Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561282 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Nadat coolblue gisteren de verkeerde switch geleverd had.. heb ik het net eindelijk geprobeerd met de netgear switches. Alles leek te werken, tot de IGMP proxy (denk ik) crashde. De STBs kregen geen signaal meer en ik moest de proxy opnieuw opstarten om weer tv te krijgen.

Ik heb gegoogled, maar ik kon weinig vinden, is er iets van een log waar ik kan zien waar om deze gecrasht is?

Reputatie 7

Wat bedoel je met "De STBs kregen geen signaal meer en ik moest de proxy opnieuw opstarten om weer tv te krijgen."?

Hoe uitte dat zich?

Gebruik je maar één LAN poort van jouw ER-X?

 

Wat bedoel je met "De STBs kregen geen signaal meer en ik moest de proxy opnieuw opstarten om weer tv te krijgen."?

Hoe uitte dat zich?

Gebruik je maar één LAN poort van jouw ER-X?

 

Ja, op 1 poort zit de experiabox voor telefonie en dan op eth4 de switch.

De algemen melding “Zender niet beschikbaar. Zap eventueel nar een andere zender en weer terug”

Na de proxy te hebben gerestart, ging de melding weg en kwam tv terug

Reputatie 7

Kan je eens een screenshot plaatsen van de routing tab.

Wel even je publieke IP adres wegpoetsen.

Gebeurt dit telkens opnieuw?

Kan je eens een screenshot plaatsen van de routing tab.

Wel even je publieke IP adres wegpoetsen.

Gebeurt dit telkens opnieuw?

Ik heb in de ERX niets anders aangepast dan het toevoegen van een dhcp server en ik heb ipv6 uitgezet (alhoewel ik dit wel pas na het probleem heb gedaan).

Ik zou nog niet weten of het telkens gebeurt, het gebeurde denk ik zo’n 45 minuten. Ik bliijf het testen.

Update: Het is nu net weer gebeurt. Echter na het restarten van de proxy was het probleem niet verholpen dit keer.

Pas nadat ik de ERX software reboot gaf, deed TV het weer. Het lijkt dus inderdaad iets te zijn dat terug telkens gebeurt. 

Reputatie 7

Dat screenshot ziet er in ieder geval goed uit.

Ik zie dan ook niet zo een reden waarom de IGMP proxy server zou crashen.

Reputatie 7

Ik heb in de ERX niets anders aangepast dan het toevoegen van een dhcp server...

Wat bedoel je hiermee?

Kan je eens een screenshot posten van die aanpassing?

Waar wordt die dhcp server dan voor gebruikt?

Ik heb een proxmox server draaien en ik wil graag containers/vms op een aparte range hebben. Deze zit niet op een aparte vlan.

Reputatie 7

Een tweede DHCP server op hetzelfde vlan is niet de bedoeling.

Dat snap ik, maar dan nog crashde dus denk ik de igmp proxy. Ik had dit namelijk pas ingesteld Nadat het de eerste keer mis ging.

Ik denk echter dat ik het hier bij laat. Ik gooi de erx gewoon in de dmz en sluit alleen de STBs op de experiabox aan.

Verder wel bedankt voor alle snelle reacties en het meedenken!

Yes, na even gewacht te hebben omdat de WAF factor beneden 0 was gedaald heb ik vandaag nog een keer geprobeerd en voila, default KPN config voor EdgeRouter X werkt als een zonnetje. 

 

Nu nog een wild idee, ik wil de DHCP server niet van de edgerouter gebruiken maar mijn AmpliFI hierin leidend te maken zodat ik maximaal gebruik kan maken van de featureset van de AmplFI. 

Dan denk ik dat ik de AmpliFI op eth2 (of 3 of 4) aan moet sluiten met een static adres en als dit werkt kan ik de DHCP server uit zetten of zie ik dat verkeerd?

Yes, na even gewacht te hebben omdat de WAF factor beneden 0 was gedaald heb ik vandaag nog een keer geprobeerd en voila, default KPN config voor EdgeRouter X werkt als een zonnetje. 

 

Nu nog een wild idee, ik wil de DHCP server niet van de edgerouter gebruiken maar mijn AmpliFI hierin leidend te maken zodat ik maximaal gebruik kan maken van de featureset van de AmplFI. 

Dan denk ik dat ik de AmpliFI op eth2 (of 3 of 4) aan moet sluiten met een static adres en als dit werkt kan ik de DHCP server uit zetten of zie ik dat verkeerd?

Even terug gelezen en ben bij het advies van wjb gebleven:

NTU → ERX → Ubiquity switch - AmplifiHD in bridged mode en het werkt als zonnetje inclusief de forwarding. 
Nu kan ik gaan spelen met netwerk verkeer scheiden :)

Reputatie 7

Nu nog een wild idee, ik wil de DHCP server niet van de edgerouter gebruiken maar mijn AmpliFI hierin leidend te maken zodat ik maximaal gebruik kan maken van de featureset van de AmplFI. 

