Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557951 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7
Klopt, maar daar hoef je je niet druk om te maken.

Als je de procedure volgt dan zal het script automatisch het MAC adres invullen. 😉
Badge
Werkt als een zonnetje

Woensdag komt de VoIP adapter, deze op poort 2 zetten en we zijn weer klaar.

Reputatie 7
De VoIP adapter moet gewoon op het Internet (vlan6) komen en dus niet op eth2 immers die staat standaard geconfigureerd als bridge naar vlan7 (telefonie).
Badge
Oké of weer eth2 aanpassen dan kan daar de adapter op...

Of ga je dat zelf niet doen?
Reputatie 7
Oké of weer eth2 aanpassen dan kan daar de adapter op...

Of ga je dat zelf niet doen?


Of inderdaad eth2 aanpassen.

Mijn N300A IP is al aangesloten op een LAN poort van de switch dus hoef ik eth2 niet aan te passen. Ik denk overigens wel dat ik dat (op termijn) alsnog zal gaan doen.
Badge
Bij d experiabox 10 hadden ze een goedkope switch bij gedaan van Netgear 🙂
Badge
Beste wjb,

Allereerst dank voor je fantastische topic die het voor meerderen mogelijk maakt een eigen router te gebruiken. Mijn vraag is of deze oplossing ook werkt met Telfort via glasvezel. In principe hebben we het hier ook over KPN en ook Tf zet de Xperiabox v10a in. Bij voorbaat dank voor reactie
Reputatie 7
Ook voor een glasvezelverbinding via Telfort is deze oplossing mogelijk.

Wel zullen er wat aanpassingen gedaan moeten worden in de configuratie omdat Telfort met andere vlans werkt.

Zo gebruikt Telfort vlan 34 voor internet i.p.v. vlan 6 en wordt via DHCP een publiek IP adres verkregen zonder dat daar een pppoe verbinding voor hoeft te worden opgezet.
Reputatie 2
Hierbij nog een update m.b.t. IPv6 DNS servers i.c.m. Radvd en Windows.

Zoals eerder vermeld prefereert Windows de IPv4 servers die via DHCPv4 zijn verkregen boven de IPv6 server die verkregen zijn via Radvd. Android en Apple devices doen dit overigens niet die gebruiken de IPv6 DNS servers welke via Radvd worden geadverteerd.



Na wat speurwerk is het mij gelukt om de config iets te tweaken zodat ook Windows de IPv6 servers prefereert boven de IPv4 servers. Dit kan worden bereikt op basis van stateless DHCPv6.

Omdat DNSmasq dit ook kan en al gebruikt wordt in de huidige config is het een relatief eenvoudige toevoeging.

Voor mensen die al met de huidige config draaien en deze optie willen toevoegen kun je de volgende commando's uitvoeren op de command-line interface (via SSH).



configure

set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert other-config-flag true

edit service dns forwarding

set options dhcp-range=::,static

set options dhcp-option=option6:dns-server,[2a02:a47f:e000::53],[2a02:a47f:e000::54]

commit

save



Reboot daarna de router

Na reboot van de router en je Windows PC zou je met een IPconfig /all moeten zien dat de IPv6 DNS servers boven de IPv4 DNS servers staan (waar voor de aanpassing dit precies andersom was).
Reputatie 1
Ik heb de nieuwe firmware v2.0.3 op m'n EdgeRouter 4 draaien.

Even afwachten..
Reputatie 1
Ik draai nu een tijdje al "enigzins" stabiel met een USG3 setup. Nu merk ik bij tv kijken dat de verbinding af en toe een minuut wegvalt.



De tvroute.sh task wordt elke minuut gecheckt. Wanneer ik dit verander naar 5, is het beeld soms ongeveer 5 minuten weg.



Klopt het dat zo een route zo vaak update?



Setup:

USG 3 (Lite)

Unifi USW 8P PoE Switch

3x Unifi in-wall - IPTV zit op 1 van deze aangesloten samen met mn chromecast en ps4.
Reputatie 7
Nee, de route naar het IPTV platform wordt vrijwel nooit geüpdatet. Eigenlijk alleen als de router opnieuw opgestart wordt.

Op de EdgeRouter Lite 3 draaien we dat script überhaupt niet meer immer daar wordt de route netjes als kernel route gedefinieerd en autotmatisch ingesteld.
Reputatie 1
Zou je weten waar het aan kan liggen / wat ik kan proberen?



Ik heb block LAN to WLAN multicast aan staan en de standaard config.gateway.json ingericht (van bas meerman op github) zodat mn controller deze synced naar de USG, daar staat de igmp proxy e.d. in geconfigureerd.
Reputatie 7
Je zegt dat je een USG 3 (Lite) gebruikt.

Nu ken ik de USG en de EdgeRouter Lite 3, maar niet een USG 3 (Lite).

Wat is nu het exacte type router dat je gebruikt?
Reputatie 1
Je zegt dat je een USG 3 (Lite) gebruikt.

Nu ken ik de USG en de EdgeRouter Lite 3, maar niet een USG 3 (Lite).

