Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561284 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 2
Aha, weer wat geleerd.
Vanochend wat bezig geweest om toekomstig netwerk en dus de behoefte in kaart te brengen. Het zou er dan zo uitkomen te zien. Inmiddels heb ik ook een GS108PE (POE) toegevoegd voor de camera. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om een ER-6p te nemen en volstaat een ER-4. De apparaten in de rode kleur moeten nog aangeschaft worden. Ik twijfel nog over de volgende dingen:


  • is 1x AP voldoende,
  • een ER-4 ipv een ER-6p
  • aanschaffen van Unifi Cloud key of is dit van zeer beperkte toegevoegde waarde?

Ik schaf het geheel ook aan met de gedachte dat wij binnen nu en een aantal jaren nog gaan verhuizen waardoor ik met de huidige apparatuur vooruit kan.



Verder maak ik nu gebruik van R7000 (AP) & EBv10 icm KPN glasvezel (200/200). In dit overzicht heb ik rekening gehouden met de bestaande bekabeling voornamelijk cat5. De AP (nu r7000) staat nagenoeg centraal in het huis waardoor de dekking nu al goed is.



We hebben nu een gezin met 2 opgroeiende kinderen. Zowel mijn vrouw en kids gebruiken geregeld netflix. Daarnaast worden de synology apps intern ook veel gebruikt. De vaste PC is vooral voor het downloaden. Uiteindelijk zal er naast de standaard KPN Vlan's ook een vlan moeten komen voor een gastnetwerk en denk ik er nog over om een cheapconnect account te nemen voor zakelijk gebruik . Waarmee mijn vrouw voor haar eigen zaak whatsapp voor business kan gebruiken evt met ook de installatie van een softphone.



Wie heeft er advies / andere inzichten?

ps plaatje gemaakt met lucidchart
Reputatie 7
Ook de EdgeRouter Lite 3 zal prima volstaan.

Persoonlijk zou ik alleen de centrale switch op de EdgeRouter aansluiten en alle andere apparatuur via de centrale switch laten lopen.

Zelf heb ik zakelijk ook een CheapConnect abonnement voor telefonie op mijn kantoor.

Bij CheapConnect abonnement krijg je ook nog twee aparte SIP accounts zodat je op drie plekken van het abonnement gebruik kunt maken.

Twee van de drie gebruik ik thuis op mijn Gigaset N300A IP.

De eerste is voor mijn zakelijke telefoon op mijn werkkamer (zelfde nummer als kantoor).





Met de tweede bellen wij uitgaand met ons KPN nummer.





Als de dekking met die R7000 nu goed is, dan zal die Unifi dat vast ook wel kunnen.

Volgens mij is die Unifi Cloud Key met één AP niet echt zinvol.

Netgear GS108Ev3's op de verschillende locaties is wellicht wat veel. Als je ze nog niet hebt, dan zou ik kiezen voor GS105Ev2's.
Ook de EdgeRouter Lite 3 zal prima volstaan.

Persoonlijk zou ik alleen de centrale switch op de EdgeRouter aansluiten en alle andere apparatuur via de centrale switch laten lopen.




Waarom alles op de centrale switch? Om de edgerouter te ontzien ? Daarom koos is juist voor de ER4 versie en niet de lite. Met name ook met het oog op de toekomst. De NTU laat ik mooi zitten.



Zelf heb ik zakelijk ook een CheapConnect abonnement voor telefonie op mijn kantoor.Bij CheapConnect abonnement krijg je ook nog twee aparte SIP accounts zodat je op drie plekken van het abonnement gebruik kunt maken.Twee van de drie gebruik ik thuis op mijn Gigaset N300A IP.De eerste is voor mijn zakelijke telefoon op mijn werkkamer (zelfde nummer als kantoor).



Met de tweede bellen wij uitgaand met ons KPN nummer.





Het KPN nummer gebruiken we helemaal niet maar aangezien we dit nummer alleen thuis kunnen gebruiken is het voor ons nutteloos.



Als de dekking met die R7000 nu goed is, dan zal die Unifi dat vast ook wel kunnen.Volgens mij is die Unifi Cloud Key met één AP niet echt zinvol.Netgear GS108Ev3's op de verschillende locaties is wellicht wat veel. Als je ze nog niet hebt, dan zou ik kiezen voor GS105Ev2's.




