Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561180 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

wjb, thanks voor de uitleg voor de EdgeRouter X maar heb je een enige idee hoe kan ik deze melding oplossen?



[quote]Warning: priority inversion [interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 address](400)
Reputatie 7
Helaas heb ik geen idee hoe deze melding te verhelpen.

Via Google is wel het één en ander te vinden over deze melding, maar een oplossing ben ik nog niet tegengekomen.
Reputatie 2
@RottenKid

Deze melding ben ik ook tegengekomen tijdens het inlezen van het script in m'n ER-Lite. Wat het betekent weet ik niet. Ik heb het gewoon genegeerd en internet werkt tot nog toe perfect.
@RottenKid

Deze melding ben ik ook tegengekomen tijdens het inlezen van het script in m'n ER-Lite. Wat het betekent weet ik niet. Ik heb het gewoon genegeerd en internet werkt tot nog toe perfect.




De nadel is dat nadat ik de meldig krijg is de router niet meer te benaderen en ik moet hem weer resetten.
Reputatie 2
@wjb

Vandaag heb ik voor de aardigheid eens m'n v10a aangesloten en in het log kwam ik o.a. dit tegen:



Jan 1 00:00:39 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 17

Jan 1 00:00:39 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPDISCOVER on eth0.4 to 255.255.255.255 port 67 interval 3

Jan 1 00:00:39 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 17

Jan 1 00:00:42 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPDISCOVER on eth0.4 to 255.255.255.255 port 67 interval 6

Jan 1 00:00:42 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 17

Jan 1 00:00:42 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPOFFER from eth0.4:10.198.96.1

Jan 1 00:00:42 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPREQUEST on eth0.4 to 255.255.255.255 port 67

Jan 1 00:00:42 VRV9517 daemon.info dhclient: adapter index 17

Jan 1 00:00:42 VRV9517 daemon.info dhclient: DHCPACK from 10.198.96.1

Jan 1 00:00:45 VRV9517 daemon.info dhclient: bound to 10.198.101.174 -- renewal in 1797 seconds.



Met name port 67 kom ik nergens tegen in de scripts van jou en Kriegsman.

Kun jij daar iets mee?
Reputatie 7
Met name port 67 kom ik nergens tegen in de scripts van jou en Kriegsman.

Kun jij daar iets mee?


DIe port hoeft ook helemaal niet in de scripts opgenomen te worden.

UDP poort 67 wordt altijd gebruikt voor DHCP discovery messages.
Na de reset van mijn ER is het probleem van haperend beeld opgelost. Het was denk ik gewoon een kwestie van: "Have you tried turning it off and on again?". Met de aanschaf van de ER was het ook mijn idee om netwerken te gaan scheiden: een thuisnetwerk en een kantoornetwerk. In de eerste instantie wilde ik dit doen door een tweede router achter de ER te zetten en die een op een ander subnet ip adressen uit laten delen. Maar toen dacht ik, waarom zou ik dat doen als er vlans zijn en ik een ER heb die dit prima kan handelen. Nu is mijn ervaring met vlans niet zo groot en zou ik niet weten hoe je dit icm een ER moet doen aangezien KPN al vlans gebruikt. Ik heb een vlan capabele managed switch (Ubiquiti UniFi) achter de ER staan. Dus mijn vraag is hoe pak je dit aan? Moet ik gewoon een vlan op de switch aanmaken en that's it of komt er meer bij kijken?
Reputatie 7
Daar komt wel iets meer bij kijken.

Het begint bij het configureren van de vlans op de EdgeRouter zelf.

In het onderstaande screenshot zie je de configuratie van mijn vlans voor het privé, gast en zakelijke netwerk. Respectievelijk vlan 1, 2 en 10.

Daarnaast moet je natuurlijk de vlans op jouw switches configureren.
Okay ik heb het helder hoe het zou moeten. Nu is het gelukt om de vlan aan te maken en door te zetten via de switch. Ik krijg ook netjes een IP adres vanuit de pool alleen heb ik geen internet, ik zou niet weten waar dit aan ligt. Hier wat screenshots van de interface en de DHCP server.



Reputatie 7
Ik kan niet zo één twee drie iets bedenken waarom jij geen Internet zou hebben via dat vlan.

