Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561096 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7
Ik heb nog niet eerder een melding van iets dergelijks gezien en ik heb zelf ook nog nooit iets dergelijks ervaren.

Om uit te sluiten dat het de (configuratie van de) EdgeRouter is zou je de Experia Box een aantal dagen kunnen aansluiten. Als het dan nog steeds optreedt dan is de kans groot dat de NTU kuren vertoont.
Hoi wjb,



Misschien een vraag speciaal gericht voor jou aangezien ik je wat vaker tegen kom hier op dit KPN forum. Maar mocht iemand anders dit ook snappen hier, voel je vrij!



Situatie:

KPN glaslijntje hier, 500mbps up en down, vaste telefonie (oud telefoonnummer nog steeds). En de Experiabox V10. Na zoveel jaar loop ik toch tegen wat V10 problemen aan, wifi connectiviteit wordt er niet beter op. Ook de limiet van DHCP leases vastzetten op IP (max 10) is mij te beperkt inmiddels, samen met het niet op kunnen slaan van alle settings i.v.m. portforwarding. Wel eens een V10a in mijn handen gehad, flink wat stappen achteruit dus dat is geen optie.



Nu een FRITZ!Box 7581 aangesloten, alles werkt als een trein, uploadsnelheid is zelfs boven verwachting gestegen t.o.v. de V10. Maar je raad het vast al, vaste telefonie niet aan de praat te krijgen direct via de FRITZ!Box vanwege hoe KPN zijn telefonie afhandeld. KPN helpdesk kon me ook niet helpen of zeggen wanneer dit wel zal gaan werken ooit. Nu wil ik liever niet terug naar de V10 als het niet hoeft, maar wel graag mijn vaste nummer behouden. Op de valreep overstappen naar XS4ALL zou kunnen, alleen raak ik dan mijn oude @planet.nl adres kwijt. Liever ook geen andere router dan de FRITZ!Box, alle instelmogelijkheden daarmee zijn ideaal en is een mooie middenweg tussen de Experiabox en bv. een EdgeRouter.



Is er inmiddels een (tijdelijke) oplossing m.b.t. telefonie bekend? Zoeken in dit topic is niet te doen helaas. Wel kwam ik deze tegen https://forum.kpn.com/internet-9/fritzbox-op-kpn-glas-verbinding-478455/ maar hier niets gevonden.



Mijn idee was om de V10 met DHCP uit achter de FRITZ!Box te hangen en dan aan de V10 het telefoonlijntje zoals normaal. Klinkt dit ergens als een mogelijk werkende oplossing? Via de WAN of een van de LAN poorten op de V10? Misschien nog bepaalde setting op de FRITZ!Box voor nodig? Of kan het telefoon signaal via een FRITZ!Box sowieso niet doorgestuurd worden naar een ander device?



Mocht iemand hier een ideetje hebben hoor ik het graag, alvast bedankt! 😎
Reputatie 7
Helaas is er nog geen oplossing voor telefonie rechtstreeks op de Fritz!Box zelf al verwacht ik dat het niet al te lang meer zal duren totdat deze er wel zal zijn.

Het is ook niet mogelijk om de Experia Box voor telefonie achter de Fritz!Box te plaatsen immers voor telefonie moet de Experia Box rechtstreeks op vlan 7 van KPN aangesloten zijn.



Maar niet getreurd, wat je namelijk wel kunt doen is tussen de NTU (glasvezelmodem) en Fritz!Box een Netgear GS105Ev2 plaatsen en daar vlan 7 afsplitsen van vlan 4 en 6 om vervolgens ook de Experia Box op de switch aan te sluiten.

Zie dit bericht voor de configuratie van die switch.
Helaas is er nog geen oplossing voor telefonie rechtstreeks op de Fritz!Box zelf al verwacht ik dat het niet al te lang meer zal duren totdat deze er wel zal zijn.

Het is ook niet mogelijk om de Experia Box voor telefonie achter de Fritz!Box te plaatsen immers voor telefonie moet de Experia Box rechtstreeks op vlan 7 van KPN aangesloten zijn.



Maar niet getreurd, wat je namelijk wel kunt doen is tussen de NTU (glasvezelmodem) en Fritz!Box een Netgear GS105Ev2 plaatsen en daar vlan 7 afsplitsen van vlan 4 en 6 en ook de Experia Box op de switch aansluiten.

