Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557965 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Bedankt voor je snelle reactie! Daar ben ik het helemaal mee eens.

Hoe sta je in de moeilijkheidsgraad van de EdgeRouter? Ik ben, denk ik, best ‘lui’ omdat bij de Asus alle instellingen voor zich spreken en makkelijk te bereiken zijn.

Reputatie 7

De EdgeRouters zijn geen eenvoudige routers, daarvoor hebben ze veel te veel mogelijkheden. Dat is ook waarom ik die scripts heb gemaakt waarmee de initiële configuratie heel eenvoudig doorgevoerd kan worden. Feitelijk heb je dan de DHCP bindings en port-forwardings nog te gaan en die zijn eenvoudig te configureren. Wil je er meer uit halen, dan zal je je echt moeten verdiepen in waar wat ingesteld kan worden. 

 

Zoals altijd bij dergelijke apparatuur ontbreekt een goede handleiding die door een "gewone" gebruiker begrepen kan worden.

De EdgeRouters zijn geen eenvoudige routers, daarvoor hebben ze veel te veel mogelijkheden. Dat is ook waarom ik die scripts heb gemaakt waarmee de initiële configuratie heel eenvoudig doorgevoerd kan worden. Feitelijk heb je dan de DHCP bindings en port-forwardings nog te gaan en die zijn eenvoudig te configureren. Wil je er meer uit halen, dan zal je je echt moeten verdiepen in waar wat ingesteld kan worden. 

 

Zoals altijd bij dergelijke apparatuur ontbreekt een goede handleiding die door een "gewone" gebruiker begrepen kan worden.


Dat kan bijna geen toeval zijn. Heb net succesvol de V10 vervangen voor een Edge4 (1.10.10 firmware). Eigen netwerkrange, DHCP en DNS er in, draait, IPTV draait na wat wacht tijd (5min) ook. 


bedankt voor je instellingen en script @wjb ik kan begrijpen wat er staat en waarom maar het zelf bedenken is nog een stap die ik moet zetten.

dat wordt Proberen & Leren geblazen, het mooie is dat dat met een eigen router ook kan ;-)

eerst maar eens de VLans en DHCP bindingen uitbreiden.

 

PS op YouTube zag ik bij CrossTalkSolutions een playlist die voor wat herkenning en inzicht kan zorgen https://m.youtube.com/channel/UCVS6ejD9NLZvjsvhcbiDzjw 

Reputatie 7

Zoals altijd bij dergelijke apparatuur ontbreekt een goede handleiding die door een "gewone" gebruiker begrepen kan worden.

dat wordt Proberen & Leren geblazen, het mooie is dat dat met een eigen router ook kan ;-)

eerst maar eens de VLans en DHCP bindingen uitbreiden.

Zorg er voor dat je altijd een backup maakt van jouw laatste goed werkende configuratie.

Zie de System pagina voor het maken van een backup.

Reputatie 1

Hallo,

 

Ik draai al een paar maanden met volle tevredenheid met de Edgerouter lite 3 op een enkele keer na geen problemen gehad, ik wil nu mijn Vlan`s gaan configureren , het lukt mij niet om dat werkend te krijgen. Ik weet er helaas niet het fijne van, ik weet hoe je het moet instellen en daar houd het wel een beetje op zeg maar! Vooralsnog werkt het prima allemaal maar ik wil kijken of het nog beter kan.

ik heb de Vlan functie op bijde switchen uit staan.

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Ik zal even mijn situatie uit leggen, zie ook foto`s

FTTH

Edgerouter lite

GS105Ev2

2x Unifi AC-LR apart aangesloten, 1 boven, 1 beneden.

WD mycloud.

Dit alles staat in de meterkast .

Via utp cat5e naar woonkamer.

Gs108Ev3.

Smart tv (sony)

Arris VIP2952 KPN IPTV

Xbox one

Ps4pro

Pioneer vsx923

Philips Hue Bridge

 

Reputatie 7

Wat wil je bereiken met die vlans?

Reputatie 1

Wat wil je bereiken met die vlans?

het werkend krijgen, en natuurlijk het leerproces! 

Volgens mij gaat ook al het iptv verkeer nu over allen apparaten en dat wil ik gescheiden hebben, ik gebruik die arris alleen voor het kijken naar tv en niet als cast apparaat. 

Reputatie 7

Daar hoef je geen vlans voor op te zetten.

Als IGMP snooping netjes aan staat op de switches dan kan IPTV rustig via hetzelfde vlan lopen. Sterker nog, als je de TV ontvangers wilt kunnen zien vanaf een telefoon of tablet om er naar te "casten" (Netflix of YouTube) dan moeten ze op hetzelfde vlan zitten.

