Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560625 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 1

Heb nu alleen wel een dingetje dat mijn IPTV ineens begint te haperen. Iemand enig idee hoe dit opgelost kan zijn? Ik heb mijn EdgeRouterX aangesloten op een Switch. Op deze switch zijn dan ook de 2 STB’s aangesloten…

 

 

Hier een foto van de IGMP snooping functie op de switch. Ik heb IGMP snoop aangezet op VLAN 4, waarbij ik dus de poorten voor IPTV heb aangesloten.

Reputatie 7

Waarom heb je de IGMP snooping op vlan 4 geplaatst?

Heb je op de EdgeRouter dan ook een apart vlan 4 voor de TV ontvangers gedefinieerd?

Kan je eens een screenshot posten van de dashboard van jouw EdgeRouter zoals in het openingsbericht van dit topic. Wel even jouw publieke IP adres wegpoetsen.

Ik heb een vraag, ik heb de config voor de Edgerouter Lite zonder voip gebruikt. nu heb ik 2 problemen.

heb deze config op 3 locatie’s met aangepaste local subnets en site to site vpn’s.(1 locatie gebruikt geen TV).

nu heb ik op 2 locatie’s stroom storingen gehad en hierna deed te TV niets meer(zwart beeld met zap naar andere zender, netwerk test is wel goed op de ontvanger). op 1 locatie heb ik nu de router gereset en de config opnieuw draaien. maar dat is niet echt de oplossing denk ik.

snap van homepage

DHCP staat uit op de router dit word geregeld door de domain controller met als forwarders KPN DNS.  ik snap niet waarom dit na een stroom storing stopt met werken.

 

Nu punt 2, Ik merk in de ontvanger de melding geeft “zap naar een andere zender” of kleine haperingen, ik kan niet vinden wat dit probleem is. enig idee waar ik dat in kan zoeken.

Reputatie 7

Heb je de TV ontvangers al een keer van stroom af gehad?

meerdere keren ook al een keer ontvanger van stroom router restart, wachten tot hij weer online was en toen de ontvanger weer.

Reputatie 1

Waarom heb je de IGMP snooping op vlan 4 geplaatst?

Heb je op de EdgeRouter dan ook een apart vlan 4 voor de TV ontvangers gedefinieerd?

Kan je eens een screenshot posten van de dashboard van jouw EdgeRouter zoals in het openingsbericht van dit topic. Wel even jouw publieke IP adres wegpoetsen.

 

Ik zal je zo even een screenshot sturen. Heb het script gebruikt overigens voor de Edgerouter X inclusief telefonie.

 

Ik heb overigens de configuratie op de EdgeRouter default gelaten, want ging eerst IPTV troubleshooten aangezien dat niet helemaal werkte. Toen heb ik ook die VLN 4 IGMP snooping aangemaakt of was dit niet nodig? Aangezien ik bij een handleiding van netwerkje zag dat het VLAN 4 is voor TV.

Reputatie 7

Ik heb overigens de configuratie op de EdgeRouter default gelaten, ...

Dat betekent dat je op de switch geen vlans moet definiëren en dus ook geen VLAN ID bij IGMP snooping invult.

Reputatie 1

Ik heb overigens de configuratie op de EdgeRouter default gelaten, ...

Dat betekent dat je op de switch geen vlans moet definiëren en dus ook geen VLAN ID bij IGMP snooping invult.

 

Maar hoe kan het dan zijn dat de televisie alsnog hapert?

 

@Apollo

Fijn he die it hobby

wjb kan je vast wel helpen

Wat ben ik blij met mijn fritzbak :stuck_out_tongue:

Reputatie 1

@Apollo

Fijn he die it hobby

wjb kan je vast wel helpen

Wat ben ik blij met mijn fritzbak :stuck_out_tongue:


Hey, ik leer hier iets van :stuck_out_tongue:

Je moet toch eens ergens beginnen he ;)

@Apollo

Fijn he die it hobby

wjb kan je vast wel helpen

Wat ben ik blij met mijn fritzbak :stuck_out_tongue:


Hey, ik leer hier iets van :stuck_out_tongue:

Je moet toch eens ergens beginnen he ;)


ja het kpn forum het is leuk en je kunt er van leren

maar een edge router zie ik niet zitten

ik heb al genoeg gedoe met knx met ets 5

maar wjb weet alles van de edge routers hij kan jou het vast uitleggen

heb jij deze nou achter de experiabox ? of achter de nt glasvezel

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb overigens de configuratie op de EdgeRouter default gelaten, want ging eerst IPTV troubleshooten aangezien dat niet helemaal werkte. Toen heb ik ook die VLN 4 IGMP snooping aangemaakt of was dit niet nodig? Aangezien ik bij een handleiding van netwerkje zag dat het VLAN 4 is voor TV.

Als je op de router geen vlans ingesteld hebt, dan moet je dat ook niet doen op de switch. Heb je dat op de switch nu weer verwijderd?

