Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561228 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 1

wat is het voordeel van vlan offloading tov pppoe offloading ?

Omdat de PPPoE verbinding binnen vlan 6 opgebouwd wordt vindt er geen IPv6 offloading plaats voor verkeer richting Internet. Hiervoor zouden namelijk zowel PPPoE als VLAN offloading aan moeten staan.

Wat dat betreft kan je net zo goed beide dus uit kunnen laten staan.

Ik heb vlan offloading aan staan zodat IPv6 verkeer op mijn thuisnetwerk wel geoffload wordt.

Dat heeft echter alleen nut als je meerdere vlans op jouw thuisnetwerk hebt gedefinieerd.

Op het screenshot in het openingsbericht kan je zien dat ik drie vlans heb in mijn thuisnetwerk, privé-, zakelijk- en gastnetwerk.

 

helder verhaal, hopelijk implementeren ze t snel… ik ga denk ik ipv6 tot die tijd uitzetten

 

Reputatie 4
Badge +4

@mvug,

Je kan dit snel doen met de volgende commands:

configure
set system ipv6 disable
commit

Aanzetten kan weer:
configure
Delete system ipv6 disable
commit

Of via de config tree, zie pagina 23 van dit forum.

Ik heb overigens IPV6 ook uitstaan. ben benieuwd als je ipv6 hebt uitstaan wat je throughput en de belasting van je CPU is;-)

Kleine aanvulling; ik moet overigens wel een reboot doen na het doorvoeren van het command. ik weet dat wjb dit niet hoeft te doen, echter geen idee waarom.

 

Hi Allemaal,

Ik heb mijn Netgear R7000 custom firmware gegeven: xvortex (fork van asuswrt-merlin) en had routed iptv uitstekend werken incl opnemen en terugkijken zonder een Experia box. Maar sinds een week ofzo werkt terugkijken niet meer en bij een powercycle van de STB lukte het niet meer op de setup te doen. Heel apart. Zou het te maken kunnen hebben met settings die ik heb aangepast om een mullvad vpn (via openvpn protocol) op de router in te richten?

Mijn VLAN configuratie is alsvolgt (en STB zit direct op router):

Switch: enabled 
Port 0: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: ac:4e:91:66:ec:c9
Port 1: 100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 94:c6:91:16:33:58
Port 2: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 3: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 4: 100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:02:9b:d8:a4:f6
Port 5: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 68:27:37:ab:18:12
Port 7: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 8: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
VLANs: BCM5301x enabled mac_check mac_hash
1: vlan1: 1 2 3 4 5t
2: vlan2: 0 5
4: vlan4: 0t 5t
6: vlan6: 0t 5t
1045: vlan1045: 0 1t 5t 7
1046: vlan1046: 1t 2 4 7 8t
1047: vlan1047: 0t 5 8u
1099: vlan1099: 0 1 2 4 7 8t
1100: vlan1100: 0 1t 2 3t 5 7t
1101: vlan1101: 0t 1 2 4 7
1102: vlan1102: 0t 2t 3t 5t 7
1103: vlan1103: 0 3t 4t 7

Alvastt bedankt voor een eventuele aanwijzing!

Groeten T

Reputatie 7

Jij maakte zeker nog gebruik van bridged IPTV waabij de TV ontvangers bridged op vlan4 aangesloten werden. Dit wordt niet meer ondersteund door KPN. Je zult een IGMP proxy server moeten inrichten op de router om van IPTV gebruik te kunnen maken.

Heb IMGP proxy ingericht, dit is mijn imgpproxy.conf:

quickleave

phyint vlan4 upstream ratelimit 0 threshold 1
altnet 0.0.0.0/0

phyint br0 downstream ratelimit 0 threshold 1
phyint lo disabled
phyint vlan1 disabled
phyint vlan6 disabled
phyint ppp0 disabled
phyint eth0 disabled
phyint eth1 disabled
phyint eth2 disabled

En dit is de wan-start die hem aanroept:

#!/bin/sh

# Leave VOIP traffic tagged for original router
# /usr/sbin/robocfg vlan 7 ports "0t 3t 5t"

# Setup VLAN4 on the CPU as well so we can talk to it
robocfg vlan 4 ports "0t 5t"
# /usr/sbin/robocfg vlan 1 ports "1 2 4 5t"

