Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560511 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 7

Ook een Netgear R8000P gaat zeer waarschijnlijk niet werken.

Let vooral op instellingsmogelijkheden van de vlans aan de WAN zijde en de IGMP proxy server.

Helaas is het aantal routers dat routed-IPTV ondersteunt nog heel erg klein.

netgear kan er ook niet mee overweg

het probleem krijg je als tv werkt je geen internet diensten kan gebruiken

zoals opnames netflix alles wat op de ontvanger werkt

en je stotterend beeld kunt krijgen

@Apollo wil je van de experiabox af of wil je een 2e router in zetten

je kunt ook rustig de 2e router achter de experiabox hangen en dmz door zetten

Reputatie 4
Badge +1

Mijn advies zou een EdgeRouter met losse access point(s) zijn. Waarschijnlijk heb je voor de prijs van de TP-Link router geen WiFi 6-geschikt access point, maar dan heb je wel véél meer configuratiemogelijkheden én je weet zeker dat het i.c.m. KPN werkt. ;-)

De Ubiquiti Unifi access points kan ik ook zeker aanraden; mooi degelijk spul met veel mogelijkheden.

@Apollo  op mijn R7000 werkt de tv stream heel erg soepel zonder EB. Punt is inderdaad zoals peter zegt dat opnames niet werken. De menu functie op de box doet het ook niet. Je kunt wel via knop op de afstandsbediening direct de tv gids in en daarin ook programma’s terugkijken. Maar de rest van het menu (heb je ook eigenlijk niet nodig) werkt niet. Enige echt grote nadeel is dus dat je opnames niet meer terug kunt kijken. Daarvoor is internet connectie vereist wat VLAN 6 is. Je kunt op de r7000 (en vele andere routers) geen 2 VLANS op 1 port mappen…

Zelf zit ik nu te kijken naar custom firmware, maar is ook tricky business. Wellicht dat ik OpenWrt ga proberen zoals hier gesuggereerd: https://prism-break.org/en/categories/routers/

Een Edgerouter kan

Maar als je eigen beheer wil en het simpel wil houden zou ik voor een fritzbox gaan

zoals ik heb

 

Reputatie 7

...  op mijn R7000 werkt de tv stream heel erg soepel zonder EB. Punt is inderdaad zoals peter zegt dat opnames niet werken. De menu functie op de box doet het ook niet.

Precies en dat komt omdat er sprake is van bridged-IPTV en dat wordt niet meer ondersteund door KPN. Die configuratie moet je anno 2020 dus ook echt niet meer willen.

Kies altijd voor een router waarmee routed-IPTV te realiseren is.

De FRITZ!Box is mijns inziens voor de meeste abonnees een zeer goede router met heel wat meer functionaliteit dan de Experia Box.

Stel je echt hoge eisen aan je netwerk zoals bijvoorbeeld een 100% gescheiden gastnetwerk, Internet of Things netwerk of zakelijk netwerk, denk dan aan een router zoals de EdgeRouter.

Ook het feit dat de EdgeRouter geen ingebouwde wifi heeft is mijns inziens een pluspunt. Dat ding kan dus rustig in de meterkast waarbij een wifi acccesspoint in de woonkamer voor het beste resultaat via wifi zorgt.

Reputatie 1

Wat ik het liefst doe is de volgende constructie:

 

TP-Link Router → Switch (GS116Ev2) → experiabox V10 (Aangesloten op de Switch natuurlijk)

Reputatie 4
Badge +1

Dat kan helaas alleen maar als de TP-Link router om kan gaan met de VLANs aan de WAN kant en een IGMP proxy kan opzetten tussen VLAN 4 van de WAN interface en de interface waar de STBs op aangesloten zijn. Tevens moet je een bridge op kunnen zetten tussen VLAN 7 van de WAN interface en een andere interface/VLAN waar je vervolgens de EB op aansluit.

Reputatie 1

Overigens gaan wij ook steeds meer over naar de Smart TV app van KPN, dus zeggen wij ook de decoder steeds meer gedag, aangezien we die niet nodig hebben.

Reputatie 7

Overigens gaan wij ook steeds meer over naar de Smart TV app van KPN, dus zeggen wij ook de decoder steeds meer gedag, aangezien we die niet nodig hebben.

Oei, dan gooi je nogal wat kwaliteit en functionaliteit in de prullenbak en dat vind ik persoonlijk wel heel erg zonde.

Dat kan helaas alleen maar als de TP-Link router om kan gaan met de VLANs aan de WAN kant en een IGMP proxy kan opzetten tussen VLAN 4 van de WAN interface en de interface waar de STBs op aangesloten zijn. Tevens moet je een bridge op kunnen zetten tussen VLAN 7 van de WAN interface en een andere interface/VLAN waar je vervolgens de EB op aansluit.


de igmp proxy werkt niet

je router moet igmp snooping ondersteunen

en dat doen maar weinig routers

 

Reputatie 7

de igmp proxy werkt niet

je router moet igmp snooping ondersteunen

en dat doen maar weinig routers

Nee @peter-keetfm, het is juist het ontbreken van een goed configureerbare IGMP proxy server dat er voor zorgt dat vele routers niet zullen werken.

