Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560576 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Badge

​Ook ik volg dit forum en topic al weer een een tijdje en heb zelf twee weken geleden de stap genomen om over te gaan op de Edgerouter Lite 3.

Script van @wjb gebruikt en werkt als een speer ! hulde voor het vele goede werkt wat verricht is.
Alles draait al weer een week of twee zonder haperingen.

Heb nu mijn vaste nummer van KPN door geschakeld staan (zo vaak worden wij niet gebeld) naar een nummer bij een voip provider die op mijn N300A-IP uitkomt,
en de Experia box V10a uit gezet.

Keep up the good work!

 

Hallo, Ik heb op basis van de scripts op dit forum een EdgeRouter X stabiel werkend. (bedankt voor het beschikbaar maken!)

Echter, als ik naar de scripts voor de Lite en de X kijk hebben ze een groot verschil.

Kan iemand uitleggen waarom de Lite de Router-Advert sectie heeft terwijl de X dat niet heeft. Wat wordt hier extra aangezet?

 

B.v.d.

AvdS

 

Edge LITE:
    ethernet eth1 {
        address 192.168.2.254/24
        description Thuis
        duplex auto
        ipv6 {
            dup-addr-detect-transmits 1
            router-advert {
                cur-hop-limit 64
                link-mtu 0
                managed-flag false
                max-interval 600
                name-server 2a02:a47f:e000::53
                name-server 2a02:a47f:e000::54
                other-config-flag false
                prefix ::/64 {
                    autonomous-flag true
                    on-link-flag true
                    valid-lifetime 2592000
                }
                radvd-options "RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 {};"
                reachable-time 0
                retrans-timer 0
                send-advert true
            }
        }
        speed auto
    }
 

Edge X:
    switch switch0 {
        address 192.168.2.254/24
        description "Thuis netwerk"
        ipv6 {
            dup-addr-detect-transmits 1
        }
        mtu 1500
        switch-port {
            interface eth2 {
            }
            interface eth3 {
            }
            interface eth4 {
            }
            vlan-aware disable
        }
    }

Reputatie 7

Goed dat je dit meldt.

Dat hele stuk hoort ook bij de ER-X opgenomen te worden om IPv6 goed te laten werken.

De ER-X script zonder dat stuk werkt ook. IPv6 werkt prima en als je een IPv6-test.com doet werkt alles.

Ik geloof dat de ER-X script de default IPv6 werking selecteert terwijl de ER-Lite script expliciet de router advert deamon (radvd) initialiseert (o.i.d).

 

Het is lastig om info te vinden wat er nu echt gedaan wordt.

 

Ik heb ook scripts gezien waarin de “radvd-options "RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 {};"” statement helemaal niet staat maar wel de router-advert statements.

Weet jij wat er gedaan wordt met het stukje script?

Het lijkt overbodig.

 

Van het Ubiquity forum:

If you get your IPv6 prefix via prefix delegation you have two options:

 

  • configure the values included in downstream router advertisements manually (but you have to know what you are doing as this is quite low-level);

 

set interfaces ethernet LANINTF ipv6 router-advert ...

 

  • use default router advertisement templates.

 

set interfaces ethernet WANINTF dhcpv6-pd pd 0 interface LANINTF service ...

 

In 1.9.7 if both are configured then manual configuration is prefered over default templates. This allows for customization when needed. 

Reputatie 2

@AvdS0010 

Voordat ik WJBs’ script gebruikte heb ik ongeveer een jaar de Kriegsman.io methode gebruikt.

Hierbij werkte de ipv6 ook goed. Of ik alle 20 uit 20 met IPv6-test.com haalde weet ik niet meer.

Wat het precies doet? Geen idee, maar misschien helpt het jou om de functie te achterhalen.

ethernet eth1 {

        address 192.168.2.254/24

        description "eth1 - LAN"

        duplex auto

        ipv6 {

            dup-addr-detect-transmits 1

            router-advert {

                cur-hop-limit 64

                link-mtu 0

                managed-flag false

                max-interval 600

                name-server 2001:4860:4860::8888

                name-server 2001:4860:4860::8844

                other-config-flag false

                prefix ::/64 {

                    autonomous-flag true

                    on-link-flag true

                    valid-lifetime 2592000

                }

                radvd-options "RDNSS 2001:4860:4860::8888 2001:4860:4860::8844 {};"

                reachable-time 0

                retrans-timer 0

                send-advert true

 

Reputatie 7

IPv6 router advertisement speelt een rol bij het toewijzen van IPv6 adressen aan aangesloten apparaten bij IPv6 autoconfiguration (slaac).

Reputatie 4
Badge +1

@FredK2017

, heb jij in de directory /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d het bestand rfc3442-classless-routes staan?

wjb heb je enig idee wat de bron van dit script is? Was het gewoon onderdeel van de firmware?