Ik ga binnenkort verhuizen van een woning waar geen alternatief was voor ziggo naar een woning waar fatsoenlijk vdsl van kpn beschikbaar is (tot 200mbit). Nu ben ik aan het kijken om dus direct een eigen modem aan te sluiten, en na de laatste periode op dit topic te hebben gelezen lijkt het erop dat alleen een fritzbox momenteel ondersteuning biedt?

Wat ik echter niet heb kunnen vinden is of die fritzbox dan ook de IPTV van kpn direct ondersteund. Andere modems/routers zijn ook een optie (Alhoewel de mesh functionaliteit van fritzbox wel lekker werkt).

Is het mogelijk om een eigen vdsl modem te gebruiken voor meer dan alleen internet? Telefonie ga ik niet via kpn gebruiken, dus dat gedeelte is sowieso geen probleem. De experiabox wil ik graag vermijden...

Reputatie 7

Wat ik echter niet heb kunnen vinden is of die fritzbox dan ook de IPTV van kpn direct ondersteund.

Met de Fritz!Box werkt IPTV out-of-the-box en aangezien je geen vaste telefoon van KPN afneemt kan je heel eenvoudig een Fritz!Box inzetten.

Kijkende naar de snelheid die ik wil aanschaffen (200/20) en de gegevens van fourstack (Koper/DSL 107 Mbit/s; Bonded Koper/DSL 215 Mbit/s) denk ik dat ik dus gebruik moet maken van bonded vdsl, kan dat nog roet in het eten gooien met eigen modem config? Ik zie bijv bij fritzbox wel modellen die vdsl tot 300mbit aankunnen, maar de 7583 die als enige? bonded lijkt te ondersteunen is niet los aan te schaffen voor zover ik kan zien.

 

Alternatieven voor fritzbox zijn er momenteel nog niet?

Reputatie 7

Voor bonded VDSL zijn alleen de 7581 en 7583 geschikt.

De 7583 wordt alleen exclusief via providers geleverd maar niet via KPN.

Dan blijft dus alleen de 7581 over.

Goedenavond!

Ik heb de config voor de ERX geprobeert met mijn abonnement en het werkt bijna perfect! 

In eerste instantie leek het plug en play, maar al snel begonnen er huisgenoten te klagen over happerende TV. 
IPTV moet voor some reason steeds bufferen, zodra een client ook maar iets aan het downloaden is. Maakt niet uit hoe snel er gedownload wordt, ook al is er nog minstens 100mbit/s over, IPTV moet steeds opnieuw bufferen. In eerste instantie dacht ik dat misschien de cpu al op 100% usage zat, maar dat was nooit het geval. Het enige andere wat ik kan bedenken is dat dit een QoS setting die niet goed staat/uit staat, maar ik heb hier eigenlijk net te weinig verstand van. Zou een van jullie mij hier mee kunnen helpen?

 

Ik heb wel een beetje dit forum doorkeken, maar niet alle 55 paginas.. Mocht deze vraag al eerder beantwoord zijn, mijn excuses.

 

Daarnaast nog een vraag, standaard staat ipv6 aan in de config. Ik krijg netjes een ip, maar dat is dus een ipv6. Via de experiabox krijg ik wel een ipv4 adres. Ipv4 is nou eenmaal makkelijker als het aankomt op het hosten van services/servers etc, dus mijn vraag: Kan ik dan (ookal werkt ipv6 dus wel) ipv6 uitzetten zoals laten zien in de OP?

 

Alvast bedankt!

Reputatie 7

De configuratiescripts bevatten inderdaad geen instellingen voor QoS omdat deze in principe ook niet nodig zouden hoeven aangezien er voldoende bandbreedte is en queues eigenlijk niet zouden moeten ontstaan. Als QoS aangezet wordt, dan is er geen sprake meer van hardware offloading en dat heeft misschien nog wel een grotere impact in negatieve zin.

 

Naast IPv6 krijgt jouw EdgeRouter ook gewoon een IPv4 adres.

De configuratiescripts bevatten inderdaad geen instellingen voor QoS omdat deze in principe ook niet nodig zouden hoeven aangezien er voldoende bandbreedte is en queues eigenlijk niet zouden moeten ontstaan. Als QoS aangezet wordt, dan is er geen sprake meer van hardware offloading en dat heeft misschien nog wel een grotere impact in negatieve zin.

Ja dat dacht ik dus eigenlijk ook, maar dan nog heb ik het probleem. Heb je enig idee wat ik zou kunnen doen om het op te lossen?

Reputatie 7

De configuratiescripts bevatten inderdaad geen instellingen voor QoS omdat deze in principe ook niet nodig zouden hoeven aangezien er voldoende bandbreedte is en queues eigenlijk niet zouden moeten ontstaan. Als QoS aangezet wordt, dan is er geen sprake meer van hardware offloading en dat heeft misschien nog wel een grotere impact in negatieve zin.