@Apollo 

ik kan het mis hebben maar je hebt de edge achter de experiabox en je wil telefoon achter de edge hebben

klopt dit ?

wat betreft itv kun je dan op de experiabox prikken

Reputatie 7

Ik heb overigens de configuratie op de EdgeRouter default gelaten, ...

Dat betekent dat je op de switch geen vlans moet definiëren en dus ook geen VLAN ID bij IGMP snooping invult.

Maar hoe kan het dan zijn dat de televisie alsnog hapert?

Omdat IGMP snooping nu alleen op vlan 4 actief is, maar er bestaat helemaal geen vlan 4 aan de LAN zijde.

Disable 802.1Q vlans op de switch en definieer IGMP snooping dus zonder dat er een vlan ID ingevule js.

Reputatie 1

Ik heb overigens de configuratie op de EdgeRouter default gelaten, ...

Dat betekent dat je op de switch geen vlans moet definiëren en dus ook geen VLAN ID bij IGMP snooping invult.

Maar hoe kan het dan zijn dat de televisie alsnog hapert?

Omdat IGMP snooping nu alleen op vlan 4 actief is, maar er bestaat helemaal geen vlan 4 aan de LAN zijde.

Disable 802.1Q vlans op de switch en definieer IGMP snooping dus zonder dat er een vlan ID ingevule js.

 

Heb dit toegepast, heb basic VLAN en Advanced VLAN ook op disable staan. Overigens hapert de TV nogsteeds (Heb de TV ontvanger ook al van het stroom afgehaald.

 

EDIT:

Dit is overigens  mijn dashboard:

EDIT:

Televisie inmiddels aan de praat alleen de telefonie nog niet, iemand enig idee? Ik kan overigens ook de ExperiaBox kan ik niet bereiken….

EDIT:

Inmiddels Telefonie ook aan de praat, had de kabel in LAN 1 poort maar moest in WAN poort :)

Reputatie 7
Badge +24

Probeer eens om hem er tussenuit te halen. Tv ontvanger rechtstreeks aansluit. Of resetten? Zodat je zeker weet dat die switch weer helemaal default staat, dat al geprobeerd? 

Reputatie 1

Probeer eens om hem er tussenuit te halen. Tv ontvanger rechtstreeks aansluit. Of resetten? Zodat je zeker weet dat die switch weer helemaal default staat, dat al geprobeerd? 

 

We waren tegelijk aan het typen 😛, heb alles even een reboot gegeven en het werkte. Alleen de telefonie werkt nog niet want dan krijg ik de vriendelijke mevrouw aan de lijn ‘Dit nummer is niet in gebruik’.

Reputatie 7

Ik zou je willen aanraden om eth0 vlan 7 te bridgen met eth2 of 3 vlan 7 en eth1 vlan 7 te verwijderen.

De Experia Box sluit je dan aan op eth2 of 3.

Reputatie 6
Badge +5

 

hallo allemaal,

gisteren heb ik de script gedraaid van wjb die aan het begin van dit topic staat voor de edgerouter zonder telefonie. nu krijg ik alleen de tv ontvanger niet werkend achter de edgerouter. na mijn idee mis ik iets in de routing maar ik weet niet wat precies??

Reputatie 7

Heb je na de installatie de EdgeRouter ook nog een keer opnieuw opgestart.

Reputatie 1

Heb je na de installatie de EdgeRouter ook nog een keer opnieuw opgestart.

 

hallo allemaal,

gisteren heb ik de script gedraaid van wjb die aan het begin van dit topic staat voor de edgerouter zonder telefonie. nu krijg ik alleen de tv ontvanger niet werkend achter de edgerouter. na mijn idee mis ik iets in de routing maar ik weet niet wat precies??

 

EdgeRouter inderdaad weer opnieuw opstarten, deed bij mij ook het probleem oplossen :)

Reputatie 7

EdgeRouter inderdaad weer opnieuw opstarten, deed bij mij ook het probleem oplossen :)

Dat staat ook zo vermeld in de configuratie-instructies.

Reputatie 6
Badge +5

EdgeRouter inderdaad weer opnieuw opstarten, deed bij mij ook het probleem oplossen :)

Dat staat ook zo vermeld in de configuratie-instructies.

 

jaa inmiddels al 2 keer helemaal gereset en script opnieuw ingeladen. geen resultaat. ook al keer 3 keer herstart nadat het script geladen was, geen resultaat. 

tevens moest ik ook handmatig een nieuwe PPP sessie toevoegen en degene die in de script stond verwijderen anders had ik ook geen PPP sessie.

Reputatie 1

Ik zou je willen aanraden om eth0 vlan 7 te bridgen met eth2 of 3 vlan 7 en eth1 vlan 7 te verwijderen.

De Experia Box sluit je dan aan op eth2 of 3.


Zal dit enig effect hebben?

Reputatie 7

Zeer zeker want als het goed is heb jij geen vlans ingesteld op de switch die je aan eth1 hebt hangen.

Reageer