Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560518 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 7
Eigenlijk wel flut dat KPN zo moeilijk doet met tv op een apart vlan. Vrije routerkeuze word hierdoor nooit eenvoudig en realistisch voor een normale gebruiker. Het zal zo altijd iets blijven wat alleen bereikbaar is voor hobbyisten.

En dat is nu net waarom KPN de specificaties van het netwerkaansluitpunt moet gaan publiceren voor die vrije routerkeuze immers dan kunnen de leveranciers van routers dat opnemen in hun firmware en de normale gebruiker dus ook in staat stellen hun router te gebruiken. KPN heeft AVM GmbH, de leverancier van de Fritz!Box, nu voorzien van al die informatie zodat de Fritz!Box nu ook gebruikt kan worden. Zaak is dat de benodigde specificaties generiek beschikbaar komen voor alle leveranciers van (modem)routers.
Hallo allemaal,



Ik wil ook mijn experiabox vervangen door Unifi Security Gateway.



Ik zie heel veel berichten en mogelijkheden voor een edge router. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik de experiabox kan laten stoppen met dhcp en de Unifi router gebruik voor alle netwerk zaken?



Ik heb alleen glasvezel internet en geen andere producten. Dus geen tv etc.



Wellicht is dit eerder in dit forum beantwoord, ik ben nieuw op dit vlak maar ik vind het uiterst boeiend.



Groetjes
Reputatie 7
Dit topic gaat over het compleet vervangen van de Experia box door een ander router.

Dan ben je dus ook van de DHCP server van de Experia Box af. 🙂



Er is ook het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" en dat beschrijft hoe je bijvoorbeeld een USG achter de Experia Box kan plaatsen zodat de USG zijn eigen subnet creëert.



Overigens zou ik, indien mogelijk, kiezen voor het vervangen van de Experia Box door jouw USG. En aangezien jij glasvezel hebt en alleen Internet afneemt van KPN is dat geen enkel probleem.
wjb, ik vind het erg tof dat ik heel snel een reactie heb gekregen.



u heeft helemaal gelijk.



1.ik zou idealiter de experiabox niet willen hebben, maar is dit makkelijk / mogelijk?



2.anders moet ik uitwijken naar usg achter de experia, en is dit ook goed te configureren?



graag advies. 🙂
Reputatie 7
1.ik zou idealiter de experiabox niet willen hebben, maar is dit makkelijk / mogelijk?

Dat is zeer zeker mogelijk en in jouw geval met alleen Internet en geen TV of telefonie eigenlijk ook zeer eenvoudig.

Er moet een pppoe verbinding opgezet worden op vlan 6.

De pppoe gebruikersnaam is normaliter mac-adres@internet en het wachtwoord "ppp" maar eigenlijk is alles goed, als er maar wat ingevuld is.
Reputatie 1
Badge
Alleen niet vergeten dat de USG of Edge geen WiFi hebben.
dank @wjb , moet ik de pppoe verbinding op de experia aanmaken?

echt nooit van gehoord :)



en dan kan ik dus de usg gebruiken als router in plaats van de experia?



en @flutter : ik heb de acces point van unifi ook..
Reputatie 7
Die PPPoE verbinding moet in de USG geconfigureerd worden waarbij ingesteld moet worden dat die PPPoE verbinding over vlan 6 moet lopen.

Hoe op een USG de PPPoE op vlan 6 geplaatst moet worden weet ik niet, ik heb geen USG.

Ik weet wel dat het mogelijk is.
Die PPPoE verbinding moet in de USG geconfigureerd worden waarbij ingesteld moet worden dat die PPPoE verbinding over vlan 6 moet lopen.

Hoe op een USG de PPPoE op vlan 6 geplaatst moet worden weet ik niet, ik heb geen USG.

Ik weet wel dat het mogelijk is.






dankjewel @wjb ik ga het vanavond proberen. Ik merk dat je wel verstand van zaken moet hebben met een dergelijke router..
Reputatie 7
Gebruik je een Unify Controller?



Zo ja:



Zo nee, dan vind je de PPPoE optie in de drop down bij de WAN verbinding.

Ik ben echter bang dat de vlan via de cli (command line interface) ingesteld moet worden.
Na ongeveer 30 pagina's gelezen te hebben durfde ik het toch aan.



Ik heb ook een ER-L3 ertussen gezet en het draait als een spreekwoordelijke tiet.

Ben wel semi-gevaarlijk aan de gang geweest. Ik heb namelijk alles geconfigureerd en kort getest. Daarbij heb ik nog gemerkt dat ik de IGMP van de switch (oude netgear FS726T) moest aanzetten.

Ik heb toen nog 10 minuten proefgedraaid en ben een heel weekend weggeweest.

De vrouw en kinderen hebben het hele weekend van VOD/TV/Internet en telefonie genoten en niets gemerkt.



Ik wil iedereen die zich ingezet heeft om de scripts te optimalizeren bedanken en hopelijk komt er snel een oplossing voor die lelijke energieslurpende EB.
Reputatie 7
Na ongeveer 30 pagina's gelezen te hebben durfde ik het toch aan.

Foei ... heb je er maar 30 gelezen terwijl er ondertussen 49 zijn. 😉



Ik heb toen nog 10 minuten proefgedraaid en ben een heel weekend weggeweest.

