Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557982 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Goedemorgen allemaal.



Misschien is het wel helemaal niet gepast, maar voordat ik 1299 postst moet doorlezen, hierbij mijn vraag.



@wjb je hebt alles getest met de Edgerouter lite 3, X, X SFP. Werken een van deze instellingen ook op de Edgerouter 12? Dit omdat ik dan niet speciaal een switch hoef te kopen maar alleen een accespoint.



Mvg




Ik heb een edgerouter 6p waar het prima bij werkt. De edgerouter 12 heeft dezelfde cavium chip. Theoretisch moet het lukken volgens een van de guides.
Reputatie 7
Met wat kleine aanpassingen zal het script voor de X ook op de 12 draaien.

Persoonlijk zou ik echter voor een losse switch gaan, dan ben je vast goedkoper uit.
Ja dan ben je ongeveer 60/80 euro goedkoper uit. Maar ik dacht als je nu al wat draaiend heb dan kan ik dat direct overnemen.



Maar dan gaan we even opzoek naar de beste opstelling/uitvoeringen.
Reputatie 7
Heb je dan al een EdgeRouter 12 in jouw bezit?

Zo ja, draai het script voor de EdgeRouter X en pas acheraf de instellingen aan zodat alle LAN poorten binnen de switch opgenomen worden.
Nee nog niet die wilde ik aanschaffen.

Maar als je het een beter idee vind om een apart switch te kopen dan ga ik die optie even bekijken.
Reputatie 7
Een EdgeRouter Lite 3 samen met een Netgear GS108Ev3 komt op zo'n 150 Euro en dat scheelt toch zo 100 Euro.

Daarbij komt dat als hij stuk zou gaan de kosten voor vervanging ook weer lager zijn.
In verband met een nieuwe woning ben ik van plan KPN hussle te nemen (internet &TV, 500mb up/down glasvezel). Momenteel heb ik XS4ALL en daar ben ik erg tevreden over. Een paar jaar geleden heb ik voor mezelf besloten om eigenlijk nooit meer KPN te nemen maar door de nieuwe prijzen zit ik er toch over na te denken.



Ik wil absoluut geen gebruik maken van de experiabox. Ik vind het een verschrikking. Nu ben ik dus terecht gekomen bij dit topic. Ik studeer zelf Informatica dus ik kan m'n weg enig sinds vinden in de wereld van netwerken.



Hoe plug en play is het installeren van de router aan de hand van de scripts die op dit topic staan? Ik ben van plan de EdgeRouter X te kopen. Voor de wifi wil ik kijken naar de Ubiquiti AmpliFI AFi-R Multiroom Wifi ( zou deze tevens kunnen voldoen als router dat ik de edgerouter X niet koop?)



Zouden jullie dit aanraden voor iemand die eigenlijk voor de rest weinig eisen heeft voor het netwerk. Ik wil wel een stabiel wifi netwerk (sonos one speakers, 2x nintendo switch, google home, mobiel) maar voor de rest hangt alles aan de kabel (2x tv ontvanger, 2x pc, 2x ps4).
Reputatie 7
Hoe plug en play is het installeren van de router aan de hand van de scripts die op dit topic staan?

Dat is redelijk "Plug and Play" waarmee ik wil aangeven dat het maar een paar eenvoudige stapjes zijn om zo'n EdgeRouter aan de praat te krijgen.



Ik ben van plan de EdgeRouter X te kopen.

Persoonlijk zou ik dan toch echt voor de EdgeRouter Lite 3 kiezen. Deze heeft meer hardware offloading functionaliteit en kan daarmee heel wat hogere throughput halen. Wel gewenst denk ik als je een 500Mbps glasvezelverbinding hebt.



Je kunt tegenwoordig overigens ook een Fritz!Box gebruiken bij KPN (minimaal OS versie 7.12).


Je kunt tegenwoordig overigens ook een Fritz!Box gebruiken bij KPN (minimaal OS versie 7.12).




