Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561236 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 4
Badge +4

FYI

Update the Bootloader;

Vanavond kreeg ik na in te loggen via putty op de ER4, de melding (Current boot version: UNKNOWN)

Mogelijk dat jullie deze melding ook krijgen, in ingesloten link kan je de bootloader updaten, alle persoonlijke instellingen blijven na de verplichte reboot intact.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/360009932554-EdgeRouter-How-to-Update-the-Bootloader

 

Cheers,

 

opgelost!

reboot zowel er/x en reciever iTV!

super bedankt! alles draait top! 

Reputatie 7

Vanavond kreeg ik na in te loggen via putty op de ER4, de melding (Current boot version: UNKNOWN)

Welke versie van de firmware (EdgeOS) draaide je dan op jouw ER-4?

 

Reputatie 4
Badge +4

Vanavond kreeg ik na in te loggen via putty op de ER4, de melding (Current boot version: UNKNOWN)

Welke versie van de firmware draaide je dan op jouw ER-4?

Ik draai(de) versie v2.0.6, ik heb de melding sinds vanavond nog niet eerder gezien. Nu zie ik het volgende;

 

Zie overigens wel melding van een mogelijke bug op de Edgemax ER4 met versie v2.0.4 geïnstalleerd. Maar het is opgelost zo te zien, reden van het melden is dat mogelijk meer mensen er mee te maken hebben.;-)

Reputatie 7

Goed dat je dit hier meldt.

De bootloader wordt helaas (nog) niet automatisch geupdate op de EdgeRouters.

Gelukkig wordt de nieuwste versie van de bootloader tegenwoordig wel automatisch gedownload en klaargezet voor installatie zodat alleen het commando om deze te installeren nog gegeven moet worden.

Reputatie 4
Badge +4

Goed dat je dit hier meldt.

De bootloader wordt helaas (nog) niet automatisch geupdate op de EdgeRouters.

Gelukkig wordt de nieuwste versie van de bootloader tegenwoordig wel automatisch gedownload en klaargezet voor installatie zodat alleen het commando om deze te installeren nog gegeven moet worden.


Geen probleem wjb, we willen uiteindelijk (bijna) allemaal een goed werkende verbinding zonder de verplichte EB;-)

Mogelijke nog een tipje voor mensen die met IGMP snooping worstelen en POE apparatuur willen aansluiten zoals Unifi AP's. Ik heb mijn Netgear GS110TP vervangen door unifi switch 8 poe-150w. Na het configureren van de switch via de unifi windows controller en IGMP te hebben aangezet, heb ik een zeer stabiele en snelle backbone opgezet. Het wilde nog wel eens gebeuren als er meer dan 2 stb aanstonden en men ging switchen van kanaal ik beneden een zeer korte freeze kreeg, dit is nu helemaal weg. Kortom een aanrader!

 

Cheers

Reputatie 7

Ik heb mijn Netgear GS110TP vervangen door unifi switch 8 poe-150w.

Ik gebruik voor het voeden van mijn drie EDIMAX CAP1200's wifi accesspoints Ubiquiti PoE injectors in plaats van PoE switches. De reden is dat twee van die wifi accesspoints niet direct met de switch in de meterkast verbonden zijn maar met switches in de woonkamer en tuinkamer. 

Waarom verlies ik de totale configuratie van de er-x zodra ik het wachtwoord verander?

Reputatie 4
Badge +4

Waarom verlies ik de totale configuratie van de er-x zodra ik het wachtwoord verander?

Ligt eraan hoe je deze wilt veranderen. Maak eerst nieuw admin account aan onder tab user met je eigen gegevens, log daarna in met nieuwe gegevens en delete oude. En.. altijd eerst save settings en reboot, als je dit niet doet, doe je gewoon een normale reboot en verlies je alle wijzigingen.

Weet niet of het volgende voor iemand hier logisch is, maar omdat hier af en toe wat switches voorbij komen meld ik het volgende maar even:

Ik heb bij een kennis in het dorp op een XS4ALL glasvezelverbinding vier maanden terug een simpel tp-link switchje direct tussen de fritzbox router en het tvkastje geplaatst. Werkte prima. Sinds een aantal dagen geleden gaf het tvkastje opeens "Foutcode 303”. Het probleem zat in dat switchje, want een nieuwer type fritzbox en tvkastje lostte niets op. Direct een rechtstreekse kabel in het tvkastje deed het wel, en een ander simpel netgear switchje ertussen werkte ook gewoon zoals verwacht.

