Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560543 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 7

De uplink loopt inderdaad gewoon via eth0, 1 of 2.

In de configuratiescripts uit het openingsbericht van dit topic wordt eth0 als uplink geconfigureerd.

Ik gebruik de EdgeRouter Lite 3 en met hardware offloading is de throughput van dat apparaat ook 1Gbps.

Ik verwacht dat je zonder problemen het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 ook voor de EdgeRouter 4 kunt gebruiken.

Reputatie 1

Helemaal top! Ik zit inmiddels al flink terug te bladeren op dit topic. 
 

Ik heb ook nog een Ubiquiti AC Pro voor de Wifi. Gaat dit problemen opleveren voor IPTV? Ik lees dat dergelijke apparatuur soms voor storing bij IGMP Snooping kan zorgen. 
 

Verder heb ik nog een digitale mengtafel in het netwerk zitten. De twee fader modules werken samen met de core computer aan de hand van IGMP Proxy. Op die manier wordt ook de Audio over IP via het Dante protocol gebroadcast. We kijken nu nog TV via Ziggo Kabel.. moet ik daar nog ergens rekening mee houden of voorzie je weinig problemen?

 

Ik had al bedacht om KPN eerder te activeren dan dat Ziggo het internet en tv af zal sluiten. Anders zit de hele familie hier straks zonder internet en tv. Ik wil toch eerst rustig even alles werkend kunnen maken. 
 

Heb de afgelopen tien jaar een hoop routers en software gezien (van FritzBox tot Zentyal op virtuele machines via ESXi). De nodige ervaring is er wel, maar glasvezel is nieuw voor me. Dat blijft spannend. ;)

Reputatie 7
Badge +24

Er os niets bijzonders aan, achter de router is alles hetzelfde.

Reputatie 7

Ik heb ook nog een Ubiquiti AC Pro voor de Wifi. Gaat dit problemen opleveren voor IPTV? Ik lees dat dergelijke apparatuur soms voor storing bij IGMP Snooping kan zorgen. 

Het klopt dat hier wel eens problemen mee opgetreden zijn, maar je zult toch switches gaan gebruiken die IGMP snooping ondersteunen en daarmee kan je TV streams weghouden van de AC Pro.

 

Ik voorzie wel een uitdaging in de eigen IGMP Proxy voor Audio over IP via dat Dante protocol. De IGMP proxy server op die "core computer" zal wel zo ingericht moeten zijn dat die niet gaat bijten met de Proxy server op de router t.b.v. IPTV.

Reputatie 1

De Studer Micro Core computer gebruikt MultiCastGroep 239.255.255.250. Op die groep staan de twee fader modules verbonden aan de core.

 

Maakt KPN IPTV ook gebruik van groep 239.255.255.250? Kan iemand eens alle groepen plaatsen die KPN IPTV gebruikt? Ik kan in de Studer Micro computer namelijk gemakkelijk een andere MultiCastGroep aanpassen. Dat is geen probleem, maar dan moet ik wel weten welke vrij is. ;)

Reputatie 7

De KPN IPTV multicast groepen zijn 224.0.250.0 t/m 224.0.253.255 en 224.3.2.6.

Zie deze pagina.

 

Waar het om gaat is dat de TV ontvangers van KPN niet met de IGMP proxy server op die Studer Micro Core computer gaan verbinden.

Een apparaat op het netwerk gebruikt in principe de IGMP proxy server met het laagste IP adres. Als de router dus standaard op IP adres .254 staat dan bestaat de kans dat de KPN TV ontvangers met de IGMP proxy server op die computer gaan verbinden en dat zal dan niet gaan werken. Zet je de router op IP adres .1 dan moeten de feeders wel rechtstreeks met de IGMP proxy server van die computer een verbinding opzetten.

Reputatie 1

Oké. Duidelijk. De multicast groep hoeft dus niet te worden aangepast. Het IP-adres van de router (Ubiquiti Edge 4) dus wel. Dat IP-adres moet dan dus veranderd worden naar 192.168.2.1. De Studer Micro heeft als IP-adres 192.168.2.60. 

 

Klopt mijn redenatie zo? Of mis ik nog iets?

---

Ah, ik had je bewerking even gemist. Ja, dat kan. In de Studer modules kun je namelijk een vast IP-adres van de core zetten, zodat deze zelf naar de IGMP Proxy server op dat IP-adres linkt. Een mooi staaltje techniek. Vanavond de boel maar eens bestellen en gereedmaken voor 30 oktober. Dan kunnen we de eerste tests gaan doen en hoop ik dat mijn moeder ook blij is met IPTV. Ze heeft er nu nog een hard hoofd in, want de buren hebben een 30/3 vDSL abonnement van KPN en hun TV doet het steeds niet. Wat mij niet zo raar lijkt als je meerdere TV’s aanzet en dan ook nog gaat videobellen...

