Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560517 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 2
@wjb Ik kwam dit tegen op het Tweakers forum:



Bij IGMP proxy moet Quickleave aanstaan. Dat zorgt er voor het snel wisselen tussen zenders beter gaat om de proxy dan de stream afsluit. Wanneer deze disabled is blijven zenders binnen komen totdat KPN deze zelf afsluit en wil het nog eens gebeuren dat het beeld vast loopt(zender niet beschikbaar) na het snel wisselen van zenders.

Omdat je netwerk vol loopt met multicast.



Heb jij hier al eens mee getest? (Ik kan het zelf nog niet testen aangezien ik nog aan het wachten ben totdat ik van Telfort naar KPN word omgezet).
Reputatie 7
Bij IGMP proxy moet Quickleave aanstaan.

Quickleave is essentieel om er voor te zorgen dat bij het switchen van zender de stream voor de oude zender zo snel mogelijk gestopt wordt.

Vandaar dat dit ook actief is in de configuratie.
Reputatie 2
@wjb Ik zie Quickleave niet terugkomen in de config, dat zou betekenen dat het default aanstaat?
Reputatie 7
@wjb Ik zie Quickleave niet terugkomen in de config, dat zou betekenen dat het default aanstaat?

Klopt en hij wordt inderdaad ook niet gedisabled. 😉

Wellicht een gekke vraag om hier bij het KPN forum te stellen. 🙈

Maar zou de configuratie ook kunnen werken met een glasvezel abonnement van Youfone?



Dit gaat namelijk gewoon via het KPN glasvezel netwerk. Zelfs de monteur was van het bedrijf die ook voor Telfort dezelfde apparatuur plaatst (oa de experiabox V10).



Zelf heb ik mijn Edgerouter X voorzien van de configuratie op pagina 1. Echter blijft de pppoe0 op disconnected staan. Ik heb al wel gespeeld met diverse passwords en logins.

Helaas nog niet met succes.
Hallo wjb, hartelijk dank voor je script, ik heb het vanmiddag voor het eerst ingeladen op een EdgeRouter Lite 3. Dit werkte perfect, na het inladen eerst nog een keer een reboot gedaan, daarna de router los in de meterkast gehangen, hieraan eenNetgear GS108E Swittch aangesloten. Vanuit de Switch eerst alleen een patchkabel naar het patchpaneel van de STB in de woonkamer aangesloten (deze zit op een apart wandcontact). Vervolgens de boel aan de spanning gehangen, en voila, het werkt. Alles loopt volgens mij goed, hierna nog een paar apparaten aan de Switch gehangen via het patchpaneel. Na een uurtje of wat viel ineens het beeld stil, helaas weet ik niet wat er nu precies gebeurde, want op datzelfde moment zat ook mijn afstandsbediening van de STB klem tussen mijn luie zetel. Uiteindelijk de STB van de stroom afgehaald, waarna na het opnieuw opstarten alles perfect loopt. Hopelijk blijft het zo.



Even een 2 tal vragen, heb een 200/200 abo maar snelheidstest kwam ik niet verder als DL 94.57 Mbps en een UL van 95.09 Mbps, zou er nog iets niet goed staan misschien?



in de woonkamer zit op een ander wandcontact via het patchpaneel nog een andere (wat oudere Switch) ik weet niet of die IMPG Snooping ondersteund, maakt dit wat uit als dit niet zo zou zijn?



Van week eerst maar eens verder alles in het netwerk verder aansluiten, kijken of dit goed blijft lopen, boven op de slaapkamer komen geen vreemde geluiden vandaan, dus ik vermoed dat hier de STB het ook gewoon goed doet :-)



Wordt vervolgd.
Reputatie 7
Maar zou de configuratie ook kunnen werken met een glasvezel abonnement van Youfone?

Het kan heel goed zijn dat er andere vlans gebruikt worden door Youfone.

KPN gebruikt vlan 4 voor IPTV, vlan 6 voor Internet en vlan 7 voor telefonie.

Ik weet niet welke vlans Youfone gebruikt en of er nog eisen gesteld worden aan de login.
Reputatie 7
heb een 200/200 abo maar snelheidstest kwam ik niet verder als DL 94.57 Mbps en een UL van 95.09 Mbps, zou er nog iets niet goed staan misschien?