Nu het gekke, dat oorspronkelijke tp-link switchje werkte vier maanden gewoon goed. Het aangesloten TVkastje opeens niet meer, geeft Foutcode 303 i.c.m. die betreffende switch. Maar alle andere direct aangesloten apparatuur doet het nog wel gewoon, al het internet verkeer zeg maar. Kan dit paar maanden oude switchje opeens "half” kapot zijn? Of heeft KPN/XS4ALL onlangs iets in hun tv kanaal aangepast waardoor deze switch iets opeens blijkbaar niet meer leuk vind en Foutcode 303 kan veroorzaken? Ik ervaar in mijn eigen KPN netwerk namelijk exact hetzelfde probleem door hem hier even te testen tussen mijn fritbox en tvkastje. Wel internet op alle aangesloten devices, geen beeld op de TV ontvangers dus. Vreemd?

De boosdoener: TP-Link TL-SG105
Vervangen met de Netgear GS305 werkte meteen.

Mocht er iemand hier er zijn voordeel mee kunnen doen… :wink:

@wjb Nog geen aanpassing vaste telefonie KPN? Of heb ik ergens overheen gelezen?

Reputatie 7

De boosdoener: TP-Link TL-SG105
Vervangen met de Netgear GS305 werkte meteen.

Dan moet er toch iets mis zijn met die TP-Link. 

De SG105 (zonder E) ondersteunt geen IGMP snooping. De GS305 doet dat overigens ook niet. Beide switches kan je dus maar beter mijden.

 

@wjb Nog geen aanpassing vaste telefonie KPN? Of heb ik ergens overheen gelezen?

Nee, nog geen aanpassingen.t.a.v vaste telefonie, maar ik ben er van overtuigd dat het niet lang meer zal duren opdat er veranderingen zichtbaar zullen gaan worden. 

KPN staat met haar rug tegen de muur en zal op korte termijn toch moeten laten gaan zien aan al die "boze" XS4ALL abonnees dat ook KPN goed voor ze zal zorgen en gelijkwaardige diensten zal leveren.

De boosdoener: TP-Link TL-SG105
Vervangen met de Netgear GS305 werkte meteen.

Dan moet er toch iets mis zijn met die TP-Link. 

De SG105 (zonder E) ondersteunt geen IGMP snooping. De GS305 doet dat overigens ook niet. Beide switches kan je dus maar beter mijden.

 

 

Bedankt voor je reply, mocht ik problemen met die Netgear krijgen zal ik een nieuwe met support voor IGMP snooping aanschaffen.

 

@wjb Nog geen aanpassing vaste telefonie KPN? Of heb ik ergens overheen gelezen?

Nee, nog geen aanpassingen.t.a.v vaste telefonie, maar ik ben er van overtuigd dat het niet lang meer zal duren opdat er veranderingen zichtbaar zullen gaan worden. 

KPN staat met haar rug tegen de muur en zal op korte termijn toch moeten laten gaan zien aan al die "boze" XS4ALL abonnees dat ook KPN goed voor ze zal zorgen en gelijkwaardige diensten zal leveren.

Wacht ik nog rustig af :relaxed:

Badge

Hmmm… Laatste paar dagen toch weer meer problemen. Haperend of stilstaand beeld of de melding dat ik even moet zappen. Op alle uitgangen van de ER-X zit nu een Netgear Gs105E met overal IGMP snooping aan. Herstart van de ER-X lost heel even het probleem op maar na een tijdje begint het weer. De vrouw des huizes heeft me vriendelijk verzocht de Experiabox weer terug te plaatsen... 

Iemand tips?

ik heb trouwens wel de laatste update geïnstalleerd. Beneden de 4K ontvanger en op de slaapkamer nog de “oude” HD ontvanger.  
 

internet werkt fantastisch maar iptv geeft dus problemen

Reputatie 4
Badge +4

Hmmm… Laatste paar dagen toch weer meer problemen. Haperend of stilstaand beeld of de melding dat ik even moet zappen. Op alle uitgangen van de ER-X zit nu een Netgear Gs105E met overal IGMP snooping aan. Herstart van de ER-X lost heel even het probleem op maar na een tijdje begint het weer. De vrouw des huizes heeft me vriendelijk verzocht de Experiabox weer terug te plaatsen... 

Iemand tips?

ik heb trouwens wel de laatste update geïnstalleerd. Beneden de 4K ontvanger en op de slaapkamer nog de “oude” HD ontvanger.  
 

internet werkt fantastisch maar iptv geeft dus problemen


Hi Mark,

Ik zou eerst proberen om zaken uit te sluiten, door apparatuur die je niet direct nodig hebt even niet aan te sluiten (sonos, camera's, oude cat bekabeling ect) test dit voor een paar uur om te kijken of het stabiel blijft. Dan vervolgens de apparaten stuk voor stuk aansluiten en tussendoor testen. Ik had een Sonos die roet in het eten gooide door een netwerk loop te veroorzaken.

