Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8542 reacties
  • 560434 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8542 reacties

Reputatie 7

EdgeRouters ondersteunen helaas géén IGMP snooping, maar je kunt wel (zo heb ik het gedaan) voor de STBs een apart VLAN maken en vervolgens het native VLAN (meestal VLAN 1) untagged op een poort en op diezelfde poort VLAN 4 als tagged zetten. 

De EdgeRouter Lite 3 heeft helemaal geen ingebouwde switch en daarmee is IGMP snooping helemaal geen issue meer. Aan LAN poort eth1 hangt het hele thuisnetwerk dat middels Netgear ProSafe switches voorzien van IGMP snooping door mijn woning gedistribueerd wordt.  Aan LAN poort eth2 hangt alleen mijn Gigaset N300A IP voor telefonie.

Een VoIP ATA of bijvoorbeeld een Gigaset N300A IP zal achter elke router werken.


Ach ja natuurlijk :pensive:

Jammer dat het met itv ook kan

dan was de vrije router keuze simpel

maar dat zou wel te maken hebben met het doorgeven over internet itv naar andere adressen bv via vpn buitenland

Reputatie 4
Badge +1

EdgeRouters ondersteunen helaas géén IGMP snooping, maar je kunt wel (zo heb ik het gedaan) voor de STBs een apart VLAN maken en vervolgens het native VLAN (meestal VLAN 1) untagged op een poort en op diezelfde poort VLAN 4 als tagged zetten. 

De EdgeRouter Lite 3 heeft helemaal geen ingebouwde switch en daarmee is IGMP snooping helemaal geen issue meer. Aan LAN poort eth1 hangt het hele thuisnetwerk dat middels Netgear ProSafe switches voorzien van IGMP snooping door mijn woning gedistribueerd wordt.  Aan LAN poort eth2 hangt alleen mijn Gigaset N300A IP voor telefonie.

👍 vandaar dat ik ook schreef “als je een router met ingebouwde switch hebt en meerdere STBs rechtstreeks op de router aansluit”.

Als je een router zonder ingebouwde switch hebt en daarachter switches met IGMP snooping gebruikt, is het inderdaad sowieso geen probleem. 😉

Reputatie 7

👍 vandaar dat ik ook schreef “als je een router met ingebouwde switch hebt en meerdere STBs rechtstreeks op de router aansluit” 😉

:thumbsup_tone1: Het is zelfs al zo dat IGMP snooping benodigd is als de router een ingebouwde switch heeft en er één TV ontvanger direct of indirect op aangesloten is. :wink:

Reputatie 4
Badge +1

👍 vandaar dat ik ook schreef “als je een router met ingebouwde switch hebt en meerdere STBs rechtstreeks op de router aansluit” 😉

:thumbsup_tone1: Het is zelfs al zo dat IGMP snooping benodigd is als de router een ingebouwde switch heeft en er één TV ontvanger direct of indirect op aangesloten is. :wink:

Klopt, als je géén apart VLAN voor de STBs i.c.m. een VLAN-aware switch gebruikt. 😉 Gaat eigenlijk voornamelijk erom dat het tagged VLAN voor de STBs enkel op één van de switch-poorten staat en dat daarachter of één STB of een switch met IGMP snooping hangt.

Dus jij beweert dat ik de netgear r9000 op de nt kan aansluiten en een poort een igmp snooping switch erachter doe en daar de itv ontvanger op dat het dan werkt mm

 

 

Reputatie 7

Dus jij beweert dat ik de netgear r9000 op de nt kan aansluiten en een poort een igmp snooping switch erachter doe en daar de itv ontvanger op dat het dan werkt mm

Op basis waarvan ben jij op die gedachte gekomen?

Het is overigens natuurlijk niet zo. Op de router moet een IGMP proxy server actief zijn en is het gewenst dat IGMP snooping ondersteund wordt indien de router een ingebouwde switch heeft.

Reputatie 4
Badge +1

Nee, er komt veel meer bij kijken. Ik gebruik zelf een EdgeRouter 12 met daarachter een GS105Ev2 switch waar o.a. de STBs en EB voor VoIP op aangesloten zijn. Belangrijk is dat de router overweg kan met de VLANs aan de WAN-kant (vanuit de NTU; 4 voor IPTV, 6 voor internet en 7 voor VoIP). Daarnaast moet je ook de IGMP proxy kunnen configureren en zijn er nog een aantal zaken die belangrijk zijn. Hoe dat zit (en of het überhaupt mogelijk is) bij die router, weet ik niet.

Voor de mensen die zich geen zorgen willen maken over de technische kant van het verhaal, denk ik dat een FRITZ!Box met het ingebouwde KPN-profiel een perfecte keuze is als je op zoek bent naar een alternatief voor de Experia Box. ;-)

Dus jij beweert dat ik de netgear r9000 op de nt kan aansluiten en een poort een igmp snooping switch erachter doe en daar de itv ontvanger op dat het dan werkt mm

Op basis waarvan ben jij op die gedachte gekomen?