Kan jij mij eens vertellen hoe jij vlan 20 op jouw switch ingesteld hebt op de poort waar de EdgeRouter op aangesloten is en op de poort waar de PC op aangesloten is.
Probleem gevonden, de NAT regel van 192.168.2.254/24 kopiëren en veranderen naar de nieuwe LAN en ik had internet.
Reputatie 7
Probleem gevonden, de NAT regel van 192.168.2.254/24 kopiëren en veranderen naar de nieuwe LAN en ik had internet.

Heb je dan NAT rules ingesteld staan voor uitgaand verkeer richting Internet?

Is er een specifieke reden waarom je dat wilt?
Reputatie 4
Badge +4
Avond wjb,



Draai het weekend ook weer op de ER, alle switches een reset gegeven en IGMP snooping uiteraard aan, tot op heden geen last meer van haperende tv. Verder weer een router uit mijn netwerk gehaald de (R7000) die als AP draaide en nu op 2 x EAP245 met C200 cloud controller.



Voor nu fingers X en nergens meer aan zitten😉



Zag trouwens dat de EB (KPN) weer 3 x forwards rules had aangemaakt voor de tv kastjes op 9000, 9001 en 9002 en dat is de reden dat ik vrijdag weer de ER aan heb gezet. Blijft het vreemd vinden dat er, zonder toestemming, poorten woorden aangemaakt op de EB.



Grt Ed
Reputatie 7
Goed te lezen dat je de ER weer operationeel hebt.

Zo te lezen ben je goed op weg naar een professioneel netwerk.



Ook ik ben, maar dat wist je waarschijnlijk al, niet te spreken over die port-forwardings die door KPN in de Experia Boxen worden gemaakt voor apparatuur die via KPN geleverd wordt.

Gelukkig kunnen die port-forwardings weinig kwaad want ze zijn alleen vanuit de KPN beheeromgeving te gebruiken. Desalniettemin ben ik van mening dat het not done is dat deze port-forwardings gemaakt worden zonder de abonnee daarover gedegen te informeren. Daarbij komt ook nog eens dat dit in strijd is met de wet als het apparatuur betreft die in eigendom van de abonnee is zoals de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi en de DVS sets. In die gevallen zal de abonnee eerst toestemming moeten geven en daar is hier geen sprake van.

Ook hier heb ik lang geleden melding van gemaakt bij de Autoriteit Consument & Markt, maar ik weet niet of zij daar iets mee zullen doen.



Maar goed, met een eigen router hebben we daar in ieder geval geen last meer van, ook KPN komt er niet meer in.
Reputatie 4
Badge +4
Zo langzamerhand gaat het inderdaad naar een professioneel netwerk toe, dit weekend ga ik een extra netwerkkabel trekken en dan is ook de wifi versterker eruit en komt er een 3e eap 245 op de bovenverdieping via poe.

Dan wil ik nog een unifi cloud key V2 of V3 op de ER en dan is de kerstboom in de meterkast wel compleet.

Draai nu de cloud key op een raspberry v3 maar dat is me ook teveel geknutsel en deze loopt snel vol qua mem.



keep you posted.



Cheers Ed
Reputatie 7
Bij mijn EDIMAX accesspoints fungeert één van de accesspoints als AP controller en bevat deze de Network Management Software benodigd om alle accesspoints centraal te beheren en te monitoren. Scheelt toch weer €80,- voor zo'n cloud key. 😉


Probleem gevonden, de NAT regel van 192.168.2.254/24 kopiëren en veranderen naar de nieuwe LAN en ik had internet.Heb je dan NAT rules ingesteld staan voor uitgaand verkeer richting Internet?

Is er een specifieke reden waarom je dat wilt?




Wat ik mij afvaag is waarom jij bij je NAT geen netwerk specificeert maar dat gebeurt op KRIEGSMAN.IO wel. Ik bedoel hiermee de volgende stukjes:



WJB:

code:
set service nat rule 5010 description 'KPN Internet'
set service nat rule 5010 log disable
set service nat rule 5010 outbound-interface pppoe0
set service nat rule 5010 protocol all
set service nat rule 5010 type masquerade




KRIEGSMAN:

code:
set service nat rule 5010 description "KPN Internet"
set service nat rule 5010 log enable
set service nat rule 5010 outbound-interface pppoe0
set service nat rule 5010 protocol all
set service nat rule 5010 source address 192.168.2.0/24
set service nat rule 5010 type masquerade




Zou dit het geval kunnen zijn waarom ik in de eerste instantie geen internet had op mijn VLANS? Of specificeer jij wel een netwerk maar lees ik eroverheen?
Reputatie 7
Dit is zeer zeker de oorzaak dat machines op andere vlans geen toegang tot internet hadden.