Betekent dit dat ik gewoon een Fritz!Box kan kopen en die kan aansluiten i.p.v. de Experia box? Of kan ik deze krijgen vanuit KPN?
Reputatie 7


Je kunt tegenwoordig overigens ook een Fritz!Box gebruiken bij KPN (minimaal OS versie 7.12).Betekent dit dat ik gewoon een Fritz!Box kan kopen en die kan aansluiten i.p.v. de Experia box? Of kan ik deze krijgen vanuit KPN?


Dat betekent dat je gewoon een Fritz!Box kunt kopen en die kunt aansluiten. Let wel op het type dat je gaat aanschaffen, deze moet OS versie 7.12 ondersteunen.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om de telefoon op de Fritz!Box in te stellen, maar zolang dat nog niet ondersteund wordt is daar bij glasvezelaansluitingen een eenvoudige work-around voor. Ik verwacht overigens dat die work-around niet lang meer nodig zal zijn.




Je kunt tegenwoordig overigens ook een Fritz!Box gebruiken bij KPN (minimaal OS versie 7.12).Betekent dit dat ik gewoon een Fritz!Box kan kopen en die kan aansluiten i.p.v. de Experia box? Of kan ik deze krijgen vanuit KPN?
Dat betekent dat je gewoon een Fritz!Box kunt kopen en die kunt aansluiten. Let wel op het type dat je gaat aanschaffen, deze moet OS versie 7.12 ondersteunen.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om de telefoon op de Fritz!Box in te stellen, maar zolang dat nog niet ondersteund wordt is daar bij glasvezelaansluitingen een eenvoudige work-around voor. Ik verwacht overigens dat die work-around niet lang meer nodig zal zijn.




Wat zou u aanraden? De fritzbox of toch de Edgerouter lite 3?
Reputatie 7
Je kunt tegenwoordig overigens ook een Fritz!Box gebruiken bij KPN (minimaal OS versie 7.12).Betekent dit dat ik gewoon een Fritz!Box kan kopen en die kan aansluiten i.p.v. de Experia box? Of kan ik deze krijgen vanuit KPN?Dat betekent dat je gewoon een Fritz!Box kunt kopen en die kunt aansluiten. Let wel op het type dat je gaat aanschaffen, deze moet OS versie 7.12 ondersteunen.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om de telefoon op de Fritz!Box in te stellen, maar zolang dat nog niet ondersteund wordt is daar bij glasvezelaansluitingen een eenvoudige work-around voor. Ik verwacht overigens dat die work-around niet lang meer nodig zal zijn.
Wat zou u aanraden? De fritzbox of toch de Edgerouter lite 3?


De Fritz!Box is veel meer een "consumenten router" dan de EdgeRouter Lite 3.

Ik gebruik een EdgeRouter omdat ik heel wat eisen heb die door de meeste routers niet ondersteund worden. Zo heb ik drie netwerken die strikt gescheiden moeten blijven (privé, zakelijk en gastnetwerk) en staat mijn zakelijk netwerk 24x7 via site-2-site VPN verbindingen in contact met mijn kantoor en klanten.

Was ik een "gewone" consument, dan zou ik kiezen voor de Fritz!Box.

Bepaal wat je nodig hebt en bepaal of de Fritz!Box dat kan leveren.
Reputatie 7
Mijn EdgeRouter Lite 3 is in de nacht van zondag op maandag gecrasht.

Gelukkig had ik nog een tweede liggen die ik aan het testen was met firmware versie 2.06.

Deze heb ik dus maar versneld in productie genomen.



Ik heb een USB to RJ45 consolekabel besteld en zodra ik die binnen heb zullen we de recovery procedure gaan doorlopen om dat ding weer tot leven te wekken.





Overigens lijkt dit vaker op te treden bij de EdgeRouter Lite 3 en ligt de oorzaak in de USB flash drive waar het OS op geplaatst is.

