Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557963 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7

Heb jij dan de NTU op eth1 aangesloten?

ja, eth0 is mijn lan, eth1 gaat direct de glasbox in.

Reputatie 7

ja, eth0 is mijn lan, eth1 gaat direct de glasbox in.

Vandaar dat je waarschijnlijk niet de configuratiescripts in het openingsbericht van dit topic gebruikt hebt, die gaan er immers vanuit dat de NTU op eth0 aangesloten worden.

Nu kan ik natuurlijk niet in jouw config.boot kijken en dan wordt het lastig om vast te stellen waar het probleem zit.

Kan jij jouw config.boot hier eens posten?

Badge

Beste wjb, kunt u (of een andere forumgebruiker) mij zeggen welke poorten ik invul bij WAN en LAN voor een poort forwarding voor een bepaald lokaal IP adres? Ik heb keuze uit velen eth0, eth0.4, ppoe.0 enz. voor de WAN. LAN lijkt me eth1.  Maar kom er niet echt uit….

Ik gebruik een Edge Router Lite met het script zoals hier beschreven. Daarbij weet ik waar te moeten zijn in de GUI waarbij ik advanced options geselecteerd heb zodat ook direct de firewall rules meegaan bij een portforward instelling.

 

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Reputatie 7

Beste wjb, kunt u (of een andere forumgebruiker) mij zeggen welke poorten ik invul bij WAN en LAN voor een poort forwarding voor een bepaald lokaal IP adres? Ik heb keuze uit velen eth0, eth0.4, ppoe.0 enz. voor de WAN. LAN lijkt me eth1.  Maar kom er niet echt uit….

 

Badge

Thanks!

Badge

Ik kom niet verder met IPv6 op mijn Unifi Security Gateway (via XS4ALL glasvezel). Alles werkt perfect en IPv6 doet het gewoon wanneer ik dit instel. Echter stopt de IPv6 verbinding na minder dan een minuut en komt een traceroute6 niet verder als het (publieke) IPv6 adres van de USG. De scripts uit het originele bericht hier werken niet, die geven een commit fout in de configuratie.

Vreemde vind ik dus dat de verbinding wel werkt, maar ineens stopt na zeer korte tijd… iemand tips welke richting ik in moet zoeken? :)

Kan jij jouw config.boot hier eens posten?

 

Ik heb het inmiddels opgelost door gewoon het starttopic script aan te passen (mijn ip-reeks/eth's wisselingen etc) en e.e.a werkte eigenlijk direct. Nu moet ik mijn overige configuratie maar even handmatig herstellen.

conclusie:

  • iets in edge hield het signaal tegen. (waarschijnlijk de firewall)
  • Ik had me twee dagen kunnen besparen door gewoon gelijk de geposte config te gebruiken:smile:

anyway thanx voor het meedenken (en de config natuurlijk)

Reputatie 7

De scripts uit het originele bericht hier werken niet, die geven een commit fout in de configuratie.

Ik neem aan dat je de scripts van de github van coolhva bedoelt?

 

Kan je eens de instellingen rond router advertisement hier posten?

Badge

De scripts uit het originele bericht hier werken niet, die geven een commit fout in de configuratie.

Ik neem aan dat je de scripts van de github van coolhva bedoelt?

 

Kan je eens de instellingen rond router advertisement hier posten?

 

Die scripts bedoel ik inderdaad, die geven bij het provisionen een foutmelding mbt een van de instellingen. (Bovendien lijken die mij overbodig aangezien de verbinding wel kort werkt voordat die weg valt?)

 

Dit zijn de instellingen:

 

IPv6 RA - Aan

IPv6 RA Priority - High

IPv6 RA Valid Lifetime - 86400

IPv6 RA Preferred Lifetime - 14400

DHCPv6/RDNSS DNS Control - Auto

DHCPv6/RDNSS Name Server - Cloudflare & XS4ALL DNS Servers (IPv6 adressen)

 

Dit is tevens de enige router/DHCP server in het netwerk. Ook wanneer ik een apparaat verbind op het moment dat de verbinding niet werkt dan ‘krijgen’ apparaten overigens nog steeds een link-local en een publiek IPv6 adres.