Zie dit bericht voor de configuratie van die switch.




Bedankt voor je snelle reactie wjb! Het switchje is besteld en zal hem er straks tussen plaatsen.
Reputatie 7
Bedankt voor je snelle reactie wjb! Het switchje is besteld en zal hem er straks tussen plaatsen.

Natuurlijk wel eerst even configureren voordat je hem er tussen plaatst. 😉


Bedankt voor je snelle reactie wjb! Het switchje is besteld en zal hem er straks tussen plaatsen.Natuurlijk wel eerst even configureren voordat je hem er tussen plaatst. 😉


Ja, dat leek me wel zo handig. 😋

Ik heb de configuratie gebruikt zoals hier door je voorgesteld.

Onder Poort 2 bedoel je daar overigens als laatste punt niet pvid 4 en 6 maar vlan 4 en 6 neem ik aan?



Wel heb ik het tegenovergestelde ingesteld op de overige vlans die je niet benoemde daar per poort. Dus onder poort 2 vlan 7 untagged, onder poort 3 vlan 4 en 6 untagged, en onder poort 4 en 5 vlan 4, 5 en 6 tagged. Ik weet niet of dat de bedoeling was? Misschien voor anderen het aanpassen waard, tenzij ik je niet goed begreep natuurlijk.



De telefoon die nu via de nieuwe Netgear GS105E op poort 3 naar de WAN poort op de V10 loopt lijkt te werken, al is mijn internet snelheid via de FRITZ!Box drastisch in elkaar gezakt lijkt het wel. Dan bedoel ik van stabiel 512mbps down, en 643mbps up vóór de toevoeging van de switch, naar instabiel onder de 430mbps down, en onder de 370mbps up ná de toevoeging switch. Getest met de speedtest desktop app op een vaste verbinding op de FRITZ!Box. 😉 Een klein ander minpuntje is dat ik nu niet makkelijk op de V10 kan inloggen om de VOIP logs te checken.



Mocht ik iets fout hebben gedaan wijs me er vooral op als je wil. Anders lijkt me dit een prima oplossing tot KPN wel vaste telefonie via de FRITZ!Box mogelijk maakt nu ik mijn netwerk (op vaste telefonie na dan) niet meer via de Experiabox V10 hoef te laten lopen! 😇
Reputatie 7
Weet je zeker dat je vlan 1 van de lan poorten 1, 2 en 3 hebt verwijderd.

Kan je anders screenshots posten van de vlan configuratie van de switch.

Vermeldt de pvid's van de verschillende poorten en welke vlans actief zijn op welke poort en of ze tagged of untagged aan die poort zijn toegewezen.
Weet je zeker dat je vlan 1 van de lan poorten 1, 2 en 3 hebt verwijderd.

Kan je anders screenshots posten van de vlan configuratie van de switch.

Vermeldt de pvid's van de verschillende poorten en welke vlans actief zijn op welke poort en of ze tagged of untagged aan die poort zijn toegewezen.


Hierbij:



Reputatie 7
Haal vlan 4 en 6 van LAN poort 3, 4 en 5 af.

Haal vlan 7 van LAN poort 2, 4 en 5 af.

Is de performance daardoor al beter?



Welke versie van de firmware staat op die Netgear?
Haal vlan 4 en 6 van LAN poort 3, 4 en 5 af.

Haal vlan 7 van LAN poort 2, 4 en 5 af.

Is de performance daardoor al beter?



Welke versie van de firmware staat op die Netgear?


Gedaan:



En we zijn er weer!:



Blijft zo heerlijk dat glasvezel. 🙈 Wel te bedenken dat de upload snelheid met de V10 altijd wel echt rond die 500mbps max zat, met de FRITZ!Box 7581 dus makkelijk erboven iedere keer nu ik hem stabiel test. Telefoon lijkt ook goed te gaan via de aanbevolen Netgear dus, met nog de V10 daartussen natuurlijk. TV naar de KPN kastjes wel gewoon via FRITZ!Box, kan KPN daar ook niet meer poorten ongevraagd naartoe open zetten nu. 🙊



Mijn nieuwe GS105Ev2 draait firmware V1.6.0.3 met bovenstaand als resultaat, ik zie dat er een 1.6.0.6 is, zal deze nog even updaten.



@wjb Vriendelijk bedankt voor alle snelle hulp vandaag, echt te gek hoor!