Ik ga de USB flash drive dan ook direct vervangen door een Transcend JetfFash 710S 32GB.
Je kunt tegenwoordig overigens ook een Fritz!Box gebruiken bij KPN (minimaal OS versie 7.12).
Betekent dit dat ik gewoon een Fritz!Box kan kopen en die kan aansluiten i.p.v. de Experia box? Of kan ik deze krijgen vanuit KPN?
Dat betekent dat je gewoon een Fritz!Box kunt kopen en die kunt aansluiten. Let wel op het type dat je gaat aanschaffen, deze moet OS versie 7.12 ondersteunen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de telefoon op de Fritz!Box in te stellen, maar zolang dat nog niet ondersteund wordt is daar bij glasvezelaansluitingen een eenvoudige work-around voor. Ik verwacht overigens dat die work-around niet lang meer nodig zal zijn.
Wat zou u aanraden? De fritzbox of toch de Edgerouter lite 3?
De Fritz!Box is veel meer een "consumenten router" dan de EdgeRouter Lite 3. Ik gebruik een EdgeRouter omdat ik heel wat eisen heb die door de meeste routers niet ondersteund worden. Zo heb ik drie netwerken die strikt gescheiden moeten blijven (privé, zakelijk en gastnetwerk) en staat mijn zakelijk netwerk 24x7 via site-2-site VPN verbindingen in contact met mijn kantoor en klanten. Was ik een "gewone" consument, dan zou ik kiezen voor de Fritz!Box. Bepaal wat je nodig hebt en bepaal of de Fritz!Box dat kan leveren.
@NMThijs: Hier gebruik ik mijn FRITZ!Box 7581 met alle tevredenheid de laatste 12 dagen. Met die laatste software daarop vind ik het een prima oplossing zonder een echte pro router zoals een Edgerouter te hoeven gebruiken. Hier heb ik wel een klein beetje ervaring mee, maar vind ik voor mij thuis/semi zakelijk iets te veel overkill. Daarbij verdwaal ik in hun interface af en toe omdat ik ze niet dagelijks in mijn handen heb. Voor de echte leek zou ik geen FRITZ!Box aanraden, maar als je net iets meer wil en niet bang bent wat meer mogelijke settings tegen te komen, en je daarmee overweg kunt, zit je wat mij betreft bij hun hartstikke goed. Jij als informatica jongen zeker met een beetje netwerkervaring. Tevens goede uitleg wat elke functie daar doet zonder zoekwerk. Poorten open zetten naar buiten toe, werkende DHCP zoals verwacht, ip-adresssen vastzetten per device, aantal dingen die in de basis moeten kunnen met de Experiabox, maar mijn ervaring de laatste tijd met meerdere V10's en V10a's zegt me helaas wat anders. Met vaste telefonie even deze paar post van @wjb checken die mij uitstekend geholpen heeft: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609/index52.html#post830831 Of wachten tot je bij KPN deze workarround niet meer nodig hebt wat ik begrijp. Ik wilde daar niet op wachten en zo'n klein switchje zijn de kosten voor mij niet, en @wjb legt het daar heel netjes uit betreft de instellingen.



Overigens bij nieuwere AVM FRITZ!Box routers die versie 7.X draaien zit er zo'n mooie mesh functionaliteit ingebouwd. Redelijk plug en play van de overige recente AVM FRITZ! devices. Aansluiten, even inloggen op je router, en je tovert hem zo in je (mesh)netwerk erbij of als eerste uitbreiding van je router. Laatst getest met zo'n powerline (stroomstekker) setje welke wifi kan uitzenden op de tweede adapter. Toevoer via lankabeltje kan ook op hun wireless repeatertjes als ik het goed heb, zodat je deze als simpele wifi-accespoints kan gebruiken, maar dit zou dus ook met hun andere nieuwe devices moeten werken. Een apart gescheiden tweede wifi netwerk (met eventueel communicatie onderling) is met de gast wifi functionaliteit overigens mogelijk, het enige minpunt hierbij is dat je in de FRITZ!Box software daar niet kan kiezen uit het 2.4Ghz of 5 Ghz netwerk. Het is daar of aan, of uit. Bij de normale wifi settings heb je deze keuze overigens wel gewoon.