Wie de bron van dit script is weet ik niet, maar het is helaas (nog) geen onderdeel van de firmware.

Het verzoek om dit onderdeel van de firmware te laten zijn is wel bij Ubiquiti neergelegd.

Een google op de eerste regel van het script levert deze pagina op:https://github.com/sylr/edgemax-orange-dhcp/blob/master/files/rfc3442-classless-routes

Het script werkt geweldig, hartelijk dank daarvoor wjb! Wat me bezighoudt is het feit dat Peter Buijsman (http://netwerkje.com/routed-iptv) met geen woord rept over het instellen van routes.


Wat betreft de bron van het RFC3442 classless routes-script; dit is onderdeel van ISC DHCP:

https://sources.debian.org/src/isc-dhcp/4.4.1-2/debian/rfc3442-classless-routes.linux/
 

Voor zover ik weet wordt het script door anderen zoals sylr op GitHub daarvandaan gekopieerd en dan hergebruikt. Apart is wel dat de EdgeRouters standaard ook gebruik maken van ISC DHCP maar dit script dus niet gebruiken om wat voor reden dan ook. Ik heb er een topic voor aangemaakt op het Ubiquiti forum maar een reactie krijgen is nog een hele opgave:

https://community.ui.com/questions/DHCP-option-121-RFC3442-classless-static-routes/c1a18803-efe1-4361-8f50-c3a073298ac5

Reputatie 7

Voor zover ik weet wordt het script door anderen zoals sylr op GitHub daarvandaan gekopieerd en dan hergebruikt.

Klopt, want helaas heeft Ubiquiti dat script nog altijd niet standaard in haar distributie van EdgeOS opgenomen.

Reputatie 4
Badge +1

Voor zover ik weet wordt het script door anderen zoals sylr op GitHub daarvandaan gekopieerd en dan hergebruikt.

Klopt, want helaas heeft Ubiquiti dat script nog altijd niet standaard in haar distributie van EdgeOS opgenomen.

Jammer inderdaad, maar hopelijk gaat dat in een toekomstige EdgeOS-update alsnog.

Ik heb je overigens zojuist een tweetal privéberichtjes gestuurd; misschien interessant… 😁

Voor zover ik weet wordt het script door anderen zoals sylr op GitHub daarvandaan gekopieerd en dan hergebruikt.

Klopt, want helaas heeft Ubiquiti dat script nog altijd niet standaard in haar distributie van EdgeOS opgenomen.

Jammer inderdaad, maar hopelijk gaat dat in een toekomstige EdgeOS-update alsnog.

Ik heb je overigens zojuist een tweetal privéberichtjes gestuurd; misschien interessant… 😁

De distributie van een classless-static-route naar routers is een gebruikelijke gang van zaken. Het kan toch niet zo zijn dat EdgeRouters deze functionaliteit niet out-of-the-box ondersteunen. Gooit de setting ‘ethernet eth0 vif 4 dhcp-options default-route no-update’ hier roet in het eten?

Reputatie 7

Gooit de setting ‘ethernet eth0 vif 4 dhcp-options default-route no-update’ hier roet in het eten?

Nee, die heeft er niets mee te maken, die moet op no-update staan.

Gooit de setting ‘ethernet eth0 vif 4 dhcp-options default-route no-update’ hier roet in het eten?

Nee, die heeft er niets mee te maken, die moet op no-update staan.

Ik merk het. De Config Tree accepteert geen andere waarde dan ‘no-update’ ;-)

Reputatie 1

Ik heb even een vraagje over Voip.

 

Hier thuis hebben wij een TP-Link router zie: https://www.coolblue.nl/product/835297/tp-link-archer-ax6000.html?cmt=c_a,cp_2069499358,a_77048528835,t_pla-319957383551,n_g,d_c&gclid=CjwKCAiA__HvBRACEiwAbViuU8KXnLNUM4zlBm7pC5gP5TWbUKcFRiQTfN9HcOCVYXBSaa9kzBCY4xoCFMsQAvD_BwE

Op het oog, alleen moet een router perse voip ondersteunen of kunnen we dit ook met een soort ‘VLAN’ oplossen? Want de router hierboven heeft geen voip ondersteuning...

Reputatie 7

Mijn EdgeRouter heeft ook geen ingebouwde VoIP cliënt, dit kan ook op een losse VoIP ATA geplaatst worden. Ik gebruik daar een Gigaset N300A IP voor.

Let op: KPN heeft de SIP/VoIP login gegevens nog niet vrijgegeven, dat gaat één dezer dagen/weken wel gebeuren.

Als je ook televisie van KPN hebt dan vraag ik mij af of deze TP-Link geschikt is. Ik denk het eigenlijk niet.

