Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 558010 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Zo.. Vandaag mijn glasvezelverbinding op laten leveren en deze werkt prima zo op het eerste zicht:

 

8970618044.png

 

De Experiabox heeft precies 2 minuten aan de NTU gehangen. Nadat de monteur had vastgesteld dat de lijn werkte mijn Fritz!Box 7690 met 2 Fritz!Repeater 3000 er aan gehangen. Perfecte verbinding en prima WiFi. Gewoon overal in huis 500mbit down/470mbit up via de WiFi.

Reputatie 7

Goed te lezen @TFHFony en welkom bij de club.

Ik hoop dat er nog velen zullen volgen.

Reputatie 1

Zeer zeker want als het goed is heb jij geen vlans ingesteld op de switch die je aan eth1 hebt hangen.

 

Dat klopt, ik heb alleen basic-vlans aanstaan maar verder niks geconfigureerd.

Reputatie 7

Zeer zeker want als het goed is heb jij geen vlans ingesteld op de switch die je aan eth1 hebt hangen.

Dat klopt, ik heb alleen basic-vlans aanstaan maar verder niks geconfigureerd.

 

Reputatie 7

Ik heb vandaag Let's Encrypt op mijn EdgeRouter Lite 3 geplaatst en daarmee mijn router voorzien van een https/ssl certificate zodat ik deze secure (https) kan benaderen.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt, aangvuld met een script die er voor zorgt dat het certificaat i.p.v. dagelijks pas n dagen voor expiratie vernieuwd gaat worden.

Het is overigens wel zo dat https/ssl certificaten alleen op domein uitgegeven worden en dus zal je een domein moeten hebben die naar jouw publieke IP adres verwijst.

Het is overigens wel zo dat https/ssl certificaten alleen op domein uitgegeven worden en dus zal je een domein moeten hebben die naar jouw publieke IP adres verwijst.

Met standaard rDNS werkt het ook wel (misschien bij KPN niet), geen extra domein nodig. Kwa naam niet echt fraai maar bookmarks browser history helpen.

Reputatie 7

Het is overigens wel zo dat https/ssl certificaten alleen op domein uitgegeven worden en dus zal je een domein moeten hebben die naar jouw publieke IP adres verwijst.

Met standaard rDNS werkt het ook wel (misschien bij KPN niet), geen extra domein nodig. Kwa naam niet echt fraai maar bookmarks browser history helpen.

Klopt, elk domein dat naar jouw publieke IP adres verwijst zal werken en dus ook de rDNS.

Ik moet er echter niet aan denken mijn rDNS (ip********.adsl-surfen.hetnet.nl) in te moeten geven om mijn router te benaderen dat onthoud ik natuurlijk nooit. :relaxed:

Je kunt ook de DDNS van bijvoorbeeld jouw Synology NAS gebruiken (xyz.synology.me) of een willekeurige andere DDNS entry die naar jouw publieke IP adres verwijst.

Het is overigens wel zo dat https/ssl certificaten alleen op domein uitgegeven worden en dus zal je een domein moeten hebben die naar jouw publieke IP adres verwijst.

Met standaard rDNS werkt het ook wel (misschien bij KPN niet), geen extra domein nodig. Kwa naam niet echt fraai maar bookmarks browser history helpen.

Klopt, elk domein dat naar jouw publieke IP adres verwijst zal werken en dus ook de rDNS.

Ik moet er echter niet aan denken mijn rDNS (ip********.adsl-surfen.hetnet.nl) in te moeten geven om mijn router te benaderen dat onthoud ik natuurlijk nooit. :relaxed:

Een ander nadeel van zo’n standaard rDNS is dat het ISP afhankelijk is. Maar onthouden hoeft ook niet, daar hebben we computers voor, bij voorkeur die van jezelf als het toch alleen voor persoonlijk gebruik is zou ik zeggen. Als je browser bookmarks synchroniseert, kan dat dienen als ’DNS voor de mensch’. Je wilt makkelijk bij je thuisrouter kunnen, dat kan ook zonder een makkelijk te onthouden naam. Als het publieke IP adres elke paar maanden ofzo verandert, is iets met DDNS natuurlijk wel aan te bevelen.

Goedenavond! Ik heb een aantal maanden terug een keer hier gepost over dat ik iptv niet werkende kreeg zonder haperingen. Er is mij toen aangeraden om een switch aan te schaffen die IGMP snooping ondersteund. 
Vandaag heb ik het geprobeerd met een Unifi Switch 8, welke IGMP snooping ondersteunt.
Dit hielp echter niet, het aanzetten van IGMP snooping hielp niet. Verder heb ik geprobeert om alleen op de poorten waar de TV ontvangers op zitten, vlan 6 op uit te sturen, op geen enkele andere poort wel. Dit hielp ook niet.

Na wat verder googelen, kwam ik dit tegen: https://community.ui.com/questions/Disable-IGMP-Header-Validation-on-US-8-60W/1a80e650-53d4-4c55-87b9-af1de039166d

Schijnbaar is dit van belang en kan dit dus niet worden aangepast in de USW8. 