Het is overigens natuurlijk niet zo. Op de router moet een IGMP proxy server actief zijn en is het gewenst dat IGMP snooping ondersteund wordt indien de router een ingebouwde switch heeft.


Oke proxy zit wel op dat ding

Maar hou het wel bij de fritzbox

 

Reputatie 7

Oke proxy zit wel op dat ding

Maar hou het wel bij de fritzbox

Dat moet je zeker doen want, zoals ik eerder als schreef, heeft de IGMP proxy server van de Netgear te weinig instellingsmogelijkheden.

Oke proxy zit wel op dat ding

Maar hou het wel bij de fritzbox

Dat moet je zeker doen want, zoals ik eerder als schreef, heeft de IGMP proxy server van de Netgear te weinig instellingsmogelijkheden.


Proxy server heeft helemaal geen instellingen

Je kunt het alleen aan of uit zetten aan de wan zijde dacht ik op die netgear

Reputatie 7

Proxy server heeft helemaal geen instellingen

Je kunt het alleen aan of uit zetten aan de wan zijde dacht ik op die netgear

Precies, dat zijn dan inderdaad te weinig instellingsmogelijkheden. :wink:

Ik ben van plan KPN Glasvezel zonder tv en bellen te bestellen zodra dit kan, ik vermoed begin volgende week. Vervolgens wil ik mijn eigen router aansluiten. Hoewel de beginpost veel informatie biedt wordt het voor mij nog steeds niet duidelijk waaraan een eigen router precies moet voldoen. (Tip: misschien dit toevoegen aan de OP? Dan kan de lezer voor zichzelf bepalen of zijn of haar router geschikt is, hoef je ook geen ellenlange tutorials up-to-date te houden).

Mijn situatie is redelijk simpel omdat ik geen tv en telefonie-abonnement afsluit. Mijn huidig begrip van de situatie is dat ik een router (TP-Link C2300) die PPPoE ondersteunt aansluit via de WAN-poort en dat het dan zou moeten werken zonder VLAN-configuratie (want: geen tv nodig). Is dit correct?

Reputatie 7

Mijn situatie is redelijk simpel omdat ik geen tv en telefonie-abonnement afsluit. 

Zolang je de pppoe verbinding maar op vlan 6 kunt configureren zal het werken.

Zolang je de pppoe verbinding maar op vlan 6 kunt configureren zal het werken.

Voor zover ik weet kan dat: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1538/?utm_medium=select-local. Ik heb het nog nooit getest uiteraard, dus het zal zich nog moeten bewijzen.

Eigenlijk veel routers zullen werken met alleen internet

Zodra extra diensten zoals itv vlan4 en telefoon vlan7 dan word het moeilijk

Een netgear r7000 zal ook bijvoorbeeld goed werken als je alleen internet af neemt

 

Reputatie 1

De router is schijnbaar alweer retour. De amateurs bij postnl van de zondagdienst konden schijnbaar mijn adres niet vinden terwijl de vriendelijke persoon doordeweeks dit wel gewoon kan… Zucht…

Blij gemaakt met een dooie mus in dit geval.


In het weekend heb je andere bezorgers

Zal morgen of dinsdag bezorgd worden

Ff geduld

 

Reputatie 1

Ohhnee komt de komende dagen niet. Gaat retour afzender (bol.com) staat ook in de Track & Trace, dus helaas….

Reputatie 1

Nu zit ik overigens wel een beetje te denken van ‘Is dit zo bedoeld’? Zodat ik misschien toch een EdgeRouter moet nemen? haha

 

Overigens zit ik daar nu wel over na te denken, want A: Het is goedkoper in combinatie met een Ubiquite UniFi AP AC Pro (Of iets dergelijks) B: Ik kan meer configureren, inclusief telefoon :)

Waarom geen fritzbox

Wifi werkt ook redelijk goed op die dingen

7490 werkt wifi minder snel

7581 werkt goed

de 7590 ook

Tip kijk op marktplaats

 

Reputatie 1

Waarom geen fritzbox

Wifi werkt ook redelijk goed op die dingen

7490 werkt wifi minder snel

7581 werkt goed

de 7590 ook

Tip kijk op marktplaats

 


Omdat ik een IT’er ben en wel van een uitdaging hou. Persoonlijk vind ik FritzBox ook wat karig. Heb nu de EdgeRouter X + De Ubiquiti Networks UAP-AC-PRO besteld. Kan ik ook mooi alles op configureren. IPTV, Telefonie en dat soort dingen. Zag ook al wat mooie scripts voorbijkomen :)

Fritzbox word telefoon geschikt volgens @wjb

De fritz heeft een mooie dect centrale

en ook mogelijk om nummers te blokkeren

en antwoord apparaat

Oke it

Ik vind het ook wel leuk

maar moet ook lekker makkelijk blijven :grinning:

Zo heb ik ook een Hager domovea server

en heb ik de Schneider homelynk in de kast gegooit

script is leuk maar ik hou van simpel

Reputatie 1

EdgeRouter X is al geconfigureerd, zal aan het einde van de middag samen met mijn pa dit even in de meterkast plakken.schroeven inclusief de accesspoint. Dan hopen op goed resultaat :)

Reageer