Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557982 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Badge +12

Ik hoop het maar krijg toch allemaal wat tegenstrijdige berichten binnen via de mail. In september is inderdaad gezegd dat we de FB mogen blijven houden. Nu lees ik toch her en der iets over de aanpassing van hardware. Ik mag hopen dat ze hun beloftes nakomen anders ben ik zeker weg.

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, een XS4ALL abonnee kan gewoon de FRITZ!Box blijven gebruiken.


Ben benieuwd wat het gaat worden. Als ze inderdaad overal met de handjes vanaf blijven dan blijf ik wellicht. Anders wordt het toch Freedom (mits ze goed interactieve tv kunnen leveren).

Reputatie 7

Ik laat de diensten die ik zakelijk bij XS4ALL heb ondergebracht in ieder geval bij XS4ALL.

Ik heb zo mijn bedenkingen bij de continuïteit van Freedom. Ze zullen zich eerst maar eens moeten bewijzen.

Reputatie 3
Badge

Is er iemand die al ervaring heeft met de Ubiquiti UniFi Dream Machine icm KPN glasvezel ?

 

Badge +12

Ik laat de diensten die ik zakelijk bij XS4ALL heb ondergebracht in ieder geval bij XS4ALL.

Ik heb zo mijn bedenkingen bij de continuïteit van Freedom. Ze zullen zich eerst maar eens moeten bewijzen.


Klopt. Maar ik vind privacy ook wel een dingetje...en laten we het dan maar niet hebben over de help-desk. Mijn contract loopt tot eind mei. Ik heb dus minimaal een half jaar om het aan te kijken. Pas dan zal de technische integratie XS4ALL/KPN starten. Ik heb geduld 😉. Als mijn privacy gewaarborgd is, ik mijn FB mag houden en de kwaliteit goed blijft heb ik ook geen reden om over te stappen.

Reputatie 7

Maar ik vind privacy ook wel een dingetje...en laten we het dan maar niet hebben over de help-desk.

Als het goed is heb jij deze mail dan ook gehad.

Ik ga principieel uit van het goede in de mens en dus ga ik er vanuit dat XS4ALL en KPN haar beloften zullen nakomen. Dat betekent dus dat er qua helpdesk niets gaat veranderen en dat de privacy gewaarborgd blijft.

En het is 100% zeker dat je jouw FRITZ!Box gewoon kunt blijven gebruiken.

Badge +12

Maar ik vind privacy ook wel een dingetje...en laten we het dan maar niet hebben over de help-desk.

Als het goed is heb jij deze mail dan ook gehad.

Ik ga principieel uit van het goede in de mens en dus ga ik er vanuit dat XS4ALL en KPN haar beloften zullen nakomen. Dat betekent dus dat er qua helpdesk niets gaat veranderen en dat de privacy gewaarborgd blijft.

En het is 100% zeker dat je jouw FRITZ!Box gewoon kunt blijven gebruiken.

Ik krijg een melding dat ik geen toegang heb tot de pagina als ik op de link klik.

Reputatie 7

Ik krijg een melding dat ik geen toegang heb tot de pagina als ik op de link klik.

Oeps, dan plaats ik die mail wel even hier.

 

Reputatie 4
Badge +4

@Edwin_Merks,

Bij mij ook niet.

Ik denk toch dat het iets anders gaat worden. Uiteraard kan je de FB blijven gebruiken, al is het niet door de WAN VLANS 4 en 6 aan te passen. Op de site van Computable staat het volgende:

Dat betekent dat voorlopig de Xs4all-technologie gehanteerd blijft en dat de klanten door Xs4all-medewerkers worden bediend - zowel voor verkoop als de backoffice’, vervolgt de woordvoerder. ‘Op termijn wordt de technologie geïntegreerd, maar dat staat voor eind dit jaar, begin 2021 op de planning. Zoals eerder gezegd, mogen klanten niks merken van deze technische integratie.

 

Hieruit lees ik dat je uiteraard je FB op het KPN netwerk kan laten werken maar dan wel op de standaard manier zoals de EB werkt. Dus geen aparte servers van XS4ALL denk ik.