Ik specificeer met opzet geen source adres/subnet in die NAT regel omdat anders alleen machines binnen dat subnet toegang tot internet zouden krijgen en aangezien ik drie vlans heb (Privé, Zakelijk en Gast) zou dat dus voor de andere twee subnetten niet gaan werken.



Ik heb de KRIEGSMAN configuratie zo veel mogelijk opgeschoond en gelijkgetrokken aan een vergelijkbare configuratie van een Experia Box. Zo zie je ook dat in mijn configuratie de dns servers op die van KPN ingesteld zijn en niet op die van Google.
en niet op die van Google.

Of - als privacy een rol speelt of snelheid - die van Cloudfare (1.1.1.1 en 1.0.0.1, die voor IPv6 ken ik niet uit m'n hoofd).
Reputatie 7
en niet op die van Google.Of - als privacy een rol speelt of snelheid - die van Cloudfare (1.1.1.1 en 1.0.0.1, die voor IPv6 ken ik niet uit m'n hoofd).

Cloudflare IPV6:

- 2606:4700:4700::1111

- 2606:4700:4700::1001
Reputatie 4
Badge +4
All,



Kleine update:

Draai nog steeds op ER zonder haperende tv. Had vanavond wel iets vreemds dat de gui geen juiste status aangaf qua connectie en verbruik, mooi moment om de upgrade live door te voeren. Zie zojuist dat ik nu niet meer in de kernel draai, rest werk nog prima.



Geef als de rest plat gaat hier een hard reboot, kijken of de kernel terug komt en anders maar zonder kernel , als het maar werkt😏



Cheers Ed
Reputatie 4
Badge +4
Update op update:



Net hard reboot gedaan op nieuwe firmware en draai weer netjes in de kernel.



TV werk ook nog steeds prima!



Weer een device uitgefaseerd, nu 4 stuks TP-Link EAP245 op de cloud controller en prima bereik door hele huis.



laters.



Ed
Reputatie 7
Die EdgeRouter Lite 3 is echt een apparaat waar ik vrolijk van word.

De throughput van IPSec VPN tunnels is echt fenomenaal en vergelijkbaar met VPN gateways die een veelvoud van dit apparaat kosten.



Ik kan niet wachten op het moment dat KPN de SIP gegevens gaat vrijgeven of komt met een VoIP ATA zodat de Experia Box definitief geretourneerd kan worden.
Reputatie 4
Badge +4
Heb je VOIP echt nodig?, tegenwoordig heeft mobiel goed bereik en is het geaccepteerd door bedrijven als je alleen via je mobiele telefoon klanten of prospects benaderd.

Anders zou je de EB nu al kunnen afkoppelen, ik houd hem voor de zekerheid achter de hand mocht de ER door een wijziging aan de KPN kant raar gaan doen.



Collega is dit weekend overgestapt op 1 Gig netrebel abbo (vrije router keuze), zat eerst op een carrier grade NAT maar dat hebben ze netjes omgezet naar publiek IP. Helaas leveren ze dit (nog) niet op mijn adres;-)
Reputatie 7
Heb je VOIP echt nodig?, tegenwoordig heeft mobiel goed bereik en is het geaccepteerd door bedrijven als je alleen via je mobiele telefoon klanten of prospects benaderd.

Mijn vrouw heeft een prepaid mobiel en belt thuis "gewoon" nog met de vaste telefoon.

Inkomend loopt die lijn via KPN, uitgaand bellen wij via CheapConnect waarbij we wel het KPN telefoonnummer als "caller-id" meesturen.



Ik heb de Experia Box als veredelde ATA achter de EdgeRouter hangen en dat werkt ook. Het is echter jammer van de stroom, het enige dat ik van KPN nodig heb is het wachtwoord voor de SIP login, de rest is al bekend. Dat wachtwoord leg ik dan vast in het KPN profiel op mijn Gigaset N300A IP en vanaf dat moment kan de Experia Box van de stroom af.



Collega is dit weekend overgestapt op 1 Gig netrebel abbo, zat eerst op een carrier grade NAT maar dat hebben ze netjes omgezet naar publiek IP. Helaas leveren ze dit (nog) niet op mijn adres;-)

Ook ik woon in Houten waar Netrebel actief is. Toch stap ik nog niet over. Pas als er een goed televisiepakket leverbaar via hun netwerk zal ik dat overwegen.

Reageer