Wat is nu het exacte type router dat je gebruikt?




Exuses, het gaat om de USG 3P, die werd op sommige fora en posts ook als de "lite" beschreven.



Te vroeg gejuigt, bleek toch niet de unthrottled download te zijn.
Reputatie 1
Ik lees in veel artikelen voor de USG dat er een tweede NAT config voor IPTV route toegevoegd moet worden: Bijv hier: http://www.pimwiddershoven.nl/entry/kpn-router-iptv-on-an-ubiquiti-edgerouter-lite-lessons-learned



Gaat om adres: 10.16.0.0/16 vs 213.75.112.0/21. Echter als ik in mn tvroute.sh script handmatig het nieuwe IP uitlees heb ik een route die zich op 10.14.0.0 bevindt of heeft die daar niets mee te maken?
Reputatie 7
Dat 10.x.x.x adres zal elke keer dat de DHCP verbinding op vlan 4 opnieuw opgezet wordt veranderen. Dit is niet vaak, maar dat is precies waar dat script voor is.

Ik weet niet of je op een USG ook rfc3442-classless-static-routes kunt inrichten, maar dat zou dan eigenlijk de oplossing moeten zijn.
Reputatie 1
Ik zie in de config.gateway.json dit wel staan:



code:
{

"interfaces": {

"ethernet": {

"eth0": {

"description": "eth0 - FTTH",

"duplex": "auto",

"speed": "auto",

"vif": {

"4": {

"address": [

"dhcp"

],

"description": "eth0.4 - IPTV",

"dhcp-options": {

"client-option": [

"send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",

"request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"

],

"default-route": "no-update",

"default-route-distance": "210",

"name-server": "update"

},

"ip": {

"source-validation": "loose"

}

},






Alleen volgens mij is dat niet hetzelfde als wat een ERL kan. Die routes logica zit hier 100% niet in. Tenzij dit in de achtergrond genereert wordt met deze data.



Ik heb je script van je ERL toegepast op mijn USG.

Is er een manier dat ik kan testen of het werkt? Na een reboot lijkt er iig niets kapot.
Reputatie 1
Toevoeging: Beeld valt nog steeds stil na 15 min met: Zender niet beschikbaar. Uiteindelijk gaat het naar een aantal minuten weer door.



Mijn setup:

code:
FTTH NTU 
∟ USG (Ingestelde IGMP proxy volgens basmeerman config)
∟ USW 8P
∟ Unifi In-wall AP
∟ IPTV kast (Port 1)
∟ SG105 (Port 2 - Ondersteund IGMP snooping)
∟ Chromecast Ultra
∟ Playstation 4
∟ Unifi In-wall AP
∟ GS108 (Port 1 - Ondersteund geen IGMP snooping)
∟ Computer 1
∟ Computer 2
∟ Unifi In-wall AP

WIFI 1 - VLAN 50 - Home
Block all multicast aan, exception voor USG

WIFI 2 - VLAN 55 - IOT
Block all multicast aan, exception voor USG + SMA 5000 (solar inverter) + Raspberry Pi






Moeten ALLE switches in het netwerk IGMP snooping ondersteunen? Ik was van de veronderstelling dat alleen de apparaten waar bijv de IPTV kast direct achter zit moet het ondersteunen.



Alle 3 LANs (standaard + vlan 50 & 55) hebben IGMP snooping enabled.
Reputatie 7
Alleen switches op het pad naar een TV ontvanger moeten IGMP snooping ondersteunen.
Reputatie 1
Ok, dan zit dat dus goed.

Enig ander idee wat het af en toe wegvallen van het signaal, en dan vrijwel niet meer kan veroorzaken?
Reputatie 7
Heb je het alleen met life televisie kijken of ook met het terugkijken van opnames?
Reputatie 1
Heb je het alleen met life televisie kijken of ook met het terugkijken van opnames?

Alleen met live zover ik weet. Heb mn vriendin tot nu toe daar nog niet over gehoord.
Reputatie 7
Als je dit probleem alleen ervaart met live televisie kijken, dan is het zeer zeker gerelateerd aan de IGMP proxy server op jouw USG. Helaas heb ik geen ervaring met de USG, dus weet ik ook niet hoe je de werking van de IGMP proxy server zou kunnen monitoren.

Ik hoop dat er een andere USG bezitter is die een oplossing weet.
Reputatie 1
Als je dit probleem alleen ervaart met live televisie kijken, dan is het zeer zeker gerelateerd aan de IGMP proxy server op jouw USG. Helaas heb ik geen ervaring met de USG, dus weet ik ook niet hoe je de werking van de IGMP proxy server zou kunnen monitoren.

Ik hoop dat er een ander USG bezitter is die een oplossing weet.




Hoe zou je dit testen op een ERL? Misschien kan ik iets soortgelijks vinden dan.



Hierbij nog een screenshot van 3 commando's (betreffende multicast), ik weet niet of je er iets aan hebt: Waarbij 61 het IPTV kastje is.

Reageer