Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561142 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7
De EdgeRouter Lite 3 heeft zelf geen ingebouwde switch functionaliteit en dat betekent dat je eth1 en eth2 niet eenvoudig in hetzelfde subnet kunt zetten. Je zult switches dus moeten "doorlussen".
@wjb,



Dat is jammer. Is het niet mogelijk om daar een trucje mee uit te halen? Als ik ze beide een IP geef in het zelfde subnet werkt dat dan niet gewoon? Dat de devices elkaar onderling dan niet kunnen vinden begrijp ik.



Je weet zeker dat de config voor de Edgerouter X compatible is met de POE? Ik verbind het liefst wel beide switches apart met de/een Edgerouter. Dan maar wel gewoon de POE houden.



En dan is het een kwestie van config inladen, aansluiten en klaar? Ik ben niet ergens (een voor jullie logische 😉 ) stap vergeten? Ik hoef nergens username in te geven? IPTV doet het ook direct? Helemaal geen vervolgstappen?
Reputatie 7
Is het niet mogelijk om daar een trucje mee uit te halen?

Nee, dat gaat niet werken. De eth poorten moeten daartoe samengevoegd worden tot een switch (zie de definitie daarvan een paar berichten terug). De EdgeRouter Lite 3 ondersteunt dat echter niet.
@wjb ,



Okee helder! En dus geen vervolgstappen meer?
Reputatie 7
En dan is het een kwestie van config inladen, aansluiten en klaar? Ik ben niet ergens (een voor jullie logische 😉 ) stap vergeten? Ik hoef nergens username in te geven? IPTV doet het ook direct? Helemaal geen vervolgstappen?

Helemaal geen vervolgstappen, alleen nog een keertje opnieuw opstarten en draaien maar.
Helemaal super! Nogmaals dank voor alle er al ingestoken tijd en moeite en uiteraard ook voor vandaag 🙂
Reputatie 1
Televisie valt nog steeds binnen 10-15min uit, totdat ik 1x zap of een paar minuten wacht en daarna niet meer.



Hieronder de tcpdump multicast en config dump van de USG, hoop dat jullie misschien iets geks kunnen vinden:



USG - Config dump

USG - tcpdump multicast - 192.168.2.61 is de IPVTV, .63 mijn desktop



Is het misschien de moeite waard om gewoon een ERL (of 😵 te kopen en er vanaf te zijn? Had die eerst, maar mijn huurbaas heeft deze overgenomen.



Message log geeft iig geen signal loss meer aan ivm mtu
Reputatie 7
Is het misschien de moeite waard om gewoon een ERL ( of X ) te kopen ...

Als ik het filmpje in dit bericht mag geloven, dan zijn er genoeg redenen om een ERL-3 (of ER-4) te overwegen. Persoonlijk zou ik de ER-X links laten liggen, die is mij niet krachtig genoeg.
Reputatie 1


Is het misschien de moeite waard om gewoon een ERL ( of X ) te kopen ...Als ik het filmpje in dit bericht mag geloven, dan zijn er genoeg redenen om een ERL-3 (of ER-4) te overwegen. Persoonlijk zou ik de ER-X links laten liggen, die is mij niet krachtig genoeg.




Ik ga hem gewoon aanschaffen en uit proberen.

Zag jij nog iets geks in mijn config / dump?
Televisie valt nog steeds binnen 10-15min uit, totdat ik 1x zap of een paar minuten wacht en daarna niet meer.



Hieronder de tcpdump multicast en config dump van de USG, hoop dat jullie misschien iets geks kunnen vinden:



USG - Config dumpUSG - tcpdump multicast - 192.168.2.61 is de IPVTV, .63 mijn desktop



Is het misschien de moeite waard om gewoon een ERL (of 😵 te kopen en er vanaf te zijn? Had die eerst, maar mijn huurbaas heeft deze overgenomen.



Message log geeft iig geen signal loss meer aan ivm mtu






Jammer,.

