Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8531 reacties
  • 560304 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8531 reacties

Reputatie 1
Na een reboot het volgende al geprobeerd?



restart igmp-proxy
Reputatie 7
Heb je toevallig nog een andere router in jouw netwerk opgenomen?

Zo ja, van welk merk en type is die router?
Ik heb zelf een USG 3P draaien met IPv6 en IPTV.



de configuratie staat hier: USG KPN FTTH



enige wat ik merk is dat na een firmware update ik de USG nog een extra reboot moet geven, tot die tijd hapert IPTV.
Reputatie 7
enige wat ik merk is dat na een firmware update ik de USG nog een extra reboot moet geven, tot die tijd hapert IPTV.

Dat is op de EdgeRouters niet anders. Om de IGMP proxy server goed z'n werk te laten doen is na een firmware update altijd een extra reboot nodig.
Reputatie 1
Of alleen de proxy server restarten
Reputatie 7
Of alleen de proxy server restarten

Klopt.
Reputatie 3
Badge +1
Sinds vandaag error melding 561 op mijn TV-Decoders.

Draai al enig tijd versie 2.06 op de edgerouter, dat ging zonder problemen.



Edgerouter is vandaag even van het stroom afgeweest (werkzaamheden)
Reputatie 7
Open het cli venster en geef het commando restart igmp-proxy.

Zet de TV ontvanger even helemaal uit.

Krijg je daarna nog steeds foutcode 561?
Reputatie 3
Badge +1
Open het cli venster en geef het commando restart igmp-proxy.

Zet de TV ontvanger even helemaal uit.

Krijg je daarna nog steeds foutcode 561?




Ja, ik heb na een reboot van de Edgerouter wel vaker issues met de IMGP-Proxy services.

Dan voer ik handmatig restart igmp-proxy uit en dan werkt het weer.



Nu komen (meerdere) tv-decoders met deze error.



Mijn IGMP proxy config is



interface eth1 {

alt-subnet 0.0.0.0/0

role downstream

threshold 1

}

interface eth2.4 {

alt-subnet 213.75.0.0/16

alt-subnet 10.16.0.0/16

alt-subnet 217.166.0.0/16

alt-subnet 0.0.0.0/0

role upstream

threshold 1

}



ETH0 #Fall back Ziggo Internet

ETH1 is mijn LAN

ETH2 is KPN (met VLAN 4 en 6)





Ik heb protocols igmp-proxy disable-quickleave verwijderd. Dit zag ik op deze site: https://www.lengers.com/?p=547



De Static route die ik heb voor KPN is

static {

route 213.75.112.0/21 {

next-hop 10.210.176.1 {

}



Ik twijfel of deze static route nog goed is aangezien VLAN 4 dit is als IP heeft 10.242.207.74/20
Reputatie 3
Badge +1


Open het cli venster en geef het commando restart igmp-proxy.

Zet de TV ontvanger even helemaal uit.

Krijg je daarna nog steeds foutcode 561?
Ja, ik heb na een reboot van de Edgerouter wel vaker issues met de IMGP-Proxy services.

Dan voer ik handmatig restart igmp-proxy uit en dan werkt het weer.



Nu komen (meerdere) tv-decoders met deze error.



Mijn IGMP proxy config is



interface eth1 {

alt-subnet 0.0.0.0/0

role downstream

threshold 1

}

interface eth2.4 {

alt-subnet 213.75.0.0/16

alt-subnet 10.16.0.0/16

alt-subnet 217.166.0.0/16

alt-subnet 0.0.0.0/0

role upstream

threshold 1

}



ETH0 #Fall back Ziggo Internet

ETH1 is mijn LAN

ETH2 is KPN (met VLAN 4 en 6)





Ik heb protocols igmp-proxy disable-quickleave verwijderd. Dit zag ik op deze site: https://www.lengers.com/?p=547

De Static route die ik heb voor KPN is static {

route 213.75.112.0/21 {

next-hop 10.210.176.1 {

}



Ik twijfel of deze static route nog goed is aangezien VLAN 4 dit is als IP heeft 10.242.207.74/20






Opgelost, VLAN4 heeft een andere range dan ervoor

De static route aangepast naar 10.242.192.1 ipv 10.210.176.1



Is er ook een manier om dit automatisch te doen?
Reputatie 7
Opgelost, VLAN4 heeft een andere range dan ervoor

De static route aangepast naar 10.242.192.1 ipv 10.210.176.1



Is er ook een manier om dit automatisch te doen?