Ja dat dacht ik dus eigenlijk ook, maar dan nog heb ik het probleem. Heb je enig idee wat ik zou kunnen doen om het op te lossen?

Ik heb mij nog niet verdiept in de configuratie van QoS op de EdgeRouter.

Reputatie 1

@brondijk Heb jij toevallig nog andere apparaten die IGMP aanbieden? 

@brondijk Heb jij toevallig nog andere apparaten die IGMP aanbieden? 

Ik heb tussen de ERX en de tv ontvangers nog wat goedkope tp link switches liggen, maar daar pas ik verder niets op aan in de instellingen. Deze liggen er ook tussen als ik de ERX er tussenuit aan en alleen de experiabox gebruik, daar werkt het wel naar behoren.

Reputatie 7

Heb jij op meerdere LAN poorten van de ER-X apparatuur aangesloten?

Zo ja, wat voor een apparatuur is dat?

Is het fenomeen verholpen als je die apparatuur loskoppelt?

Badge

Dag allen, Ook ik volg dit topic al een tijdje en volgens mij heb ik ondertussen alle 55 pagina’s gehad :sweat_smile:  Sinds vorige week heb ik de config draaien en op zich draait alles goed alleen vanmiddag kwam ik erachter dat terugkijken en andere internet diensten zoals netflix niet meer werkte. Een tijdje gezocht in de EdgerouterX en in de Netgear GS105e die ertussen zit maar niks gevonden. Toen de EdgerouterX een herstart gegeven en dat loste het probleem op. Is dit dezelfde reden als het opnieuw opstarten na het inladen van de config?

Verder was ik was het rondneuzen over het maken van een aparte VLAN voor gasten en deze ook in te stellen op mijn Unifi AC-AP-Pro Accesspoint maar dit wilde nog niet helemaal lukken. Op de een of andere manier stuurt hij geen internet mee. Ik moet dat VLAN toch “gewoon” maken op de eth0 interface?

Reputatie 7

Dat vlan moet op de switch (eth1 - eth4) van de ER-X gedefinieerd worden en niet op eth0.

Heb jij op meerdere LAN poorten van de ER-X apparatuur aangesloten?

Zo ja, wat voor een apparatuur is dat?

Is het fenomeen verholpen als je die apparatuur loskoppelt?

Wat bedoel je precies met apparatuur? Er zitten uiteraard clients aan verbonden. Tussen de clients zitten een paar TP-Link TL-SG105/8 switches en een een tp-link ap200. Verder niets bijzonders.

Ik heb niet geprobeerd of het probleem zich ook voordoet als ik dit er niet aan heb hangen, maar ik zou het raar vinden dat dit het probleem zou veroorzaken, aangezien precies dezelfde opstelling van toepassing is op dit moment met de experiabox in plaats van de ERX, zonder problemen.

Reputatie 7

Ik heb niet geprobeerd of het probleem zich ook voordoet als ik dit er niet aan heb hangen, maar ik zou het raar vinden dat dit het probleem zou veroorzaken, aangezien precies dezelfde opstelling van toepassing is op dit moment met de experiabox in plaats van de ERX, zonder problemen.

Zou je dat toch eens willen doen.

Het verschil tussen de Experia Box en de ER-X is dat de  switch in de Experia Box IGMP snoooing ondersteunt en die van de ER-X standaard niet.

Ik heb niet geprobeerd of het probleem zich ook voordoet als ik dit er niet aan heb hangen, maar ik zou het raar vinden dat dit het probleem zou veroorzaken, aangezien precies dezelfde opstelling van toepassing is op dit moment met de experiabox in plaats van de ERX, zonder problemen.

Zou je dat toch eens willen doen.

Het verschil tussen de Experia Box en de ER-X is dat de  switch in de Experia Box IGMP snoooing ondersteunt en die van de ER-X standaard niet.

Ik zal het proberen inderdaad. Het gaat een tijdje duren, heb het op het moment te druk. Maar ik zal reageren zodra ik het getest heb!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Badge

Zodra ik ook maar iets verander in mijn Unifi Accesspoint krijg ik direct een foutmelding op de TV (de zap naar een andere zender melding) en moet ik wachten tot mijn unifi AP de wijzigingen heeft doorgevoerd voordat de TV het weer doet. Soms moet ik zelfs de Edgerouter X een herstart geven…

 

UPDATE:

De tv blijft maar hangen met deze foutcode, nu zelfs als ik niks aan het doen ben in zowel de AP als de ER-X. Is er een instelling in de configuratie die ik kan controleren. In principe heb ik niks gewijzigd (behalve static routing en wat port forwarding) in de config in de begin post...

Reageer