Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560558 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Badge
@wjb , @FredK2017 ,



** OPGELOST **



Soms zit een fout in een klein hoekje...................



In het script van wjb gaan we uit van een subnet 192.168.2.x; echter had ik gekozen voor 192.168.3.x Dat zou zonder problemen moeten werken maar dan moet je wel ALLES omzetten. Met het schaamrood op de koontjes zag ik bij controle dat ik op 1 plek iets was vergeten. Bij Src adress stond nog het 192.168.2.0/24 subnet en dan doet ie het niet.







Hiermee zijn de thuisproblemen voorbij en kan ik me tot de gelukkigen rekenen met een eigen router op glasvezel inclusief opnames kijken.



Ik hoop dat bovenstaande leerzaam is voor nieuwe gebruikers. Bedankt.
Helaas blijf ik maar problemen houden. Het beeld van de televisies blijft zeer regelmatig hangen. Met name wanneer ik twee of meer televisies tegelijk aan heb. Mijn EdgeRouter Lite en EdgeSwitch 24 Lite zijn voorzien van de laatste firmware en ingesteld volgens de startpost. Helaas heb ik niet meer kennis dan het volgen van de startpost. De switch is naar mijn idee ook goed ingesteld, op fora van Ubiquiti zijn er wel meer problemen met deze switch in combinatie met IGMP. Ik twijfel dus nu om een andere switch te kopen en te testen.
Reputatie 7
Koop dan een Netgear GS105Ev2, plaats die tussen de router en jouw switch en sluit hier de TV ontvangers op aan.
Ik ben nog even wat aan het controleren, vandaag bestellen heeft geen zin. Kan morgen ook nog.

Ziet onderstaande er nou goed uit of niet? Hier heb ik twee TV's aanstaan, maar stuurt hij niet alles overal naartoe of hoort dat ook?



Reputatie 1
Badge
De laatste firmware voor de EdgeRouter (2.0.6) geeft ook bij mij problemen met de TV, als er al 1 of 2 aanstaan en er wordt nog een derde of vierde TV ingeschakeld vriest het beeld op de overige TV`s voor tienden van seconden.

Ben terug gestapt naar firmware 1.10.10 en geen problemen meer.
Reputatie 7
Ik ben nog even wat aan het controleren, vandaag bestellen heeft geen zin. Kan morgen ook nog.

Ziet onderstaande er nou goed uit of niet? Hier heb ik twee TV's aanstaan, maar stuurt hij niet alles overal naartoe of hoort dat ook?





Nee, dat ziet er niet goed uit, de TV streams horen alleen naar de TV ontvangers verstuurd te worden en niet naar andere apparaten. Ook hoort alleen de stream van de op die ontvanger gekeken zender verstuurd te worden en dat lijkt dus ook niet zo te zijn.

Dit lijkt dus inderdaad een probleem met IGMP snooping.

Kan jij eens screenshots posten van de IGMP instellingen op de switch?
Firmware 1.10.10 helpt ook niet, ik vermoed dat het in de switch zit.



Onderstaand de instellingen. Alvast bedankt voor het kijken.

Volgens deze site ingesteld:

https://community.ui.com/questions/Solved-IGMP-config-help/cfc0dc12-55e3-44dc-862d-14a5c284c876







Poorten 01-05-07-21





Overige poorten

Reputatie 7
Badge +24
...vandaag bestellen heeft geen zin.

Een beetje hobbyist heeft zoiets gewoon liggen. In de doos, voor het geval dat 😉😁
Reputatie 4
Badge +4
De laatste firmware voor de EdgeRouter (2.0.6) geeft ook bij mij problemen met de TV, als er al 1 of 2 aanstaan en er wordt nog een derde of vierde TV ingeschakeld vriest het beeld op de overige TV`s voor tienden van seconden.

Ben terug gestapt naar firmware 1.10.10 en geen problemen meer.




