dan na 5 minuten weer de connectie kwijt raken. Ik heb alle netwerkapparatuur, edgerouter, cisco switch en daarmee de Poe cloudkey en AP's al meerdere keren gereboot.



Alle andere apparatuur blijken prima te werken, dit is voor mij de laatste hobbel.



@FredK2017 Ik heb jouw firewall rules ff gekopieerd voor mijn cloudkey en werkt perfect! Dank ervoor!
Reputatie 7
Wat staat er allemaal ingevuld bij IPv6 onder eth1 en de onderliggende vif's?

Voorbeeld:



En wat staat gedefinieerd bij de dhcpv6 -pd op de eth0 - vif6 - pppoe0?

@wjb We hebben volgens mij duidelijke verschillen staan hier..







Reputatie 2
@FredK2017 Ik heb jouw firewall rules ff gekopieerd voor mijn cloudkey en werkt perfect! Dank ervoor!

Ik heb dit: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/218889067-EdgeRouter-How-to-Create-a-Guest-LAN-Firewall-Rule als basis genomen.

Je zou het ook kunnen gebruiken voor je IOT vlan e.d.
Reputatie 7
@wjb We hebben volgens mij duidelijke verschillen staan hier..

De scripts in het startbericht configureren IPv6 op eth1, dus als je de config.boot eens in een nodepad opent dan kan je daar de bijbehorende configuratie bekijken.

Let op dat je alle vlans een eigen prefix geeft, bijvoorbeeld gelijk aan het vlan nummer.

In het screenshot in het startbericht zie je dat ik prefix 1, 2 en 10 gebruik.
@wjb Dus ik heb in feite geen ip v6 geconfigureerd staan op mn vlans. Haha, alleen een ip v6 adres toevoegen werkt dus niet. Voor mij is ip v6 wel beetje nieuw, dus daar ga je dan als je gaat freubelen.



Btw, die Siemens apparatuur blijken nu ineens wel te werken vanmorgen, wel raar! Maar ik zal jouw advies proberen op te volgen door alle vlans aan te passen.



Neem aan dat de scripts ook niet na reboot nog dingen terug zet? Ik zal eth1 moeten verwijderen denk ik met die settings of zal ik het zo laten?



Als ik emaal alles werkend heb zal ik ook ff backups moeten maken, anders ben ik uren werk kwijt!



@FredK2017 Ik zal ook even kijken naar die rules op die site voor meer advies.



Heb jij ip v6 lekker aan de praat bij jou? Zoals wjb al aangaf dat wanneer je meer vlans maakt er kennelijk het eea aangepast moet worden hiervoor.



Dank jullie beide voor de tips en trucs!
Reputatie 7
Neem aan dat de scripts ook niet na reboot nog dingen terug zet? Ik zal eth1 moeten verwijderen denk ik met die settings of zal ik het zo laten?



Als ik emaal alles werkend heb zal ik ook ff backups moeten maken, anders ben ik uren werk kwijt!


Vandaar dat ik ook zei om die config.boot in een notepad te openen.

De wijzigingen kan je dan handmatig in de config tree doorvoeren.

De config tree is heel goed herkenbaar als je de config.boot leest.
Reputatie 2
@erikdebrabander en @wjb IPv6 is bij mij ook nog een heet hangijzer.

Ik ben driftig aan het meelezen.

Mijn standaard vlan heb ik niet benoemd als vlan1.

Met WJB's standaard configuratie krijg je gewoon ipv6 werkend.



Het gasten netwerk is bij mij dus vlan10.

ff uitknobbelen hoe ik e.e.a. aangepast krijg.
@wjb Ik ga nu de prefix doen met bv vlan 5 op 5::1/64 en dan vlan 10 op 10::1/64 etc..

Is dat de goede manier? De rest van de settings neem ik idd zo over van het config.boot bestand.



Ik had overigens eerst de pppoe eth0 vif 6 setting aangepast met alle vlans. Toen kreeg ik in eerste instantie hele lange ip v6 adressen in het dashboard. Daarna ben ik de interfaces gaan proberen te doen, maar dat liep meteen fout en de edgerouter hield mn settings niet vast bij de interfaces. Nu ga ik het andersom maar proberen. Misschien is dat beter..



Maar kan het zijn dat eindapparatuur met connecties raar gaan doen als ipv4 en ipv6 tegelijk gebruikt worden en ipv6 in dit geval bij mij niet goed werkt? Maw dat je dus even connectie hebt en dan ineens niet meer?



Reageer