Reputatie 7

Jammer dat het beheer van de USG sterk afwijkt van die van de EdgeRouter.

Herken je instellingen zoals in dit bericht?

Badge

Nee helaas niet, enige wat ik in de GUI tegengekomen ben is de MTU in de vorm van MSS clamping en de prefix ID. Verder valt er niet heel veel in te stellen behalve dat het via PD /48 komt. E.e.a. is mogelijk wel met een .json bestand in te stellen

Reputatie 7

E.e.a. is mogelijk wel met een .json bestand in te stellen

Het formaat is anders maar misschien heb je er wat aan…

LAN zijde.

 ethernet eth1 {
address 192.168.2.254/24
description Thuis
duplex auto
ipv6 {
dup-addr-detect-transmits 1
router-advert {
cur-hop-limit 64
link-mtu 0
managed-flag false
max-interval 600
name-server 2a02:a47f:e000::53
name-server 2a02:a47f:e000::54
other-config-flag false
prefix ::/64 {
autonomous-flag true
on-link-flag true
valid-lifetime 2592000
}
radvd-options "RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 {};"
reachable-time 0
retrans-timer 0
send-advert true
}
}
speed auto
}

 

WAN zijde.

 vif 6 {
description "KPN Internet"
mtu 1508
pppoe 0 {
default-route auto
dhcpv6-pd {
no-dns
pd 0 {
interface eth1 {
host-address ::1
no-dns
prefix-id :1
service slaac
}
prefix-length /48
}
rapid-commit enable
}
firewall {
in {
ipv6-name WANv6_IN
name WAN_IN
}
local {
ipv6-name WANv6_LOCAL
name WAN_LOCAL
}
}
idle-timeout 180
ipv6 {
address {
autoconf
}
dup-addr-detect-transmits 1
enable {
}
}
mtu 1500
name-server auto
password ppp
user-id XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet
}
}

 

Badge

@wjb allereerst dank voor het opzetten van dit topic! Heb er veel aan gehad.

Vanwege het uitfaseren van bridged IPTV heb ik de Edgerouter Lite 3 aangeschaft.
Deze heb ik geprobeerd in te stellen met de bestanden uit de ZIP file in je openingspost. De firmware zat op v2.0.6 (meest recente).

Daar begonnen de problemen al; het hele pppoe 0 deel onder vif 6 was niet aanwezig. Handmatig een pppoe met id 0 toevoegen lukte niet. Het moest een unieke waarde zijn. Heel vreemd…

Meerdere resets naar default gedaan en zonder ook maar iets te wijzigen, als eerst geprobeerd een vif 6 en een pppoe 0 daaronder aan te maken, maar weer dezelfde melding.

Na veel uitproberen heb ik besloten om de andere firmware eens te proberen, v1.10.10 dus. Daarmee lukte het dus wel! Hebben jullie ook problemen met v2.0.6?

Alles heb ik up and running; port forwarding, self-signed certificate voor het dashboard, DDNS, noem het maar op. Echt zit ik nog met één issue :-(

Als ik de tv ontvanger 's ochtends aan zet (of op elk ander moment waarbij de ontvanger een tijd heeft uit gestaan), krijg ik geen signaal. Het beeld blijft zwart en ik krijg de melding om naar een andere zender te zappen. Vanmorgen een netwerktest gedaan in het menu van de ontvanger, alles was oké. Daarna kreeg ik ook ineens weer beeld.

Als het dan werkt, werkt het ook prima. Het lijkt wel dat de router het in het begin niet kan verwerken ofzo?
Toen ik het net werkend had, liep het tv beeld ook te haperen en stotteren. Toen herinnerde ik mij dat ik ergens had gelezen om het command set protocols igmp-proxy disable-quickleave uit te voeren. Dit gaf direct verbetering. Maar het lijkt er op dat dit dus niet de oorzaak is.