Hi Flutter,



hier totaal geen probleem met edgeOs 2.0.6 op de ER4. Alles draait zeer stabiel, sterker nog, sinds de aankoop van de ER4 heb ik geen enkel probleem meer ook niet met zeer zware belasting van het netwerk. Wel puntje van WJB, neem een goede snooping switch.

fijne vakantie btw 🍺🍺🍺👍
Ik ben even aan het spelen met de instellingen. Van de laatste 3 screens heb ik alle instellingen verwijderd.



Zet ik onder IGMP Snooping Multicast Router Configuration de poorten van IPTV op disable en de overige poorten op enable dan zend hij per IPTV een zender uit ipv alles. Maar naar alle overige apparaten zend hij dan wel alles uit.



Zet ik het precies andersoms dan zend hij alle zenders naar alle IPTV's en niets naar de rest.
Reputatie 4
Badge +4
Ik ben even aan het spelen met de instellingen. Van de laatste 3 screens heb ik alle instellingen verwijderd.



Zet ik onder IGMP Snooping Multicast Router Configuration de poorten van IPTV op disable en de overige poorten op enable dan zend hij per IPTV een zender uit ipv alles. Maar naar alle overige apparaten zend hij dan wel alles uit.



Zet ik het precies andersoms dan zend hij alle zenders naar alle IPTV's en niets naar de rest.




Hi Gaittie,



je moet igmp snooping aanzetten op je switch, op alle poorten, zodat deze het multicast verkeer naar de juiste poort stuurt en bv niet naar je WiFi of andere apparaten. Gezien je settopbox gewoon in lan hangt moet de switch zelf het multicast verkeer naar de juiste poort sturen. Als jij een multicast functie op je router hebt dan zet je deze in eerste instantie gewoon op ON zonder poorten toe te wijzen. Als het goed is weet deze waar het multicast verkeer heen moet, en gun het even de tijd na een reboot.



enne.... ik heb er ookal wat uurtjes in zitten maar uiteindelijk lukt het👍
Reputatie 4
Badge +4
nog kleine toevoeging, ik heb op mijn GS110TP ook een igmp multicast functie, lekker uitzetten en gewoon op VLAN laten afhandelen.
Bedankt voor je reactie, dit heb ik aangepast. Maar het beeld blijft zoals de screen die ik eerder stuurde waarbij alles naar alle poorten wordt gestuurd.



Nu kwam ik net nog een ander topic tegen over UniFi AP's die mogelijk ook de storing kunnen veroorzaken. Ik maak ook gebruik van UniFI AP's, zit het dan misschien hier in? Ik heb ze nu net even uitgezet.
Reputatie 4
Badge +4
Bedankt voor je reactie, dit heb ik aangepast. Echter blijft hij af en toe nog vast lopen. Nu kwam ik net nog een ander topic tegen over UniFi AP's die mogelijk ook de storing kunnen veroorzaken. Ik maak ook gebruik van UniFI AP's, zit het dan misschien hier in? Ik heb ze nu net even uitgezet.



Klopt, daar staan meerdere meldingen van.

ik zou, net als wjb aangeeft, de netgear GS105v2 of de GS108 aanschaffen voor paar tientjes en even teruglezen op dit forum voor de juiste instellingen. Dan kan je zaken uitsluiten en werkt het waarschijnlijk perfect. Overigens kan je je huidige switch gewoon erachter de netgear blijven gebruiken. Zoals je ziet draai ik ook 3 verschillende switches in mijn LAN zonder problemen. Wel altijd een SW reboot doen na een wijziging of firmware up of downgrade anders is het sws een No Go
Ik heb er een besteld. Zodra hij binnen is even proberen. Bedankt zover!
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb er een besteld. Zodra hij binnen is even proberen. Bedankt zover!



NP, meeste werk is verzet door WJB😉

En, sluit niet alles tegelijk aan, zodat je zaken kan uitsluiten. Ik had een eigenwijze asus router voor de kids in mijn LAN hangen die roet in het eten gooide.