Dit lijkt erg veel op een kabelbreuk waarbij één van de vier data-aders geen contact maakt.

Dit kan heel goed in de afmontering in een wandcontactdoos zitten.

Gebruik als test eens een andere netwerkkabel en meet of je daar wel de volle 200Mbps haalt.

De EdgeRouter kan die snelheid op z'n sloffen aan.

Ook ik heb een 200Mbps aansluiting en ook via wifi wordt die snelheid gehaald.



in de woonkamer zit op een ander wandcontact via het patchpaneel nog een andere (wat oudere Switch) ik weet niet of die IMPG Snooping ondersteund, maakt dit wat uit als dit niet zo zou zijn?

Zolang op die switch maar geen TV ontvanger is aangesloten is dat geen probleem.
Dit lijkt erg veel op een kabelbreuk waarbij één van de vier data-aders geen contact maakt.

Dit kan heel goed in de afmontering in een wandcontactdoos zitten.

Gebruik als test eens een andere netwerkkabel en meet of je daar wel de volle 200Mbps haalt.

De EdgeRouter kan die snelheid op z'n sloffen aan.

Ook ik heb een 200Mbps aansluiting en ook via wifi wordt die snelheid gehaald.






Hmm zoals altijd had je weer gelijk 🙂 moet bekennen dat ik daar nog niet eens zo snel aan had gedacht, na het monteren in de meterkast en omdat ik de wifi nog moet aansluiten en ook niet iedereen in de krappe hal in de weg wou zitten, had ik zolang de extra lange kabel die KPN bij de STB/EB levert gebruikt om de laptop mee aan te sluiten, deze net getest met een kortere in de hal en inderdaad ruimschoots boven de 200 up en down.



Verder tot nu geen uitval meer gehad op de tv, geen stilstaand beeld of wat dan ook.

Heb inmiddels de nodige apparatuur ook aangesloten op de Switch, waaronder een Rasberry Pi, mijn Solarsysteem en bedieningspaneel van ons duurzaam kachelsysteem. Alles draait als een zonnetje.



Nu nog wat uitpluizen i.v.m. gastennetwerk verder nog 1 vraag, is er een bepaalde reden waarom eth2 niet in gebruik is op de Edgerouter?
Reputatie 7
... is er een bepaalde reden waarom eth2 niet in gebruik is op de Edgerouter?

Bij een configuratie met telefonie van KPN is eth2 in gebruik voor de Experia Box als "veredelde ATA".

De EdgeRouter Lite 3 heeft geen ingebouwde switch functionaliteit waardoor eth2 sowieso een eigen subnet zou moeten hebben maar dan kan je net zo goed vlans gebruiken.

In professionele omgevingen worden er vaak twee WAN aansluitingen gerealiseerd zodat er een fallback is als een Internet verbinding uitvalt.
Oke duidelijk,

Tot op heden werkt alles naar behoren, zit alleen een beetje te klooien met het AP van Ubiquiti, het werkt nu wel overigens, maar tijdens het installeren van de controller software krijg ik steeds de melding "There was an error registering credentials,Cloud access is not compatible with this OS architecture" draai echter gewoon hier Windows 10 en had wel degelijk de Windows versie van de controller gedownload.
Reputatie 1
Badge
Enkele jaren in het verleden, voordat iptv routed werd, een Asus RT68U gebruikt met daar achter de EB voor het VoIP gebeuren. Vervolgens overgestapt op de EB V10 maar ook dat is niet echt een succes dus nu dan de ER Lite proberen appeltje eitje dacht ik, althans hier gelezen te hebben.



Niet dus,

Het script geladen met VoIP instelling echter krijg geen toegang tot internet. De telefoon werkt wel net zoals het thuisnetwerk echter niet naar buiten.

@flutter Ik zou in eerste instantie de firmware van de ER Lite naar versie 1.10.9 brengen. Vervolgens het script uitvoeren.



Daarnaast mis ik in jouw configuratie de pppoe0 interface, jouw connectie met de buitenwereld.
Reputatie 7
@flutter Ik zou in eerste instantie de firmware van de ER Lite naar versie 1.10.9 brengen. Vervolgens het script uitvoeren.