Reputatie 7

Dat klopt inderdaad.

Reputatie 1

Dag wjb,

 

Alvast de EdgeRouter maar besteld, want moeders is behoorlijk bezorgd dat ze haar geliefde tv programma’s straks niet meer kan kijken ;-)). Kan ik alvast de Studer uittesten op de Edge Router, anders hebben we een probleempje. In ieder geval heb ik ook alvast je scripts gedownload en bekeken. Waar nodig heb ik een paar aanpassingen gemaakt in de config.json:

 

IP-adres gewijzigd naar 192.168.2.1

DNS servers gewijzigd naar mijn favoriete DNS servers

Eth0:5 aangemaakt voor de IGMP Proxy van mijn Studer mengtafel

IGMP Proxy interface eth0:5 aangemaakt voor de Studer.

DHCP veranderd naar starten vanaf 192.168.2.2 ip.v. 192.168.2.1

 

Kun je deze json nalopen en aangeven of ik nog iets over het hoofd gezien heb en of ik eigenlijk überhaupt wel een eth0:5 mag gebruiken? Eventuele aanpassingen mogen natuurlijk altijd.

 

https://pastebin.com/LSaUW12x

 

Reputatie 7

Als jij de studer op een apart vlan plaatst dan zal je geen problemen ondervinden met de IGMP proxy server.

Reputatie 1

Als jij de studer op een apart vlan plaatst dan zal je geen problemen ondervinden met de IGMP proxy server.

Gaat het andersom niet werken? Ik dacht eraan de IPTV’s op de GS105E in een apart VLAN te zetten en de Studer gewoon op het netwerk zelf. Zo doe ik dat nu ook met de DrayTek en dat werkt prima. 

 

Of moeten het echt twee aparte VLAN’s worden? Want dan moet ik er dus nog een GS105E bij hebben. ;)

Reputatie 7

Je maakt eth0.5 aan en dat betekent dat je een vlan met ID 5 aan het definiëren bent.

Ik denk overigens niet dat je het goed opzet. In mijn configuratiescript is eth0 de WAN poort en bij KPN zijn er op de WAN poort 3 vlans te weten 4 voor IPTV, 6 voor Internet en 7 voor telefonie.

Ik denk dat jij een vlan op eth1 (de LAN poort) wilt definiëren.

Overigens zou ik je willen adviseren het "standaard" script te gebruiken zodat je daarna via de GUI de benodigde aanpassingen door te voeren.

 

Overigens ondersteunen de Netgear switches vlans en dus kunnen er meerdere vlans door dezelfde switch lopen. Zelf heb ik drie vlans via mijn Netgear switches lopen. Vlan 1 voor het privé netwerk, vlan 2 voor het gast netwerk en vlan 10 voor mijn zakelijke netwerk.

Reputatie 1

Ah, check. Dan ga ik het zo doen. 🙂 Ik was inderdaad even vergeten dat eth0 de WAN-poort is. Lekker wakker vandaag. Morgen komt ‘ie binnen en dan doe ik het wel even via de GUI. Zal vast niet zo lastig zijn. ;-)

 

Dan is een GS105E inderdaad voldoende. Goed, voor nu weet ik even genoeg. Morgen zorgen dat mijn Studer erop loopt en dan kunnen we wachten tot de monteur komt.

Reputatie 1

Dag wjb,

 

Zo. De EdgeRouter 4 draait zolang KPN nog geen NTU heeft geplaatst nog even op Ziggo. 

Achter de EdgeRouter 4 staat een GS105E. Daarop heb ik twee VLANs gemaakt:

VLAN 1: 1 5
VLAN 2: 1 2 3 4

De vijfde poort op de switch is voor de rest van het internet. De eerste poort is de uplink, 2, 3, 4 zijn straks de IPTV ontvangers van KPN. 

Het idee erachter is dat de IPTV IGMP gescheiden blijft van een ander apparaat: de Studer mengtafel. Die werkt namelijk ook over IGMP doordat er gebruik wordt gemaakt van Dante. 

Inmiddels weet ik al dat de router gateway 192.168.2.1 moet worden. De KPN IPTV’s zoeken namelijk naar het laagste IP-adres in het netwerk. De Studer staat op 192.168.2.60. Vandaar. 

Nu is mijn vraag: heb ik de VLANS zo goed ingesteld? Of moet ik op VLAN 2, bedoeld voor IPTV toch het vinkje voor poort 1 weghalen? Mijn idee was dat er dan geen uplink is en dat er dan dus ook geen IPTV IGMP kan zijn. 
 

Ik las ook iets over tagged en untagges. Moet ik daar iets mee, of is het zo al voldoende? :)

Reputatie 7

Op poort 1 moet vlan 2 tagged staan en op poort 2, 3 en 4 untagged.