Wacht ik nu in alle rust af tot KPN hun vaste telefonie wat meer open zet.
Reputatie 4
Badge +4
ik heb afgelopen vrijdag de boel omgezet naar mijn edgerouter-x-sfp. Nadat ik alle interne vlans ook goed geconfigureerd had en de router nogmaals herstart werkte alles. (die dubbele/igmp-proxy herstart zou misschien in het bijbehorende txt file vermeld kunnen worden? )



ik, tevreden dat het werkt, ben alvast gaan bedenken wat ik moet doen om straks de configuratie aan te passen naar rechtstreeks op de glasvezel (ie. zonder NT en vezel rechtstreeks in de SFP). want dat is weer een stekker minder nodig in de meterkast.



Nu komen wij zaterdag thuis en doet interactive TV het niet. (alleen het interactieve deel, specifiek afspelen van een opname) gewoon TV kijken werkt, internet werkt dus ik snap er niks van. Na een herstart geeft het tv kastje error 561 en doet niks meer. Vervolgens de router herstart, en nu deed helemaal niets het meer, geen internet geen tv helemaal niks.

na grondig onderzoek zie ik dat het ethernet status lampje op de NT uit is. Kabel vervangen, geen resultaat. na een power cycle van de NT gaat het lampje even op rood en dan op groen. na herstart van de router werkt alles vervolgens weer.



Gisteren avond komen wij thuis, en je raad het vast al , weer hetzelfde probleem. Is nu net toevallig mijn NT die kuren heeft of is er iets wat ik fout gedaan kan hebben dat dit veroorzaakt?




Hi Sniker,



Ik zou eerst het advies van wjb opvolgen door de EB weer aan te sluiten op de NTU en kijken of deze nu wel UP blijft, kan overigens ook de defecte voeding zijn. Welke interne vlans heb je eigenlijk aangemaakt en met welk doel?, dit gezien je meer TV box niet goed werkt. lijkt alsof je TV box geen routed IPTV heeft maar bridged en dit kan veroorzaakt worden door verkeerd ingezette vlans.



Denk graag mee, Cheers
Dat ziet er allemaal goed uit.

Ik zie dan ook geen reden waarom IPv6 geen goed resultaat zou geven.





EINDELIJK !



Ik heb het voor elkaar, na vele configuraties te hebben vergeleken met de mijne en veel trial en error







Deze regel



code:
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 dhcpv6-pd prefix-only




had ik niet in gebruik. Na deze ingesteld te hebben krijg ik bovenstaande ipv6 test en werkt ipv6 naar behoren. Ik kan ook ping6-en nu naar google.com.



Daar mijn ipv6 kennis veelal google-kennis is begrijp ik echter niet waarom ik in mijn configuratie prefix-only moet hebben om het werkend te krijgen.



Hiernaast nog de vraag of ik geen hostname moet zien of zijn dit firewall instellingen?



wjb, hartelijk dank voor je activiteit op dit forum!
Reputatie 7
Ik heb die prefix-only ook niet staan, maar wel het onderstaande resultaat.







Die ICMP filtered komt door de firewall op jouw PC waar inkomend IPv6 ICMP niet doorgelaten wordt.

De informatie t.a.v. de hostname moet door de provider aangeleverd worden.
Ik heb die prefix-only ook niet staan, maar wel het onderstaande resultaat.



Raar....



hier is iemand met een USG met exact hetzelfde probleem! Ook dat is opgelost met prefix-only.



https://community.ui.com/questions/USG-ipv6-is-only-routed-for-the-first-30-seconds-addresses-are-assigned-to-clients/c743e6d9-548b-457d-8ff3-cf6be8283973



Enfin.... het werkt !
Reputatie 1
Badge
In de openingspost vraagt WJB of er al iemand is met een werkende USG en eventueel deze te posten.
Reputatie 1
Ik ben er weer!



Na een aantal maanden succesvol met de ER Lite internet en TV loopt het beeld op de TV na 10 min weer vast. Na zappen is het weer voor 10 minuten goed.



Ik heb in mijn initiële configuratie niets aangepast de afgelopen maanden. Na een restart igmp-proxy werkt het weer 10 minuten en daarna valt de zender weer weg.



Enig idee hoe dit kan komen?
Reputatie 7
Heb je andere routers in jouw netwerk?

Heb je switches, accesspoints of andere "speciale" apparatuur in jouw netwerk?



