Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561153 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Hoi,



Ik wil graag thuis via de router mijn NordVPN laten lopen. Alleen dit kan niet met de Experiabox V10A.

Voor de nieuwe router zat ik naar deze te kijken: "NordVPN Linksys WRT3200ACM AC3200 DD-WRT FlashRouter". Deze router heeft een goede integratie met NordVPN.



Daarom is de eerste vraag of ik dan beter de nieuwe router i.p.v. de Experiabox V10A kan gebruiken of dat ik de nieuwe router beter achter de Experiabox V10A kan plaatsen?



De tweede vraag is of iemand mij dan kan uitleggen wat de vervolg stappen zijn om dit te installeren?



Groeten.
Reputatie 7
Hoi,



Ik wil graag thuis via de router mijn NordVPN laten lopen. Alleen dit kan niet met de Experiabox V10A.


Natuurlijk kan dat wel met de Experia Box V10A.

Wat is het probleem dat jij ervaart?



Daarom is de eerste vraag of ik dan beter de nieuwe router i.p.v. de Experiabox V10A kan gebruiken of dat ik de nieuwe router beter achter de Experiabox V10A kan plaatsen?

Zoals je in het openingsbericht van dit topic kunt lezen is lang niet elke router geschikt om de Experia Box te vervangen. Je kunt wel vrijwel elke router (niet modemrouter) achter de Experia Box plaatsen en in het startbericht staat een link naar een topic waarin dat beschreven wordt.

Je moet je dan echter wel afvragen of dat echt wel is wat je nodig hebt.


Hoi,



Ik wil graag thuis via de router mijn NordVPN laten lopen. Alleen dit kan niet met de Experiabox V10A.
Natuurlijk kan dat wel met de Experia Box V10A.

Wat is het probleem dat jij ervaart?




Als dit wel kan dan wil ik dat eerst proberen. Ik kan op internet alleen niet een uitleg vinden hoe ik dit dan voor NordVPN voor elkaar krijg.

Probleem is dat ik nu bijvoorbeeld niet mijn Chromecast kan gebruiken als ik met alleen mijn mobiel of laptop op NordVPN zit.



Kun je uitleggen hoe in de Experiabox V10A moet instellen om er NordVPN op te laten lopen? Of refereren naar een tutorial waar het wordt uitgelegd?
Reputatie 7
Dan heb ik het woordje "via" verkeerd geïnterpreteerd.

Ik dacht dat je een NordVPN vanaf een PC/laptop via de V10A wilde opzetten, maar dat is blijkbaar niet wat je bedoelt.

Jij wilt echt een router met ingebouwde VPN cliënt gebruiken zodat alle apparaten achter die router via die VPN tunnel communiceren. Dat kunnen de Experia Boxen inderdaad niet.

De eenvoudigste methode is dan toch om een router achter de Experia Box te plaatsen.

Ik ken nog geen router met ingebouwde VPN cliënt die geschikt is om een Experia Box te vervangen.
Dan heb ik het woordje "via" verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat je een NordVPN vanaf een PC/laptop via de V10A wilde opzetten, maar dat is blijkbaar niet wat je bedoelt.
Ja niet helemaal duidelijk inderdaad.
Jij wilt echt een router met ingebouwde VPN cliënt gebruiken zodat alle apparaten achter die router via die VPN tunnel communiceren. Dat kunnen de Experia Boxen inderdaad niet.
Dit wil ik inderdaad!
De eenvoudigste methode is dan toch om een router achter de Experia Box te plaatsen. Ik ken nog geen router met ingebouwde VPN cliënt die geschikt is om een Experia Box te vervangen.
Oke. Goed om te weten dat ik dan een router achter de Experiabox moet plaatsen. Want ik wil dan waarschijnlijk deze router kopen. Aangezien deze router al voor NordVPN is voorbereid (als ik het goed begrijp). Het enige wat ik niet op internet kan vinden is hoe ik deze router moet instellen en waar ik allemaal op moet letten. Of zal ik de vragen verder in dit topic (link) van jou stellen of kan ik hier de vragen verder stellen.
Reputatie 7
Vragen over hoe je die in jouw thuisnetwerk moet plaatsen horen in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".
Ik specificeer met opzet geen source adres/subnet in die NAT regel omdat anders alleen machines binnen dat subnet toegang tot internet zouden krijgen en aangezien ik drie vlans heb (Privé, Zakelijk en Gast) zou dat dus voor de andere twee subnetten niet gaan werken.