Dan denk ik dat ik de AmpliFI op eth2 (of 3 of 4) aan moet sluiten met een static adres en als dit werkt kan ik de DHCP server uit zetten of zie ik dat verkeerd?

De DHCP server van de AmplifiHD kan alleen aangezet worden als de AmplifiHD in router-mode gebruikt wordt. Dat is iets wat je wilt vermijden immers dan zullen apparaten die verbonden zijn met de AmplifiHD in een ander subnet hangen dan de apparaten aangesloten op de ER-X.

Reputatie 4
Badge +4

Testing Fritz!box 7590:

Ik kon het toch niet laten om een keer een fritz!box te bestellen om te testen. De installatie ging vrijwel probleemloos, dit gezien ik geen zin had om het standaard subnet van de fritzbox te gebruiken, dus alles omgezet naar 192.168.2.0 

Snelheid is zelf iets meer dan op de ER4 (515/645) met STB aan.

Alles werkt tot op heden prima, wel zag ik dat KPN weer auto portforwards had aangemaakt voor de STB,s, dus ook op de Fritzbox! Ik heb alle diensten uitgezet die de provider kan gebruiken en ben benieuwd of deze portforwards er morgen weer in staan;-)

 

keep you posted

Reputatie 7

Alles werkt tot op heden prima, wel zag ik dat KPN weer auto portforwards had aangemaakt voor de STB,s, dus ook op de Fritzbox!

Dat is niet zo mooi.

Welke versie van FRITZ!OS draai je op die FRITZ!Box?

Reputatie 4
Badge +4

Alles werkt tot op heden prima, wel zag ik dat KPN weer auto portforwards had aangemaakt voor de STB,s, dus ook op de Fritzbox!

Dat is niet zo mooi.

Welke versie van FRITZ!OS draai je op die FRITZ!Box?


Ik draai op  FRITZ!OS: 07.13 . overigens werkte de vorige versie ook al bij selectie KPN als provider

Reputatie 7

Alles werkt tot op heden prima, wel zag ik dat KPN weer auto portforwards had aangemaakt voor de STB,s, dus ook op de Fritzbox!

Dat is niet zo mooi.

Welke versie van FRITZ!OS draai je op die FRITZ!Box?

Ik draai op  FRITZ!OS: 07.13 . overigens werkte de vorige versie ook al bij selectie KPN als provider

Zet de TR069 uit op de FRITZ!Box. Daarmee zou dit voorkomen moeten kunnen worden.

Reputatie 4
Badge +4

Alles werkt tot op heden prima, wel zag ik dat KPN weer auto portforwards had aangemaakt voor de STB,s, dus ook op de Fritzbox!

Dat is niet zo mooi.

Welke versie van FRITZ!OS draai je op die FRITZ!Box?

Ik draai op  FRITZ!OS: 07.13 . overigens werkte de vorige versie ook al bij selectie KPN als provider

Zet de TR069 uit op de FRITZ!Box. Daarmee zou dit voorkomen moeten kunnen worden.


Dat was de selectie die ik inderdaad zojuist heb uitgezet, nu morgen even afwachten of de portforwards weer aanwezig zijn;-)

Nou ik heb alleen op poortvrijgaven

Alleen mijn netgear r9000 staan

geen itv ontvanger

Gebruik wel een 7581 maar maakt niet uit

 

Reputatie 4
Badge +4

Nou ik heb alleen op poortvrijgaven

Alleen mijn netgear r9000 staan

geen itv ontvanger

Gebruik wel een 7581 maar maakt niet uit

 


Dat heb ik nu ook, alleen mijn VPN settings voor de synology. Verder is dat OS redelijk simpel maar goed, we testen eerst even verder.

dat de experiabox poorten open zet is bekend

maar de fritzbox niet

ik heb even in mijn lijst gekeken maar staat alleen wat ik zelf ingevoerd heb

mijn bedoeling van een fritzbox is dat een 3e niet in mijn thuisnetwerk zit of mijn router wat op de nt aangesloten zit

kpn kan dat met de experiabox daarom heb ik een fritz

ik HOOP toch niet dat een provider het zou kunnen bij een fritzbox

dit zou tegen mijn bedoeling zijn aanschaf fritzbox internationaal

Reputatie 7

ik HOOP toch niet dat een provider het zou kunnen bij een fritzbox

Als je TR069 maar uit hebt staan dan zou dat niet meer mogen kunnen.

wjb ik misschien dom zijn

maar waar kan ik dit vinden

ik kan dit niet terug vinden in de 7581

Reputatie 7

maar waar kan ik dit vinden

@Multiedje kan je vast wel vertellen waar je die instelling kunt vinden.

Reageer