 

we wachten af;-)

Badge +12

@Edwin_Merks,

Bij mij ook niet.

Ik denk toch dat het iets anders gaat worden. Uiteraard kan je de FB blijven gebruiken, al is het niet door de WAN VLANS 4 en 6 aan te passen. Op de site van Computable staat het volgende:

Dat betekent dat voorlopig de Xs4all-technologie gehanteerd blijft en dat de klanten door Xs4all-medewerkers worden bediend - zowel voor verkoop als de backoffice’, vervolgt de woordvoerder. ‘Op termijn wordt de technologie geïntegreerd, maar dat staat voor eind dit jaar, begin 2021 op de planning. Zoals eerder gezegd, mogen klanten niks merken van deze technische integratie.

 

Hieruit lees ik dat je uiteraard je FB op het KPN netwerk kan laten werken maar dan wel op de standaard manier zoals de EB werkt. Dus geen aparte servers van XS4ALL denk ik.


Dat laatste zal zeker het geval zijn. Ze spreken immers over technische integratie. En daar zit dan gelijk mijn zorg waar het privacy betreft.


@wjb : Ik ben wel bang dat veel xs4all-mexewerkers vertrekken of geleidelijk overgeplaatst worden naar de betaalde helpdesk. Aan dat gedeelte hecht ik dus totaal geen waarde. Sterker nog...we weten wat de kwaliteit van de KPN-helpdesk is..

 

 

Reputatie 7

Hieruit lees ik dat je uiteraard je FB op het KPN netwerk kan laten werken maar dan wel op de standaard manier zoals de EB werkt. Dus geen aparte servers van XS4ALL denk ik.

Je weet, neem ik aan, dat KPN een configuratiewizard van het KPN netwerk heeft laten opnemen in FRITZ!OS versie 7.12 zodat deze eenvoudig geconfigureerd kan worden.

@peter-keetfm kan je vertellen hoe eenvoudig dat is.

Overigens zit er geen enkel verschil in de FRITZ!Box bij XS4ALL en die bij KPN of welke andere provider dan ook.

Je maakt je ongerust over dingen die echt niet gaan gebeuren. Het is jammer dat er blijkbaar zo ontzetttend veel negatieve gevoelens leven bij de XS4ALL abonnee t.a.v. de integratie met KPN, maar ik ben er van overtuigd dat die gevoelens ongegrond zullen blijken te zijn.

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Ik maak me zeker niet ongerust;-), ze mogen mijn data gebruiken. De enige reden dat ik op de ER zit is dat ik 1 keer in mijn leven de KPN helpdesk aan de lijn had en men wist te vertellen met wélke iPhone ik op mijn wifi LAN verbonden was. Dat betekent dus dat ze met de remote tooling via de ExperiaBox op mijn privé LAN waren, dit nog los van het feit dat er steeds een wifi reset gedaan werden en port forwards werden aangemaakt voor de STB's.

Ben nu zeer tevreden met de huidige setup:wink:

 

Cheers 

 

Badge +12

Hieruit lees ik dat je uiteraard je FB op het KPN netwerk kan laten werken maar dan wel op de standaard manier zoals de EB werkt. Dus geen aparte servers van XS4ALL denk ik.

Je weet, neem ik aan, dat KPN een configuratiewizard van het KPN netwerk heeft laten opnemen in FRITZ!OS versie 7.12 zodat deze eenvoudig geconfigureerd kan worden.

@peter-keetfm kan je vertellen hoe eenvoudig dat is.

Overigens zit er geen enkel verschil in de FRITZ!Box bij XS4ALL en die bij KPN of welke andere provider dan ook.

Je maakt je ongerust over dingen die echt niet gaan gebeuren. Het is jammer dat er blijkbaar zo ontzetttend veel negatieve gevoelens leven bij de XS4ALL abonnee t.a.v. de integratie met KPN, maar ik ben er van overtuigd dat die gevoelens ongegrond zullen blijken te zijn.


Ik hoop dat je gelijk hebt maar vraag me wel af waarom je zo overtuigd bent..