In dit topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1880765) lees ik trouwens het volgende:

Oplossing is om de nieuwe IP reeks (217.166.0.0/16) toe te voegen aan IGMPProxy configuratie

Is dit inmiddels verouderd? De symptomen zijn hetzelfde namelijk.

 

Lang verhaal, maar hopelijk kan iemand mij helpen dit probleem uit de wereld te helpen. Ik heb de configuratie (config.boot) op git gezet: https://gist.github.com/kipusoep/b23e9a3e598b8d928d56299b71496416

Reputatie 3
Badge +1

Nee helaas niet, enige wat ik in de GUI tegengekomen ben is de MTU in de vorm van MSS clamping en de prefix ID. Verder valt er niet heel veel in te stellen behalve dat het via PD /48 komt. E.e.a. is mogelijk wel met een .json bestand in te stellen

Tot op heden heb ik IPv6 (KPN ipv XS4ALL) alleen werkend via de gateway.config.json en een shell script wat de configuratie aanpast na provisioning.

Kan je mij aangeven welke foutmelding je krijgt na het provisionen van mijn config; is dat de MTU setting?

@wjb allereerst dank voor het opzetten van dit topic! Heb er veel aan gehad.

Vanwege het uitfaseren van bridged IPTV heb ik de Edgerouter Lite 3 aangeschaft.
Deze heb ik geprobeerd in te stellen met de bestanden uit de ZIP file in je openingspost. De firmware zat op v2.0.6 (meest recente).

Daar begonnen de problemen al; het hele pppoe 0 deel onder vif 6 was niet aanwezig. Handmatig een pppoe met id 0 toevoegen lukte niet. Het moest een unieke waarde zijn. Heel vreemd…

Meerdere resets naar default gedaan en zonder ook maar iets te wijzigen, als eerst geprobeerd een vif 6 en een pppoe 0 daaronder aan te maken, maar weer dezelfde melding.

Na veel uitproberen heb ik besloten om de andere firmware eens te proberen, v1.10.10 dus. Daarmee lukte het dus wel! Hebben jullie ook problemen met v2.0.6?

Alles heb ik up and running; port forwarding, self-signed certificate voor het dashboard, DDNS, noem het maar op. Echt zit ik nog met één issue :-(

Als ik de tv ontvanger 's ochtends aan zet (of op elk ander moment waarbij de ontvanger een tijd heeft uit gestaan), krijg ik geen signaal. Het beeld blijft zwart en ik krijg de melding om naar een andere zender te zappen. Vanmorgen een netwerktest gedaan in het menu van de ontvanger, alles was oké. Daarna kreeg ik ook ineens weer beeld.

Als het dan werkt, werkt het ook prima. Het lijkt wel dat de router het in het begin niet kan verwerken ofzo?
Toen ik het net werkend had, liep het tv beeld ook te haperen en stotteren. Toen herinnerde ik mij dat ik ergens had gelezen om het command set protocols igmp-proxy disable-quickleave uit te voeren. Dit gaf direct verbetering. Maar het lijkt er op dat dit dus niet de oorzaak is.

In dit topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1880765) lees ik trouwens het volgende:

Oplossing is om de nieuwe IP reeks (217.166.0.0/16) toe te voegen aan IGMPProxy configuratie

Is dit inmiddels verouderd? De symptomen zijn hetzelfde namelijk.

 

Lang verhaal, maar hopelijk kan iemand mij helpen dit probleem uit de wereld te helpen. Ik heb de configuratie (config.boot) op git gezet: https://gist.github.com/kipusoep/b23e9a3e598b8d928d56299b71496416

 

Door de overgang naar router IPTV is het ook noodzakelijk dat de switch die je gebruikt IGMP snooping aankan (en geactiveerd heeft).

Zie geen vreemde zaken in de gelinkte config.