Klein vraagje @wjb, wat gebeurt er met mijn telefonie wanneer KPN straks dat switchje voor vlans niet meer nodig heeft voor het gebruik i.c.m. de FRITZ!Box. Merk ik dat vanzelf omdat telefonie het niet meer doet, of blijft alles gewoon werken en kan ik op een later moment de telefoon direct in de FRITZ!BOX prikken zonder dat aparte switchje meer te hoeven gebruiken?
Reputatie 7
Klein vraagje @wjb, wat gebeurt er met mijn telefonie wanneer KPN straks dat switchje voor vlans niet meer nodig heeft voor het gebruik i.c.m. de FRITZ!Box. Merk ik dat vanzelf omdat telefonie het niet meer doet, of blijft alles gewoon werken en kan ik op een later moment de telefoon direct in de FRITZ!BOX prikken zonder dat aparte switchje meer te hoeven gebruiken?
Jouw opstelling zal gewoon blijven werken. Er verandert namelijk niets aan de huidige infrastructuur, er komt alleen het één en ander bij waardoor de Experia Box niet meer nodig is. Houdt het forum in de gaten zou ik zo zeggen.


Klein vraagje @wjb, wat gebeurt er met mijn telefonie wanneer KPN straks dat switchje voor vlans niet meer nodig heeft voor het gebruik i.c.m. de FRITZ!Box. Merk ik dat vanzelf omdat telefonie het niet meer doet, of blijft alles gewoon werken en kan ik op een later moment de telefoon direct in de FRITZ!BOX prikken zonder dat aparte switchje meer te hoeven gebruiken?Jouw opstelling zal gewoon blijven werken. Er verandert namelijk niets aan de huidige infrastructuur, er komt alleen het één en ander bij waardoor de Experia Box niet meer nodig is. Houdt het forum in de gaten zou ik zo zeggen.


Doe ik, bedankt!
Reputatie 1


Overigens lijkt dit vaker op te treden bij de EdgeRouter Lite 3 en ligt de oorzaak in de USB flash drive waar het OS op geplaatst is.

Ik ga de USB flash drive dan ook direct vervangen door een Transcend JetfFash 710S 32GB.




@wjb ik heb ook een EdgeRouter Lite 3 maar geen externe USB flash drive er aan hangen. Zit die drive waar jij het over hebt in het apparaat? En moet ik mij daar ook zorgen over maken en dus ook gaan vervangen?
Reputatie 7
@wjb ik heb ook een EdgeRouter Lite 3 maar geen externe USB flash drive er aan hangen. Zit die drive waar jij het over hebt in het apparaat? En moet ik mij daar ook zorgen over maken en dus ook gaan vervangen?

Die USB drive zit in de EdgeRouter Lite 3.

Ik zou me er nu maar niet al te veel zorgen om gaan maken, ze gaan echt niet allemaal stuk. 😉

Ik heb over een week of twee waarschijnlijk meer ervaring met de recovery procedure en die zal ik hier delen.
Reputatie 1
Ja ik heb net die video beken, had ik eerst moeten doen, kan ik die interne flashdrive ook nu al preventief kopiëren naar reserve zodat igv een crash ik alleen deze hoef te vervangen?
Reputatie 7
Ja ik heb net die video beken, had ik eerst moeten doen, kan ik die interne flashdrive ook nu al preventief kopiëren naar reserve zodat igv een crash ik alleen deze hoef te vervangen?

Op die USB schijf worden twee partities gemaakt.