Meer is ook echt nergens voor nodig. 🤔
Gebruik je een Unify Controller?



Zo ja:



Zo nee, dan vind je de PPPoE optie in de drop down bij de WAN verbinding.

Ik ben echter bang dat de vlan via de cli (command line interface) ingesteld moet worden.








zodra ik de USG achter de Experiabox aansluit, dan heb ik helemaal nergens meer internet / wifi.



Als ik met IP scanner kijk, dan krijg ik een 192.168.2.155 voor de Unifi, maar ik kan er niet naar navigeren.



Weten jullie hoe ik op de router kan komen? (om bovenstaande punten van @wjb uit te voeren.


Als ik met IP scanner kijk, dan krijg ik een 192.168.2.155 voor de Unifi, maar ik kan er niet naar navigeren.



Weten jullie hoe ik op de router kan komen? (om bovenstaande punten van @wjb uit te voeren.








192.168.2.155 is de Unifi Access Point, dus niet de router. Dus de router is niet zichtbaar voor mij.
Reputatie 7
Gebruik je nu een Unify Controller of niet?

Is die USG eerder gebruikt?
Gebruik je nu een Unify Controller of niet?

Is die USG eerder gebruikt?








Ja voorheen had ik een UnifiController, deze aangesloten op een switch achter de Experiabox.



Nu heb ik de USG gekoppeld aan de Experiabox, en de UnifiController lampje brandt niet als ik deze op de USG aansluit. Het lampje brand wel als het op de switch wordt aangesloten.
Experiabox -> Switch -> UnifiController + UnifiAccessPoint ==== deze opzet heb ik thuis gewoon internet via de access points.



Nu wil ik dus



Experiabox (bridge?? hoor ik vaker) -> USG -> Switch -->.....







op hun website staat dat je de UnifiController direct op de USG moet aansluiten, maar lampje brand dan van de Controller niet.
via de mobiele app heb ik de controller kunnen bereiken, en daar zie je dus ook de USG.... gelukkig!!



maar, de USG moet geupdate worden en geadopteerd worden, maar deze stapt werkt nu weer niet...



zucht





ik ga even verder met knutselen...



als er inmiddels alternatieven zijn hoor ik het graag :)😊
Reputatie 7
Nu wil ik dus

Experiabox (bridge?? hoor ik vaker) -> USG -> Switch -->.....


Nee, dat wil je volgens mij helemaal niet.

Wat je wel wil is:

USG -> switch -> Unifi controller + Unifi accesspoint en de Experia Box netjes opgeborgen in z'n doos.



Geef de USG een factory reset als die eerder gebruikt is.

Sluit de switch met alles daarachter aan op de LAN poort van de USG.

Sluit de WAN poort van de USG aan op een LAN poort van de Experia Box.

Kan je nu op Internet via de wifi van de Unifi of via een PC die aangesloten is op de switch?
Reputatie 1
Badge
Volgens mij heeft de UniFi Security Gatteway geen PoE poorten dus als je daar je cloud Key aan hangt zal je deze met een externe oplader moeten voeden.
Reputatie 3
Badge +1
Is de Asus AC-86U al te plaatsen ipv de experiabox?

Ik zie op de tweakers in de asus topic hem niet genoemd staan.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709/0



Als ik het topic doorloop zie ik dat de 86U geen robocfg heeft wat zorgt dat het niet zou werken, verder zegt mij dit helemaal niets.



Ik heb juist interesse in deze router aangezien hij een goede cpu heeft wat erg goed werkt met openvpn.Is er anders een ander alternatief als router die een snelle openvpn verbinding kan bewerkstelligen. Ik heb nu een 200/200 abonnement, en wil niet teveel op deze snelheid inleveren met openvpn.
Reputatie 7
Heb je ook televisie van KPN?

Heb je ook vaste telefonie van KPN?

Wil je een OpenVPN server op jouw router om van elders uit jouw thuisnetwerk te kunnen benaderen of een OpenVPN cliënt om via een VPN provider op Internet te gaan?
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb alleen internet van KPN, geen tv of telefonie. Het liefst zou ik zowel server als client draaiend hebben op de router maar client is prio.
Reputatie 7
De Asus routers kennen niet de mogelijkheid om de WAN poort op een specifiek vlan te plaatsen terwijl deze bij KPN op vlan 6 geplaatst moet worden.

Maar niet getreurd, door een switch die vlan ondersteunt tussen de Asus en de NTU te plaatsen kan je de WAN poort alsnog op vlan 6 plaatsen. Een geschikte switch is bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2
Hallo,



Ik lees al enige tijd dit toppic (met veel enthousiasme) maar weet nog niet precies waar ik moet beginnen.

Ik heb een Experiabox V10 met internet en televisie van kpn (geen vaste telefonie).

Ik heb GEEN glasvezel.

Verder heb ik Ubiquiti Edge router Lite die nu niks doet. Helaas heb ik nog geen aparte accespoints. Over een ongeveer 2 maanden in het bezit van 3 Aruba acces points, dan kan de experiabox helemaal weg (hoop ik)



Is het mogelijk om zoveel mogelijk via de edge router te laten lopen; dhcp, firewall, vlan's, vpn ed maar de wifi nog via de experiabox te laten lopen?



Groetjes,

Dennis

Reageer