De configuratiescripts die in het openingsbericht van dit topic staan doen dat automatisch.

Zorg altijd dat je een goede backup hebt voor het geval dat je terug wilt naar je huidige configuratie.
Reputatie 3
Badge +1


Opgelost, VLAN4 heeft een andere range dan ervoor

De static route aangepast naar 10.242.192.1 ipv 10.210.176.1



Is er ook een manier om dit automatisch te doen?
De configuratiescripts die in het openingsbericht van dit topic staan doen dat automatisch.

Zorg altijd dat je een goede backup hebt voor het geval dat je terug wilt naar je huidige configuratie.




Ok, dank je. Ik zal daar eens een blik op werpen.
Reputatie 7
Ok, dank je. Ik zal daar eens een blik op werpen.

Als je niet de hele configuratie opnieuw wilt doen, lees dan in de readme.txt het stukje over de rfc3442 classless routes want dat is het stukje wat bij jou mist.
Reputatie 2
Heb je toevallig nog een andere router in jouw netwerk opgenomen?

Zo ja, van welk merk en type is die router?


Heb mijn hele netwerk en weer beetje voor beetje opgebouwd. Blijkt er nog een oude router achter het schot op zolder te staan waarvan ik eigenlijk het bestaan van vergeten was. Alles is nu up and running! Allen bedankt voor de suggesties.
Beste mensen,



ik heb hard hulp nodig want ik sla bijna met mijn hoofd tegen de muur.



Ik heb een edgerouter 6p (vergelijkbaar met de 4). Via kriegsman.io, de verschillende ubiquity sites en dit forum (met dank aan wjb) ben ik erg ver met mijn configuratie.



ik heb:


  • werkende iptv (over vlan. Van eth0.4 naar eth4.4 via igmp proxy (rest van de eth op disabled) . IGMP snooping hoeft nu niet op mijn managed switches (netgear GS108e) aan te staan omdat het allemaal via VLAN gaat en gescheiden is van de rest).
  • Ook internet gaat goed op de STBs waarbij ik via de STB prima kan netflixen en youtuben mocht dat nodig zijn.
  • internet via ipv4 gaat super. Maximale snelheid 500/500.
  • Verschillende VLANs op ipv4 naar internet en prima via DHCP een subnet voor IoT, gasten en mijn camera's (zonder internettoegang) met goede firewalls.

ECHTER.....



ik krijg geen werkend ipv6 voor elkaar.



Het punt is dat al mijn devices wel een ipv6 adres krijgen 20:::: etc (naast een loopback adres fe80)

Heb ook de clouflare DNS servers 4700:1111 etc in mijn netwerk adapters staan als ipv6 dns servers.

Maar zodra ik ping6 google.com of de test ipv6 sites bezoek dan krijg ik volgende mededeling de eerst paar seconden dat ik de pppoe0 verbinding opstart:









Na luttele seconden en opnieuw laden van de test ipv6 site dit:







Opeens is ipv6 niet meer beschikbaar. Ook snap ik niet dat SLAAC bij het eerste plaatje niet beschikbaar is en ICMP en hostname filtered en none zijn.

Mijn netwerkkennis is voor een leek redelijk goed maar zodra MTU of clamping en veranderingen hierin bv nodig zijn volg ik blind de adviezen op.



Heeft iemand in godsnaam de gouden tip voor mij. Mijn provider is XS4ALL maar zoals we allemaal weten is het gewoon KPN. Wellicht dat er toch hier kleine andere aanpassing nodig zijn om het werkend te krijgen? MTU instellingen? Clamping? Iets heel anders?



Ik heb de config.boot van de setup voor de edgerouter lite 3 compleet vergeleken met die van mij en de kleine verschillen via de config tree veranderd. Reboot, maar no luck. IPv6 werkt niet....