@JorisV. verwoordt het uitstekend.

Reputatie 1

Dat kan helaas alleen maar als de TP-Link router om kan gaan met de VLANs aan de WAN kant en een IGMP proxy kan opzetten tussen VLAN 4 van de WAN interface en de interface waar de STBs op aangesloten zijn. Tevens moet je een bridge op kunnen zetten tussen VLAN 7 van de WAN interface en een andere interface/VLAN waar je vervolgens de EB op aansluit.


de igmp proxy werkt niet

je router moet igmp snooping ondersteunen

en dat doen maar weinig routers

 

Die TP link die morgen binnenkomt heeft igmp snooping en igmp proxy in iederegeval.

Reputatie 4
Badge +1

IGMP proxy functionaliteit is noodzakelijk, IGMP snooping alleen als je een router met ingebouwde switch hebt en meerdere STBs rechtstreeks op de router aansluit. De EdgeRouters ondersteunen helaas géén IGMP snooping, maar je kunt wel (zo heb ik het gedaan) voor de STBs een apart VLAN maken en vervolgens het native VLAN (meestal VLAN 1) untagged op een poort en op diezelfde poort VLAN 4 als tagged zetten. Het verkeer van en naar de STBs loopt dan in ieder geval niet over de rest van de switch-poorten (zolang je daar het VLAN 4 niet op zet). Om te voorkomen dat het multicast verkeer van één STB ook naar de andere STBs gaat sluit je er een switch (bijv GS105E) mét IGMP snooping ingeschakeld op VLAN 4 op aan en sluit je daar de STBs op aan. Werkt perfect.

Ik heb dat toen ook geprobeerd met die proxy server op een netgear router

Maar werkte niet lekker

klapt alles dicht

je moet dan ook nog een pppoe instellen op de router

bij een edge router kun je wel van alles in stellen

Reputatie 7

Ik heb dat toen ook geprobeerd met die proxy server op een netgear router

Maar werkte niet lekker

klapt alles dicht

De IGMP proxy server van de Netgear heeft dan ook te weinig instellingsmogelijkheden en is daardoor dus niet goed configureerbaar.

Reputatie 4
Badge +1

Als je het niet goed configureert loopt multicast verkeer inderdaad op alle poorten; met een beetje pech loopt het dan dus ook over WiFi en dan loopt je netwerk inderdaad vol (Multicast Flooding). ‘t Is maar net hoe je het configureert, maar dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de mogelijkheden die de router te bieden heeft. Op de manier hoe ik het beschreef heb je daar in ieder geval geen problemen mee.

Edit een paar seconden later:

@wjb Ik zie dat we tegelijkertijd hetzelfde aan het reageren zijn. 😄

Ja klopt die netgear is beperkt hierin

Daarom ook de fritzbox

Ik hoef kpn of derden niet in mijn netwerk

Net als die online kpn tools

 

 

Reputatie 1

Ik ben zeer benieuwd wat die nieuwe router mij gaat bieden. Ik hou jullie wel up-to-date :)

Reputatie 4
Badge +1

Ik ben zeer benieuwd wat die nieuwe router mij gaat bieden. Ik hou jullie wel up-to-date :)

Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Zou mooi zijn als we een lijstje van geschikte routers kunnen maken met bijbehorende uitleg over hoe te configureren. :)

@Apollo

Daar ben ik ook benieuwd naar

kijk ook even naar de wifi hoe goed dat is

ik heb diverse routers waaronder top model asus en linksys wifi was zeer slecht

Netgear altijd top

instellingen op netgear zijn helaas minimaal

Reputatie 4
Badge +1

@Apollo

Daar ben ik ook benieuwd naar

kijk ook even naar de wifi hoe goed dat is

ik heb diverse routers waaronder top model asus en linksys wifi was zeer slecht

Netgear altijd top

instellingen op netgear zijn helaas minimaal

Lijkt me dat WiFi van die topmodellen prima zou moeten zijn. Als je echter last had van Multicast Flooding doordat het onjuist geconfigureerd was, dan houdt het bij elke access point zo’n beetje op. ;-)

Ik ben zeer benieuwd wat die nieuwe router mij gaat bieden. Ik hou jullie wel up-to-date :)

Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Zou mooi zijn als we een lijstje van geschikte routers kunnen maken met bijbehorende uitleg over hoe te configureren. :)


Ja een goede tip

En ook werkend met vaste telefoon

met voip adapter of gigaset basis

Reputatie 7

Een VoIP ATA of bijvoorbeeld een Gigaset N300A IP zal achter elke router werken.

@Apollo

Daar ben ik ook benieuwd naar

kijk ook even naar de wifi hoe goed dat is

ik heb diverse routers waaronder top model asus en linksys wifi was zeer slecht

Netgear altijd top

instellingen op netgear zijn helaas minimaal

Lijkt me dat WiFi van die topmodellen prima zou moeten zijn. Als je echter last had van Multicast Flooding doordat het onjuist geconfigureerd was, dan houdt het bij elke access point zo’n beetje op. ;-)


Routers allemaal achter de experabox v10 gehad

Reageer