Naast de R7000 gebruiken we nu ook de wifi vd EBv10. Maar mocht het toch niet genoeg zijn dan ga ik voor de tweede AP. De cloud key kunnen we dan ook nog aanschaffen.
Reputatie 1
Badge
Ik gebruik ook 1 centrale Managed Switch van D-Link en hierop aangesloten o.a. een Unifi Switch 8P 150W waarop 3 st. UAP AC-LR en een Unifi Cloudkey zijn aangesloten. De ER Lite3 draait op 1.10.10 firmware, de firmware 2.0.6 gaf eerder toch wat problemen.
Na omgeveer meeste gelezen te hebben in deze thread heb ik nu ook een erlite gekocht. Gisteren binnen, scriptje van wjb gedraaid, beetje rommelen met aansluitingen en het draait :)



Dank WJB !



Wil nu vpn client opzetten. Echter kom erachter dat nordvpn alleen openvpn ondersteunt.

1- is ERLite dan nog de goede router (zonder hw vpn offload voor openvpn) of dan beter naar ER4 of asus ?

2- wjb script regelt L2TP/IPSEC. Kan ik gewoon de insctructies van nordvpn volgen ?



Mijn config is erl3:

eth1 gs108t tv/internet

eth2 experiabox / telefoon



mvg
Reputatie 7
NordVPN ondersteunt volgens mij ook IPSec. (Zie deze pagina.)

Ik heb geen ervaring met het opzetten van VPN tunnels met NordVPN.
Reputatie 7
In het nieuwe OS voor de Fritz!Box (versie 7.12 van 12 augustus 2019) is een wizard opgenomen om de Fritz!Box voor het KPN netwerk te configureren. De wizard biedt de keuze tussen KPN Glasvezel en KPN DSL (ADSL - VDSL).









Dit zou een mooie ontwikkeling zijn, en al helemaal voor de VDSL abonnee.

Ik hoop dat iemand deze wizard eens wil uitvoeren en hier wil terugkoppelen of dit tot een werkende situatie heeft geleid.
NordVPN ondersteunt volgens mij ook IPSec. (Zie deze pagina.)

Ik heb geen ervaring met het opzetten van VPN tunnels met NordVPN.




Ah, toch wel. Alleen l2tp-versie blijkbaar gestopt. De IKEv2 doet het wel. Ik vond alleen nog maar referenties naar openvpn.



Dank. Zal er binnenkort eens mee verder gaan als ik thuis het netwerk weer eens mag stilleggen 😋🤣
Reputatie 7
Zelf gebruik ik ook IKEv2/IPSec VPN verbindingen om met mijn bedrijfsnetwerk te koppelen.
-knip-
Reputatie 7
Badge +24
-knip-

En toen had je geen internet meer...
Hallo wjb,

Bedankt voor alle.uitleg zover, ik ben zonder veel ict kennis instaat geweest een edge router light 3 en een eap 245 draaiende te krijgen, nu kwam ik er tevens achter dat op hwt wan een service gui draait, dit heb ik nu uitgezet, er blijft alleen.een poort 25 openstaan, terwijl ik niets.heb geforward, als.ik telnet krijg ik deze Connecting to ... wan ip... port 25, please wait...

220 tmob-mail-prd-proxy01.zx.nl ESMTP Postfix (Ubuntu)

weet jij eat dit, ik las dat jij in jouw setup ook een mailserver draaiende had ?

mvg
Reputatie 7
Dus jij hebt TCP poort 25 niet geforward naar een apparaat op jouw thuisnetwerk en toch staat TCP poort 25 open op jouw publieke IP adres?

TCP poort 25 hoort dan toch echt dicht te staan.

Weet je zeker dat je het juiste publieke IP adres gebruikt?



Ik heb vroeger, in de tijd dat je de mailserver van KPN alleen op het KPN netwerk kon gebruiken, thuis een eigen mailserver draaiende gehad. Vandaag de dag draai ik geen mailserver thuis.
Heeft iemand al eens WireGuard VPN geprobeerd op een edgerouter geprobeerd? Ik draai het nu nog in docker en dan is het al supersnel. Hoop dat dit snel een optie wordt binnen EdgeOS.