Heel simpel

Fritzbox op de nt glasvezelkastje aansluiten

en in de fritzbox kpn selecteren klaar

Alleen vaste telefoon werkt niet

maar veel abonnees nemen alleen itv en internet dan werkt een fritzbox perfect

Badge +12

@wjb,

Ik maak me zeker niet ongerust;-), zo mogen mijn data gebruiken. De enige reden dat ik op de ER zit is dat ik 1 keer in mijn leven de KPN helpdesk aan de lijn had en men wist te vertellen met wélke iPhone ik op mijn wifi LAN verbonden was. Dat betekent dus dat ze met de remote tooling via de ExperiaBox op mijn privé LAN waren, dit nog los van het feit dat er steeds een wifi reset gedaan werd en port forwards werden aangemaakt voor de STB's.

Ben nu zeer tevreden met de huidige setup:wink:

 

Cheers 

 


Kijk...dat zou voor mij een reden zijn om toch maar eens de overstap naar een ER te maken. Maar ik vind dat voor nu nog te lastig.

Reputatie 7

Ik maak me zeker niet ongerust;-), ze mogen mijn data gebruiken. De enige reden dat ik op de ER zit is dat ik 1 keer in mijn leven de KPN helpdesk aan de lijn had en men wist te vertellen met wélke iPhone ik op mijn wifi LAN verbonden was. Dat betekent dus dat ze met de remote tooling via de ExperiaBox op mijn privé LAN waren, dit nog los van het feit dat er steeds een wifi reset gedaan werd en port forwards werden aangemaakt voor de STB's.

Daar geef ik je voledig gelijk in, maar met een FRITZ!Box gaat ze dat niet lukken.

 

Alleen vaste telefoon werkt niet...

Maar daar komt binnenkort gelukkig verandering in.

Reputatie 4
Badge +4

Ik maak me zeker niet ongerust;-), ze mogen mijn data gebruiken. De enige reden dat ik op de ER zit is dat ik 1 keer in mijn leven de KPN helpdesk aan de lijn had en men wist te vertellen met wélke iPhone ik op mijn wifi LAN verbonden was. Dat betekent dus dat ze met de remote tooling via de ExperiaBox op mijn privé LAN waren, dit nog los van het feit dat er steeds een wifi reset gedaan werd en port forwards werden aangemaakt voor de STB's.

Daar geef ik je voledig gelijk in, maar met een FRITZ!Box gaat ze dat niet lukken.


Klopt, overigens met de draytek en unifi USG ook niet. Ik weet nog goed dat Siemens (oud werkgever) de deal had binnen gehaald voor de eerste EB, dit ging, bijna, totaal niet over de techniek maar over remote management van die boxen. Voor de gemiddelde gebruiker van KPN diensten is dit overigens prima maar als je persoonlijke settings wil doorvoeren (VPN, portforwards, ect) en je provider zit daar, goed bedoeld, elke dag in te kloten, dan is dat voor mij niet acceptabel.

gelukkig hebben we @wjb met een goed werkend script voor de ER:wink:

 

Cheers

Dat is ook een van de rede dat ik geen experabox meer heb

Ik was in een keer alle instellingen kwijt

waarom weet ik niet

Reputatie 4
Badge +4

Dat is ook een van de rede dat ik geen experabox meer heb

Ik was in een keer alle instellingen kwijt

waarom weet ik niet

Een goedwerkende verbinding (internet, tv en telefonie) is voor de meeste providers geen probleem, je maakt gebruik van coax of UTP via een bestaande “meestal” fiber verbinding via de POP. Eenmaal in huis gaat/kan het spannend worden. Hoe krijg ik een stabiele verbinding naar mijn pc's telefoons en tv. Nou.. daar staat het hele forum bol van, los van gebruikers die ergens iets lezen en maar wat doen. (verkeerde kabels, powerline shit of wifi niet begrijpen). Daarom begrijp ik KPN wel om een beheersbaar platform aan te bieden voor de gemiddelde gebruiker. Zo kan je de vragen over “mijn wifi werkt niet” beter beheren.