# Add VLAN4 as a physical interface
vconfig add eth0 4

# Request an IP-address and setup static routes

/usr/bin/killall udhcpc
sleep 1

udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249

# Restart IGMP proxy

sleep 20
/usr/bin/killall igmpproxy
sleep 1
/usr/sbin/igmpproxy /jffs/configs/igmpproxy.conf

 

Reputatie 7

Dat is allemaal een stuk complexer dan een EdgeRouter. :wink:

 

Reputatie 4
Badge +4

Hi Allemaal,

Zou het te maken kunnen hebben met settings die ik heb aangepast om een mullvad vpn (via openvpn protocol) op de router in te richten?

Mijn VLAN configuratie is alsvolgt (en STB zit direct op router):

Alvastt bedankt voor een eventuele aanwijzing!

Groeten T

Heb je nog een backup van de config zonder Mullvad vpn? Anders zou ik eerst eens terug gaan naar de settings voordat je deze aanpassingen hebt doorgevoerd.

 

Weet niet of je er wat aan hebt maar zo kan je wel dingen uitsluiten.

 

Cheers 

Reputatie 4
Badge +4

Voor degene die unifi switches gebruiken en IGMP Snooping willen aanzetten en IGMP header validation willen uitzetten, hier een korte uitleg hoe dit te doen.

  1. setup een controller, dit kan op een originele cloud controller, windows, Ubuntu of synology docker container. Eenmaal geïnstalleerd kan je de aangesloten unifi devices adopteren.
  2. Ga via de controller naar de LAN settings van je switch en maak een corporate LAN aan. Stel het juiste subnet in en zet een vink bij IGMP snooping. (zie bijlage)
  3.  Ga nu via de controller naar de switch en open een terminal sessie (telnet 127.0.0.1) type vervolgens (en) enter en daarna (config). type nu show igmp en je kan zien of de header validation aanstaat (zie bijlage)
  4. als je de IGMP header validation wilt uitzetten type dan (no set igmp header-validation). Deze igmp header aanpassing is niet reboot proof, dan moet je aanpassingen doen in je controller.

 

 

Reputatie 1

@wjb nog een vraagje, ik lees wat dingen over bufferbloat (heb er aardig last van zo te zien)

is daar wat aan te doen?

Reputatie 7

Om meer details te krijgen over die bufferbloat zou je eens een ping moeten laten lopen naar bijvooorbeeld de DNS server van Google en tegelijkertijd een speedtest uitvoeren.

Je zult zien dan die bufferbloat eigenlijk alleen plaatsvindt bij downloads.

In het onderstaande sceenshot zie je de twee blokken waar resp. de download en de upload gemeten worden.

Dit duidt er op dat de bottleneck niet de EdgeRouter zit, maar in de speedcapping functionaliteit van KPN. Dat is waar de gecontracteerde bandbreedte volledig verbruikt worden en waar de queues ontstaan (bufferbloat) die er voor zorgen dat de pingtijden oplopen.

Je kunt hier dus niets aan doen anders dan KPN daar op aanspreken.

Nu treedt dit fenomeen alleen op bij een volledige belasting van de lijn en bij snelheden van 200Mbps of in jouw geval 500Mbps is de kans klein dat dat zal gebeuren.

Mijns inziens dus niet iets om je druk om te maken. :wink:

TIP: Kijk regelmatig eventjes naar de dashboard van de EdgeRouter en stel eens vast hoeveel bandbreedte je nu werkelijk verbruikt. Ik ben er van overtuigd dat je zal gaan overwegen om de snelheid van jouw abonnement naar beneden bij te stellen. 

 

P.S. Ik neem overigens aan de je met de Ookla Speedtest app wel gewoon een upload snelheid van ruim 500Mbps haalt richting de server van RoutIT BV.