De firmware die je gebruikt is inderdaad te oud.
Reputatie 1
Badge
Het upgraden is eindelijk gelukt. Kreeg continu een error waarna het updaten stopte, het in stappen uitvoeren van 1.2 naar 1.7 en 1.10 kreeg ik hem uiteindelijk op 1.10.9 morgen maar kijken of het nu wel gaat werken.
Reputatie 4
Badge +4
Zo al tijdje niets van me laten horen maar de ER werkt ruim 6 maanden perfect en dus geen reden om iets te veranderen. Toch vanavond de ASUS router achter eth2 weggehaald en Game pc vd kids en de EAP 245 direct op eth2 gehangen met eigen subnet . Gelijk maar time limit via MAC opgezet en werkt perfect!



En.... Zojuist toch maar de ER4 aangeschaft gezien op drukke avonden de Er lite behoorlijk op zijn klote krijgt. Ik hoop dat ik mijn setup van de ER lite kan inspoelen op de ER4, mogelijk dat iemand dat weet.



En nog vraagje werkt de laatste firmware 2.0 wel goed op de ER4 of is deze ook nog buggy?



Alvast bedankt.



Cheers
Reputatie 1
Zo al tijdje niets van me laten horen maar de ER werkt ruim 6 maanden perfect en dus geen reden om iets te veranderen. Toch vanavond de ASUS router achter eth2 weggehaald en Game pc vd kids en de EAP 245 direct op eth2 gehangen met eigen subnet . Gelijk maar time limit via MAC opgezet en werkt perfect!



En.... Zojuist toch maar de ER4 aangeschaft gezien op drukke avonden de Er lite behoorlijk op zijn klote krijgt. Ik hoop dat ik mijn setup van de ER lite kan inspoelen op de ER4, mogelijk dat iemand dat weet.



En nog vraagje werkt de laatste firmware 2.0 wel goed op de ER4 of is deze ook nog buggy?



Alvast bedankt.



Cheers




ER4 werkt hier prima, met laatste firmware. Had ook eerst een 3lite..

En met SFP aan de glasvezel, super snel.
Reputatie 4
Badge +4
ER4 werkt hier prima, met laatste firmware. Had ook eerst een 3lite..

En met SFP aan de glasvezel, super snel.




Hang je direct aan de fiber of aan de NTU via converter?
Reputatie 1


Hang je direct aan de fiber of aan de NTU via converter?




Rechtstreeks aan de glasvezel.

Moest dat ding regelmatig resetten en wilde daar dus vanaf.
Reputatie 1
Badge
Hoi Beste mensen,

Na het updaten van de firmware gister, vanochtend de ER aangesloten en alles in een keer werkend. Alleen de internetsnelheid is niet het einde. Heb een abb van 500/500 en ik kom nu niet verder dan 170/170 met een uitschieter van 230 Up. Rechtstreeks een laptop gehangen op poort 1 van de ER maar hetzelfde.

Weet iemand een oplossing.

Reputatie 7
Kan jij een screenshot plaatsen van een meting via https://kpn-itns.speedtestcustom.com vanaf een bekabeld aangesloten PC?

Kan je dan ook een screenshot posten van de dashboard van de EdgeRouter kort nadat de speedtest uitgevoerd is?
Reputatie 1
Badge

Reputatie 7
De EdgeRouter kan die snelheid met gemak aan, zelfs 1Gbps is haalbaar. Zelfs via wifi en een 200Mbps abonnement haal ik al hogere snelheden.





Installeer ook eens de speedtest app op jouw PC en meet eens via verschillende servers.
Reputatie 1
Badge
vooreerst elke test die ik doe gaat altijd bedraad.

Wat je voorstelt heb ik al de hele middag geprobeerd, zelf met een bestand van 40000 MB kom ik niet verder dan +/- 18 MB (144 Mbps).

Virus beveiliging volledig uitgeschakeld maar helpt ook niet.

Zal morgen nog maar eens een volledige reset uitvoeren en jou script opnieuw laden, het is het proberen waard.

Iptv werkt zonder enige hapering en alle functie's zijn aanwezig en werkzaam evenzo het VoIP gedeelte, bellen en gebeld worden.
Reputatie 7
Doe nu eerst eens een meting met de speedtest app voor Windows en gebruik eens de server van RouteIT BV uit Ede.

Welke snelheid meet je dan?

Reageer