Heb je de IGMP settings van de switch juist staan?

denk graag mee.

Ook ik heb de laatste tijd weer last van stilstaand beeld en zelfs de radio stopt er af en toe mee.

Gebruik 2x Netgear GS105ev2 en 2x de GS108Ev3 voor het verdelen van mijn netwerkverbindingen met IGMP snooping aan. Zal het kunnen helpen om voor de ITV kastjes een VLAN aan te maken?

Of heeft dit geen effect?

 

KPN 200/200 glasvezel | Edgerouter lite | 2x Netgear GS108Ev3| 2X Netgear GS105Ev2|UniFi AP-AC-LR

Reputatie 7

Zal het kunnen helpen om voor de ITV kastjes een VLAN aan te maken?

Of heeft dit geen effect?

Ik verwacht niet dat dit enig effect zal hebben.

Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn van die stilstaande beelden.

Ik krijg sindskort wissel modem te zien in mijn menu van IPTV. Het heeft daarvoor prima gewerkt. Nu zijn dit mijn instellingen. Ik heb de thread proberen door te lezen, maar zie niet direct wat ik moet aanpassen.

 

Wat zijn de nieuwe instellingen?

 

Reputatie 7

Nu zijn dit mijn instellingen.

Van welk apparaat zien we de instellingen in dat screenshot?

Nu zijn dit mijn instellingen.

Van welk apparaat zien we de instellingen in dat screenshot?

Van een TP link C3150. Werkt al jaren prima, tot afgelopen week.

Reputatie 7

Het issue is dat KPN al zeer geruime tijd routed-IPTV gebruikt en dat jouw configuratie nog altijd gebaseerd is op bridged-IPTV. KPN is al tijden bezig met het afbouwen van bridged-IPTV en het zou zo maar kunnen dat jouw aanaluiting nu ook aan de beurt is geweest.

Het issue is dat KPN al zeer geruime tijd routed-IPTV gebruikt en dat jouw configuratie nog altijd gebaseerd is op bridged-IPTV. KPN is al tijden bezig met het afbouwen van bridged-IPTV en het zou zo maar kunnen dat jouw aanaluiting nu ook aan de beurt is geweest.

Dank je voor de opheldering. Heb alleen geen idee wat de instellingen zouden moeten zijn voor routed-IPTV. Is dat de multicast? Of moet ik het gewoon deze opties gewoon uitzetten?

Reputatie 7

Jouw TP-Link heeft geen mogelijkheid om een IGMP proxy server te configureren die aan de WAN zijde de streams van vlan 4 betrekt. Daarmee is jouw TP-Link niet geschikt om op het KPN netwerk voor routed-IPTV in te zetten.

Persoonlijk zou ik je het advies willen geven om de edit van 4 september in het openingsbericht van dit topic in overweging te nemen.

Jouw TP-Link heeft geen mogelijkheid om een IGMP proxy server te configureren die aan de WAN zijde de streams van vlan 4 betrekt. Daarmee is jouw TP-Link niet geschikt om op het KPN netwerk voor routed-IPTV in te zetten.

Persoonlijk zou ik je het advies willen geven om de edit van 4 september in het openingsbericht van dit topic in overweging te nemen.

Hij ondersteund wel IGMP Snooping. Ik weet niet precies wat het is, maar het lijkt wel iets te zijn

Reputatie 7

Jouw TP-Link heeft geen mogelijkheid om een IGMP proxy server te configureren die aan de WAN zijde de streams van vlan 4 betrekt. Daarmee is jouw TP-Link niet geschikt om op het KPN netwerk voor routed-IPTV in te zetten.

Persoonlijk zou ik je het advies willen geven om de edit van 4 september in het openingsbericht van dit topic in overweging te nemen.

Hij ondersteund wel IGMP Snooping. Ik weet niet precies wat het is, maar het lijkt wel iets te zijn

IGMP snooping zorgt er voor dat TV streams (multicasts) alleen naar de LAN poorten gestuurd worden waar de TV ontvanger op aangesloten is die op die zender is afgestemd.

Maar ja, helaas ben je er daar niet mee immers er moet toch echt een IGMP proxy server actief zijn op de router.

Ik krijg mijn UniFi Dream Machine niet op PPPoE. Het ding is vrij nieuw dus ervaringen kon ik nog niet vinden. Mijn Edgerouter X werkt probleemloos icm een NTU ZXHN F3100 

De UDM is plug & play maar dat laatste lijkt meer op pray

Hij wil niet automatisch verbinden; dan dus naar advanced setup

> pppoe > password ppp >  user-id XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet > DNS 8.8.8.8 > DNS 8.8.4.4

modem reset helpt ook niet

Ik gebruik geen TV en/of telefonie

Wie?

 

Reageer