Wellicht het meest voordehandligend maar zou dit kunnen?

Badge

Door de overgang naar router IPTV is het ook noodzakelijk dat de switch die je gebruikt IGMP snooping aankan (en geactiveerd heeft).

Zie geen vreemde zaken in de gelinkte config.

Wellicht het meest voordehandligend maar zou dit kunnen?

Hmm ik heb er inderdaad een 24-poorts switch aan hangen, unmanaged. Dus dat zou de bottelneck zijn?

En enige oplossing is om een switch te kopen die dat wel aan kan, of kan ik de IPTV ontvangers wellicht via Eth2 aansluiten op een kleinere managed switch?

Ik heb namelijk nog wel een TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) die dit kan. Maar die moet ik dan een eigen vlan geven t.o.v. de 24 poorts switch lijkt me?

Reputatie 7

Je hoeft geen vlans te definiëren op die switch. Het enige is dat je IGMP snooping aan moet hebben staan. Die switch moet tussen de EdgeRouter en jouw unmanaged switch komen te staan en alle TV ontvangers moeten op de TP-Link worden aangesloten.

Badge

Je hoeft geen vlans te definiëren op die switch. Het enige is dat je IGMP snooping aan moet hebben staan. Die switch moet tussen de EdgeRouter en jouw unmanaged switch komen te staan en alle TV ontvangers moeten op de TP-Link worden aangesloten.

Ah tuurlijk! Super bedankt beide, ga ik straks proberen!

Reputatie 1

@wjb: Hoe lang duurt het totdat de Ubiquiti verbinding heeft met KPN? Na tien minuten nog geen verbinding. Bij Ziggo was het een half uur...

Reputatie 7

@wjb: Hoe lang duurt het totdat de Ubiquiti verbinding heeft met KPN? Na tien minuten nog geen verbinding. Bij Ziggo was het een half uur...

Na booten duurt dit luttele seconden. Het booten kost enkele minuten.

Reputatie 1

Bedankt, wjb. Nog een keer het script gedraaid en het wachtwoord van ‘kpn’ vervangen naar ‘ppp’. Toen deed ‘ie het dus wel. :-)) Alleen werken de gescheiden VLAN’s voor IPTV niet. Ik heb ze nu allemaal (inclusief Studer) in 1 VLAN staan. De eerste TV doet het in ieder geval al met die configuratie, dus ik hoop dat de andere TV’s het ook doen. Audio speelt al over Dante, geen problemen, geen gehaper of gedoe.

 

Reputatie 7

Het zou niet uit mogen uitmaken of het wachtwoord kpn of ppp is.

Als je de TV ontvangers op een eigen vlan wilt plaatsen dan zal je voor dat vlan een DHCP server moeten configureren en de IGMP proxy server moeten aanpassen.

Reputatie 1

Dag wjb,

 

Te vroeg gejuicht! Na tien minuten klapt de televisie eruit. De televisies krijgen geen verbinding.

 

De Netgear staat als volgt:

 

VLAN ID

1: 1 2 3 4 5

2: 1 2 3 4 5

 

VLAN Membership:

VLAN ID 1:  1 (U), 2 (T), 3 (T), 4 (T), 5(U)

VLAN ID 2: 1 (T), 2 (U), 3 (U), 4 (U) 5 (T)

 

Port PVID:

Port 1: 1

Port 2: 2

Port 3: 2

Port 4: 2

Port 5: 1

 

Hoe moet ik dit wel juist instellen? Kun je me de settings doorgeven? En hoe maak ik een DHCP server voor dit VLAN en hoe pas ik de IGMP Proxy Server aan? De Ubiquiti is niet voor beginnelingen en dat ben ik ook niet, maar ik heb nu helemaal geen idee meer wat ik doen moet. Dat wordt die gallige Experiabox maar gebruiken...

Reputatie 7

Waarom zou je verschillende vlans willen gebruiken?

Voor IPTV is dat niet nodig.

Reageer