De pvid van poort 1 en 5 is 1 en van poort 2, 3 en 4 is deze 2.

 

Doordat je jouw TV ontvangers op een apart vlan plaatst zal je geen Netflix en YouTube kunnen "casten" naar die TV ontvangers.

Reputatie 1

Ok. 
 

Ik zie bij VLAN 1 als port members: 1 2 3 4 5

VLAN 2: 1 2 3 4

 

VLAN Membership:

VLAN 1: 1 2 3 4 5 UNTAGGED

VLAN 2: 1 (T), 2, 3 4 (U) en 5 niets 

 

Port PVID

1 = 1

2 = 2

3 = 2

4 = 2

5 = 1

 

Klopt het zo?

Reputatie 7

Haal vlan 1 weg bij poort 2, 3 en 4.

Reputatie 1

Goed. Dan is de VLAN Membership als volgt:

 

VLAN 1: 1 en 5

VLAN 2: 1 2 3 4 

 

Dan zou het nu dus goed moeten zijn. Helaas heeft KPN de oplevering van glasvezel verschoven, dus weet ik pas in december of het echt werkt. :)

@wjb Ik heb mijn dns settings op mijn edgerouter aangepast naar de publieke dns servers van Cloudfare ipv die van Google (zoals ook eerder door jou aangegeven in een eerdere post), en heb de ‘system server name’ op het loopback address staan zodat ik gebruik maak van de dns caching op de edgerouter. Als ik mijn wifi connectie op mijn laptop check, dan ontvang ik netjes een dns ipv4 adres vanuit mijn edgerouter lokaal 192.168.x.x. Deze zie ik ook terugkomen op mijn dns properties op mijn iphone. Maar tot mijn verbazing zie ik op mijn iphone ook nog de ipv6 dns adressen van google staan. Heb alle instellingen afgestruind zowel op de edgerouter als mijn unifi controller op zoek naar een verklaring maar heb geen idee. Jij wellicht wel? Als ik via de cli de dns forwarding nameservers en statistics check, dan zie ik alleen de cloudfare dns servers terug

 

Update: Gevonden. Zat blijkbaar in Eth1 interface instellingen vastgezet.

 

Reputatie 7

De DNS servers worden normaliter gelijktijdig met het verkrijgen van het IP adres door de DHCP server aan het apparaat doorgegeven.

Het zou dus maar zo kunnen zijn dat deze actief blijven tot het einde van de DHCP lease.

 

@wjb Uit het voorbeeld script voor de edgerouter zie ik in de eth1 interface instellingen dit staan: 

 

Bij mij staan hier de google name servers. Kan ik deze hier zomaar weglaten? Of beter gevraagd, wat zijn de name servers hier precies hun rol?

Reputatie 7
Badge +24

Nameservers is DNS. De computers in je netwerk moeten een DNS server toegewezen krijgen. Dat stel je hier in. Zonder DNS werkt internet niet.

En ja, je kunt ook de Google servers gebruiken. Maar @wjb doet da niet, hij is niet zo'n Google fan. 

Reputatie 7

Er zijn meerdere plekken waar dns servers gedefinieerd kunnen worden.

Onder service -> dns worden de algemene dns servers gedefinieerd en op de poorten respectievelijk vlans kunnen deze overruled worden.

Zolang maar op één van die niveau's een dns server gedefinieerd is is het goed.

Goedenavond! Ik heb een vraag m.b.t. de technische kant van de EdgeRouter Lite 3.


Momenteel heb ik al enkele jaren de Experiabox (deels) buiten beeld gebracht door middel van een duo Asus RT-AC87U (één router, één extra AP). Ik heb ‘m alleen nog in gebruik achter de Asus voor telefonie. Vanwege het soms issues hebben met de Asus router besloten te kijken naar alternatieven.

 

Op diverse fora en in reviews lees ik dat de EdgeRouter wel erg ingewikkeld is. Hier lijkt het ‘mee te vallen’. Het is me destijds ook gelukt om, met behulp van een walkthrough, de Asus zo aan de praat te krijgen dat hij de Experiabox kon vervangen. Ik ben best technisch, maar over hoe netwerken exact werken, wat ik begrijp te moeten weten om met een EdgeRouter overweg te kunnen, weet ik niet heel veel (ben wel leergierig..).  
 

De prijs en het idee om een losse router/losse AP’s (de Asusjes) te hebben spreken mij aan. Hoe staan jullie hierin?

Reputatie 7

Ik ben een groot voorstander van het fysiek uit elkaar trekken van functionaliteit.

Dus niet een modemrouter met ingebouwde wifi en VoIP adapter (Experia Box) maar een los modem, een losse router, losse wifi accesspoints en een losse VoIP adapter.

Wat heb ik aan 5GHz wifi in mijn meterkast terwijl ik die wifi 10 meter verderop in mijn woonkamer wil gebruiken.

Reageer