En… daar heb je de gebruiker die (ongeveer) wel weet wat hij wil en doet, die wil vooral een stabiele lijn zonder bemoeienis in zijn privé netwerk door de provider. Die gebruiker ben ik, en ben zeer tevreden over de uptime van mijn huidige lijn zonder zichtbare bemoeienis van KPN zelf.

 

Cheers

Reputatie 7

Een goedwerkende verbinding (internet, tv en telefonie) is voor de meeste providers geen probleem, je maakt gebruik van coax of UTP via een bestaande “meestal” fiber verbinding via de POP.

Zakelijk heb ik voor mijn kantoor noodgedwongen Ziggo als provider.

De keuze was 9/0,8Mbps ADSL (KPN) voor €42,50, 10/10Mbps zakelijk glas (KPN) voor €325,- of 300/40Mbps coax (Ziggo) voor €95,-. De keuze is dan vrij simpel, dat is Ziggo geworden. Het aantal (korte) storingen is bij die coax aansluiting van Ziggo is vele malen hoger dan het aantal (korte) storingen op mijn glasvezel aansluiting thuis. (Paar keer per week versus nul keer per jaar.)

Daarom heb ik nu een fritzbox

Ik wil niet dat kpn of derden in mijn netwerk zitten

en dat ik alle instellingen kwijt was in de experabox is vanaf kpn gebeurd

geen idee waarom

ik heb ook mijn thuisnetwerk op orde

meeste bekabeld cat5e en 6 bekabeling

van die devolo stekker dingen gebruik ik voor camera zwembad technisch ruimte

omdat ik daar niet aan toe ben gekomen utp te trekken werkt wel zonder problemen

 

 

 

Alleen vaste telefoon werkt niet...

Maar daar komt binnenkort gelukkig verandering in.


dat hoop ik dan dat het snel zal gebeuren

ik heb er nu een bende van in de meterkast extra switch experiabox als voip verloop

en de bekabeling ik heb het er nu los inhangen

de v10 wat nu aan de muur hangt moet omgewisseld worden door een fritzbox 7590

 

Hi Forum,

Omwille van privacy wil ik in het geheel geen Experia Box in mijn netwerk hebben hangen. Ik gebruikt nu een Netgear R7000 en dankzij aanwijzingen van wjb en peter-keetfm werkt die configuratie met internet en IPTV met de configuratie NT → R7000 → VLAN 4 voor IPTV via port 2 en VLAN 6 voor internet via andere poorten.

Alleen werkt het opnemen en terugkijken van shows nog niet. Weten jullie hoe dat komt? Vind er een vertaalslag/verrijking van data plaats in de EB waardoor die onmisbaar is?

Ik heb IMGP snooping goed staan en dus een VLAN 4 en VLAN 6. Ik ben in de R7000 verplicht die aan poorten toe te wijzen. Er loopt nu een dedicated kabel naar mijn setopbox van de tv uit poort 2, wat op zich prima is voor mij.

Ik heb nog geprobeerd om de EB achter mijn router poort 2 te zetten, maar dan gaat ie natuurlijk in bridge mode en is de situatie onveranderd.

Alvast heel erg bedankt voor de tips, heb al heel veel forumpagina van verschillende topics gelezen maar heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Groeten kpnoniem

Gaat niet werken igmp snooping werkt niet op een netgear en voor itv heb je internet ook nodig

Ik heb daarom een fritzbox op mijn glasvezel aansluiting en deze dmz door naar de netgear r9000 deze router regeld alle internet verkeer de itv loopt via fritzbox

Kun je ook vlan 4 en 6 naar poort 2 doen

Ik zelf heb helaas geen verstand van vlans @wjb Kan je misschien uitleggen of dit kan

 

Dankjewel voor de snelle reactie. Het streamen van tv gaat via multicast, toch? Dus het feit dat ik nu prima tv kan kijken zou dan betekenen dat de snooping wel werkt dacht ik. Maar kan ik verkeerd hebben natuurlijk.

wellicht dat opnemen en dergelijke dan via internet verloopt en ik dus ook de vlan 6 erheen moet krijgen als ik je goed begrijp. Ik ga dat even proberen.

andere tips uiteraard ook welkom, heel fijn forum dit!

Reageer