Reputatie 1

Wederom helder verhaal @wjb 

Reputatie 2

 

  1. als je de IGMP header validation wilt uitzetten type dan (no set igmp header-validation). Deze igmp header aanpassing is niet reboot proof, dan moet je aanpassingen doen in je

 

 

@Multiedje Welk probleem wordt daarmee opgelost? Bij mij staat IGMP header validation op enabled en alles werk naar behoren.

Reputatie 4
Badge +4

@FredK2017

Bij mij (stond) deze ook op enabled (ook geen problemen) maar gezien ik deze op de voormalige netgear switches altijd uit moest zetten was ik benieuwd hoe deze ingesteld stond op de unifi switches. Daar kwam ik al zoekende op diverse fora gebruikers tegen die dit wilde uitzetten vanwege haperende tv boxen. Dus voor degene die geen last hebben, vooral niet aanzitten en mocht je toch last hebben dan kan je deze aanpassing proberen.

Beschrijving van IGMP Header validation:

Validate IGMPv3 IP header:
Some of the Network devices may not conform to the IGMPv3 standard. When ‘Validate IGMPv3 IP header’ option is enabled, IGMP messages are required to have TTL = 1, ToS Byte = 0xC0 (Internetwork Control), and router alert IP option (9404) set; otherwise, the packets will be ignored.
 

Hi all!

Ik heb inmiddels een USG draaien met het script van coolhva. Alles werkt naar behoren, behalve de VPN server. Ik heb de config.gateway.json uitgebreid met hetgeen wat eerder standaard was voor de vpn:

"vpn": { 
"ipsec": {
"ipsec-interfaces": {
"interface": [
"pppoe2"
]
}
}
}

Helaas is dit niet voldoende. USG vpn log:

Feb 19 11:31:10 15[ike] <3> 89.xxx is initiating a Main Mode IKE_SA
Feb 19 11:31:12 08[ike] <remote-access|3> IKE_SA remote-access[3] established between 81.xxx[81.xxx]...89.xxx[100.xxx]
Feb 19 11:31:12 10[ike] <remote-access|3> CHILD_SA remote-access{3} established with SPIs cb53c5af_i 04156516_o and TS 81.xxx/32[udp/l2f] === 89.xxx/32[udp/63677]
Feb 19 11:31:32 08[ike] <remote-access|3> closing CHILD_SA remote-access{3} with SPIs cb53c5af_i (504 bytes) 04156516_o (0 bytes) and TS 81.xxx/32[udp/l2f] === 89.xxx/32[udp/63677]
Feb 19 11:31:32 06[ike] <remote-access|3> deleting IKE_SA remote-access[3] between 81.xxx[81.xxx]...89.xxx[100.xxx]

Iemand een idee?

Reputatie 7

Voor het inrichten van een VPN server is wel wat meer nodig zoals IKE en IPSec profielen. Heeft de USG daar geen beheer schermen voor?

Voor het inrichten van een VPN server is wel wat meer nodig zoals IKE en IPSec profielen. Heeft de USG daar geen beheer schermen voor?

Excuus. Ik had de VPN al draaien voordat ik de Experiabox v10A er tussen uit haalden. Sindsdien treedt het probleem op.

Reputatie 4
Badge +4

Voor het inrichten van een VPN server is wel wat meer nodig zoals IKE en IPSec profielen. Heeft de USG daar geen beheer schermen voor?

Excuus. Ik had de VPN al draaien voordat ik de Experiabox v10A er tussen uit haalden. Sindsdien treedt het probleem op.


Draaide die VPN op de USG of op de EB?, ik zie namelijk geen interfaces staan. Of waren het portforwards vanuit de EB naar de USG?

Reputatie 7

Voor het inrichten van een VPN server is wel wat meer nodig zoals IKE en IPSec profielen. Heeft de USG daar geen beheer schermen voor?

Excuus. Ik had de VPN al draaien voordat ik de Experiabox v10A er tussen uit haalden. Sindsdien treedt het probleem op.

Draaide die VPN op de USG of op de EB?, ik zie namelijk geen interfaces staan. Of waren het portforwards vanuit de EB naar de USG?

Of draait de VPN server op een ander apparaat achter de USG zoals een NAS of PC?