Edgeos 2.0.3 is net uit kan je die ook op router router zetten? Of heb je die al draaien? Nu ik edgeos2.0.3 erop gezet heb hoef ik de “restart igmp proxy” niet meer uit te voeren. Misschien worden bij jou daar ook de problemen mee verholpen
Reputatie 7
Jammer,.

Edgeos 2.0.3 is net uit kan je die ook op router router zetten? Of heb je die al draaien? Nu ik edgeos2.0.3 erop gezet heb hoef ik de “restart igmp proxy” niet meer uit te voeren. Misschien worden bij jou daar ook de problemen mee verholpen


De USG draait geen EdgeOS.

Ik hoef trouwens met EdgeOS 1.10.9 ook geen "restart IGMP proxy" uit te voeren.


Jammer,.

Edgeos 2.0.3 is net uit kan je die ook op router router zetten? Of heb je die al draaien? Nu ik edgeos2.0.3 erop gezet heb hoef ik de “restart igmp proxy” niet meer uit te voeren. Misschien worden bij jou daar ook de problemen mee verholpen
De USG draait geen EdgeOS.

Ik hoef trouwens met EdgeOS 1.10.9 ook geen "restart IGMP proxy" uit te voeren.






blijft apart ik moest dat namelijk weer wel doen met 1.10.9



naja nu niet meer gelukkig met 2.0.3
Reputatie 2
Draai hier ook zeer stabiel met 1.10.9 op ERLite.

Ik zie nog geen echte noodzaak om over te stappen naar 2.0.x firmware vooral niet met dit soort mededelingen in de release notes:



Known issues:


  • Throughput degradation by 5-10% when comparing with v1.10.9 firmware with older kernel
Reputatie 1
Heb de ERL3 aangesloten en IPTV werkt tot nu toe perfect.



Alleen zie ik dat bij speedtests mn verbinding van 500/600 nu rond de 180/200 zit en de CPU op 100%. Enig idee wat dit kan zijn, moet ik iets aan mn hw offload tweaken?



UPDATE: Nevermind, heb ipv6 uitgezet -> reboot -> 500/600 speedtest.
Reputatie 7
Heb de ERL3 aangesloten en IPTV werkt tot nu toe perfect.



Alleen zie ik dat bij speedtests mn verbinding van 500/600 nu rond de 180/200 zit en de CPU op 100%. Enig idee wat dit kan zijn, moet ik iets aan mn hw offload tweaken?


Heb je een configuratiebestand uit het startbericht gebruikt voor het configureren van jouw ERL3?

Heb je na de configuratie de ERL3 een keer gereboot?

Welke firmware versie draai je op die ERL3?
Reputatie 1


Heb de ERL3 aangesloten en IPTV werkt tot nu toe perfect.



Alleen zie ik dat bij speedtests mn verbinding van 500/600 nu rond de 180/200 zit en de CPU op 100%. Enig idee wat dit kan zijn, moet ik iets aan mn hw offload tweaken?
Heb je een configuratiebestand uit het startbericht gebruikt voor het configureren van jouw ERL3?

Heb je na de configuratie de ERL3 een keer gereboot?




Ja en ja, zelfs 2x. Ik heb ipv6 uitgezet, omdat er in de show offload naar voren kwam dat pppoe ipv6 offload icm vlan(ofzo) niet aan kon.



Ik draai firmware 1.10.9.
Reputatie 7
De configuratiebestanden voor de ERL3 configureren de hardware offloading als onderstaand.







Hiermee hebben wij een CPU verbruik van 25% à 30% bij een belasting van 200Mbps downstream en zo'n 300Mbps upstream.





Dit is overigens gemeten via wifi op een 200Mbps glasvezelaansluiting.

Zoals je ziet draai ik ook nog firmware versie 1.10.9.
Reputatie 1
Bij mij ziet het er hetzelfde uit, behalve dat het dus alleen icm ipv6 disabled werkte.