Nadat ik de recovery procedure volledig doorlopen heb en mijn ERL-3 weer draaiende heb zal ik die USB drive kopiëren en kijken of hij met die gekopieerde USB ook wil opstarten.

Als dat werkt dan zal ik kijken of het wellicht mogelijk is om centraal een backup vast te leggen en te kijken of daarmee een eenvoudigere recovery procedure te maken is.

Ik zou nu nog maar niet gaan "knoeien" met die USB drive.
Reputatie 7

De USB flashdrive is binnen.

Zolang de USB to RJ45 Console kabel nog niet binnen is laat ik hem nog maar even in de verpakking zitten want hij is zo klein dat je hem voordat je het weet kwijt bent.

Reputatie 7
Badge +24
Ja ik heb net die video beken, had ik eerst moeten doen, kan ik die interne flashdrive ook nu al preventief kopiëren naar reserve zodat igv een crash ik alleen deze hoef te vervangen?
Op die USB schijf worden twee partities gemaakt.
Nadat ik de recovery procedure volledig doorlopen heb en mijn ERL-3 weer draaiende heb zal ik die USB drive kopiëren en kijken of hij met die gekopieerde USB ook wil opstarten.
Als dat werkt dan zal ik kijken of het wellicht mogelijk is om centraal een backup vast te leggen en te kijken of daarmee een eenvoudigere recovery procedure te maken is.
Ik zou nu nog maar niet gaan "knoeien" met die USB drive.

 

Dit zijn van die dingen die zo machtig mooi met Linux in de console kan doen :grin:

Reputatie 7
Ja ik heb net die video beken, had ik eerst moeten doen, kan ik die interne flashdrive ook nu al preventief kopiëren naar reserve zodat igv een crash ik alleen deze hoef te vervangen? Op die USB schijf worden twee partities gemaakt.
Nadat ik de recovery procedure volledig doorlopen heb en mijn ERL-3 weer draaiende heb zal ik die USB drive kopiëren en kijken of hij met die gekopieerde USB ook wil opstarten.
Als dat werkt dan zal ik kijken of het wellicht mogelijk is om centraal een backup vast te leggen en te kijken of daarmee een eenvoudigere recovery procedure te maken is.
Ik zou nu nog maar niet gaan "knoeien" met die USB drive.

Dit zijn van die dingen die zo machtig mooi met Linux in de console kan doen :grin:

Dat kopiëren van die USB drive doen we gewoon met Windows. :wink:

Reputatie 7
Badge +24

Daar is ook geen aardigheid aan... :thinking::stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 1

Hallo,

 

Wellicht een domme vraag, maar na jaren vDSL heeft KPN dan eindelijk glasvezel bij ons aangelegd en geïnstalleerd. Momenteel hebben we Ziggo. De router van Ziggo heb ik meteen in bridge mode laten zetten en er een DrayTek Vigor aangehangen. 
 

Anyway, we willen z.s.m. over naar glasvezel. Daarvoor wil ik ook weer een eigen router gebruiken. Ik vind de ExperiaBox een groot, instabiel drama. Wij zijn mensen die in een flinke bitrate upstream streamen en fors downloaden. Dat heeft met de hobby (internet radio / visual radio) te maken. We spreken dan van forse codecs. Daarom wil ik dan een Ubiquiti EdgeRouter 4 in gaan zetten. Een router met flink wat werkvermogen, zodat het internet er niet steeds uitklapt vanwege een misselijke router. 
 

Nu heb ik talloze routers geconfigureerd. Ik snap VLAN, IGMP en dergelijke. De vraag: op de EdgeRouter 4 zit een SFP poort. Maar de NTU lijkt mij toch een gewone ethernet kabel als output te hebben. Ik las dat het niet de bedoeling is dat je zelf met de SFP klooit. Klopt het dan dat het internet als uplink in eth1 gaat? Of mis ik iets? 

Reageer