Ik heb de KRIEGSMAN configuratie zo veel mogelijk opgeschoond en gelijkgetrokken aan een vergelijkbare configuratie van een Experia Box. Zo zie je ook dat in mijn configuratie de dns servers op die van KPN ingesteld zijn en niet op die van Google.




Vandaag heb ik eindelijk jouw configuratie werkende gekregen. Er viel me wel 1 ding op. Zoals je een aantal maanden terug al zei specificeer je geen source adres/subnet in de NAT voor het internet. Waarom doe je dit wel voor IPTV? Zit hier een reden achter of gebruik je IPTV niet in VLANS, wat ik wel doe?
Reputatie 7
Vandaag heb ik eindelijk jouw configuratie werkende gekregen.

Hoe kan het dat je daar meer dan zes maanden voor nodig hebt gehad?



Er viel me wel 1 ding op. Zoals je een aantal maanden terug al zei specificeer je geen source adres/subnet in de NAT voor het internet. Waarom doe je dit wel voor IPTV? Zit hier een reden achter of gebruik je IPTV niet in VLANS, wat ik wel doe?

De TV ontvanger zitten allemaal in het "Privé" subnet / vlan en ik wil niet dat apparaten uit andere subnetten / vlans gebruik gaan maken van de IGMP proxy server voor IPTV.
Hoe kan het dat je daar meer dan zes maanden voor nodig hebt gehad?



Simpel, het geen tijd maken/hebben om te troubleshooten waar het mis ging en dus de configuratie van KRIEGSMAN maar blijven gebruiken waardoor de tv af en toe aan haperde. Verder werkte alles wel.



Het probleem was uiteindelijk het feit dat ik de router nooit naar fabrieksinstellingen had terug gezet waardoor "resten" van de andere configuratie voor problemen zorgden. Ik dacht domweg dat de "reset config to system default"-optie in de system tab ook een factory reset was 😅.
Reputatie 4
Badge +4
Kleine update voor wie nog apparatuur wil gaan aanschaffen. Zojuist weer een switch geëlimineerd, onder het moto “keep iT simple”

Nu de netgear GS110TP als hoofdswitch ingezet en het mooie is dat deze switch een speciaal vlan aan boord heeft voor Multicast verkeer en IGMP snooping. Tevens 2 sfp poorten in gebruik genomen waardoor ik de netgear 108 kon uitzetten. Zappen lijkt vlotter te gaan en 0 haperingen.



let op de GS110TP is niet geschikt als je geen enkele kennis van netwerken hebt.



Cheers
Reputatie 4
Badge +4
@wjb

vraagje, heb jij ook op de ER een apart vlan voor de STB’s aan de LAN kant. Zover ik heb kunnen lezen wel. Ik pak namelijk het Multicast verkeer pas op vanaf de switches maar heb op de ER geen apart vlan aan de LAN kant aangemaakt.

Als je wel een apart vlan hebt voor de STB’s zou je dat stukje code met mij kunnen delen?



Alles werkt prima maar als er meer dan 1 STB aangaat zie ik een lichte hapering optreden, kort maar hij is er wel😜. Dat had ik overigens al in de vorige situatie als er meer dan 1 STB aanging maar dat kon wel eens leiden tot een wat langere freeze. Dat is nu zo goed als weg en wil kijken of dit helemaal weg te werken valt.



dank alvast👍
Reputatie 7
Nee, de STB's staan niet op een apart vlan.

Ik gebruik drie vlans.

- vlan 1: Ons privé netwerk inclusief IPTV.

- vlan 2: Ons gasten netwerk.

- vlan 10: Mijn zakelijk netwerk.



Op de Netgear switches staat IGMP snooping aan op vlan 1.

Reputatie 4
Badge +4
Oke, thanks
Reputatie 1
Badge
Ik heb 3 x stb waarvan er met regelmaat 2 aanstaan en heb nergens last van.
Reputatie 7
Ik heb 3 x stb waarvan er met regelmaat 2 aanstaan en heb nergens last van.