Reputatie 1

Mijn EdgeRouter heeft ook geen ingebouwde VoIP cliënt, dit kan ook op een losse VoIP ATA geplaatst worden. Ik gebruik daar een Gigaset N300A IP voor.

Let op: KPN heeft de SIP/VoIP login gegevens nog niet vrijgegeven, dat gaat één dezer dagen/weken wel gebeuren.

Als je ook televisie van KPN hebt dan vraag ik mij af of deze TP-Link geschikt is. Ik denk het eigenlijk niet.


Bedankt voor je reactie @wjb !

Zou het dan misschien een goed idee zijn om ook zo’n Ubiquite routertje te nemen, daarop een router te configureren voor Wifi en op die Ubiquite ook mijn Netgear switch op aan te sluiten?

Want ik heb wel andere routers op het oog bijv. de Asus Rog https://www.bol.com/nl/p/asus-rapture-gt-ax11000-router-ax-wifi-6-11000-mbps/9200000099945339/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-49170247395-S-441309789093-9200000099945339&gclid=CjwKCAiA__HvBRACEiwAbViuUyFfQzCWooseuv0qWolYPqbQCQKt6m9xmS1f8nICfkprlqN5kZX2RRoClCAQAvD_BwE

Alleen ook deze heeft geen Voip ondersteuning wat ik wel teleurstellend vind voor die prijs…

 

Reputatie 7

Achter zo'n EdgeRouter plaats je geen andere router, maar wifi accesspoints zoals bijvoorbeeld de TP-Link EAP245.

De EdgeRouter is wel een router "voor gevorderden" die heel veel kan maar daardoor ook lastiger te beheren is.

Kijk ook eens naar de Fritz!Box (zie openingsbericht).

Reputatie 1

Achter zo'n EdgeRouter plaats je geen andere router, maar wifi accesspoints zoals bijvoorbeeld de TP-Link EAP245.

De EdgeRouter is wel een router "voor gevorderden" die heel veel kan maar daardoor ook lastiger te beheren is.

Kijk ook eens naar de Fritz!Box (zie openingsbericht).


Ik heb begrepen dat de Fritz!Box niet zulke goede Wifi prestaties levert vandaar ook de vraag. Wellicht de Ubiquiti security Gateway en daarop de andere router voor puur en alleen de Wi-Fi verbinding. Of een VoiP ATA inderdaad… Het is toch wat met die telefonie, dat ze dit niet zo simpel kunnen regelen met een IP…. :P

Reputatie 7

Ik heb begrepen dat de Fritz!Box niet zulke goede Wifi prestaties levert vandaar ook de vraag. Wellicht de Ubiquiti security Gateway en daarop de andere router voor puur en alleen de Wi-Fi verbinding.

Ik ben daar heel strikt in, achter een router gebruik je geen andere router maar wifi accesspoints tenzij je een apart netwerksegment wilt creëren voor bijvoorbeeld een zakelijk netwerk. Zie ook dit topic.

Ik zou persoonlijk dan sowieso niet kiezen voor de Ubiquiti Security Gateway maar voor een EdgeRouter.

Reputatie 1

Ik heb begrepen dat de Fritz!Box niet zulke goede Wifi prestaties levert vandaar ook de vraag. Wellicht de Ubiquiti security Gateway en daarop de andere router voor puur en alleen de Wi-Fi verbinding.

Ik ben daar heel strikt in, achter een router gebruik je geen andere router maar wifi accesspoints tenzij je een apart netwerksegment wilt creëren voor bijvoorbeeld een zakelijk netwerk. Zie ook dit topic.

Ik zou persoonlijk dan sowieso niet kiezen voor de Ubiquiti Security Gateway maar voor een EdgeRouter.


dat begreep ik al inderdaad. Maar zal het dan wel mogelijk wezen om de experiabox achter mijn eigen router te plaatsen? Voor VOIP. Aangezien ik met een homeserver zit waar ik een ander subnet op wil hebben en ook een vpn. Vandaar mijn vragen 🙂 ik heb overigens glasvezel.

Reputatie 7

Met glasvezel kan je een switch die vlans ondersteunt tussen de NTU en de eigen router plaatsen.

Op die switch kan je dan vlan 7 afsplitsen naar de Experia Box t.b.v. VoIP.

Persoonlijk zou ik echter nog heel even wachten immers binnenkort zullen de SIP/VoIP inloggegevens vrijgegeven worden en kan je gewoon een VoIP ATA of IP telefoon gebruiken.

Reputatie 1

Met glasvezel kan je een switch die vlans ondersteunt tussen de NTU en de eigen router plaatsen.

Op die switch kan je dan vlan 4 afsplitsen naar de Experia Box t.b.v. VoIP.