Ik weet niet of het van belang is, maar ik heb verder in mijn netwerk buiten allerlei clients, nog 2 unifi APs draaiende.

Mijn vraag, met precies welke switch hebben jullie dit werkend? Ik hoor graag met precies welke hardware het allemaal werkt, zodat ik dit precies kan kopieren, ik wil namelijk dat het eindelijk een keer werkt..

Alvast bedankt!
 

Reputatie 7

Heb jij aan een andere LAN poorten van de ER-X ook nog apparatuur hangen?

Mijn advies is om maar één LAN poort van de ER-X te gebruiken.

Zelf gebruik ik overigens Netgear GS108Ev3's en Netgear GS105Ev2's.

Heb jij aan een andere LAN poorten van de ER-X ook nog apparatuur hangen?

Mijn advies is om maar één LAN poort van de ER-X te gebruiken.

Zelf gebruik ik overigens Netgear GS108Ev3's en Netgear GS105Ev2's.

 

Nee, het enige wat ik aangesloten had op de erx was de usw8 en de experiabox dan natuurlijk.

Ik ga het eens met die GS108Ev3 proberen. Heb jij verder nog zaken ingesteld die nodig waren om iptv te laten werken, behalve dan IGMP snooping aangezet?

Reputatie 7

Als je alleen een TV ontvanger rechtstreeks op de ER-X aansluit, werkt die dan wel probleemloos?

Als je alleen een TV ontvanger rechtstreeks op de ER-X aansluit, werkt die dan wel probleemloos?

Ik heb dat niet erg lang getest, maar het leek er wel op ja. Zolang ik ipv6 uitzet tenminste. Als ik ipv6 aan heb, lijkt het erop alsof hij geen ip krijgt. 

Reputatie 7

Ik heb dat niet erg lang getest, maar het leek er wel op ja. 

Dan is IGMP snooping op de switch voldoende.

Eigenlijk zou dat ook goed moeten kunnen gaan met zo'n USW8.

Kan je hier eens een screenshot plaatsen van de IGMP snooping instellingen op de USW8.

Ik heb dat niet erg lang getest, maar het leek er wel op ja. 

Dan is IGMP snooping op de switch voldoende.

Eigenlijk zou dat ook goed moeten kunnen gaan met zo'n USW8.

Kan je hier eens een screenshot plaatsen van de IGMP snooping instellingen op de USW8.

Dit netwerk dan uiteraard aan de port toegewezen waar de iptv op zat

Reputatie 7

Aan de LAN zijde worden geen vlans gebruikt.

Zet purpose op corporate en maak de vlan leeg.

Werkt het nu wel?

 

Aan de LAN zijde worden geen vlans gebruikt.

Zet purpose op corporate en maak de vlan leeg.

Werkt het nu wel?

Hmm misschien dat dat dan is wat ik verkeerd deed.

Ik ga dat nog een keer proberen morgen en daarnaast heb ik de GS108Ev3 besteld. Is het mogelijk dat jij een screenshot maakt van de instellingen die jij hebt om het te laten werken?

Reputatie 7

Ik ga dat nog een keer proberen morgen en daarnaast heb ik de GS108Ev3 besteld. Is het mogelijk dat jij een screenshot maakt van de instellingen die jij hebt om het te laten werken?

 

 

Thanks! Ik ga het vanmiddag weer proberen.

Ik bedacht mij dat ik volgens mij nog niet vermeld had dat ik op verschillende plekken in het huis een TP-link TP-SG105E heb liggen. Dit zijn unmanaged gigabit switches en worden simpelweg gebruikt als zijnde splitters. Deze werken verder prima tussen expariabox  de en de STB.

Kunnen deze nog kwaad als ze tussen de netgear switch en de STBs zitten?

Reputatie 7

De TP-Link SG105E's ondersteunen ook IGMP snooping en ook daar zal je die aan moeten zetten als er een TV ontvanger op die switch aangesloten is.

De TP-Link SG105E's ondersteunen ook IGMP snooping en ook daar zal je die aan moeten zetten als er een TV ontvanger op die switch aangesloten is.

Ik heb hier alleen zoals je ziet niet de optie om de IGMP header validation uit te zetten. Zou dit een probleem zijn?

Reputatie 7

Dan ondersteunt die SG105E geen IGMPv3 maar alleen IGMPv2.

Dat is geen enkel probleem immers het ITV platform gebruik ook IGMPv2.

Dan ondersteunt die SG105E geen IGMPv3 maar alleen IGMPv2.

Dat is geen enkel probleem immers het ITV platform gebruik ook IGMPv2.

Kijk aan! Dat is mooi. Zodra de netgear switch aankomt ga ik het weer proberen.

Bedankt voor alle hulp en snelle reacties!

Reputatie 1

Is er al iets meer bekend over het vrijgeven van Telefonie?

Reputatie 7

Is er al iets meer bekend over het vrijgeven van Telefonie?

De datum waarop de integratie van XS4ALL met KPN gaat starten komt steeds dichterbij en daarmee kan het niet anders dan dat we op korte termijn iets van KPN gaan horen t.a.v VoIP.

Reageer