Ook hier werkt alles al maanden probleemloos.

Dit is ook de reden waarom ik mijn EdgeRouter Lite 3 voorlopig nog even op versie 1.10.9 laat lopen.
Reputatie 1
Badge



v 2.0.3 draait nu ruim één week zonder probleem.
@wjb Bedankt voor de guide. Alles werkt hier.

Is het mogelijk om port eth3 te gebruiken als VPN met een externe VPN prodiver, bijv: ExpressVPN ? Zoja, hoe?
Reputatie 7
Het is mogelijk om op een EdgeRouter een OpenVPN cliënt in te richten.

De VPN tunnel kan dan vast en zeker beschikbaar gesteld worden op een vlan en dan eth3 kan in dat vlan geplaatst worden.

Ik heb hier echter geen ervaring mee, ik gebruik site-2-site VPN verbindingen voor mijn zakelijke netwerk.
Beste allen,



De laatste dagen heb ik gezocht (vooral op dit forum) hoe ik mijn eigen VDSL modem en router moet instellen.

Helaas krijg ik 'Permission denied' op mijn eigen router.



Een discussie over waarom vervangen lijkt mij prima voor een andere keer of een andere conversatie op dit forum.



Doel: Experiabox v10 vervangen door een modem en router.



Situatie:

Internet only.

Draytek 165 in Full bridged mode aangesloten op VSDL lijn. Status SHOWTIME.

Router aangesloten op modem. Modem LAN naar router WAN.



Op de router (OpenWRT)

VLAN 6 met WAN poort tagged.

PPPoE interface

user: (macadres)@internet (gekopieerd van Experiabox)

password: kpn (kon ik niet vinden in de Experiabox)



Zie ik iets over het hoofd? Wie kan mij helpen?



Admin: Samengevoegd met bestaand topic
Update van mijn bovenstaande bericht:



Contact gehad met Draytek support en de configuratie is goed.

Als tussenstap geprobeerd om vanaf de Draytek in te loggen zonder succes.



Username en mac adres van EB gebruikt.

Wachtwoord: kpn

Geprobeerd zonder vlan tagging en met vlan tagging 6, 34 en 35.



Kan het nog aan iets anders liggen dan de inlog gegevens?
Reputatie 7
Heb jij een "Internet Only" abonnement of een "Internet en TV" abonnement?
Situatie:

Internet only.




Als tussenstap heb ik mijn router aangesloten achter de eb in de dmz.

Daarvoor heb ik alleen de firewall op mijn router moeten aanpassen. Alle verkeer van en naar de eb toestaan.



Nu is het wachten op mijn provider of ze de gegevens willen geven.
Reputatie 7
Als tussenstap heb ik mijn router aangesloten achter de eb in de dmz.

Zoals beschreven in dit topic.



Met een "Internet only" abonnement mag het geen probleem zijn om een eigen router te gebruiken zolang er maar op vlan 6 een pppoe verbinding opgezet wordt.
Hoi allemaal,



Verwacht morgenavond aan de slag te gaan om de EB uit te faseren. Lang getwijfeld, maar om meer eenvoud te krijgen in het netwerk en ook managabiltiy te verhogen besloten de move te maken.



Heb in de doos een ER-X en Ubiquiti switch 8 prts 4 poe.

En wil nog een Prosafe GS105E switch kopen voor bij de tv beneden.

Daar heb ik namelijk nu een hub liggen, dus IGMP gaat daar niet op werken.

Terwijl daar mijn HUE bridge, AP Pro, ipTV, Televisie aangesloten zitten, op 1 enkele kabel naar de meterkast.



Hopelijk lukt dit, anders moet de AP Pro richting de meterkast.



Hopelijk klopt de config die hier staat nog, of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Heb wel wat gelezen in de reacties, maar was eigenlijk van plan verder hierin te duiken als ik tegen problemen aanloop.



Ik houdt jullie op de hoogte.
Reputatie 7
De config die hier staat zou gewoon nog moeten kloppen.

Vergeet niet de ER-X één keer te rebooten nadat je hem geconfigureerd hebt.

Reageer