Succes👊
Vandaag is tot mijn verbazing de switch al bezorgd. Zojuist er tussen geplaatst. Nu ziet alles op de EdgeSwitch er normaal uit. De data voor IPTV wordt nu echt alleen naar de TV's gestuurd. Nu even testen of het beeld goed blijft, maar ik heb er vertrouwen in. Bedankt voor alle hulp!
Hmm zodra ik mijn UniFi AP's aansluit gaat het mis lijkt het.
Reputatie 7
Badge +24
Euhm... de tv's in een apart vlan zetten waar die ap's niet in zitten?



Ik roep ook zomaar wat hoor, weet niet of het werkt.
Reputatie 4
Badge +4
Hmm zodra ik mijn UniFi AP's aansluit gaat het mis lijkt het.



Hoi Gaittie,



heb je de netgear direct achter de router hangen en zit de settopbox daar ook op 1 van de poorten? Ik zou om te testen de unifi ap’s ook via de netgear laten lopen als test. Tevens moet je wel de settings voor multicast op de netgear instellen zoals beschreven in het forum.



Kan eventueel zo wel een screenshot maken als je er niet uitkomt.



hoor graag welke switch je uiteindelijk hebt gekocht.
Door het in een aparte vlan te zetten lijkt het nu goed te gaan. Het draait nu al een tijdje zonder problemen. Ik heb de GS108Ev3.



allereerst @wjb dank voor je inspanningen. Ik was eigenlijk op zoek naar een nieuwe AP maar mijn vingers zijn gaan jeuken waardoor ik ook een edgerouter aan ga schaffen.



Ik wil graag een ER-6p gaan bestellen. Echter ik heb de Search (Google en KPN ) en 20 pagina’s gelezen maar ik kom niemand tegen die dit tot nu toe geprobeerd hebben. Ik ga voor deze variant omdat de router in de meterkast hangt en daar een hikvision 2cd2185fwd via poe is aangesloten. Nu overigens via een injector.



Wie heeft er ervaring met deze router en de scripts uit de eerste post die ook geschikt zijn voor de ER-4?



alvast dank.
Reputatie 7
Met het script voor de EdgeRouter X kom je een heel eind bij de ER-6P.

Met het script voor de EdgeRouter Lite 3 kom je een heel eind bij de ER-4.
Reputatie 2
In het geval van een ER-6P zou ik toch gaan voor het script vd ER Lite 3.

De 4 en de 6P hebben beide een "software"-switch in tegenstelling tot de ER-X.



Zelf gebruik ik de ER-4 met als basis het script voor de ER-Lite3.

Werkt prima.
Reputatie 7
In het geval van een ER-6P zou ik toch gaan voor het script vd ER Lite 3.

De 4 en de 6P hebben beide een "software"-switch in tegenstelling tot de ER-X.



Zelf gebruik ik de ER-4 met als basis het script voor de ER-Lite3.

Werkt prima.


De ER-X heeft ook een "software"-switch en dat is dan ook precies de reden om juist uit te gaan van het configuratiescript voor de ER-X bij het configureren van een ER-6P.



De ER-4 heeft mijns inziens alleen toegevoegde waarde t.o.v. de ERL-3 als je ook de NTU (glasvezelmodem) wilt vervangen met de EdgeRouter. Dat leidt sowieso tot een andere configuratie immers de SFP poort wordt dan de WAN poort.



Aangezien er best nog wat problemen lijken te zijn met IGMP snooping op een Ubiquiti apparatuur wil ik juist geen ingebouwde switch.



Persoonlijk zou ik dus kiezen voor de EdgeRouter Lite 3 of de EdgeRouter 4.



Ik ga voor deze variant omdat de router in de meterkast hangt en daar een hikvision 2cd2185fwd via poe is aangesloten. Nu overigens via een injector.

Zelf gebruik ik ook PoE injectors voor het voeden van mijn CAP1200 accesspoints die als plafonniere bevestigd zijn.

Mijn reden om juist geen ingebouwde PoE te gebruiken:

As er een switch tussen router en PoE apparaat staat dan moet die ook (passieve) PoE ondersteunen terwijl je een PoE injector altijd op het LAN kabeltje kunt plaatsen die rechtstreeks naar dat PoE apparaat loopt.

Reageer