Persoonlijk zou ik echter nog heel even wachten immers binnenkort zullen de SIP/VoIP inloggegevens vrijgegeven worden en kan je gewoon een VoIP ATA of IP telefoon gebruiken.


Dan moet ik nog heel even geduld hebben. Want de Switch hebben wij, alleen we zitten even met het netwerk. (WiFi is niet zo goed en ik wil mijn eigen HomeLAB netwerk gescheiden houden van mijn ‘Thuisnetwerk’ dit doe ik dan met PFsense overigens die ik dan in een VM heb binnen HomeLAB.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb begrepen dat de Fritz!Box niet zulke goede Wifi prestaties levert 

Dan zet je de wifi op dat ding uit en koop je losse accespoints. Een edgerouter heeft ook geen wifi.

Reputatie 1

Ik heb begrepen dat de Fritz!Box niet zulke goede Wifi prestaties levert 

Dan zet je de wifi op dat ding uit en koop je losse accespoints. Een edgerouter heeft ook geen wifi.

 

Hoi Nick,

Wellicht heb je het nog niet vernomen, maar wij hebben geen mogelijkheid daartoe.

Vandaar ook mijn vragen, zou je de volgende keer misschien de gehele context erachter kunnen zoeken i.p.v. gelijk te blaffen (Zo komt het wel over)? Al goed de setup wordt Router, VoiP ATA (Zodra KPN het vrijgeeft).

Reputatie 7
Badge +24

Wellicht heb je het nog niet vernomen, maar wij hebben geen mogelijkheid daartoe.

Nee, dat heb ik nog niet vernomen. Waartoe heeft u geen mogelijkheid?

Ik heb begrepen dat de Fritz!Box niet zulke goede Wifi prestaties levert 

Dan zet je de wifi op dat ding uit en koop je losse accespoints. Een edgerouter heeft ook geen wifi.

@Apollo De ingebouwde wifi functionaliteit van iedere FRITZ!Box zal vast niet in iedere mogelijke denkbare situatie de beste prestaties leveren t.o.v. andere wifi-producten, echter wat wordt er hier door je als “niet zulke goede” beschouwd? Ben ik wel benieuwd naar.

Mijn ervaring:

Ik gebruik in mijn woonhuis (twee-onder-een-kapwoning, noem ik zodat je iets over de grootte in kan schatten) een FRITZ!Box 7581 in de meterkast bij de voordeur en moet zeggen dat ik op veel plekken waar ik me regelmatig bevind gewoon prima bereik heb. Ik heb zelfs op mijn 500/500 mbps glasvezellijn met mijn telefoon (Pixel 3a) rond de 400/400 mbps gemeten op bepaalde plekken dicht in de buurt van de FRITZ!Box. Ik overweeg overigens wel een tweede extra puntje als “mesh”uitbreiding van Fritz!Box hun mesh-techniek onder deze noemer op een verdieping hoger, zodat ik over het algemeen net iets betere dekking heb op de plekken waar de meeste mensen zich het vaakst bevinden. Dat is immers niet in het gangetje direct naast de meterkast.

En dat is ook meteen het punt dat ik wil maken. (extra) wireless-accesspoints, zet men doorgaans niet op precies dezelfde plek als waar de router met wifi-functionaliteit staat toch? In mijn ogen geven dergelijke wireless-accesspoints daarom voor je gevoel al snel een betere dekking of snelheid. En veel van de "mesh” wifi-fabrikanten ontwerpen die puntjes tegenwoordig zo dat ze prima ergens zonder lelijke antennes in een huiskamer of ergens aan de muur/plafond te hangen zijn, zonder dat iemand daar per se over valt wat uiterlijk betreft. Je stopt ze daardoor minder snel uit het zicht is mijn ervaring. Daarom vind ik een vergelijking als “vervanging” van het wifi gedeelte van je router in veel gevallen niet helemaal eerlijk.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat zo'n FRITZ!Box echt een hele dikke prima oplossing is voor iemand die net even minder thuis is in de configuratie-mogelijkheden van een Edgerouter, of daar simpelweg geen tijd/zin in heeft m.b.t. onderhoud, updates, etc. Mijn FRITZ!Box, draait stabiel en uit ervaring weet ik dat hun mesh-producten (als uitbreiding van het bestaande wifi-netwerk om eenzelfde wifi-netwerknaam in heel je huis te houden) ook goed werken. Ik wordt overigens niet door FRITZ!Box gesponsord.

@wjb ik ben hier nog regelmatig in de hoop te lezen dat mijn Netgear switchje ertussenuit kan i.v.m. vaste telefonie. Al vraag ik me nu ook meteen af hoeveel ik nog eigenlijk vast telefoneer vandaag de dag...

Reageer