Al gebeld met de XS4ALL klantenservice maar die willen me niet verder helpen zonder fritzbox-router (experiabox van XS4ALL maar dan beter).



Hoop zo op de juiste wegwijzer hier !!!!



dank vooraf!
Reputatie 7
Kan je hier eens jouw IPv6 configuratie posten?

Bijvoorbeeld screenshots van de config tree.
Bij deze: ik weet niet of ik zo voldoende heb gepost. De firewall rules zijn zoals in de tutorial van edgerouter lite. Ik heb geprobeerd om de ICMP6 bij de WAN_IN en bij de WAN_LOCAL te zetten, Maakt niet uit. Ik heb hem nu alleen als rule 30 bij WAN_LOCAL.



Hartelijk dank voor het meedenken!!



NB ETH 0 WAN, ETH 1 LAN



Reputatie 7
En wat heb je bij interfaces / ethernet / eth1 / ipv6 : IPv6 routing parameters staan?





Let op, ik gebruik drie vlans op eth1. Vandaar dat je in mijn config / vif / 1 / er nog tussen ziet staan maar die moet je dus negeren.
Goedemorgen. DIt is mijn eth1 config:



Reputatie 7
En IPv6 autoconf staat aan?

Zie je op het dashboard bij eth1 een IPv6 adres staan?
Ja adres aanwezig denk ik?



NB deze IP instellingen config is nog toen ik de google DNS had. Ook daar had ik geen ipv6 mee. Ik heb ze veranderd in de cloudflare DNSsen en nu staat er hetzelfde alleen met de cloudflare ipv4 en ipv6 DNSsen.





Hier wat ik op mijn dashboard zie:



Reputatie 7
Dat ziet er allemaal goed uit.

Ik zie dan ook geen reden waarom IPv6 geen goed resultaat zou geven.



Jammer dat je het ook niet weet. Ben geneigd om weer van 0 af aan te beginnen en kijken waaraan het ligt.

Of mijn fritzbox eraan te hangen weer en kijken of ik een ipv6 zo wel krijg... Misschien kon het al niet. Het vreemde is zodra ik de pppoe0 connectie herstart geeft hij me wel een native ipv6 adres op de iipv6-test pagina maar na een volgende refresh van die ipv6-test pagina heb ik geen adres...



ICMP is bij mij ook filtered. en niet reachable, misschien is daar iets aan te tweaken?



Hartelijk dank iig voor het meedenken!
Reputatie 7
Als je IPv6 ICMP op reachable wil krijgen dan zal je IPv6 ICMP inkomend in de firewall van de PC open moeten zetten.
ik heb afgelopen vrijdag de boel omgezet naar mijn edgerouter-x-sfp. Nadat ik alle interne vlans ook goed geconfigureerd had en de router nogmaals herstart werkte alles. (die dubbele/igmp-proxy herstart zou misschien in het bijbehorende txt file vermeld kunnen worden? )



ik, tevreden dat het werkt, ben alvast gaan bedenken wat ik moet doen om straks de configuratie aan te passen naar rechtstreeks op de glasvezel (ie. zonder NT en vezel rechtstreeks in de SFP). want dat is weer een stekker minder nodig in de meterkast.



Nu komen wij zaterdag thuis en doet interactive TV het niet. (alleen het interactieve deel, specifiek afspelen van een opname) gewoon TV kijken werkt, internet werkt dus ik snap er niks van. Na een herstart geeft het tv kastje error 561 en doet niks meer. Vervolgens de router herstart, en nu deed helemaal niets het meer, geen internet geen tv helemaal niks.

na grondig onderzoek zie ik dat het ethernet status lampje op de NT uit is. Kabel vervangen, geen resultaat. na een power cycle van de NT gaat het lampje even op rood en dan op groen. na herstart van de router werkt alles vervolgens weer.



Gisteren avond komen wij thuis, en je raad het vast al , weer hetzelfde probleem. Is nu net toevallig mijn NT die kuren heeft of is er iets wat ik fout gedaan kan hebben dat dit veroorzaakt?

Reageer