Update: Had net dat de zender stilviel en haperd. Na zappen is het verholpen, dat is al een vooruitgang op de USG maar nog steeds niet opgelost.



Ik weet niet of mDNS er mee te maken heeft icm mn 2 VLANs? Heb op mn Unifi controller mn 2 wifis weer ingericht met multicast blocking voor alles behalve eth1 (de router) en mn chromecast en inverter.
Reputatie 1
Ik had met ipv6 uitzetten issues met IPTV (lijkt alsof de next hop alleen via ipv6 geconfigureerd is?). Heb nu ipv6 aangezet en vlan offload uitgezet en pppoe aan, nu heb ik mn volledige snelheid terug, met de ERL op ongeveer 60% cpu op 505/615.



Mooi project! Is dit ook mogelijk met PFsense? Op dit moment heb ik PFsense achter mijn EBv10 hangen. Ik zou graag de EBv10 helemaal weg laten maar dat kan niet ivm telefonie.



Ik heb in elk geval de volgende verbeteringen gemerkt met het gebruik van PFsense achter de

Ebv10: Wi-Fi uit, firewall uit, DMZ naar IP van PFsense. En de EBv10 is nu gewoon koud (voorheen te warm om vast te houden) en is sinds dat ik PFsense er achter heb niet meer uitgevallen dus het is al veel beter dan voorheen.
Reputatie 7
Als je een IGMP proxy server kunt inrichten op PFSense en aan de WAN zijde meerdere vlans kunt ondersteunen, dan is het vast ook mogelijk met PFSense.

Ik nodig je graag uit om daar onderzoek naar te doen en je bevindingen hier op het forum te delen.



Je bent overigens niet de enige die voor telefonie een andere oplossing zou willen hebben.

Zie dit topic.

Ik laat overigens om deze reden mijn telefoonnummer porteren naar CheapConnect.
Als je een IGMP proxy server kunt inrichten op PFSense en aan de WAN zijde meerdere vlans kunt ondersteunen, dan is het vast ook mogelijk met PFSense.

Ik nodig je graag uit om daar onderzoek naar te doen en je bevindingen hier op het forum te delen.



Je bent overigens niet de enige die voor telefonie een andere oplossing zou willen hebben.

Zie dit topic.

Ik laat overigens om deze reden mijn telefoonnummer porteren naar CheapConnect.


Oke ik ga er zodra ik wat tijd heb mee prutsen!

Bevindingen zal ik uiteraard hier plaatsen.



Ik heb naast de vaste VOIP lijn van KPN, een SIP lijn gekoppeld aan mijn 3CX VOIP centrale en die weer aan mijn VOIP toestellen inclusief mijn snartphone.
Reputatie 1
Badge
Toch een vraag aangaande dat teloon gebeuren en de EB. Als je de vaste telefoonaansluiting van KPN laat doorverbinden naar je mobiel zou het dan mogelijk zijn om die EB weg te laten.
Reputatie 7
Toch een vraag aangaande dat teloon gebeuren en de EB. Als je de vaste telefoonaansluiting van KPN laat doorverbinden naar je mobiel zou het dan mogelijk zijn om die EB weg te laten.

Goede vraag. Ik heb daar geen antwoord op. Wellicht dat een meelezende KPN medewerker daar iets zinnigs over weet te zeggen.
Reputatie 1
Badge
Hoop doet leven, zeggen we dan maar. Zelf heb ik een mobiel abb. onbeperkt. Daarnaast heb ik dus ook een vaste lijn maar bel hier zelf niet meer mee. toch wordt ik nog regelmatig gebeld via het vaste nummer en dit is dan ook de reden dat ik deze niet kwijt wil, kost tenslotte maar € 1,00 p/maand.

Alleen die EB dus, zo als zovelen ga je je daar steeds meer aan ergeren en zien als een onnodige kostenpost. En als je niet ruim bent bemeten in je meterkast, een sta in de weg.

Reageer