Snelheidstest kaal op Wi-Fi (zonder WireGuard):



Snelheidstest over hetzelfde Wi-Fi netwerk nu met WireGuard (andere kant KPN glasvezel 100Mbit):

Reputatie 7
Heeft iemand al eens WireGuard VPN geprobeerd op een edgerouter geprobeerd? Ik draai het nu nog in docker en dan is het al supersnel. Hoop dat dit snel een optie wordt binnen EdgeOS.

Wireguard maakt geen gebruik van IPSec en daarmee kan je dus geen gebruik maken van hardware offloading. Hardware offloading is heel belangrijk voor de throughput van de EdgeRouter Lite 3 bij 200Mbps en 500Mbps verbindingen.
Wat is hier nou precies nieuw(s) aan? Ben hier via een nieuwsbericht gekomen dat ging over vrije routerkeuze waar ze het vervolgens alleen over een Fritzbox hebben.



Als ik vrije routerkeuze zie verwacht ik dat dit niet via allerlei omwegen moet gaan. Die omwegen gebruik ik namelijk al jaren om van vrije routerkeuze gebruik te maken. Ik gebruik al zeker 6 jaar een Netgear Nighthawk naar volle tevredenheid. De experiabox ligt lekker in de kast.
Reputatie 1
Badge
Ja dat heb je als je niet verder kijkt. Als je alleen maar naar de laatste pagina kijkt weet je dus niet waar dit forumonderdeel feitelijk over gaat.

Ga eens naar het eerste blad.
Ik reageer op de eerste reactie. Waar gaat dit forumonderdeel feitelijk over dan? Volgens mij nog steeds over het vervangen van de experiabox. Dat is ook de titel van dit onderwerp.
Reputatie 7
Ik reageer op de eerste reactie. Waar gaat dit forumonderdeel feitelijk over dan? Volgens mij nog steeds over het vervangen van de experiabox. Dat is ook de titel van dit onderwerp.

Het is inderdaad al vele jaren mogelijk om de Experia Box voor Internet te vervangen door een router naar keuze. Anders wordt het echter voor routed IPTV immers daar komen ineens een aantal zaken om de hoek kijken die door menig router niet ondersteund worden. Zo moet de router voorzien zijn van een IGMP proxy server die niet communiceert met vlan 6 (Internet) maar met vlan 4 (IPTV). Jouw Netgear Nighthawk heeft wel een IGMP proxy server, maar deze kan niet ingesteld worden om op een ander vlan met het IPTV platform te communiceren.

En als we dan ook nog vaste telefonie erbij betrekken dan is het vandaag de dag zelfs helemaal nog niet mogelijk om de Experia Box in het rariteitenkabinet te plaatsen.
Wat is hier nou precies nieuw(s) aan? Ben hier via een nieuwsbericht gekomen dat ging over vrije routerkeuze waar ze het vervolgens alleen over een Fritzbox hebben.

Stel die vraag eens aan degene die dat 'nieuwsbericht' heeft geschreven zou ik zeggen.
Reputatie 7
Welk "nieuwsbericht" is dat eigenlijk die refereert aan "mijn" topic. 😉
Kortom, niks nieuws. Nog steeds geen fatsoenlijke mogelijkheid om de experiabox te vervangen dus 🙂.



Ik gebruik de Netgear icm een managed switch. Werkt prima voor IPTV.
Reputatie 7
Ik gebruik de Netgear icm een managed switch. Werkt prima voor IPTV.

Ai, bridged-IPTV.

De TV ontvangers hebben dus een IP adres in de reeks 10.x.x.x.

Dat betekent geen apps zoals Netflix maar erger nog binnenkort geen updates en geen beeld meer aangezien bridged-IPTV momenteel ontmanteld wordt door KPN.

Ik zou me als ik jou was toch maar eens gaan verdiepen in het startbericht van dit topic, als je tenminste televisie wilt kunnen blijven kijken. 😉
Reputatie 7
Badge +24
Eigenlijk wel flut dat KPN zo moeilijk doet met tv op een apart vlan. Vrije routerkeuze word hierdoor nooit eenvoudig en realistisch voor een normale gebruiker. Het zal zo altijd iets blijven wat alleen bereikbaar is voor hobbyisten.

Reageer