Wat is het merk en type?



Mijn EdgeRouter Lite 3 is in de nacht van 6 of 7 oktober volledig gecrasht. Ik heb mij spare EdgeRouter moeten inzetten die nog in een testcyclus zat met firmware 2.06.
Reputatie 1
Heb je andere routers in jouw netwerk?

Heb je switches, accesspoints of andere "speciale" apparatuur in jouw netwerk?



Wat is het merk en type?



Mijn EdgeRouter Lite 3 is in de nacht van 6 of 7 oktober volledig gecrasht. Ik heb mij spare EdgeRouter moeten inzetten die nog in een testcyclus zat met firmware 2.06.






Ja, ik heb een Unifi 8P POE switch, cloud key en 3 Unifi InWall APs.



Er is daar verder ook niets aan veranderd. Kan proberen de AP waar de TV aan hangt proberen te reprovisionen. Misschien dat daar iets mis is.
Reputatie 7
Kan je de klok zo ongeveer gelijk zetten op de tijd totdat de uitzending vastloopt?
Dit gaan we eens goed lezen.

Vast een goede oplossing.
Reputatie 1
Kan je de klok zo ongeveer gelijk zetten op de tijd totdat de uitzending vastloopt?



Ja, het is vrijwel elke keer dezelfde interval. Ik heb het nooit echt getimed.
Reputatie 7
Kan je de klok zo ongeveer gelijk zetten op de tijd totdat de uitzending vastloopt?Ja, het is vrijwel elke keer dezelfde interval. Ik heb het nooit echt getimed.

Als dat zo is, dan wijst alles er op dat er een tweede IGMP proxy server actief zou zijn op jouw netwerk.

Ik neem ook aan dat IGMP snooping aan staat op die Unifi switch. Klopt dat?

Koppel de accesspoints eens los en kijk of het fenomeen nog steeds optreedt.
Reputatie 1
Hmmm heel vreemd, ik heb namelijk helemaal niets aangepast de afgelopen maanden.



Ja, IGMP snooping staat aan op de switch, zie output:

code:
SWITCH-8P-US.v4.0.54# grep igmp /tmp/system.cfg
switch.vlan.1.igmp_snooping=true
switch.vlan.1.igmp_fastleave=false
switch.vlan.1.igmp_maxresponse=10
switch.vlan.1.igmp_mcrtrexpiretime=0
switch.vlan.1.igmp_groupmembership=260
switch.vlan.1.igmp_querier=
switch.vlan.1.igmp_supression=false
switch.vlan.2.igmp_snooping=true
switch.vlan.2.igmp_fastleave=false
switch.vlan.2.igmp_maxresponse=10
switch.vlan.2.igmp_mcrtrexpiretime=0
switch.vlan.2.igmp_groupmembership=260
switch.vlan.2.igmp_querier=
switch.vlan.2.igmp_supression=false
switch.vlan.3.igmp_snooping=true
switch.vlan.3.igmp_fastleave=false
switch.vlan.3.igmp_maxresponse=10
switch.vlan.3.igmp_mcrtrexpiretime=0
switch.vlan.3.igmp_groupmembership=260
switch.vlan.3.igmp_querier=
switch.vlan.3.igmp_supression=false




VLAN 2 (50) en 3 (55) zijn voor WiFi en IoT devices. De eerste is zover ik weet gewoon de default LAN.



Ik zal morgen een proberen om de APs los te koppelen, echter heeft het met ook altijd gewerkt.
Even voor de laatste keer terugkomend op verschil in configuratie voor KPN in vergelijking met XS4ALL wbt IPv6.



PREFIX-ONLY Is een must bij xs4all in tegenstelling tot kpn. Dit komt op meerdere fora naar voren. Ik meld dit even ook hier mochten mensen ook dezelfde vraag of problemen hebben. KPN en xs4all is dan toch niet 1 op 1 hetzelfde.

Link naar tweakers ,ipv6 xs4all
Goedemorgen allemaal.



Misschien is het wel helemaal niet gepast, maar voordat ik 1299 postst moet doorlezen, hierbij mijn vraag.



@wjb je hebt alles getest met de Edgerouter lite 3, X, X SFP. Werken een van deze instellingen ook op de Edgerouter 12? Dit omdat ik dan niet speciaal een switch hoef te kopen maar alleen een accespoint.



Mvg

Reageer