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Vraagje, welke DNS servers gebruik jij? Waarschijnlijk staat het wel ergens tussen de 82 pagina's maar dit gaat denk ik sneller.

en als deze afwijkt van de standaard KPN DNS servers mogelijk een uitleg waarom;-)

dank alvast.

 

 

 

Reputatie 7

Ik gebruik de DNS servers van CloudFlare omdat deze geen logging doen van de DNS requests en als snelste DNS server uit de bus komen.

Op zich zijn de DNS servers van KPN ook prima maar heb ik in het verleden wel eens problemen ondervonden met het resolven van domeinen.

 

De DNS servers vaan Google vermijd ik absoluut. Je kunt heel veel leren over iemand als je inzage hebt in zijn/haar surfgedrag en dan helpt het natuurlijk enorm als je de DNS requests kunt analyseren. En als er iets is wat ik niet wil dan is het dat Google iets over mij leert, ik doe er dus alles aan om zo weinig mogelijk kennis over mij op een presenteerblaadje aan Google te geven.

Reputatie 4
Badge +4

Ik gebruik de DNS servers van CloudFlare omdat deze geen logging doen van de DNS requests en als snelste DNS server uit de bus komen.

 

Dank je wjb!

 

Cheers

Beste allemaal.

Ook ik heb geprobeerd om mijn eigen router direct achter de NTU te zetten. (Synology rt2600ac)

Eerst heb ik geprobeerd om zonder switch de ntu aan te sluiten op de WAN poort van mijn synology, vervolgens de Vlan aangepast bij iptv opties naar: LAN 1,2 en wifi pvid 6 en LAN 4 pvid 4. Resultaat was dat het internet werkte maar tv werkte niet. Kpn ontvanger bleef hangen op 20% bij software laden. Ook heb ik nog geprobeerd om op LAN 4 pvid 4,6 te doen maar toen had ik geen internet en geen tv. 

Vervolgens heb ik geprobeerd om een netgear manager switch ertussen te zetten. Ntu kabel naar poort 1 van de switch, poort 2 aansluiten op de WAN poort van de router. Poort 3 van switch naar poort 4 van synology. Poorten getagged en untagged volgens ceesoskam.nl.

Maar helaas weer geen tv.

Moet ik de experiabox er toch tussen blijven houden voor de tv? Hebben jullie nog andere ideeen?

 

Alvast bedankt

 

Reputatie 7

Het feit dat jij LAN poort 4 aan vlan 4 wil koppelen duidt er op dat jij bridged-IPTV wilt inrichten en dat wordt al lange tijd niet meer ondersteund door KPN.

KPN maakt gebruik van routed-IPTV en dat betekent dat er een IGMP proxy server ingericht moet worden op de router die aan de WAN zijde met vlan 4 verbonden is.

Ik ben bang dat de Synology dat niet ondersteunt.

Het feit dat jij LAN poort 4 aan vlan 4 wil koppelen duidt er op dat jij bridged-IPTV wilt inrichten en dat wordt al lange tijd niet meer ondersteund door KPN.

KPN maakt gebruik van routed-IPTV en dat betekent dat er een IGMP proxy server ingericht moet worden op de router die aan de WAN zijde met vlan 4 verbonden is.

Ik ben bang dat de Synology dat niet ondersteunt.

Zoals altijd bedankt voor je snelle antwoord wjb! 

Hier was ik al een beetje bang voor. Betekend dit ook dat ik dit met de switch niet voor elkaar kan krijgen? 

 

FYI, ivm het kunnen bellen zonder Experia Box. Ik heb contact gehad met KPN en zij doen dit af als geruchten en speculaties. Vooralsnog geeft de KPN haar SIP-gegevens niet vrij. Ik ben bang dat we “binnenkort” het een heel grote korrel zout moeten nemen. Ik kom van Caiway en had met mijn eigen FRITZ!Box de infrastructuur mooi op orde. Ik de veronderstelling - bevestigd door een KPN-monteur - zonder Experia Box dit te kunnen behouden overgestapt naar KPN. Wederom teleurgesteld. Nu moet ik in lengte van dagen alleen om te kunnen bellen (!) mijn meterkast vervuilen met zo’n achterlijke Experia Box...

Reageer